aurinkokunta!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja utelias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

utelias

Vieras
miten teillä riittää raha elämiseen kun teillä on niin mahtava lauma lapsia? ja ihan hyvällä kysyn.. autoja pitää varmasti olla useampi jos autolla meinaa kulkea paikasta toiseen.. ja tuskin asuntokaan on mikään pieni..

mä mietin jo että pärjäisikö sitä kolmenkaan kanssa.. taloudellisesti..
 
En ole aurinkokunta vaan kolmen pienen lapsen äiti, omalla äidilläni on kahdeksan lasta. Vanha sanonta "lapsi tuo leivän tullessaan" pitää aika hyvin paikkansa. :)
 
Jaa-a.. Kyllä meinaa ainakin mun mielestä yhteiskunta heittää rattaisiin niin monta palikkaa kuin mahdollista. Tarhamaksut senkun nousevat, vuokrat hipovat taivaita ja tukiin tuli joku 5 e korotus kun eläminen tuntuu kallistuneen joku kolminkertaiseksi sitten euron tulon.. On tämä lasten saaminen kyllä Oikeasti rahaa vaativaa... muttamutta... silti en vaihtaisi päivääkään pois. Lapset ovat kyllä elämän suola! Aina vaan jaksan ihmetellä kavereitani, joilla ei ole lapsia, että mitä ihmettä he tekevät ja miksi. Itse olen aina halunnut monta lasta ja nyt (kaikesta huolimatta) Hyvin onnellinen jokaisesta neljästä nöpönenästä!! =)
Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.. ;)
 
No riittäähän se raha, kun pitää menot tulojen tasalla.
Kaksi autoa meillä on, ja iso talo... mutta vanha jo, ja maalla, ja remonttiahan tää kaipaa aina, mutta sitä tehdään hiljakseen... sitämukaa kun on rahaa ja aikaa. Pääasia, että on katto ja suht lämmintä kuitenkin, ja toimivat vesisysteemit ja lämmitys - niillä seinien tapeteilla niin väliä, onko ne uusinta uutta ja onko lattia vanha ja kulunut vaiko uusi laminaatti tai parketti.
 
Meilla on 10 lasta, yks iso auto ja yks "Kauppakassi", koti on n. 3-4km keskustasta aika isossa kaupungissa etelassa en viitti sanoo tarkallee. Ma en tiia miten meilla riittaa raha, kun aiti on ollut kotona n. 15vuotta ja iska vain toissa postilla. Mut jotenki sita vaan aina riittaa :o :)
Ma uskon et asiat aina jarjestyy..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
No riittäähän se raha, kun pitää menot tulojen tasalla.
Kaksi autoa meillä on, ja iso talo... mutta vanha jo, ja maalla, ja remonttiahan tää kaipaa aina, mutta sitä tehdään hiljakseen... sitämukaa kun on rahaa ja aikaa. Pääasia, että on katto ja suht lämmintä kuitenkin, ja toimivat vesisysteemit ja lämmitys - niillä seinien tapeteilla niin väliä, onko ne uusinta uutta ja onko lattia vanha ja kulunut vaiko uusi laminaatti tai parketti.

kuulostaa ihanalle, olette varmasti onnellisia :) ja todella suuri hatun nosto tosiaan kuten joku maininnutkin, olet jaksanut noin monen pienen kanssa, hienoa!!! Ihana kun toisille perusasiat on arvokkaita, eikä onko uusinta uutta kaikki, meilläkin talo on vanha ja miedän oloisemme, emme kaipaa uusia kiiltäviä pintoja, meillä on kaikkea mitä tarvitsemme ja rakkautta, sillä pääsee jo pitkälle. OIKEIN LÄMMINTÄ JOULUA PERHEELLESI!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja SuukkoSuulle:
Mut eikös lapsilisiäkin saa sillon 1525? ja koht se hitusen nouseekin?

Meilla ainaki 3 on jo "yliaikaisia" eli ei saa enaa lapsilisaa. Tosin ma en myoskaan asu enaa kotona, mut silti joskus vanhemmat haluu antaa rahaa.
 
Huh.. 10 lasta on jo aikamoinen porukka. Kyllä siinä pitää olla kunnon organisaattori!!
.. että mitäs ne miesvaltaiset alat menettääkään meissä naisissa ;DD
 
Alkuperäinen kirjoittaja äitylix:
Huh.. 10 lasta on jo aikamoinen porukka. Kyllä siinä pitää olla kunnon organisaattori!!
.. että mitäs ne miesvaltaiset alat menettääkään meissä naisissa ;DD

Totta. Mä ihailen aina sitä isoissa perheissä et mitenhe oikeesti saavat ne asiat rullaamaan tahdikkaasti ja joustavasti.
Itselläni on 5 lasta.
 
