Aurallinen migreeni

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kuinka moni kärsii aurallisesta migreenistä ja millaisin oirein? Meneekö perinteisesti vaihe vaiheelta näköhäiriöt, puutumiset ja päänsärky vai miten? Kuinka usein kohtauksia?

Itselläni vaihtelee, kohtauksia voi tulla 1vkon-jopa vuoden välein. Mulla ei aina päänsärkyä tule, jos ehdin ottaa lääkettä ajoissa/heti, kun näköhäiriöt alkaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuinka moni kärsii aurallisesta migreenistä ja millaisin oirein? Meneekö perinteisesti vaihe vaiheelta näköhäiriöt, puutumiset ja päänsärky vai miten? Kuinka usein kohtauksia?

Itselläni vaihtelee, kohtauksia voi tulla 1vkon-jopa vuoden välein. Mulla ei aina päänsärkyä tule, jos ehdin ottaa lääkettä ajoissa/heti, kun näköhäiriöt alkaa.

Aika lailla tuolla tavoin menee minullakin. Usein alkaa siis näköhäiriöillä, sitten alkaa osa kasvoista ja käsistä puutumaan, saattaa tule puhehäiriöitäkin. Jos ehdin lääkkeen ottaa riittävän nopeasti, säästyn päänsäryltä. Kohtauksia tulee onneksi harvoin, ehkä 2 krt/vuosi.
 
Mulla oli tuota aurallista migreeniä raskausaikoina. Ilmeni näköhäiriöinä, toisinaan ulointen jäsenten puutumisena ja jonkin asteisena aivoinfarktina kait kun en pystynyt millään tavalla ilmaisemaan itseäni suullisesti. Eivät passittaneet mihinkään jatkotutkimuksiin, vaikka aika hurjalta tuo kommunikaatiokyvyn menetys tuntui. Tuolloin minulla ei ollut migreenisärkyä, eikä myöskään ennakko-odotusta kohtausten edellä.

Raskauksien välillä, imetysaikoina, migreeni sen sijaan on ilmennyt kipuna, pahoinvointina ja valo- sekä hajuyliherkkyytenä. Käytännössä olen ollut toimintakyvytön koko päivän. Kohtauksia noin kerran kuussa, ennakko-oireina selittämätön väsymys ja vilu.

Nyt kun nuorin lapsista on pian kaksivuotias olen ilokseni huomannut, ettei minkäänlaisia migreenikohtauksia ole ollut puoleen vuoteen (koputanpa puuta...)
 
Mulla on näköhäiriö, puutuminen, päänsärky. Viimeinen kohtaus kesti 3 vuorokautta, näköhäiriön kanssa. Sen jälkeen jäi joku pysyvä näköhäiriö, jolle ei ole löydetty mitään syytä. Tämän kohtauksen jälkeen (aiemmin vain lievää auraoiretta eikä puutumistakaan) on kohtauksettomuutta kestänyt 4 vuotta. Pidempään kuin koskaan ennen. Itse asiassa ton rajun jälkeen pääni on ollut harvemmin kipeä kuin aikaisemmin sitä.
 
Minulla myös aurallinen migreeni. Kohtaus alkaa sahalaitakuviollisina näköhäiriöinä, mutta mitään puutumisia ei ole ollut. Noin puoli tuntia noista näköhäiriöistä alkaa päänsärky, aina. Vaikka ottaisin särkylääkettä tai migreenilääkettä tai molempia, aina se kohtaus tulee. Tosin lääkityksellä se usein lievenee siedettäväksi eli ei mene koko päivää sängyssä maaten. Kohtaukseen liittyy valo-, ääni- ja hajuherkkyyttä. Pahimmillaan kohtaus on silloin, kun en mitään lääkettä siihen ehdi heti ottaa, silloin mukaan tulee voimakas pahoinvointi. Muina lieneilmiöinä on väsymys ja herkkä mieli.

Stressaavissa elämäntilanteissa migreeni tuppaa lisääntymään. 10 vuotta pärjäsin noin kerran kuussa kohtauksilla, sitten raskauden myötä ja sen jälkeen niitä alkoi olla 1-5 kertaa kuukaudessa. Nykyisin syön estolääkettä ja kohtauksia tuli pitkään kerran kuukaudessa, nyt ei enää niinkään usein. Olisi kyllä ihana, jos tuosta vaivasta pääsisi, mutta taitaa olla elinikäinen kumppani.
 
Mulla on kans tuo aurallinen migreeni, onneksi ei ole kohtausta ollut puoleen vuoteen :) Tuo on todella tympiää kun näkö menee huonoksi. Kohtaus kestää yleensä 20minuuttia ja sitten alkaa kova pääsärky.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuinka moni kärsii aurallisesta migreenistä ja millaisin oirein? Meneekö perinteisesti vaihe vaiheelta näköhäiriöt, puutumiset ja päänsärky vai miten? Kuinka usein kohtauksia?

Itselläni vaihtelee, kohtauksia voi tulla 1vkon-jopa vuoden välein. Mulla ei aina päänsärkyä tule, jos ehdin ottaa lääkettä ajoissa/heti, kun näköhäiriöt alkaa.

Miä en tiedä, voiko miun migreenin laskea auralliseks migreeniks.. Miä nimittäin nään valopalloja ja valoviivoja.. Ekana yleensä tulee valonarkuus ja ihme "kaiverrus" päässä
Siinä vaiheessa,kun alkaa edes miettimään, et onko tää migreeniä, iskee kaamea päänsärky. Menee puhekyky ja haluaa vaan pimeeseen nukkumaan (nukkuminen on ainoa keino, millä miun migreeni lähtee)

Nykyään tulee kohtauksia ehkä kolme kertaa vuodessa
Sillon kun söin e-pillereitä, oli vuosia migreeni monta kertaa viikossa
 
Alkuperäinen kirjoittaja hahahahhahaa:
Glutamaateista se johtuu, lukee neurologian oppikirjassa. Mut yritäpä kertoa muille:
http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?p=579981#p579981

Milläs niitä sitten välttää, kun ovat joka paikassa ja ruuassa?!
 
Ihan helppoa, kunpyytää kauppiasta tilaamaan sopivat sapuskat sinne lähikauppaan jaostaa ne pois ennen kuin menee päiväys umpeen:-)
Ennemmin täytyy syödä kunnollista rukaa, kuin pilata elimistön toimintakyky TURHILLA lääkkeillä:
http://koti.netplaza.fi/~paula/kotikokkeli/rasvahapoista.htm
 

Yhteistyössä