autatteko mua jäsentämään ajatuksiani ja vetämään herneen pois nenästäni? *päiväkotiasiaa*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hoitaja halusi korostaa omaa pätevyyttään tässä, eikä ymmärtänyt että olet jo asiantuntija lastesi atopiassa, allergiassa ja astmassa. Kai sinulla jonkinlaisia lääkärinpapereita löytyy? Sinuna ehkä veisin mahdollisimman paksun pinon paperia kyseiselle virkaintoiselle hoitajalle, ehkä se siitä rauhoittuu ;)
Pyydä hoitajalta palaveria, tai semmoinen kai jo pidetään automaattisestikin nykyisin kaikille lapsille, missä voitte käydä rauhassa lasten allergia-asiat läpi.
Anna hoitajalle palaute, että lasta ei pelkkien allergiaoireiden takia enää haeta kotiin, vaan tartuntatauti ja tapaturma ovat ne syyt, miksi teidän lapset voidaan tarvittaessa hakea kesken päivän kotiin. Tai muuten.

*lähestyy pitkät pinsetit ojossa*

Nääin otetaan herne pois nessusta ja sitten vedät syvään henkeä.

-hoitaja oli pälli
-soita lääkärille ja kysy voisko kirjottaa lyhyen lausunnon, tiedot varmaankin heillä koneella ylhäällä
-lapsi hoitoon, kerrot että kaikki toki tehdään mitä voidaan
-tarvittaessa yhteyttä hoitajan esimieheen
-hoitaja oli pälli

[QUOTE="vieras";23947815]Käytättekö mitään allergialääkettä? Itsellä oli pahoja oireita ja kärsimistä lapsena siitepölyallergian ja atooppisen ihon kutinan kanssa, mutta siihen tuli helpotus, kun sain ihotautilääkäriltä antihistamiineja. Kyseinen lääke oli Benadryl, joka vaikuttaa hyvin nopeasti (voi ottaa vaan tarvittaessakin) ja toimii hyvin. Sitä voisi kysyä, että käytetäänkö sitä nykyisin lapsilla (pakkauselosteessa mainittu nykyisin vain yli 12-vuotiaat, saa käsikauppalääkkeenä). Muitakin on tietysti olemassa.[/QUOTE]

Allergialääkettä ei tosiaan olla käytetty kun kysyin apteekista ja kerrottiin ettei mitään suositella alle 6-vuotiaille. Eli hyvä että mentiin lääkäriin ja saatiin resepti lääkkeeseen. Tuttu ja "turvallinen" zyrtec otettiin nyt käyttöön. Ahdistaa kyllä mua kun en haluaisi lääkkeitä lapselle syöttää, mutta toisaalta en kyllä halua että hän kärsiikään.

[QUOTE="joo";23947748]Parempi olis pitää ihon peruskunto sopivana (eli löytää toimiva perusrasva) koska kortisoni ohentaa ihoa.[/QUOTE]

Joskus se kortisooni vain on ainoa vaihtoehto.

Kyllä mä ainakin tiedän tuon, että ohentaa ihoa, mutta ei sekään ole hääviä kun sormet on vereslihalla ja pienillä haavoolla. Ottaa kipiää kun sormia koukistaa kun nahka kiristää.

[QUOTE="vieras";23947823]*lähestyy pitkät pinsetit ojossa*

Nääin otetaan herne pois nessusta ja sitten vedät syvään henkeä.

-hoitaja oli pälli
-soita lääkärille ja kysy voisko kirjottaa lyhyen lausunnon, tiedot varmaankin heillä koneella ylhäällä
-lapsi hoitoon, kerrot että kaikki toki tehdään mitä voidaan
-tarvittaessa yhteyttä hoitajan esimieheen
-hoitaja oli pälli[/QUOTE]

:laugh::laugh: Kiitos :hug:

Joo, huomenna mennään asiallisesti keskustelleen hoitamaan tää asia selväksi. Ja täytyy tässä nyt vielä mainita, että tuo hoitaja on kyllä oikeesti ollut tosi kiltti pojan kanssa ja muutenkin vaikuttaa enemmän semmoiselta tosi välittävältä kuin miltään besserwisseriltä. Onhan se oikeestii hyvä asia että hän välittää meidän pojan hyvinvoinnista. Toki sen välittämisen voisi ilmaista niin, ettei meidän vanhempien tarvi pahottaa mieltä. Mutta eiköhän tää asia keskustelemalla selviä :).

