Aurinkokunta, Jukolan emäntä ja muutkin :-)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vinkkejä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vinkkejä

Vieras
Lähinnä suuntaan kysymykseni nyt Aurinkokunnalle ja Jukolan emännälle, heillä kun on lapsia enemmänkin. Toki toivon, että muutkin antavat vinkkejä ja kertomat omia keinojaan :) :hug:

Eli meillä on nyt uusi vauva perheessä ja itse siis olen nyt äitiyslomalla työstäni. Mielestäni en ole mikään "peukalo keskellä kämmentä" tyyppi, olen mielestäni ihan ahkera ja reipas ihminen ;) Tykkään pitää kodin puhtaana ja tehdä ruokaa ym. Nyt vain tuntuu, että aika ei yksinkertaisesti riitä mitenkään \|O

Meillä on kuusi lasta, kolme koululaista ja sitten nämä pienemmät kotona olijat, 4v, 2v4kk ja 1kk ikäinen vauva.

Miten te muut organisoitte arkenne? Teettekö lounaan jo edellisenä päivänä melkein valmiiksi, vai käytättekö eineksiä? Kello on kohta 11 ja meillä ruoka vasta uunissa :/ Ulos ei olla vielä ehditty, onneksi mies piipahti kotona (on sellainen työ, että voi tulla kesken päivänkin) ja lähti käymään rautakaupassa ja muilla asioilla kahden lapsen kanssa. Vauva nukkuu sitterissä, kun ajatus oli ehtiä rattailla ulkoilemaan... Eipä ehdittykään...

Syöttekö samaa ruokaa lounaalla ja päivällisellä, vai teettekö aina uuden ruoan illaksi? Entäpä ulkoilujutut, käyttekö aina puistoissa tai metsässä ulkoilemassa ja miten hoidatte ulkoilun, jos ruokaakin pitäisi laittaa? Ja siinä sivussa tietysti levittää pyykit, pedata sängyt, imuroidakin vähän... Ja sitten painaa vielä päiväunet osalla lapsista päälle!

Meillä lapset kyllä auttavat paljon, lelujen keräämisessä, omien huoneiden siivouksessa, vievät puhtaat pyykkinsä kaappeihinsa jne. Siis isommat, pienten lasten hommat hoitelen minä. Mies auttaa myös kotona olleessaan paljon, mutta ongelma onkin, että hän on aika paljon töissä. Hänellä on monta rautaa tulessa, luonnekin on sellainen, että ei oikein kotona osaa lepäillä. En kuitenkaan koe, että raadan täällä yksikseni niska limassa. Lähinnä vain tuntuu, että käsiä saisi olla vielä muutama lisää, samoin ehkä sellainen kuusi tuntia lisää tähän aamupäivään!

En kaipaisi niinkään saarnaa ja huutelua siitä, miksi olemme näin monta lasta halunneet. Se on mielestäni ihan toisen aiheen pino ;)

Mutta vinkkejä tämän arjen rytmittämiseen, miten te, joilla on useampi eri ikäinen lapsi, olette hoitaneet kaiken? Onko teillä ruokalista jota noudattatte, vai teettekö aina ex-tempore jotain mitä kaapista löytyy?

4v ei meillä enää oikein nukkuisi päiväunia, ihan satunnaisesti vain. 2v4kk nukkuu kyllä ja vauva tietenkin on vielä ihan omassa rytmissään. Nuo päiväunetkin vaikuttavat aika rajusti aikatauluun.

Olisin hyvin kiitollinen hyvistä vinkeistä mitä kannattaisi ottaa oman arjen suunnitteluun mukaan! Kertokaa kaikki omia selviytymiskeinoja ja vinkkejä, millä saatte arkenne pyörimään sujuvasti, niin, että kaikkien tarpeet tulee tyydytettyä?! Tai ainakin lasten tarpeet, äiti taitaa tässä nyt jäädä vähän vähemmälle huomiolle :D

Kiitos, jos viitsitte kommentoida asiallisesti :) :hug: :flower:

