Meillä vauva on ollut välillä tosi rauhaton nukkuja, nukahtaminen on vaikeaa (pitää sellaista vaimeaa itkua ja yninää kauan, ja jos on ollut vaikka vieraita tai itse ollaan oltu vauvan kanssa kylässä, kestää tosi kauan). Ollaan nukutettu vauva niin että sylissä rahoitellaan ja keinutetaan kunnes itku ja kitinä lakkaa ja siirretty vauva sänkyyn kun on ollut vielä hereillä, ja taputeltu siinä hieman pepulle vielä. Vauvalla on ollut kausia kun on heräillyt öisin, mutta ne ovat olleet helppoja, on riittänyt että on antanut tutin suuhun ja vähän taputtanut pepulle niin on nukahtanut takaisin.
Viimeaikoina vauva on kuitenkin ollut tosi vaikea saada nukkumaan, on pitänyt nukuttaa sylissä ihan uneen kun sängyssä vauva vain ryömii ja kaipaa seurustelua ja itkee jos ei viihdytetä. Usein vauva vielä herää sillä sekunnilla kun hänet nostaa sänkyyn ja alkaa ryömiä ja huutaa ja nukutus pitää aloittaa alusta jne. Kun vauva on heräillyt öisin, hänet on pitänyt aina nukuttaa sylissä uudelleen, ja usein useampaan kertaan kun vauva on taas herännyt heti kun on päässyt sänkyyn. Lisäksi päiväunet ovat tulleet lyhyiksi, vauva havahtuu hereille helposti eikä enää nuku.
Olen nyt kahtena iltana "huudattanut" vauvaa niin, että olen hetken rauhoitellut sylissä ja peitellyt sänkyyn ja taputellut siinä vielä ennen kuin olen mennyt pois. Vauva on jäänyt pitämään omaa "unilaulua" mutta alkanut usein itkeä ja ryömiä, koittaa nousta konttausasentoon. Aina kun normaali unikitinä on muuttunut itkuksi, olen käynyt taas peittelemässä vauvan nukkumaan, taputellut ja mennyt pois ja toistanut saman niin kauan että vauva on nukahtanut.
En tiedä onko sattumaa, mutta molempina öinä vauva on herätessään vain itkenyt vaimeasti ja nukahtanut samantien itse ennen kuin olen edes ehtinyt kaivaa tuttia esiin tai ryhtyä mihinkään taputteluun. Päiväunet ovat olleen myös pitkät, pari tuntia, kun noiden hankalien yöheräilyjen aikaan nukkui vain 15-30 min kerrallaan. Vauva ei itke päiväunilta herätessään kuten ennen.
Ei tunnu kivalta jättää vauvaa sänkyyn itsekseen kitisemään, vaikka käynkin luona rauhoittelemassa, mutta meillä näyttäisi että vauva on hyötynyt siitä. On paljon hyväntuulisempi kun saa nukuttua kunnolla. En tiedä onko tämä sitä kamalaa "huudatusta", täyttä kurkkua vauva ei hädissään joudu huutamaan, mutta sama kitinä jota pitää sylissä nukahtaessaan, pääsee tällä tavalla kyllä yltymään aina oikeaksi itkuksi ennen kuin menen vauvan luo, enkä pysy siinä kauan vaan rauhoittelen vain hetken että pahin huuto loppuu ja vauva alkaa sitten rauhoittua itsekseen kun lähden. Koitin aluksi että olisin istunut sängyn vieressä koko ajan ja siinä taputellut, mutta vauva pyrki seurustelemaan ja syliin ja raivostui kun pidin kättä selän päällä.