Asumisoikeusasunnosta!

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
En tiedä kaipaatko tätä kommenttia, mutta mitä järkeä on ottaa n. 20000-30000? lainaa ja siihen päälle maksaa vielä 800-900? vuokraa? :o
Mä ymmärrän pointin ettet halua lainaa omaan, minäkään en halua, mutta en silti ottais asuntoa varten tuollaista lainaa ja maksais vielä vuokraa siihen päälle.
Me asutaan Vantaalla Saton vuokra-asunnossa ja tuossa vieressä on asumisoikeusasuntoja.Ne on todella kaukana hiljaisesta asumisesta! En tahdo yleistää, mutta niitä "ilotalojakin" löytyy. :(

Komppaan tätä. ASO-asuminen on tosi kallis tapa asua pidemmän päälle. Raha ei kasva juuri mitään ja kulut juoksevat kuten lainaa lyhentäessä -kuitenkaan asuntoa ei maksa omaksi.

Mä odottaisin vuoden, pari ja ostaisin oman. Nyt on tulossa loistoajat ensiasunnon ostajalle.
 
Asoasuminen alkaa muuttua kalliiksi vasta nyt, kun sekä asuntojen hinnat että lainakorot ovat laskeneet. Aiemmin sillä asovastikkeella ei ole asuntolainaa samantasoisesta asunnosta lyhentänyt, koska kaikki raha on mennyt oman yhtiövastikkeeseen ja lainan korkoihin.
 
Ymmärrän sen, että oman asunnon ostaminen on varmasti "järkevin" vaihtoehto. En kuitenkaan suostu, enkä edes pysty maksamaan sellaisesta asunnosta (ja sijainnista) täällä Helsingissä summaa, jonka mukava asuminen vaatisi. Veikkaan, että ei kovin kauaksi 200 000 eurosta jää, jos haluaa saunallisen kolmion joltain viihtyisältä alueelta. Ja me pystyisimme ottamaan lainaa tuosta summasta ehkä puolet (eikä sitäkään vielä seuraavaan neljään-viiteen vuoteen, koska opiskelen). Eli tsäänssit olisi ostaa pieni, ruma kaksio idästä ja (ja kasvattaa myös mahdolliset lapset ko.asunnossa). Ei kiitos, mieluummin elelen mukavasti koko ajan, vaikka siitä ei jäisikään pariakymmentätuhatta euroa enempää ns. käteen, ja onhan sekin jo aika iso summa. Käärinliinoissa ei oo taskuja ;) Kaikki kommentit on kuitenkin edelleen tervetulleita, hyvä vaan kuulla monelta kantilta...
 
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Ymmärrän sen, että oman asunnon ostaminen on varmasti "järkevin" vaihtoehto. En kuitenkaan suostu, enkä edes pysty maksamaan sellaisesta asunnosta (ja sijainnista) täällä Helsingissä summaa, jonka mukava asuminen vaatisi. Veikkaan, että ei kovin kauaksi 200 000 eurosta jää, jos haluaa saunallisen kolmion joltain viihtyisältä alueelta. Ja me pystyisimme ottamaan lainaa tuosta summasta ehkä puolet (eikä sitäkään vielä seuraavaan neljään-viiteen vuoteen, koska opiskelen). Eli tsäänssit olisi ostaa pieni, ruma kaksio idästä ja (ja kasvattaa myös mahdolliset lapset ko.asunnossa). Ei kiitos, mieluummin elelen mukavasti koko ajan, vaikka siitä ei jäisikään pariakymmentätuhatta euroa enempää ns. käteen, ja onhan sekin jo aika iso summa. Käärinliinoissa ei oo taskuja ;) Kaikki kommentit on kuitenkin edelleen tervetulleita, hyvä vaan kuulla monelta kantilta...

Oletko ajatellut osaomistusasuntoa? Sen saa ostaa tai asua siinä vuokralla.

 

Yhteistyössä