Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Mistäs tiedät, jos ne on vaikka sen verran aikaansa seuraavia, että tilaavat hesarin nettilehteä? Se kun on ekologisempaakin, ja ekologisuus tuntuu ainakin olevan aikaansa seuraavalle ihmiselle tärkeää...
Ei muuten ole! Vähän sama, kuin yksi google-haku kuluttaa ihan järjettömän määrän sähköä maailmalla.
Kas vain. Joku osaa nähdä laajempiakin kokonaisuuksia! Netin tarjonnanan muodostamat lukuisat palvelimet, jotka pyörivät 24/h kuluttavat todella suuren määrän sähköenergiaa. Ja näitä palveluntarjoajoa tulee kaiken aikaa lisää. Puhumattakaan sitten käyttäjien jatkuvasti päällä olevista tietokoneista ja niden sähkönkulutuksesta tai jatkuvan uusimisen ja uusien koneiden valmistamisen aiheuttamasta ympärisökuorimituksesta. Pelkästään käytöstä poistettujen koneiden aiheuttama jätekuorma on huomattava, ja kaikkihan tietää mitä tahtia tämä tekniikka venhentuu.
Vähänkään laajempi palvelutarjoaja tarvitsee aika massiiviset järjestelyt, ja siihen liittyy koneellisesti jäähdytetyt konehuoneet ym. Järjestelmien lämmöntuotto ja jäähdyttäminen ylikuumenemisen estämiseksi on kautta aikain ollut merkittävä riesa.