Päätin just, että kokoan itseni asialliseksi ja yritän vielä ystävällisesti. Jos sama jatkuu vielä, niin sitten vasta lähden infoamaan johtajaa ja muutenkin laitan linjan tiukemmaksi.

Kappas, herneestä lähti jo ainakin puolet pois kun pääsi purkamaan mieltään :D :D

Kyllä alle 6-vuotiaillekin on allergialääkkeitä. Meidän esikoinen sai puolivuotiaana Ataraxia juurikin atooppisen ihon kutinaan. Kaksivuotiaasta Aerius siitepölyaikaan käytössä.

Vedä syvään henkeä ja totea että tällä tädillä nyt taitaa olla pätemisen tarve yhdistettynä liian pitkään työputkeen. :hug: Allergia ei ole syy olla pois hoidosta noilla oireilla. Eli viet huomenna normaalisti lapsen tarhaan ja sanot tiukasti mutta ystävällisesti että nämä ovat allergiaa, lapsi on hoitokuntoinen. Ehdotan myös sanomaan että soittaa ensisijaisesti sulle jos on asiasta jotain huolta.

Itse en näyttäisi mitään käyntikopioita lääkäristä. Ne asiat eivät kuulu pk-tädeille. Toisekseen pitäisin sen tk ajan. Pääsisitte luultavasti allergialääkärille ja pysyisitte yhden lääkärin seurannassa. Varsinkin jos tilanne hankaloituu niin olisi hyvä että homma on hanskassa eikä niin että aina eri paikkaan ja aloitetaan alusta.

No olipas kyllä tökeröä käytöstä hoitajalta.

Tohon atopiaan, oletko kokeillut sellaista rasvaa kuin Miniderm? Mun mies sekä poika on pahasti atopisia, varsinkin mies, ja tuo rasva pitää ihon aika hyvin kondiksessa, toki silti aina välillä joutuu käyttämään kortisonia mutta harvemmin nykyään. Itsekin käytän monesti tuota rasvaa, on miellyttävän tuntuista ja imeytyy nopsaan.

No mitenkään moralisoimatta, mutta itse olisin toiminut alunperinkin näin ( ja teinkin) : heti oireiden jatkuttua allergiatesteihin ja vaatimus neuvolassa lastenlääkärille pääsystä. Kuultu siis hyvissä ajoin mitkä kaikki allergisoivat , aloitettu allergialääkitys ja laitettu kortisonia ihan rohkeasti niin pitkään kun iho vaatii ja sitä sopii laittaa.

Itse olen käyttänyt allergialääkkeitä 4 vuotiaasta saakka, eikä siihen siitepölyallergiaan koskaan mitkään tipat silmiin auttaneet. En muista enää kumpi teistä oli se siitepölyallerginen, mutta siitä todetakseni vaan, että kyllähän se on ihan sietämätön vaiva. Pakko saada allergialääke tai olo on oikeasti sellainen, etten minä kykene keskittymään kutinaltani mihinkään. Ja ihan turha sitä on vähätellä ja naureskella, että "pitäisiköhän nyt soittaa lääkärintodistus, että lapsi on hoito kykyinen" Lääkäri varmasti toteaa, että lapsi on hoitokykyinen heti kun antihistamiinilääke auttaa. Mutta sitä ennen voi olla hyvinkin kärsivä.

Mielestäni poikasi hoitaja on voinut todeta lapsen kutisevan ja kärsivän niin paljon, että on halunnut nopeuttaa avun saamista, että lopetatte ne kookosrasvakokeilut ja silmätipat , vaan otatte järeän avun oikeasti kiusalliseen vaivaan avuksi. Joskus vanhemmille on kai oltava tiukka, ja mielestäni nuo kaikenmaailman kookos-kokeilut ja allergiatestien viivästelyt kertoo siitä, että on odotettu ehkä turhan kauan lapsen kanssa.

