Aspiriinista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miuku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miuku

Vieras
Heippa!

Lapsettomien puolelta täällä vierailen. Clomit on menossa, yksi keskenmeno historiassa. Onko täällä joku joka olisi syönyt alkuraskaudessa aspiriiniä, jotta veri ohenisi ja kenties ehkäisisi keskenmenoa? Millainen oli annostus? Millä perusteella lääkäri ko. lääkettä ehdotti? Minne asti aspiriniä söit?

Olen syönyt lääärin kehoituksesta tässä raskaudessa toistuvien keskenmenojen ehkäisyyn 100 mg:n asa-valmistetta kerran päivässä. 50 mg:n valmistekin käy. Söin tähän aamuun asti (12+3), mutta nyt lääkäri kehoitti olemaan syömättä kun vuotoa !? Ohentaa verta ja saattaa lisätä vuotoa...

Voi hitsi sun puolesta, laittaa varmasti tuhru taas ajatuksia sekaisin! Minusta tuntuu silti, että kaikki on kuitenkin sinulla hyvin! Eli älä huoli! Ja kiitos vastauksesta :o)

Mulla takana kolme km. Ja aloin tässä neljännessa raskaudessa lääkärin määräyksestä syömää disperiiniä ( eli samaa ku asperiinia). Syön sitä 50mg yhden päivässä. Aloitin silloin rv 5 tai 6, en nyt muista. Ja jatkan sitä ottamista rv 36 saakka. Tämä raskaus mennyt nyt hyvin. Viikkoja 20+ risat. Ei ole ollu mitää vuotoja. Paitsi nenästä vuotaa verta kerran tai pari viikossa, viime viikola kolme kertaa. Pitäs mennä polttaa suoni toisesta sieraimesta ku aina tulee vaan tuosta toisesta. Mutta enpä ole tohtinu vielä mennä poltattaa sitä, siitä kyllä olis apua. Mutta uskon että mulle disperiinistä on apua. Ku nyt mennyt hyvin eikä mitää vuotoja. Tsemppiä!

Kiitos kun olette vaivautuneet vastaamaan. Oliko teillä silloin puhetta että voiko siitä olla haittaa? Eli jos ei ole useampaa keskenmenoa takana, niin kannattaisiko tavallaan varmuuden vuoksi syödä jos ei ole haittakaan/se on pieni? Oletteko kertaakaan nyt jossitelleet, että jos olisin tehnyt näin aiemmankin raskauden kohdalla ei keskenmeno(j)a olisi tullut?

Minni: Aloititko sen disperinin heti kun teit pos. testin ja neuvottelit lekurin kanssa vai miten?

Kuinka lääkärit tästä muuten yleensä tietää/ymmärtää kun minua on tulleet vain tumpelot vastaan, ja olenkin vähän miettinyt itse ""hoidon"" aloittamista. Miksi pitää odottaa monta km:ää ennenkuin tuosta edes puhutaan?

Vastauksia ap:lle.

Miksi pitää odottaa monta km:ää ennenkuin tuosta edes puhutaan?

En tiiä missä ""laissa"" se on määrätty että kolme toistuvaa keskenmenoo pitää kokea ennenkö aletaa asiaa tutkimaan ja sitte ottamaan hoitoja mm. näitä lääkkeitä tai sitte sitä pistos hoitoa.

Oliko teillä silloin puhetta että voiko siitä olla haittaa?

Ei siitä ole mitään haittaa. Näin mulle lääkäri sano ja uskon niin.

kannattaisiko tavallaan varmuuden vuoksi syödä jos ei ole haittakaan/se on pieni?

Ei mitää tämmöisiä lääkkeita saa syödä raskauden aikana ilman lääkärin ""lupaa"" tai suostumusta.

Oletteko kertaakaan nyt jossitelleet, että jos olisin tehnyt näin aiemmankin raskauden kohdalla ei keskenmeno(j)a olisi tullut?

JOssitella ei näissä asioissa kannata. Eli ei.

Aloititko sen disperinin heti kun teit pos. testin ja neuvottelit lekurin kanssa vai miten?

Kyllä, testin tein josku rv 5 ja melko pian menin lääkärii ja aloin sitä syömään, lisäksi lääkäri määräs keltarauhashormoonia jota söin viisi viikkoa eli rv 10 asti.

Hei! Vanha ketju, mutta nostan. Olen syönyt omin päin mini-asaa Primaspan 50 mg/pv ovulaatiosta asti ja nyt on rv 6. Taustalla on useita keskenmenoja ja kemiallisia ja ikää yli 40 niin halusin kokeilla. En uskalla lopettaa asaa kun pelkään, että on auttanut raskauden pysymään tähän asti. Mutta en kertonut siitä neuvolaa varatessa, koska uskon heidän käskevän lopettaan sen ottaminen (olivat epäluuloisia jo keltarauhashormonin suhteenkin). Tiedän, että yleisesti ottaen on turvallinen lääke raskaana ja minulla ei ole mitään perussairauksia tms. Mietin myös jos kävisin yksityisellä gynellä puhumassa tästä voinko jatkaa, mutta miten löydän gynen joka on perehtynyt asiaan? Ja jos jatkan neuvolalta salaa, niin vaikuttaako joihinkin testituloksiin siellä sitten?
Pelottaa tosi paljon, että menee kesken jos lopetan.

Mulla oli edellisessä raskaudessa primaspan tosi pitkään käytössä ja sit ihan loppuraskaudesta joku pistettävä tehokkaampi veren ohennuslääke. Mulle ne määrättiin ehkäsemään veritulppia ja kyllä kaikki terkkarit ja muut tuntu tietävän siitä lääkkeestä hyvinkin, suosittelen puhumaan neuvolassa.

Hei! Vanha ketju, mutta nostan. Olen syönyt omin päin mini-asaa Primaspan 50 mg/pv ovulaatiosta asti ja nyt on rv 6. Taustalla on useita keskenmenoja ja kemiallisia ja ikää yli 40 niin halusin kokeilla. En uskalla lopettaa asaa kun pelkään, että on auttanut raskauden pysymään tähän asti. Mutta en kertonut siitä neuvolaa varatessa, koska uskon heidän käskevän lopettaan sen ottaminen (olivat epäluuloisia jo keltarauhashormonin suhteenkin). Tiedän, että yleisesti ottaen on turvallinen lääke raskaana ja minulla ei ole mitään perussairauksia tms. Mietin myös jos kävisin yksityisellä gynellä puhumassa tästä voinko jatkaa, mutta miten löydän gynen joka on perehtynyt asiaan? Ja jos jatkan neuvolalta salaa, niin vaikuttaako joihinkin testituloksiin siellä sitten?

Jatka vaan ja sano neuvolassa kans, sulle ohjeistetaan sen käyttö jokatapauksessa rv 12 alkaen iän vuoksi. Eli syö vaan sinne rv36 asti. Ei vaikuta mihinkään testituloksiin, ainoastaan jos tulee vuotoja niin vuotaa herkästi sit vähän enemmän, esim. limakalvolta seksin jälkeen saattaa herkemmin tulla vuotoa muttei ole vaarallista vaikka säikäyttää.

Taustalla 7 keskenmenoa. Viimeisessä, loppuun saakka menneessä raskaudessa söin itsenäisesti Primaspan 50 mg raskausviikolle 37 saakka. En edes tullut ajatelleeksi, että tästä olisi pitänyt neuvolassa tai muualla mainita. 🙈

Yhteistyössä