Asia ei nyt minulle vain kahden lapsen äidille mitenkään kuulu, mutta joskus olen miettinyt, kuinka isoissa perheissä tosiaankin kotiäitien aika riittää kodinhoitoon, lastenhoitoon, ruuanlaittoon, pyykkäämiseen jne... varsinkin jos mies vielä tekee pitkää päivää töissä. Joskus tuntuu että tätä "normikokoista" perhettäkin hoitaessa kaipaisi lisää tunteja päivään...
Hattua nostan kaikille isojen perheiden vanhemmille arjen pyörittämisestä :flower:

Täällä yks mamma jolla on 9 lasta.Vanhin on 15v. ja nuorin 4kk. =) No laitan tässä vähän vihiä että millaiset päivät meillä noin suunilleen on. :whistle: Aamulla herään puoli seitsemän jälkeen ja herätän koulukkaat.Sitten aamukaffe tippaseen ja aamupalan laittoon.Siinä sitten kun juon aamukahveja niin koulukkaat kohta lähtevätkin kouluun.Pikkuhiljaa siinä heräilevät 4 pienintä kotonaolijaa ja sitten aamupesut ja syötöt niille.Sen jälkeen petaan vuoteet,pyykkikone pesemään,astiat koneeseen ja imurointi päälle.Sen jälkeen lähdetään ulkoilemaan,yleensä ollaan tunti kaks.Sitten sisään tekemään ruokaa,ellen ole sitä tehnyt esim. uunniin ennen ulos lähtöä.Sitten syödään tai lämmintän edellisen päivän tähteitä.Sitten alkaakin koulukkaat valua kotia ja sitten vaihdetaan päivän kuulumiset ja läksyjen teko alkaa koulukkailla.Sitten laitan siinä ruokaa ja sitten syödään.Kello alkaakin olla siinä neljä,puoli viis ja minun vuoro vaihtaa vapaalle. :D Lähden tekemään reippaan tunnin kävelylenkin ja sitten suihkuun.Jos on saunailta niin sitten sauna lämpiämään ja jos ei niin sitten lähden tekeen ruokaostoksia.Puoli kasilta on sitten iltapalan ja pesuna aika sitten lapset nukkumaan.Jo kahdeksan aikaan on pienet unessa,isommat saa valvoa yhdeksään. =) Sitten alkaa minun vapaa aika,joko luen tai surffaan netissä tai olen mesessä.Ja päivisin myös leivon aina josaain välissä,leivät ja pullat jne...leivon aina kaiken itse.Että siinä vähän osviittaa. ;)

