Alkuperäinen kirjoittaja myrkkysumakki:
Ensinnäkin: Koska ihmiset käyttävät nykyään länsimaissa enemmän aikaa tulojensa nostamiseen kuin ennen, vodaan sanoa, että he ovat enemmän kiinnostuneita tulojensa nostamisesta kuin ennen. Tutkimuksia ihmisten ajankäytöstä on kasapäin, ja ne kaikki osoittavat, että nykyään käytetään enemmän aikaa töissäkäymiseen kuin esimerkiksi 20 vuotta sitten. Tai viisikymmentä vuotta sitten.
Minun aikajänteeni oli tuollaiset muutama sata vuotta eikä 50 vuotta, joka on jo melkeinpä jälkiteollista aikaa monessa länsimaassa. Se käppyrä on vähän toisennäköinen sillä perspektiivillä, tosin suurelta osin arviota koska niin vanhaa tilastodataa ei ole olemassa. Mutta miten työssäkäyntiin käytetty aika liittyy tähän? Me puhumme avioliittokäytännöistä, emme palkkatyöstä.
Alkuperäinen kirjoittaja myrkkysumakki:
Toiseksi: sinä yhdistät historiallisen sopimusavioliiton ja nykypäivän romanttisen avioliiton toisiinsa - en minä.
Tämä johtuu siitä pikku faktasta, että nykypäivän rakkausavioliitto ON edelleenkin juridisesti lähinnä taloudellinen liitto ellei sitä keskinäisillä sopimuksilla muokata. Ei avioliittolainsäädännössä ole halaistua sanaa rakkaudesta, sen sijaan omaisuuteen ja perimiseen liittyvät asiat ovat sen keskeinen sisältö, huoltajuuskysymysten ohella. Ellei sitten ole tehty avioehtoa, jolloin aletaan jo paremmin lähestyä mielestäni rakkausavioliittoa. Avioehto nimenomaan mielestäni eliminoi talouspuolen vetämistä mukaan rakkauteen! Itse taas ilmeisesti ajattelet juuri päinvastoin?
Haluaisin huomauttaa, että taloudellisen hyödyn maksimointi onnistuu SEKÄ avioehdolla (jolloin varakkaampi osapuoli hyötyy tai ei ainakaan menetä omaisuuttaan erossa) ETTÄ liitolla ilman avioehtoa (jolloin vähemmän varakas osapuoli voi hyötyä taloudellisesti sekä liitosta että avioerosta). Eli kumpaakin tapaa voi halutessaan käyttää väärin. Ja taloudellisen hyödyn maksimointi voi tuhota parisuhteen myös muuten - esimerkiksi siten että toinen tai molemmat osapuolet myyvät sielunsa työnantajalle ja muu elämä (ja parisuhteen hoito) jää sinne taka-alalle. Tai heillä on eri käsitys siitä, mitä se taloudellisen hyödyn maksimointi ylipäänsä on. Toisille se on mahdollisimman paljon rahaa, piste, toisille taas riittävästi rahaa mahdollisimman vähällä vaivalla. Tai jotain muuta.
MINUN MIELESTÄNI täysivaltaisten aikuisten rakkauteen perustuvaan avioliittoon kuuluu toisesta huolehtiminen ja tukeminen, tarvittaessa myös toisen elättäminen työttömyyden tai sairauden koetellessa. Uskon myös karman lakiin siinä mielessä, että se hyvä mitä itse tekee muille tulee takaisin itselle jossain muodossa. Sen sijaan en ymmärrä ap:n kaltaista tilannetta, jossa ap joutuisi käytännössä lahjoittamaan huomattavan summan omaa omaisuuttaan miehelleen, jotta tämä ei PAHOITTAISI MIELTÄÄN - kun muunkinlainen järjestely on mahdollinen eikä polje kummankaan oikeuksia.