Autolla ajaminen raskaana?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihan mielenkiinnosta ei vihamielessä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja noo:
Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Jos vatsa kasvaa niin isoks, ettei mahdu enää ratin ja penkin väliin. Ja lyhyenä ihmisenä ei voi penkkiäkään siirtää taaemmas koska sit ei ylety polkimiin...

aika isoksi saa kasvaa. Itsellä bmi 40 ja maha oli valtava. Hyvin sopi silti ratin ja penkin väliin ja ohjauspyöräkin pyöri:D

En mäkään ois mahtunu ratin ja penkin väliin mahani kanssa, jos laskettuun aikaan olisi raskaus kestänyt. Monilla lyhyillä ihmisillä nyt sattuu olemaan tällänen ongelma.

Ja tässä toisessa raskaudessa vatsa on vieläkin isompi ja nyt rv 28 vatsa osuu jo rattiin, jos vetää penkin niin eteen että ylettää kunnolla polkimille. Usein ajankin sillai, että joutuu kurottelemaan polkimille, niin vatsa ei osu rattiin.

Mä ajoin inssin laskettuna päivänä. Sillä vieressä istuvalla vanhalla äijällä oli naama venähtää kun kesken ajon kerroin viikot, luuli parka varmaan joutuvansa kätilöksi :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Esimerkiksi siksi, että se aiheutti mulla jatkuvat supistelut. Loppuraskaudesta ajoin taas.

Mikä siinä sitten aiheuttaa supistuksia? Ajaminenhan on helpompaa kuin normaali kävely.

Mulla myös ajaminen aiheutti sen, että alkoi supistelemaan. Syytä en osaa sanoa, lieneekö syynä asento tms..
Kävelyn kanssa ei mitään ongelmia

Minä en mahtunut penkin ja ratin väliin. Tai mahduin, mutta maha oli kiinni ratissa jo viikolla 30, joten ei kovin turvallista, jos olisi joutunut tekemään vaikka äkkijarrutuksen. Olen lyhyt ja penkki on pakko vetää aina niin eteen kuin mahdollista, jotta yletän kytkimelle. Kaikkia automerkkejä en pysty edes ajamaan, kun ovat suunniteltu pitkille ihmisille.

Alkuperäinen kirjoittaja noo:
Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Jos vatsa kasvaa niin isoks, ettei mahdu enää ratin ja penkin väliin. Ja lyhyenä ihmisenä ei voi penkkiäkään siirtää taaemmas koska sit ei ylety polkimiin...

aika isoksi saa kasvaa. Itsellä bmi 40 ja maha oli valtava. Hyvin sopi silti ratin ja penkin väliin ja ohjauspyöräkin pyöri:D

En mäkään ois mahtunu ratin ja penkin väliin mahani kanssa, jos laskettuun aikaan olisi raskaus kestänyt. Monilla lyhyillä ihmisillä nyt sattuu olemaan tällänen ongelma.

Ja tässä toisessa raskaudessa vatsa on vieläkin isompi ja nyt rv 28 vatsa osuu jo rattiin, jos vetää penkin niin eteen että ylettää kunnolla polkimille. Usein ajankin sillai, että joutuu kurottelemaan polkimille, niin vatsa ei osu rattiin.

Ehkä sitä ei pitkäjalkaisena aina ihan ymmärrä, että jotkut joutuu ajaa ihan penkki edessä jo muutenkin. Ajattelematonta, sori.

Ymmärrän kyllä jos supistelee helposti niin mielellään ei ratin taakse istu, ettei ajaessa iske supistuksia. Tosin itselläkin supisteli joskus rv 19 alkaen, niin että jäin saikulle ja silti ajoin päivittäin autolla.. Mutta kuitenkin ymmärrän tuon. Turvonneet jalat kans.

Ratin taakse jos ei mahdu niin aika iso maha saa sitten olla. Meinaan itse olen 150cm pitkä ja jalat oikeasti lyhyet, penkki autossa on ihan edessä ja siltikään en ihan parhaalla mahdollisella tavalla yltä polkimiin. Siitäkin huolimatta ajoin ihan synnytykseen asti. Eikä ollut pieni lapsi mahassa ja syntyi lasketunajan jälkeen.