Heips! Mulla ei kylläkään ole kuin kolme omaa, mutta lisäksi on kaksi hoitolasta...Eli 5 lasta päivittäin ulkoilutan ja ruokin. Ja just yhden ystäväni kanssa ihmettelin sitä, miten meidän arki pyörii nyt niin sujuvasti, kun olen palannut hoitovapaalta työelämään (eli siis perhepäivähoitaja). Eli aamulla vaan kellon kanssa ylös viim. 7.00 ja ekana kahvi tippumaan, sitten puurovesi kuumenemaan ja lounasta valmistelemaan...Periaate on, että ruoka on valmis ennen ulos lähtöä. Jos on hitaammin kypsyvä uuniruoka, teen sen illalla ja sitten vaan kuumennetaan lounaalle sopiva määrä mikrossa. Ruokaa teen etukäteen suunnitellun listan mukaan ja ruokaostokset teen n. 2 x viikko tuon listan perusteella. Elikkäs... ulos ehditään aamuisin n. 9 jälkeen ja sisälle tullaan n. 10.30, lounas klo 11.00, jotta ehditään lukea päiväsatu ja sänkyihin koko sakki 12.00. Isommat eivät nuku, mutta rauhoittuvat kuitenkin lepäämään ja kuuntelemaan satu CD-levyjä, että pienet saavat nukahtaa rauhassa. Sitten on hiljaisen leikin aikaa 14.00 asti ja tässä välissä siis myös lykkään kodinkoneet käyntiin, sekä lörpöttelen täällä kahvia juoden. Välipala on 14.00 ja sen jälkeen siivoan keittiön + pikainen imurointi (ruokapöydän ympärys ja eteiset) lasten leikkiessä leikkihuoneessa. Ennen iltapäiväulkoilulle menoa lasten kanssa lelut paikoilleen ja ulos viim. 15.30. Sitten onkin helppo tulla iltaruualle, kun se on tehty jo aamulla valmiiksi, eli siis joo, meidän lapset syö samaa ruokaa illalla... Sitten vaan vapaata leikkiä + telkun iltalastiksia + ulkoilua näin kesää kohti kun mennään... Iltapala n.20.00 ja sen jälkeen yöpuvut päälle, pisulle, hammaspesulle ja sänkyihin... Meillä myös onneksi tuo isäntä lykkää pyykkejä töistä tullessaan, jos huomaa, että koneet on pysähtynyt.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 13:22 Ippa kirjoitti:
Heips! Mulla ei kylläkään ole kuin kolme omaa, mutta lisäksi on kaksi hoitolasta...Eli 5 lasta päivittäin ulkoilutan ja ruokin. Ja just yhden ystäväni kanssa ihmettelin sitä, miten meidän arki pyörii nyt niin sujuvasti, kun olen palannut hoitovapaalta työelämään (eli siis perhepäivähoitaja). Eli aamulla vaan kellon kanssa ylös viim. 7.00 ja ekana kahvi tippumaan, sitten puurovesi kuumenemaan ja lounasta valmistelemaan...Periaate on, että ruoka on valmis ennen ulos lähtöä. Jos on hitaammin kypsyvä uuniruoka, teen sen illalla ja sitten vaan kuumennetaan lounaalle sopiva määrä mikrossa. Ruokaa teen etukäteen suunnitellun listan mukaan ja ruokaostokset teen n. 2 x viikko tuon listan perusteella. Elikkäs... ulos ehditään aamuisin n. 9 jälkeen ja sisälle tullaan n. 10.30, lounas klo 11.00, jotta ehditään lukea päiväsatu ja sänkyihin koko sakki 12.00. Isommat eivät nuku, mutta rauhoittuvat kuitenkin lepäämään ja kuuntelemaan satu CD-levyjä, että pienet saavat nukahtaa rauhassa. Sitten on hiljaisen leikin aikaa 14.00 asti ja tässä välissä siis myös lykkään kodinkoneet käyntiin, sekä lörpöttelen täällä kahvia juoden. Välipala on 14.00 ja sen jälkeen siivoan keittiön + pikainen imurointi (ruokapöydän ympärys ja eteiset) lasten leikkiessä leikkihuoneessa. Ennen iltapäiväulkoilulle menoa lasten kanssa lelut paikoilleen ja ulos viim. 15.30. Sitten onkin helppo tulla iltaruualle, kun se on tehty jo aamulla valmiiksi, eli siis joo, meidän lapset syö samaa ruokaa illalla... Sitten vaan vapaata leikkiä + telkun iltalastiksia + ulkoilua näin kesää kohti kun mennään... Iltapala n.20.00 ja sen jälkeen yöpuvut päälle, pisulle, hammaspesulle ja sänkyihin... Meillä myös onneksi tuo isäntä lykkää pyykkejä töistä tullessaan, jos huomaa, että koneet on pysähtynyt.

KIITOS =) :hug: Juuri tätä kaipasin! Selkeitä ja hyviä esimerkkejä siitä miten homma hoituisi sujuvammin! Kiitos sinulle tosi paljon ja voimia arkeen ja työhön :wave:

Mie toivon, etten mie nyt ihan mitään opusta meidän arjesta saa aikaan... miulla on paha tapa kirjoittaa liian pitkästi :ashamed:
Mutta noin ylipäätään meillä mennään näin:

Mie herään aamulla klo 6, laitan pesukoneen päälle ja juon kahvit. Mies lähtee töihin n. 6.15 ja sit mie laitan puuron hautumaan, että puuro on valmista, kun lapset alkaa heräillä.
Sit mulla on aikaa olla koneella, tyhjätä tiskikone jne... jos vauvakin sattuu nukkumaan siis.
Lapset heräilee normaalisti portaittain tuossa 7-9 välillä, ja ottavat aamupalaksi puuroa ja huolehtivat astiat koneeseen. Sen jälkeen pukevat päivävaatteet päällensä. Mie toki autan hommassa apua tarvitsevia, mutta toiseksi nuorinkin (1v10kk) syö itse ruokansa. Isot petaavat omat petinsä, mie autan pienten petien kanssa.