Oman lapsen kohdalla toimitin hänet allergiatesteihin 2 vuotiaana, meni hyvin. Ja kattava verikoe tehtiin emla puudutuksen jälkeen ja sekin meni hyvin. Selvisi kuitenkin, mille on allerginen ja lastenlääkäri kesäksi nykyisin kirjoittaa allergialääkkeitä. kun tietää, että lapsi reagoi siitepölyyn silmillä ja ihollaan ja se lääke on ainoa joka auttaa. Kortisoni puolestaan toimii ihon kanssa.

Ja lisää vielä, että jos mä hoitaisin mun allergiaa pelkillä silmätipoilla pahinmaan allergia aikaan, en olis työkykynen. Soita lääkärille ja pyydä lääkkeet lapselle.

ensinnäkin, hoitaja oli turhan virkaintoinen. :) toiseksi: jos pyrit välttämään lääkkeellisiä vaihtoehtoja atooppisen ihon hoitoon, kokeile vähähiilihydraattista ruokavaliota. Vai oletko kokeillut jo? Ei ole ihan merkityksetöntä, mitä sinne kehoon tankkaa polttoaineeksi joka päivä. :)

Ihan tiedoksi vain näille testien ihannoijille (ja jotka kuvittelevat että ne todella näyttävät kaikki allergiat). Edes TAYSsin allergiapolilla ei ole olemassakaan kaikille allergioilleni testejä, mitkä on kyllä altistamalla löydetty. Prick-testejä sanotaan edelleen ohjeellisiksi, niidenkin tulokset esim. ruokien osalta täytyy edelleen tarkistaa altistamalla (ruoka-aine hetkeksi pois ruokavaliosta, sitten takaisin ja seuraillaan miten oireille käy). Niin ja sitten vielä ne ristiallergiat, näkyiköhän nekään ihan kunnolla noissa ah niin autuaissa testeissä mitkä nyt osan mielestä näyttää IHAN kaiken? Tiesittekös muuten että prick-testien liuosten vahvuudetkin vaihtelevat testauskertojen ja sairaaloiden välillä? "Luotettavaa" vertailua onko allergia kenties helpottanut tai pahentunut...

Eli en todellakaan kannata turhia prick-testejä lapsille, jos nyt ei ole välttämätöntä saada johonkin todistusta allergioista ja allergiat muuten ovat selvillä! Omat ensimmäiset prick-testini muistan kamalina, ikää oli about 5-6v ja olivat ihan turhat. Olen siis allerginen atoopikko, jolla ei edes tuolloin muksuna prick-testit näyttäneet pahaa kananmuna-allergiaa, vaikka kädet oli samantien tulipunaiset jos sain kananmunan käsiini ja rikoin sen...

Turkilmas: Näytä siellä hoidossa vaikka sitä reseptiä, jos eivät suostu uskomaan että lapsen allergiat on hoidossa, ne oireet vaan on ja pysyy eikä nuo lääkkeetkään ihmeitä tee ja kadota oireita täysin pysyvästi. Eipä mielestäni mitään lääkärinlausuntoa tarvitse alkaa soitella heille erikseen jos järkipuhe ei tehoa.

Niin ja älä peru sitä tk-aikaa. Sieltä kuitenkin voisitte päästä paikallisen sairaalan ihotautilääkäreille, joilla on hieman enemmän noita hoitokeinoja käytössä kuin tk:ssa. Ainakin tuolle kortisonivoiteelle on korvaaja, mutta en muista kuinka nuoresta noita takrolimuuseja saa tällä hetkellä käyttää, kun niistäkin pari vaihtoehtoa jo markkinoilla. Ei vaan ohenna ihoa eikä tarvitse pitää taukoja. Samaten valohoidoista voi talvella olla apua, en vaan tiedä sitäkään kuinka nuorelle niitä annetaan.

Kokeile vaan jatkossakin noita vaihtoehtoisia hoitokeinoja. Ei se apteekin rasva se ainut vaihtoehto ole. Täti oli joskus ihotautiosastolla sairaanhoitajana ja siellä ihan tutkittiin toimisiko esim tyrni atopian helpottajana (ilmeisesti osalla jopa helpotti). Ja on jo omatkin vanhemmat aikanaan kokeilleet esim. helokkiöljyä minulle jos siitä olisi apua kun yksi allergioiden pahenemiskausi oli menossa.