En mäkää siis itse ihmettelis niinkää sitä, et miten sitä pärjää taloudellisesti. Miltei kaiken voi ostaa käytettynä tai sit uutena ja kierrättää sisaruksilla, toki kengät/pikkuhousut sun muut on semmosia mitä ny ei kannata :D Mutta eniten mua kyllä mietityttäis juurikin tuo henkinen jaksaminen.. Siinä ku pitäis olla tosi hyvät hermot :) Mut eiköhä nekin sit ajan myötä kehity paremmiks :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja SuukkoSuulle:
Mutta eniten mua kyllä mietityttäis juurikin tuo henkinen jaksaminen.. Siinä ku pitäis olla tosi hyvät hermot :) Mut eiköhä nekin sit ajan myötä kehity paremmiks :p

Mun aiti on ainaki niin jaksavainen ja ahkera :heart: Eika koskaan pahemmin ees suutu. Joskus haluaisin et aiti ja iska vois lahta johonki kahdestaan, ne ei oo tainnu 20vuoteen olla :D ;) muutaku ehka synnarilla ja saunassa. Mut ei oo ainakaan nyt varallisuutta lahettaa niita mihinkaan, mut ehka sit ku meidan nuorimmainen (4kk) on vahan vanhempi..
 
Alkuperäinen kirjoittaja äitylix:
Huh.. 10 lasta on jo aikamoinen porukka. Kyllä siinä pitää olla kunnon organisaattori!!
.. että mitäs ne miesvaltaiset alat menettääkään meissä naisissa ;DD

:D
Oisit nähnyt tänään meidän "piparintekoliukuhihnan" :whistle:
Kahta puolta pöytää kaulitaan taikinaa (mie ja joku isommista lapsista ), sit tulee pienempiä painamaan pipareita isomman avustuksella ja sit tulee keskimmäisiä, jotka laittaa valmiit piparit pellille.
Mies on keittiössä ja toimii paistovahtina :D

Pari tuntia... ja reilut 300 piparia :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja SuukkoSuulle:
En mäkää siis itse ihmettelis niinkää sitä, et miten sitä pärjää taloudellisesti. Miltei kaiken voi ostaa käytettynä tai sit uutena ja kierrättää sisaruksilla, toki kengät/pikkuhousut sun muut on semmosia mitä ny ei kannata :D Mutta eniten mua kyllä mietityttäis juurikin tuo henkinen jaksaminen.. Siinä ku pitäis olla tosi hyvät hermot :) Mut eiköhä nekin sit ajan myötä kehity paremmiks :p

Mä sanonki aina et ''äitinä olo on kärsivällisyyden kasvattamista''. Ja kyllä sitä se vaatii monestikkin. Mut pitää aina muistaa et yksin ei tartte jaksaa et apua SAA ja pitää pyytää.
Meillä auttaa paljon et suku on hekisenä ja fyysisenä tukena. Mummot tykkää hoitaa lapsia ja ottaa yökylään ihan omasta tahdosta.
Mut kyllä tässä monestikki väsyy ja varsinki jos itse sairastuu niin on tosi vaikea.Mut niinhän se on oli lapsia 1 tai 11.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Alkuperäinen kirjoittaja äitylix:
Huh.. 10 lasta on jo aikamoinen porukka. Kyllä siinä pitää olla kunnon organisaattori!!
.. että mitäs ne miesvaltaiset alat menettääkään meissä naisissa ;DD

:D
Oisit nähnyt tänään midän "piparintekoliukuhihnan" :whistle:
Kahta puolta kaulitaan taikinaa (mie ja joku isommista lapsista ), sit tulee pienempiä painamaan pipareita isomman avustuksella ja sit tulee keskimmäisiä, jotka laittaa valmiit piparit pellille.
Mies on keittiössä ja toimii paistovahtina :D

Pari tuntia... ja reilut 300 piparia :xmas:

:) meillä kans melkosta ku leivotaan ja kaikki haluaa olla kaverina.
 
Meilla piparit valmistuu niin, et eka jokanen saa tehda omia pipareita ja koristella, sit aiti tekee ku lapset nukkuu niin koko perheen yhteiset piparit. Ja yleensa joku vanhimmista auttaa jos on hereilla. Ja aitin kaa koristeltiin aina yhdes sit oisin :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Alkuperäinen kirjoittaja äitylix:
vielä vaan kiinnosta Aurinkokunta.. että kuinkas monta teitä on.. =)

10, joista vanhin täyttää parin tunnin päästä 16v ja nuorin on 3kk.

Teil on vahan pienemmilla valiajoilla :) Meilla vanhin mie just taytin 20v ja sisko 4kk just taytti. Mut toisiks nuorin on jo 5vuotta. Aiti ei enaa tullu niin nopeesti raskaaks ja taa taitaa olla meidan viiminen, kun aitiki on jo ens kuussa 46vee.
 

Yhteistyössä