Sit mein koululaiset lähtee kouluun 7.50 ja 8.30 välillä kaikki, ja eskarilainen menee eskariin eskaripäivinä.
Mie meen pienten kanssa pihalle, yleensä omaan pihaan tai sit kävelylle.
Ulos menoa ennen mie usein imuroin alakerran.
Kun myö tullaan sisälle, mie lämmitän lounaaksi (klo 11.30) edellisenpäivän päivälliseltä jäänyttä ruokaa (teen tarkoiotuksella sitä niin, että sitä jää).
Sit pienet menee päiväunille (klo 12), isommat pienet leikkii omineen, piirtelee, askartelee, katselee filmiä tai jotain... tai menevät omineen ulos.

Koululaiset alkavat valua kotiin tuossa päivästä riippuen klo 12-viim. klo 15. Klo 14 mie tarjoan halukkaille pientä välipalaa.
Päiväunilaiset heräilee tuossa klo 15 ja ottaa pienen pienen välipalan (puolikkaan hapankorpun, omenanpuolikkaan tai jotain).
Tuossa päiväunien aikaan pesen pyykkiä, viikkaan pyykkiä ja saatan pestä lattioita tarvittaessa.
Klo 15 mie aloitan yleensä päivällisen valmistamisen... riippuen tietysti mitä ruuaksi on, mutta niin että päivällinen on valmiina 16.30.
Tämän ajan lapset auttelevat joko ruuanlaitossa, leikkivät ja isommat voivat ulkoillakin. Pienet myös, jos koululaisista joku vahtii heitä. Mies tulee kotiin n. 16.30.

Päivällisenjälkeen joku koululaisista täyttää tiskarin ja pyyhkii pöydät, ja huolehtii koneen päälle.
Pienten kanssa mennään ulos, tai katsotaan lastenohjelmia telkkarista.
Iltatoimet alkaa klo 19 niin, että mie valmistan iltapalaa ja mies pesee lapset, jotka keräävät ensin lelut kasaan.
Iltapalalle tullaan "portaittain", ensin pienet (alle kouluikäiset), sit keskimmäiset (eskari, 2.-luokkalainen ja 3.-luokkalainen) ja lopuksi "isot" (6.- ja 8.-liuokkalainen).
Iltapalan jälkeen on hammaspesut ja pienet menee sänkyihin klo 20, keskimmäiset klo 20.30 ja isot klo 21... ja keskimmäiset ja isot saavat silti sängyissään vielä lukea jonkun puolisentuntia, vanhin ehkä tunninkin.
Isoimmat lapset myös huolehtivat itse omat puhtaat pyykkinsä vaatekaappiin, kun mie olen ne viikannut valmiiksi. Likapyykit kuuluu myös jokaisen itse huolehtia pienempiä lukuunottamatta pyykkikoriin.

Sit mie siivoan keittiön, järjestän eteisen tarvittaessa ja viikkaan pyykkejä ja lajittelen pesuvalmiiksi aamua varten, ja jos suinkin jaksan niin imuroin alakerran toistamiseen. Katselen telkkaria, olen netissä...

Perjantaisin mie siivoan koko kämpän yleensä... ja koululaiset imuroivat yläkerrasta omat huoneensa 2 kertaa viikossa.
Koululaiset pitävät myös omat huoneensa perussiistinä. Pienetkin siivoavat omia huoneitaan. Koululaisilla (jokaisella) on omien huoneiden kunnossapidon lisäksi "kotityöpäivä" kerran viikossa, jolloin hyö tyhjäävät / täyttävät tiskaria, järjestävät eteistä, imuroivat, vahtivat pienenpiään tai jotain... siis ylipäätään auttelevat kotitöissä. (eivät kuitenkaan tee kaikkia kotitöitä ;))

Viikonloppuisin myös sit siivoillaan tarpeen mukaan miehen kanssa yhdesä. En mie tiiä muuta, kun että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty... ja kun siivoaa tarpeeksi usein, niin ei tuu sellaista järjetöntä siivoa alkuunkaan ;)

Niin, ja ruokaostokset mie teen kerta viikkoon isosta kaupasta etukäteislistan mukaan... ja täydennysostokset kerran-kaksi viikossa pikkukaupasta, tai sit mies tuo töistä tullessaan puuttuvat jutut.<br><br>

Minulla on sääntö numero yksi: Ota rennosti.
Ison perheen kanssa on melkeinpä mahdotonta pitää tietynlaista rytmiä yllä.