Omalla kohdalla vanhemmat ei taineet koskaan noudattaa kirjaimellisesti ohjetta 'rasvattava lapsi joka pv kahdesti'. Kun muistan että rasvailtiin vaan jos on tarvetta ollut ja kortisonin kanssa sama juttu. Joten itsellä on ollut nyt sinäkin aikana mitä oon itse vastannut rasvauksista suuri joukko vuosia etten oo tarvinnut perusvoidepurkkia kuin kerran parissa kuukaudessa. Nytkin kolmisen talvea ollut pahana iho, mutta silti hoidettu vaan noita pahana olevia ihoalueita, en todellakaan oo lähtenyt rasvaamaan noita täysin kunnossa olevia joka pv, hyvä jos kerran kuukaudessa ennemminkin. En vaan ravaa suihkussa joka pv ja saippuakin valittu siten ettei ainakaan kuivata.

Ja mitä sanoo ihotautilääkäri joka ei tiedä rasvaustapojani? Ei mtn. Hyväkuntoista ihoa tuo mitä en juuri hoida kun ei ole tarvetta. Se mikä on pahana on pahana, eikä siihenkään näköjään ihan pelkkä kortisonivoide lääkäristäkään riitä kun taas on paria muunlaista lääkevoidetta millä pitää nuo ihottumat hoitaa pois.

Että ei se joka pv perusvoiteella läträys ole todellakaan jokaiselle se oikea ratkaisu. Meitä on monia erilaisia ja ihottumien ja allergiaoireiden syitä vähintään saman verran. Tämä auttaa minulle, mutta ei ehkä sinulle. Ja mikä ei auta ehkä minulle tai sinulle, voi auttaa sille kolmannelle tyypille...

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Tässä ketjussa jo joku muukin sanoi, mutta komppaan vahvasti MINIDERMIN puolesta. Meillä mies ja lapsi on atoopikkoja, ja iho pysyy kuosissa tuolla parhaiten. Kannattaa kokeilla ja kierrättää ja testata eri rasvoja paaaaaljon, kyllä joku löytyy jolla iho pysyy siedettävässä kunnossa.

Tsemppiä hoitajan kanssa keskusteluun huomenna!

http://www.google.fi/search?rlz=1C1AVSX_enFI383FI383&aq=f&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=hampunsiemen%C3%B6ljy#sclient=psy&hl=fi&rlz=1C1AVSX_enFI383FI383&source=hp&q=hampunsiemen%C3%B6ljy+atooppineniho+kliininentutkimus&aq=f&aqi=&aql=&oq=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=decd725cc74b5642&biw=1280&bih=683

http://www.google.fi/search?rlz=1C1AVSX_enFI383FI383&aq=f&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=hampunsiemen%C3%B6ljy#sclient=psy&hl=fi&rlz=1C1AVSX_enFI383FI383&source=hp&q=hampunsiemen%C3%B6ljy+atooppineniho+kliininentutkimus&aq=f&aqi=&aql=&oq=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=decd725cc74b5642&biw=1280&bih=683

Ihan ensikskin, ihan aiheesta vedit herneet nenään! Mä oisin ehkä sanonut hoitajalle jotain.
Toisekseen, allergia ei tartu ja nyt kuulema oireita voi tulla ei-allergisillekin.
Kolmanneksi, niinkuin totesit, tuskin saatte sairaslomaa lapsen allergian takia.

Jos lapsi on normaali-pirteä, vie normaalisti hoitoon ja selitä tilanne. Kyllä hoitajan pitäis nyt sen verran ymmärtää...

