AUTTAKAA MINUA! Kukaan ei tk:ssa tai sairaalassa tai äitipolilla tai ensiavussa tai päivystyksessä auta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja APUA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

APUA

Vieras
Olen pari päivää jo pelännyt kohdunulkoista raskautta ja nyt vuodan voimakkaasti. KUKAAN EI SILTI AUTA, sanovat vaan "et kullu meille soita muualle". Väittävät ettei ole laitteita, ei resursseja. En saa mistään tietoa voinko ottaa lääkkeitä, onko rakaus kesken, en mitään!

Mitä minä teen???

JA NYT EI OLE HYVÄ HETKI AUKOA PÄÄTÄ!!!

Raskaus oli vasta alussa, mutta haluan silti tietää!

Miksi epäilet kohdunulkoista? Onko ollu vuotoa?

Itsekin epäilin kun oli kipua vain toisella puolella alavatsassa, vuotoa ei ollu. Menin yksityiselle tarkastamaan ja oikeessa paikassa oli sikiö :)

Alkuperäinen kirjoittaja :
Miksi epäilet kohdunulkoista? Onko ollu vuotoa?

Itsekin epäilin kun oli kipua vain toisella puolella alavatsassa, vuotoa ei ollu. Menin yksityiselle tarkastamaan ja oikeessa paikassa oli sikiö :)

Koska olen kipuillut kohta viikon, voimistuvasti. Runsas vuoto alkoi muutama tunti sitten.

Mulla oli keskenmeno tilanteessa vastaavanlainen 'palvelu', jonotin sairaalan päivystyksessä kauan kun en osannut hakeutua muualle (olin ekaa kertaa raskaana), sitten väitettiin ettei tätä missään hoideta ja lopuks sain 'lähetteen' naistenklinikan päivystykseen. Ei tuskin auta muu, kun mennä päivystykseen ja vaatia palvelua.

No sua pidetään siellä vähän hysteerisenä, eikä siksi oteta tosissaan. Sun kannattaisi nyt koettaa rauhoittua ja sitten soittaa esim. päivystykseen. Kerrot sinne sitten tooosi rauhallisesti oireesi ja niiden keston. Edelleen sanot toooosi rauhallisesti, että tämä tilanne huolestuttaa sua kovasti ja kysyt, että onko syytä huoleen. Kyllä sieltä sitten erikoissairaanhoitaja puhelimessa arvioi sun tilanteesi. Edelleen sitten tooosi rauhallisesti kiität neuvoista ja ohjeista ja toimit niiden mukaan.

Ihan erityisen vähän kannattaa kiljua, provosoitua ja vaatia oikeuksiaan. Semmoiset ihmiset saavat aina huonompaa palvelua, aina ja kaikkialla. (Ja ravintolassa vielä jotain pientä kivaa lisää ruoka-annokseensa, mutta se on jo toinen juttu...)

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja wb:
miks epäilet kohdunulkoista? voi olla ihan tavallinen keskenmeno.

No mitä merkitystä sillä edes on?!

Sitä että alkuraskauden keskenmeno ei vaadi lääkärihoitoa saati ultraamista..

Mutta kohdun ulkoisella voi olla vakavat seuraamukset! Ei kannata viitata kintaalla jos kipuja ja vuotoa on.

Minkä helvetin takia te aina soittelette joka paikkaan?!? :headwall:

Mene ensiapuun ja sano asiasi ja et suostu lähtemään ennenku asia tutkittu. PISTE!

Niin minäkin menin suoraan ensiapuun kun olin raskaana vko 9+ ja verta tuli pönttö punaiseksi aamuyöllä. Eihän ne asialle mitään voi tehdä muuta kun tarkistaa että miten asiat on ja jos tarvitsee jotain runsaaseen vuotoon yms.

Mulla kävi niin onnellisesti että vauva selvis siitä eli tuola tuo 6 vee leikkii ...

Alkuperäinen kirjoittaja Heinämassu82:

Mutta kohdun ulkoisella voi olla vakavat seuraamukset! Ei kannata viitata kintaalla jos kipuja ja vuotoa on.

No kyllä se kohdunulkoisen kipu on senverta kovaa että sen erottaa ihan tavallisesta keskenmenosta...

Alkuperäinen kirjoittaja Heinämassu82:

No kyllä se kohdunulkoisen kipu on senverta kovaa että sen erottaa ihan tavallisesta keskenmenosta...

No ei voi tietää mikä on "tavallisen" keskenmenon kipua jos kyse on ensimmäisestä sellaisesta :headwall:

Mun mielestä ihmisellä on oikeus saada siihen hoitoa niin halutessaan. Mä oisin varmaan ihan särki jos en ois päässyt ultraan keskenmenotilanteessa, enhän olisi ollut muutoin päiviin edes varma oliko raskaus mennyt kesken. Lisäksi kivut olivat kovat ja sain niihin lääkkeitä ja sairaslomaa. Keskenmeno tapahtui viikoilla 11+1.

Yhteistyössä