Herään aamulla, yleensä siihen että vanhimmat häärivät keittiössä aamupalalla, vanhin tyttö meillä yleensä lataa ensimmäisen pyykkikoneellisen heti aamusta.
Keittelen kahvit ja sen 10 lautasellista puuroa mikrossa :D avaan tietokoneen ja luen nettilehtiä samalla kun imetän, lapset syövät ja lähinnä vain komentelen välillä jos menee tappeluksi. Mies on nyt kotona sairaslomansa takia ollut pitkään ja hän nousee siinä vaiheessa ylös kun syönnit ovat ohi vanhimmilla, nuorempia saattaa vasta niihin aikoihin tulla alakertaan.

Yhä vieläkin otan rennosti, nostan pyykit siinä sivussa kun keräilen tavaroita ja samalla napsautan tiskikoneen päälle, meillä on lapsilla "työvuorolista", eli kuka kattaa pöydän,kuka raivaa pöydän ym. eli siitä ei tarvitse huolehtia että tyhjänä koneen pistäisi päälle, tosin senkin olen kerran tehnyt. :laugh:

Lapset pukeutuvat kukin aikanaan ja katoavat ovesta ulos, nuorimmat jäävät vain kotiin ja yleensä aamupäivästä vain leikkivät sisällä, ehkä auttavat minua leipomaan tms. Imuroinnistakin olen tehnyt hauskan leikin, monesti saattavat jopa riidellä kenen vuoro on imuroida, usko pois, meillä tämä kolmivuotiaskin on ihan mahdottoman innokas imuroimaan.

Ruoanlaittoon myös otan heidät mukaan, joku saa raastaa juustoa, 5vuotiaalle olen antanut joskus kuorimaveitsen jolla kuorii sitten porkkanoita, perunoita jne. On jo todella taitava siinä.

Kun ruoka on hellalla, lapset menevät ulos, meillä on iso piha ja osaavat olla näkyvissä koko ajan, eivätkä lähde mihinkään pihasta. Mies käy välillä kurkkaamassa ulkona ettei mitään vakavaa ole sattunut.

Itse siinä hoidan vauvaa, imetän ym, sen jälkeen kun vauva nukahtaa, kerään leluja jotka unohtuneet, siivoilen sieltä täältä ja otan rennosti tämänkin homman. :D

Joskus ehtii puhua jopa tunnin maratonpuheluita ja samalla saa silti aikaan vaikka mitä!

Ruoan päälle ne menevät päiväunille joita nukuttaa silloin, jos jää joku kiukkuinen yksilö alakertaan meuhkaamaan, odotan että huutaa puhtinsa pois ja kannan ylös sitten nukkumaan. Sillä aikaa laitan uuden koneellisen pyykkiä pyörimään, tiskikone päälle jos tarpeen, teen kauppalistaa, katselen televisiota, tulen ehkä tietokoneelle...

Vauvan lykkään jossain välissä terassille vaunuihin nukkumaan, siinä samalla saatan tehdä hommia pihalla, haravoida tms.

Nuorimmat heräilevät kun ensimmäiset tulevat koulusta, alamme yhdessä tehdä ruokaa. kaikille löytyy hommaa, se on varma.
Myöhemmin istumme koko perhe syömässä, joku raivaa pöydän, tiskikone päälle, itse siivoan keittiön jos vanhimmalla tytöllä on kiirettä.

Sitten hoksaankin että jahas, taas on väki hajallaan, kuka missäkin harrastamassa, kaverin luona... Nuorimmat pihalla. Silloin nostan jalat ylös ja olen vauvan kanssa hetken, rentoudun , nostan pyykit ja sen päälle lähdemme kauppareissulle, jos mies ei ole kotona, anoppi tulee lapsia katsomaan jos en sitten ota lapsia matkaan.

Kaupasta tullessa alkaa iltapala-aika, sitä kestää parikin tuntia kun harvoin kukaan ehtii samaan aikaan pöydän ääreen. Iltaisin raivaan itse pöydän ja siivoan keittiön, lapset siivoavat lelujaan.
Lopuksi järjestelen paikkoja samalla kun juttelen vanhimpien kanssa päivästä, istumme telkkarin ääreen ja katselemme ohjelmia.