No ei ole teillä todellakaan ollut helppoa! Lapsellannekin varmasti tukalat paikat. Ei ole helppoa kärsiä kaikenlaisesta fyysisetä vaivosta samalla kun vielä uudessa vieraassa paikassa jossa ei vielä edes pysty kenenkään apuun ja lohdutukseen uskomaan tai edes kokemaan että siitä olisi apua. Oli ne tädit sitten miten kivoja tahansa niin onhan ne vielä näin lyhyen päivähoitoajan jälkeen vieraan tuntuisia.
Valitettavsti tiedämme myös että allergiset oireet pahenevat kun elämässä stressiä. Päivähoidon aloitukseen liittyy aina lapsen kohdalla melkoisesti lisästressiä enne kuin ollaan sitten tutustuttu ja löydetty turvallisuudentunne uudessa paikassa. Et maininnut mitään siitä miten olette lasta auttaneet aloituksen kanssa. Usein juuri tämä vähentää stressiä ja tämän myötä saattaisi lievittää oireita.

Takrolimuusia kehiin ja lääkäri voi määrätä pienellekin sopivaa antihistamiinia, esim. Atarax tai Aerius mikstuuraa. En todellakaan menisi hölväämään allergista lasta jollain pähkinästä saadulla öljyllä, ties vaikka sais anafylaktisen reaktion siihen paikkaan. Päiväkodissa ollaan oltu hieman virkaintoisia, mutta eiköhän se siitä laannu, kun lapsi saa sopivat rasvat ja lääkkeet.

Meillä myös kaksi atoopikko-lasta ja 6v pojalla myös astma. Miehellä ja minulla atooppinen iho 8miehellä huomattavasti pahempi kuin minulla ) lapset on päiväkodissa ja vaikka meilläkin ollaan käyty lääkärissä sen 100 kertaa ja kaikki rasvat, allergialääkkeet ym. ollaan saatu niin välillä (varsinkin talvella ) meidän tytön iho on aivan kamala. Aina olen kertonut lääkärikäyntien tulokset, uudet rasvat ym. hoidot myös päiväkodissa ja aina kun iho on huono niin siitä tulee kuitenkin ihmettelyä ja palautetta :( eikä asiaa helpota se, että sijaisia paljon ja heidänkin pitää aina ottaa asiaan kantaa. Tämän kerron vaan siksi, että ei se auta vaikka sinulla olisi presidentin lausunto lapsestasi. Siltikin ne jatkaa ihmettelyä. 4v olen nyt tätä seurannut ja kuunnellut.

Takrolimuusia kehiin ja lääkäri voi määrätä pienellekin sopivaa antihistamiinia, esim. Atarax tai Aerius mikstuuraa. En todellakaan menisi hölväämään allergista lasta jollain pähkinästä saadulla öljyllä, ties vaikka sais anafylaktisen reaktion siihen paikkaan. Päiväkodissa ollaan oltu hieman virkaintoisia, mutta eiköhän se siitä laannu, kun lapsi saa sopivat rasvat ja lääkkeet.

Meillä on käytetty Ataraxia ja Aeriusta, välillä auttaa, välillä ei. Päiväkodissa lapseni ovat olleet nyt 4 vuotta ja joka kerta kun ihot on huonona niin se ihmettely alkaa. Ei siitä vaan pääse mihinkään, vaikka olisi kenen lausunto. Ei se välttämättä laannu.

En tiedä, miten paljon päivähoito on omien lasteni ajoista muuttunut, mutta mä en nähnyt tuossa toiminnassa mitään omituuista. Kun omat lapseni olivat päivähoidossa, siellä annettiin päivän aikana lapselle vain reseptilääkkeet. Vanhempien määräämiä käsikauppalääkkeitä hoitajat eivät antaneet, joten sen vuoksi oli yleensä hyvä, että lapsi oli käytetty lääkärissä, lääkäri määrännyt lääkkeet ja sen jälkeen päiväkodin henkilökunta antoi lääkkeet, jos lapsi niitä hoitopäivän aikana tarvitsi. Lapsen myös pitäisi jaksaa olla päiväkodissa, peuhata muiden kanssa jne. Sen vuoksi allergian tai minkä tahansa muun syyn vuoksi väsähtäneelle ja tuskaiselle lapselle hoitopäivä on kärsimystä. Vaikkei lapsi siis varsinaisesti olekaan sairas, voi lapsen vointi silti olla sellainen, että hoitopäivä muiden lasten mukana voi olla liian rankkaa.

Yhteistyössä