automaatti vaihteisell autolla ajaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jaits
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jaits

Vieras
hmm..mies jätti mulle sitten täksi illaksi ton automaattivaihteisen auton..joo..en oo koskaan sillä ajanut..en edes kokeillut koskaan..onko sil helpo ajaa...miten se homma oikeestaan pelittää ihan alusta asti...mies ei kyllä koskaan ajattele juuri kortin saanutta..naisen logiikalla toimivaa vaimoaan

Alkuperäinen kirjoittaja jaits:
noi onkin tärkeitä hommia..pitäs varmaan ottaa joku käyttöopas ensin käteen..
mites käynnistyksen kaa..tiedän et siellä alhaalla on ne kaksi poljinta...

Niitä älä käynnistyksen aikana paina, ellet halua löytää itseäsi pelti rutussa seinästä ja edellä olevasta autosta :whistle:

Siis, kytkintä ei ole lattiassa, vain jarru ja kaasu. Älä käytä vasenta jalkaa, painele vain oikealla tarvittaessa kaasua ja jarrua.
Kun olet paikallasi, D=drive saat vaihdettua, kun painat samalla jarrua (keppi ei liiku muuten minnekään). Sama juttu, kun peruutat R tai pysähdyt parkkiin P, siis paina silloin jarrrupoljinta. Harjoittele ensin pihassa, ennenkuin menet liikenteen sekaan. Automaatti on muuten kyllä ihana ajaa ja varsinkin naisen logiikalla :saint: kun ei tarvitse välittää vaihteiden vaihtamisesta.

Muista laittaa vasen jalka taakse., ikään kuin penkin/toisen jalan väliin vaikka, kunnes olet tottunut ajamaan sillä paremmin.

Jos et tiedä mitä tällä tarkoitetaan niin huomaat sen kyllä jossain tilanteessa :D

Painat jarrua kun käynnistät. Ja sit kun vaihdat vaihteen niin painat silloin jarrua. Joku mainitsi tuosta N vaihteesta...sitä käytetään vain kun auto on korjauksessa. Ja kun pysäköit auton pistä vaihde P:lle. Ja mä laitan viel käsijarrunkin päälle. Helppoo sil on ajaa.

Alkuperäinen kirjoittaja 3.3 autom.:
Alkuperäinen kirjoittaja jaits:
noi onkin tärkeitä hommia..pitäs varmaan ottaa joku käyttöopas ensin käteen..
mites käynnistyksen kaa..tiedän et siellä alhaalla on ne kaksi poljinta...

Niitä älä käynnistyksen aikana paina, ellet halua löytää itseäsi pelti rutussa seinästä ja edellä olevasta autosta :whistle:

Eikähän se jarru kuitenkin kannata painaa phjaan, kun käynnistää autoa? Meillä ei ainakaan auto käynnisty jos ei ole P vaihteella. Mutta kuitenkin aina painan jarrua varmuudeks.

Jalka jarrulle varmuuden vuoksi käynnistettäessä. Sit siinä "vauhdekepissä" on semmonen nappi / painike, mikä pitää painaa pohjaan, kun siirrät keppiä kirjaimen kohdalta toiselle. Muista, et kun löysäät käsijarrun, niin auto lähtee automaattisesti vetämään eteen / taakse, kummalla sulla vaihde sillon on, kannattaa siis pitää jalka jarrulla koko ajan, kunnes on todella valmis lähtee ajaa. ja sitten se varoitus, minkä itse olen kerran tehny isän autolla: polkasin jarrun pohjaan, kun risteysalueella refleksinomaisesti muka polkasin kytkintä. Alkuun kannattaa koko ajan keskittyä ajamiseen! Mut sit kun asiat oppii, ja sen muistaa, niin sehän on ihan unelma ajaa. Ja porukoiden auto, pikku golf, se pyöriikin niin helposti kaupungissa :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Niiskunen:
Eikähän se jarru kuitenkin kannata painaa phjaan, kun käynnistää autoa? Meillä ei ainakaan auto käynnisty jos ei ole P vaihteella. Mutta kuitenkin aina painan jarrua varmuudeks.

Ei meidän autossa painella mitään käynnistyksen aikana.

Niin kuin jo kirjoitin, että vain ihan varmuudeksi painan jarrua. Kyllä se ilmankin sitä käynnistyy. Jos vaikka olisikin joku vika vaihdelootassa.

Hei ihan oikeasti älä lähde ajamaan, jos tietopohja perustuu "siellä alhaalla on kaksi poljinta" - pohjalle. Käytte ensin miehen (tai jonkun muun joka osaa ajaa) kanssa kokeilemassa kerran pari. Tosta ei tuu kun kolari kun lähet sohloomaan pimeellä liikenteeseen etkä es tiedä mistä löytyy jarrupoljin.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Jalka jarrulle varmuuden vuoksi käynnistettäessä. Sit siinä "vauhdekepissä" on semmonen nappi / painike, mikä pitää painaa pohjaan, kun siirrät keppiä kirjaimen kohdalta toiselle. Muista, et kun löysäät käsijarrun, niin auto lähtee automaattisesti vetämään eteen / taakse, kummalla sulla vaihde sillon on, kannattaa siis pitää jalka jarrulla koko ajan, kunnes on todella valmis lähtee ajaa. ja sitten se varoitus, minkä itse olen kerran tehny isän autolla: polkasin jarrun pohjaan, kun risteysalueella refleksinomaisesti muka polkasin kytkintä. Alkuun kannattaa koko ajan keskittyä ajamiseen! Mut sit kun asiat oppii, ja sen muistaa, niin sehän on ihan unelma ajaa. Ja porukoiden auto, pikku golf, se pyöriikin niin helposti kaupungissa :heart:

Ei sitä nappia tarvi painaa muuta kun lukkovaihteille tai pakille laittaessa, ainakaan meidän autossa. Eikä missään muussa kolmesta aikasemmasta automaatista.

En kyllä minäkään paina jarrua käynnistäessä.Kyllä p-vaihde hoitaa sen.

Alkuperäinen kirjoittaja Jep:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:

Ei sitä nappia tarvi painaa muuta kun lukkovaihteille tai pakille laittaessa, ainakaan meidän autossa. Eikä missään muussa kolmesta aikasemmasta automaatista.

Isän molemmissa automaateissa on pitäny siirtäessä painaa se namiskuukkeli pohjaan. Niihin autoihin perustuu mun tietouteni automaattivaihteisista autoista, eli en ala väittää, etteikö jossakin toisessa autossa olis toisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Hei:
Hei ihan oikeasti älä lähde ajamaan, jos tietopohja perustuu "siellä alhaalla on kaksi poljinta" - pohjalle. Käytte ensin miehen (tai jonkun muun joka osaa ajaa) kanssa kokeilemassa kerran pari. Tosta ei tuu kun kolari kun lähet sohloomaan pimeellä liikenteeseen etkä es tiedä mistä löytyy jarrupoljin.

HItsit, mä lähdin suoraan koeajolle liikenteeseen autokaupan pihasta :D Ja ihan kolaroimatta homma suju niin et auto ostettiin. Tietty ens alkuun tarvii vähän ajatellaki millä ajaa mut ei se nyt mikään NASA:n raketti ole

Yhteistyössä