Kohtapa olemmekin miehen kanssa sohvalla kahdestaan, joskus pikkuinen tuhisija vieressä, nautimme hetken toistemme seurasta, keskustelemme jne.

Kaiken kaikkiaan en vedä stressiä enää oikeastaan mistään, paitsi jos on kiire lähteä jonnekin, silloin "äiti on tulossa hulluksi". :laugh:

Jos pihalle meno, pyykkäys, ruoanlaitto tai siivous vähän lykkääntyy, en huolestu, kaikki menee painollaan. Siivota ehtii vaikka koska, minulle pääasia on nauttia tästä elämästä ja lasteni seurasta. :D :flower:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 15:11 vieras kirjoitti:
Muuten kuulostaa hyvältä, MUTTA meillä ei kukaan syö kahta kertaa peräkkäin samaa ruokaa :x eli mä teen kaksi ruokaa / päivä

Voihan niitä ruokia "muuntaa" jotenkin... Esim. jauhelihakastiketta edellisenä päivänä perunoiden kanssa, ja seuraavana päivänä lounaalla spagetin kera.

Tai toinen vaihtoehto ois pakastaa päivällisiltä aina ruokaa, ja ottaa pakkasesta sit lounasruoka, joka on pakastettu aiemmin. ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 15:11 vieras kirjoitti:
Muuten kuulostaa hyvältä, MUTTA meillä ei kukaan syö kahta kertaa peräkkäin samaa ruokaa :x eli mä teen kaksi ruokaa / päivä

Meillä syödään samaa ruokaa 2 kertaa, mutta ei samana päivänä. Eli eka kerran iltapäiväruokana ja sitten toisen kerran seuraavana päivänä. Jauhelihakastikkeen kanssa voi olla ensimmäisenä päivänä perunoita ja sitten seuraavana päivänä spagettia. Eli vähän vaihtelua!

Ihana ketju!

Itselläni vain neljä lasta, mutta uskokaa tai älkää, alkaa tämäkin nykyään jo suurperhe olemaan. Siinä mielessä ainakin, että vertaistukea live-elämässä on vaikea saada.

Lapsia olisin "tehnyt" enemmänkin, mutta oma terveys ei kestäisi enää raskauksia.

Harmittaa...

Lapsemme ovat syntyneet vuosina 00, 02, 05 ja 07. Kahden pienimmän ikäero on 1,5-v. Toiseksi nuorin on erittäin vilkas ja touhukas pojanvesseli, jonka kanssa olen aika kuitti.

En ole mielestäni mitenkään uusavuton tms., meillä ruoka valmistuu pääosin itsetehtynä, pyykkiä pestään, imuroidaan, ulkoillaan, luetaan yms. Esikoinen eskarissa, toiseksi vanhin 4 x vkossa kerhossa. Itse pyrin kahdesti viikossa käymään avoimessa päiväkodissa, jotta olisi edes aikuiskontakteja...

Silti usein tulee tunne, että kaikki on ihan hurjaa kaaosta, enkä saa mitään tolkkua mihinkään. Vaikka meillä on siis ihan selkeät päivärytmit ja rajat, joista pidetään kiinni. Isä on vähän kädetön joissain hommissa miehiseen tapaan, mutta hyväntahtoinen ja osallistuu kyllä.

Tosin tänään vetäsin aika hurjat pojot masennustestistä, eli voihan tuo tunne kaaoksesta selittyä silläkin.

Oli kiva lukea teidän muiden päiväohjelmista.

Herranpieksut :D ja suurensuuri hatunnosto kaikille eellä kirjoittaneille.
Mä sain migreenin ja ahdistuskohtauksen pelkästään lukiessani päiväänne :o .
Musta ei IKUNA olisi tuohon.
Koko päivän liikkeellä ja viikkaamassa ja hämmentämässä ja pesemässä ja pyyhkimässä ja tamppaamassa ja heilumassa :o :o :o .

Kyllä te monen lapsen äidit olette ihan supereita :D .
Täs on teille kukkii :flower: :flower: :flower: .

