M
"Mette"
Vieras
Millaista arkea teillä eletään kenen lapsella diagnosoitu asperger? Meidän lapsella adhd, muttei se selitä mielestäni kaikkea. Epäilen jonkin sortin autismia.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Siirtymävaiheissa vaikeaa. Hankalaksi menee, jos aiotut suunnitelmat eivät toteudu. Ruoan kaa ronkeli, tosin oon oppinut jo kestämään sitä, jos kastike valuu lautasella esim. Salaatin päälle. En osaa luotettavasti tulkita ilmeitä, äänensävyjä tai muuta sanatontaviestintää. Otan kirjaimelisena totuutena kaiken lausutun, enkä aina ymmärrä huumoria.
Kiitos, kun viitsit vastata! Sain tuosta tekstistäsi paljon irti, ja ajatuksesi vaikuttavatkin hyvin samanlaisilta kuin mitä tyttäreni sanoo/viestii olemuksellaan.Ei sitä osaa eritellä, sillä eihän se ole ajatusprosessi vaan lähinnä asd on erilainen ohjelmointi. Joten kastike valuneena lautasella väärään paikkaan (ite en syö kastiketta kovin usein) on kuin koodissa olisi virhe ja sitten "does not compute" erroritlähtee herjaamaan. Pienenä olin ihan varma, että kuolemakin olisi helpompi kohtalo kuin juoda lasi piimää tai syödä kokonainen tuore tomaatti. Rakenne, maku, haju yms.kaikien on oltava just sopivia, että ruoka "syötävää".
Itejää jumiin suunnitelmiin ja siksi on suuri pettymys, jos ne eivät toteudu. Siirtymätilanteissa vastaava kontrolin menetys ja siksi ne ahdistavia. Epävarmuus on suurinta myrkkyä.
Oon aina ollut erilainen ja neurologinen epätyypillisyyteni oli seulan alla ennen kuin napanuora edes oli katkaistu syntyessäni. Sain diagnoosin(joka ei oo asperger, vaan sitä sivuava hfa) aikuisena, sillä diagnosointi lapsuudessano vasta alkutekijöissä.
Oon töissä rahoitus-, pankki-, ja vakuutusalalla. Tarpeeksi vanhoillinen ja säännelty meikäläisen makuun,mutta kuitenkin työtehtäväni sallivat itsenäien työskentelyn. Osaan tiimityötäkin tehdä, mutta se ei ole muille timiläisille kovin mukavaa!
Sori kirovirheet, kirjoitan tabletilla samalla kun laitan lapsille aamiaist?
Onhan noita asperger-kortteja, joita vois liian pitkään kyttääjille tunkea. Kasvatuksella aika mahdoton vaikuttaa asiaan, kun kyse ei ole käytöstavoista laisinkaan. Voi rauhottua ajan myötä, mie saan ani harvoin enää paimmaNlaatuisia itkupotkuraivareita, jos kaikki ei mennyt kuten halusin. Kärsivälisyyttä voi opetella, mutta ei väkisin.
Millaista arkea teillä eletään kenen lapsella diagnosoitu asperger? Meidän lapsella adhd, muttei se selitä mielestäni kaikkea. Epäilen jonkin sortin autismia.