Mutta oikeesti tää tuttu ei voinut poistua kotoa KOSKAAN, ellei ollut mies kuskaamassa ja rv 30 lähtien. Ei voinut esim. ajaa meille kylään, matkaa 5km, auto pihassa, mutta odotti että mies pääsee töistä klo 16 että voi käydä edes lähikaupassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
multa kysyttiin neuvolasta kuinka mä viimeisilläni uskallan ajaa pyörällä.. en ihan tajunnut totakaan kysymystä :D

No itsellä tuli mieleen ettei varmaan tunnu hyvälle viimehetkinä ajaa jos pää alkaa olla jo niin alhaalla..

Ymmärrän kyllä jos supistelee helposti niin mielellään ei ratin taakse istu, ettei ajaessa iske supistuksia. Tosin itselläkin supisteli joskus rv 19 alkaen, niin että jäin saikulle ja silti ajoin päivittäin autolla.. Mutta kuitenkin ymmärrän tuon. Turvonneet jalat kans.

Mun mielestä tuo on ollut vaan silkkaa typeryyttä. Tosin itsellä kyllä supistukset olikin niin pahoja, että jouduin täydelliseen vuodelepoon niin eipä käynyt mielessäkään autolla ajaminen.

Ratin taakse jos ei mahdu niin aika iso maha saa sitten olla. Meinaan itse olen 150cm pitkä ja jalat oikeasti lyhyet, penkki autossa on ihan edessä ja siltikään en ihan parhaalla mahdollisella tavalla yltä polkimiin. Siitäkin huolimatta ajoin ihan synnytykseen asti. Eikä ollut pieni lapsi mahassa ja syntyi lasketunajan jälkeen.

Mutta oikeesti tää tuttu ei voinut poistua kotoa KOSKAAN, ellei ollut mies kuskaamassa ja rv 30 lähtien. Ei voinut esim. ajaa meille kylään, matkaa 5km, auto pihassa, mutta odotti että mies pääsee töistä klo 16 että voi käydä edes lähikaupassa.

ehkäpä sitä äitiä sitten pelotti se ajaminen.. meinaan peräänajossahan ei yleensä mitään kovin vakavia vammoja normaalitilassa olevalle ihmiselle tule, mutta raskaana oleva iskee mahansa siihen rattiin ekana, jolloin vauvlle voi käydä jotakin. onhan se aikamoista jossittelua, mutta meitä ihmisiä ja pelkoja on moneen junaan.

itse en esimerkiksi anna koskaan 5v ja 6v lasteni kävellä kaupan ym. pihojen parkkiksilla ilman minun kädestä pitämistä...näin nuorempana kun pikkupoika jäi parkkiksella auton alle, joten tuosta johtuu käytökseni.

ajelet liikenteen seassa niin, ettei jalkasi kunnolla tyllä polkimille? mahdollisesti vielä omat isommat muksut kyydissä? ja vauva mahassa? oletko hiukan vastuuntunnoton ihminen..

Mä ajoin vielä kun synnytyssupparit tuli säännöllisesti. Kerran sammu auto risteyksessä kun sattu niin ettei pystynyt toimimaan. Turvavyö ei häirinnyt odotusaikana, mulla oli se alennin niin oli ihan jees. Ja siis hyvin mahduin ratin ja penkin väliin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Susse:
Mä ajoin vielä kun synnytyssupparit tuli säännöllisesti. Kerran sammu auto risteyksessä kun sattu niin ettei pystynyt toimimaan. Turvavyö ei häirinnyt odotusaikana, mulla oli se alennin niin oli ihan jees. Ja siis hyvin mahduin ratin ja penkin väliin :)

Uskomatonta miten typeriä ihmiset voivat olla ja vielä kehuskella!

On pelottavaa nähdä liikaa naiskuskeja jotka pitävät penkkiä liian lähellä. Jos leuka, rinnat ja normivatsa ottaa rattiin niin miten voi ohjata autoa turvallisesti? Ja Airbagin räjähtäessä tulee rumaa jälkeä: ei ole tarkoitettu että dorkakuski on siinä ratissa vartalollaan kiinni airbagin räjähtäessä.
Opetelkaa turvallinen ajoasento ja hankkikaa polkimiin pidennykset jos kyseessä persjalkaisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja Susse:

Uskomatonta miten typeriä ihmiset voivat olla ja vielä kehuskella!

nimenomaan..

tajuaakohan nämä ihmiset, että vaikka oma terveys ei ole tärkeä, niin miettisivät muita liikenteessä olevia.