Mä kehtaan väittää olevani poikki työpäivän jälkeen vaikken tee puoltakaan tuosta kuin te... :ashamed:

Kirjottelenpa miekin vastausta. Meillä mies tekee 3-vuorotyötä, joten päivän toimet vaihtelee pitkälti sen mukaan, että mikä vuoro miehellä on. Mies tekee aika paljon viikonloppuisin töitä. Arkena monesti sitten vapaata. Sinänsä kiva kun voi esimerkiksi kaupassa käynnit, neuvolat, hammaslääkärit yms. menot suunnitella sitten silleen että mies on apuna, eikä tarvii koko porukkaa mukana kuljetella.

Meillä on siis 2 koululaista (1.lk tyttö ja 6.lk poika) ja sitten 5 alle kouluikäistä. 6v:llä on kerho neljänä päivänä viikossa ja 3v:llä kahtena päivänä viikossa. Ja sitten nuo pienet on kaksoset 1v9kk ja pikkuneiti 4kk.

Vauva herää yleensä aamulla 5-6 välillä syömään. Syönnin jälkeen hän yleensä vielä jatkaa unia. Mie yleensä nousen tässä vaiheessa, kun en saa enää unta. Teen siinä omat aamutoimet, käytän koiran ulkona ja rupeen sitten laittaa aamupalaa. Meidän 3v on kans aamuvirkku ja yleensä kuuden jälkeen ilmestyy keittiöön mun apulaiseksi :) Syödään siinä tytön kaa aamupala yleensä kahdestaan. 6.30 herätetään ekaluokkalainen aamupalalle. Myös kaksoset ja 6v heräilevät yleensä siinä ennen seitsemää. Muut osaavat syödä itsenäisesti, mutta toinen kaksosista pitää syöttää. Yleensä vauvakin heräilee tässä vaiheessa. Esikoinen heräilee puoli kasilta. Aamut meillä on yhtä tohinaa kyllä. Jos mies on kotona (eikä oo tullut juuri yövuorosta), niin hän nousee avuksi. Ekaluokkalainen menee kouluun kasiksi ja kuutosluokkalainen ysiksi. 6v:n ja 3v:n kerhot alkavat ysiltä. Koululaiset osaavat mennä itsekseen kouluun ja kerhopäivinä joko mies vie kerhoon kerholaiset tai sitten pidetään kiirettä ja pakkaan pienet mukaan ja lähdetään viemään tyttöjä kerhoon. (muutaman kerran on kyllä tullu myöhästyttyä)

Sitten yhdeksän jälkeen ulkoillaan pienten kanssa. Välillä omalla pihalla ja välillä puistossa. Vähän ennen yhtätoista sitten syömään. Lämmitän edellisen päivän ruokaa. Meilläkin tehdään iltaruuaksi sen verran enemmän, että riittää seuraavalle päivälle lounaaksi. Ruokalista on myös käytössä, helpottaa huomattavasti. Jos mies kotona niin hän käy hakemassa tytöt klo 12 kerhosta. Jos taas mies töissä niin käydään sitten pienten kaa hakemassa tytöt ruuan jälkeen.

Noin 12.30 kaksoset ja 3v päiväunille. Ekaluokkalainen tulee kans näihin aikoihin koulusta. Tyttö tekee läksyt heti koulun jälkeen ja yleensä sitten lähtevät 6v:n kanssa omalle pihalle leikkimään tai sitten touhuavat keskenään jotain sisällä. Jos vauvakin sattuu nukkumaan samaan aikaan päiväunia, kerkeän vähän siivoilemaan, pesemään pyykkiä yms. Mies tekee meillä todella paljon myös kotitöitä. Kotitöiden kanssa meillä on sellainen periaate että ei stressailla. Kyllä ne joku kerkee jossain välissä tekemään ;)

Esikoinen tulee koulusta kahdelta. Hän syö välipalaa, tekee läksyt ja käy koiran kanssa lenkillä. Iltaruuan jälkeen hän lähtee yleensä kavereidensa kanssa jonnekin ulos/harrastuksiin yms. Ei paljoa iltaisin siis kotona näy.

