Asuntolaina -ahdistus ja suhteet vanhempiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Rontti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"Rontti"

Vieras
En nyt tiedä miksi tämä asia vaivaa niin paljon. Ollaan löydetty rivarikolmio. Pankkitäti sanoi, että näillä lainasummilla, omaisuudella ym. ym. minä en tarvitse takaajaa (koska mies voi olla takaajana mun lainalle).

Kuitenkin vaivaa nuo omat vanhemmat. Heiltä voisin lainata edes osan siitä tarvittavasta summasta -> säästettäisiin muuttokuluihin ja pieneen remonttiin kun ei tarvitse korkoja ja kuluja maksaa pankille.

Äiti sanoi että kysy isältä, se hoitaa perheen raha-asiat.
Isä ohitti koko asian, VAIKKA sanoin että summa olisi maksimissaan 30 000euroa ja maksaisin sen sentilleen takaisin, toki vasta pankkilainan jälkeen. (siis lainaisin pankilta esim. 50 000e ja vanhemmilta 30 000e)

Koko juttu on vuosien aikana keräksi rullautunut vyyhti. Vanhemmilleni ei ole koskaan käynyt mikään se, mitä teen.

Ei soittoharrastus:
"mikset soita viulua, pianoa vaan pimputat"
"miksi soitat tuollaisia kappaleita, eikö ne ("jotkut muut kappaleet") olisi kivempia"

Ei opiskelut:
"jaa susta tulee vaan tarhantäti, olisit nyt lääkäriksi lukenut"

Ei miehet:
"onko se vaan sähkömies? Etkö insinööriä löytänyt?"
"eikö se vie sua vihille ollenkaan?, susipari teistä tulee"

jnejnejne.

Kyllä mä kestän, että lainaisin koko 80 000e pankilta. Mutta kun mies jankkaa että soitat isälle ja pyydät siltä lainaa. Ei se vaan tajua, ettei meidän perheessä olla iloisia toisen puolesta, auteta toista eikä mitään sellaista. Vanhemmillani siis olisi rahaa lainata vaikka koko tarvittava lainasumma.

Ehkä tämä on vain jotain muuta ahdistusta.
Jotenkin luulin, että vanhempani olisivat iloisia että löysimme meille sopivan asunnon ja että he auttaisivat meitä tässä jutussa.
Huomaan että nykyään ihmisten on niin vaikea olla iloisia toisen onnesta.

Jos saamme lapsia, ei vanhempiani varmaan edes kiinnosta. Tai ehkä sen verran että "miksi sait tytön, teettekö pojan seuraavaksi"
väärä nimi, huonot rattaat, ei se osaa edes puhua jne. (voin niin hyvin kuvitella)

Anteeksi ajatusoksennukseni.
Toivottavasti huomennakin paistaisi aurinko.

Nailla lainakoroilla on ihan naurettavaa menna vanhempien kukkarolle ja muutenkin kannattaa paastaa irti vanhemmista. Huonoa lapsuutta ei enaa jalkikateen korjata millaan tempuilla.

Joo, onhan se tyhmää pyytää raha-asia-apua.
Ehkä se olisi vain joku huomionhakujuttu minun puoleltani.
Kun en heihin muutenkaan mitään kummoisempaa kontaktia saa. Voivat sitten kehuskella kuinka nuoremmalle lapselle (kuitenkin jo aikuiselle) ostettiin sitä ja tätä ja tota ja avustettiin vielä asunnon ostamisessakin.

Ei musta niin väliä.

Juu, no sä et voi vanhempiasi kasvattaa tai muuttaa. Lakkaa siis ahdistelemasta ja ole aikuinen, anna heidän tehdä mitä lystäävät. Jos eivät halua antaa lainaa niin sitten eivät halua, syyt ei kuulu sulle mitenkään jos eivät halua niitä kertoa. Ehkäpä haluavat matkustella tms ja sen takia tarbitsevat itse käteistä.

Monestihan tuollaisissa tilanteissa kuvio on se että esikoisen uskotaan pärjäävän omillaan, kuopus on aina se vauva jota pitää auttaa. Ole siis ylpeä siitä että vanhemmat uskovat sinun pärjäävän.

Elä omaa elämääsi äläkä välitä vanhemmistasi. Jos kerran kuitenkin saat lainan ilman vanhempien apua niin ole onnellinen siitä.
Sun täytyy vaan käydä mielessäsi läpi mitä haluat vanhemmiltasi niin konkreettisesti kuin henkisellä tasolla. Mulla meni 15 v kotoa lähdön jälkeen ennenkuin tajusin kuin kieroutunut suhde mulla on omiin vanhempiini (verrattavissa sun tilanteeseen) . Asian tajuttua tein kaikkeni että olisin saanut välit muuttumaan sellaisiksi kuin ne mielestäni pitäisi olla. Ei onnistunut. Kävin melkoisen henkisen rääkin läpi. Laitoin vähäksi aikaa välit poikki. Nyt sitten ollaan etäisen kohteliaita. Vanhemmat kohtelee mua edelleen samoin kuin ennen eli eivät muuttuneet mihinkään vaikka yritin kaikkeni. Se mikä muuttui oli minun oma suhtautuminen vanhempiini. En odota heiltä enää yhtään mitään. Olen kohtelias ja hoidan ns pakolliset vierailut ja puhelut kevyelllä tyylillä. Sisimmässäni suren välillä. Ja kun tulee kriisejä niin huomaan palaavani niihin entisiin vahingollisiin kaavoihin.

Mies on ollut mulle äärimmäisen iso tuki ja auttanut minua tuon kaiken läpi. Mutta keskityn tällä hetkellä vain omaan perheeseeni ja siihen mikä on meille hyväksi. Jotain ehkä kertoo sekin että miehen äiti joutui isoon leikkaukseen yllättäen. Ja en ole siitä kertonut mitään omille vanhemmilleni. Ovat kuitenkin tekemisissä lasten juhlissa ym. Lähettävät toisilleen joulukortit ym.

Voisin jatkaa tätä loputtomiin. Kun en oikeastaan ole oikeassa elämässä kenenkään kanssa tästä puhunut kunnolla. Ja mies on kuullut jo liikaakin.

Yhteistyössä