Alkuperäinen kirjoittaja wwsd:
On pelottavaa nähdä liikaa naiskuskeja jotka pitävät penkkiä liian lähellä. Jos leuka, rinnat ja normivatsa ottaa rattiin niin miten voi ohjata autoa turvallisesti? Ja Airbagin räjähtäessä tulee rumaa jälkeä: ei ole tarkoitettu että dorkakuski on siinä ratissa vartalollaan kiinni airbagin räjähtäessä.
Opetelkaa turvallinen ajoasento ja hankkikaa polkimiin pidennykset jos kyseessä persjalkaisuus.

niin, tai ostakaa joku pikkukäkkärä ajokki!

Nyt alkaa jo maha koskemaan rattiin 29+0 huomenna joten varmaankaan ihan loppuun asti jos/kun mennään niin en pysty ajamaan autoa.

Lyhyt myöskin 158cm täytyy myös ottaa huomioon se että manuaali vaihteisella autolla kun ajaa niin kytkin on saatava pohjaan asti, kun taas automaatisella ei jarrupoljinta ihan maahan asti tarvi joten sekin vaikuttaa (tai ainakin näin muistelisin, siitä on jo taas tovi kun olen automaatilla ajellut)

Alkuperäinen kirjoittaja wwsd:

ei mulla normaalitilassa vatsa rattiin kiinni ota, selkänojaa pidän jopa hiukan kallellaan enemmän, kuin mieheni..joten ei ole tissitkään ratissa kiinni, mutta raskauden aikana mun vatsani osui rattiin.. olis varmaan pitänyt laittaa penkki makuulteen siinä vaiheessa

Taitaa useille naisille tulla kipuja ja ihan supistuksiakin tuosta istuma-asennosta. Itse kuuluin siihen ryhmään, jolla autossa istuminen tai ajaminen ei tehnyt tiukkaa missään vaiheessa. Ja vyökin meni ihan hyville kohdin ilman sitä alenninta (vaimikäsenyton? ). Olin 8.kk raskaana kun läksin miehen työkeikalle mukaan lappiin (asutaan etelässä ) ja kolme lasta synnyttänyt kaverini oli aivan järkyttynyt ajatuksesta. Mutta minulla ei tosiaankaan ollut mitään ongelmaa siinä autoilussa. Piti vaan muistuttaa itseään, että on järkevää pysähdellä ja jalotella normaalia useammin.

Ketjua lukematta...

Tosi lyhyet naiset varmaan eivät pysty jos maha on iso. Jalat eivät yllä polkimiin eikä välttämättä kädetkään kunnolla rattiin jos penkki niin takana ettei maha osu rattiin.

Itsellä 171 cm pitkänä ei ole ollut mitään ongelmaa. Supistusten kanssa ajoin kaverilta kotiin vielä ennen laitokselle lähtöä. Taksilla siis sit kotona laitokselle. Tyttö syntyi 3 tuntia myöhemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihan mielenkiinnosta ei vihamielessä:
Onko kukaan törmännyt tuollaiseen ongelmaan? Ihan mielenkiinnosta kysyn, koska tuttava sanoi jo rv 30 että ei enää pystynyt ajamaan autoa. En oikeastaan kehdannut kysyä häneltä että miksi. Miten raskaus voi estää autolla ajamisen? En siis tajua, kertokaa.

Ite ajoin ihan viimeisiin päiviin asti kuskaten yhtä lapsistani eskariin, ei ollut mitään vaikeuksia. Eikä kukaan muu tutuista ole sanonut etteikö autolla voisi ajaa.

Mä en pystynyt ajamaan edes tuohon asti ennenaikaisten supistelujen vuoksi. Kiellettiin liikkuminen, istuminen jne. Vuodelepoa. Jos ei mitään häiriöitä niin ei kai siihen estettä ole, jos vain mahtuu ratin taakse.

Esimerkiksi siksi, että se aiheutti mulla jatkuvat supistelut. Loppuraskaudesta ajoin taas.

Mikä siinä sitten aiheuttaa supistuksia? Ajaminenhan on helpompaa kuin normaali kävely.

Mulle äitiyspoliklinikan lääkäri sanoi, että istuminen on joissakin tapauksissa pahempaa kuin seisominen, paine tulee sinne alas ja ainakin mun istumatyössä aiheutti supistukset ja paikkojen avautumisen. Ei kyllä suositellut kävelyäkään.