Viimestään kolmen maissa pienet ovat heränneet päiväunilta. Toinen kaksosista on kehitysvammainen, ja hänellä käy pari kertaa viikossa jumppari kotona. Jumppari tulee kolmelta aina. Yleensä he jumppailevat kahdestaan, joskus minä tai mies mukana. Ruokaa ruvetaan laittamaan kolmen jälkeen, riippuen mitä on tarkoitus tehdä. Iltaruoka on kuitenkin 16-16.30 välillä. Ruoan jälkeen esikoinen menee omille menoilleen ja ekaluokkalaisellakin on kolmena iltana viikossa omia harrastuksia, joihin osaa mennä itse. Illasta pienet lapset katselevat lastenohjelmia/leikkivät sisällä tai sitten lähdetään ulos, riippuen vähän säästä ja siitä missä vuorossa mies on.

Seitsemän maissa alkaa sitten iltapuuhat meillä. Iltapalaa ja jos mies kotona niin kylvetyksiä. Kun mies iltavuorossa, niin suoritellaan vaan tarpeelliset pesut. Kaksoset, 3v ja 6v nukkumaan 20.30 mennessä. Ekaluokkalainen menee nukkumaan klo 21 mennessä ja kuutosluokkalainen klo 22 mennessä. Vauvalla ei oo vielä rytmiä, mutta yleensä syö illalla kymmenen jälkeen ja sitten nukahtaa. Heräilee seuraavan kerran sitten 01-02 aikoihin. Illalla tulee tehtyä vähän kotihommia, katseltua tv:tä ja surffailtua netissä. Yleensä tulee mentyä kyllä ajoissa nukkumaan. Vauva heräilee muutaman kerran yössä ja joskus myös isommat lapset.

Kotitöistä vielä. Meillä käy 2 viikon välein siivooja joka tekee siis kunnon siivouksen. Joka toinen viikko sitten tehdään itse viikkosiivous. Siivouspäivä valitaan niin että miehellä on vapaata. Pyykkiä tulee pestyä pari koneellista päivässä. Sopivassa välissä laitellaan pyykit. Lapset auttavat esim. pyykkien narulle laitossa. Alakerta imuroidaan päivittäin jossain sopivassa välissä. Esikoisen tehtäviin kuuluu oman huoneen pitäminen siistinä, koiran hoidossa auttaminen ja pyydettäessä tiskikoneen tyhjentämistä, roskien vientiä yms. pikkuhommaa. Ekaluokkalainen siivoaa myös oman huoneensa ja auttaa pienissä kotitöissä. 6v:llä ja 3v:llä on yhteinen huone. He keräävät iltaisin lelut lattialta ja pitävät muutenkin järjestystä huoneessa. He auttavat myös taitojensa mukaan muissa kotitöissä. 3v:stä kaikki kotityöt ovatkin "ihanaa" ja haluaisi koko ajan olla apuna.

Tällä hetkellä arki pyörii aika lailla vauvan rytmin mukaan. Tyttö on kuitenkin tosi rauhallinen ja kiltti eikä paljoa turhista kiukuttele. Se helpottaa tosi paljon. Toisen kaksosista erityistarpeet vaativat myös paljon. Joskus mulle tulee huono omatunto kun tuntuu että kaikki aika menee vain näiden kahden tarpeiden huomioimiseen ja isommat jäävät vähemmälle. Mies on onneksi todella aktiivisesti arjen pyörittämisessä mukana. Ei tästä muuten varmasti selvittäisikään. Pyritään siihen että silloin tällöin jokainen lapsi pääsee vuorollaan isän tai äidin kanssa kahdestaan johonkin ja saa tällöin erityishuomiota.

Varmaan tulee mieleen tätä lukiessa että missä välissä tässä kerkeää parisuhdetta hoitamaan. Suoraan sanoen tällä hetkellä tuntuu että ei missään välissä. Mutta kyllä tämä varmasti tästä helpottuu kun kuopus vähän kasvaa. Ainahan se on pienen vauvan kanssa vähän tällaista.

Nyt tulikin kirjotettua melkein kirja, joten eiköhän tää nyt riitä :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 15:48 vili43 kirjoitti:
Koko päivän liikkeellä ja viikkaamassa ja hämmentämässä ja pesemässä ja pyyhkimässä ja tamppaamassa ja heilumassa :o :o :o .

Mä kehtaan väittää olevani poikki työpäivän jälkeen vaikken tee puoltakaan tuosta kuin te... :ashamed:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 17:16 sanje kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 15:48 vili43 kirjoitti:

Miksi nostit kirjoitukseni...? :whistle:

Yhteistyössä