Auttakaa näissä vauvan jutuissa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "odottelija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"odottelija"

Vieras
pitäisi ostaa vauvaa varten loput tavarat, eli siis kaikki rasvat ja sen sellaiset hygieniatuotteet. Yhtäkään ylimääräistä purkkia ja pussia en enää kaappeihini pyörimään haluaisi joten kysynkin että mitä nyt ihan oikeasti tarvitsee?
Näitä meinasin ostaa, sanokaa jos tässä on jotain millä ei oikeasti tee mitään ja samoin sanokaa jos tästä puuttuu jotain mitä sitten taas tarvittaisi:)
-vaippoja
-vanupuikkoja
-vanulappuja
-puhdistuspyyhkeitä
-kylpyöljy
-perusvoide
-sinkkivoide

Mullakin neljä lasta ja joskus olen kylpyöljyä käyttänyt kuivaihoiselle, en juurikaan muuten.
Sinkkivoide, vanulaput on myös turhia eikä pahemmin ole tarvittu vanupuikkojakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kyselijä :);23987616:
Mitä teet vanulapuilla? Tai siis omaan naamaan tulee itelläkin käytettyä mutta mitä vauva tekee niillä?

kuulemma niillä pitäisi silmiä putsailla:) Näin sanottiin ainakin perhevalmennuksessa....itse kyllä myös epäilen juurikin noiden vanulappujen tarpeellisuutta:)

[QUOTE="aapee";23987630]kuulemma niillä pitäisi silmiä putsailla:) Näin sanottiin ainakin perhevalmennuksessa....itse kyllä myös epäilen juurikin noiden vanulappujen tarpeellisuutta:)[/QUOTE]

silmiä mäkin silloin 11 v sitten pyyhin ja napatynkää :D

sinkkivoide, voit ostaa sen sitte jos siltä näyttää..kerran olen semmosta laittanu kun tytöllä oli ripuli ja pylly ihan punasena... öljyä oon käyttäny vaan pään karstaan en ikinä kylpyveteen, mut eipä ole tarvinnu..perusvoidetta en muista käyttäneeni, mut voithan ostaa varuiks ja käyttää ite..

Meidän vauvan silmä rähmi (ahdas kyynelkanava) ja sittemmin sai silmätulehduksenkin, joten vanulappuja kului silmien puhdistamiseen. Mutta kerkiäähän niitä sitten ostamaan, jos tulee tarvetta.

[QUOTE="aapee";23987630]kuulemma niillä pitäisi silmiä putsailla:) Näin sanottiin ainakin perhevalmennuksessa....itse kyllä myös epäilen juurikin noiden vanulappujen tarpeellisuutta:)[/QUOTE]

Jos on tulehdus tai muuten rähmii paljon,ni sit tarvii..me on ainakin tarvittu.Niillä kätevä pyyhkästä :)

[QUOTE="vieras";23987663]Jos on tulehdus tai muuten rähmii paljon,ni sit tarvii..me on ainakin tarvittu.Niillä kätevä pyyhkästä :)[/QUOTE]

ja kylpyöljyä tarvittiin kun vauvan iho oli tosi kuiva,mutta tuonkin voi sitten tarvittaessa ostaa.

*vanulaput:ihon puhdistamiseen(kasvot,kädet,kaulapoimut)
*sinkkivoide,jos peppu punoittaa
*vaipat
*perusvoide jos iho on kuiva,käytin sitä myös kylpyöljyn sijasta kylpyvedessä,lapsesta ei tule liukas
*puhdistuspyyhkeet reissussa vaipanvaihdon yhteydessä

Meillä vanulaput oli kyllä tarpeellisia esikoisen kohdalla, jostain syystä keräsi joka ikiseen poimuun mönjää (mistä olin tosi yllättynyt kun kuopuksella ei käynyt samaa ilmiötä) ja öljyyn kostutetulla vanulapulla pyyhin poimut puhtaaksi. Molemmat lapset meillä itki jo ihan alusta asti kyyneleitä, silmiä ei siis kummemmin tarvinnut putsailla.

Kylpyöljyn sanoisin olevan ihan turha.. En mä olis ikinä uskaltanut kylvettää vauvaa öljyisessä vedessä kun muutenkin pelkäsin koko ajan että se tippuu :D

Bebanthen
oli tosi tarpeen.

noista mainitsemistasi ei tarvittu kylpyöljyä, perusvoidetta (vauvan ihoa ei kannata turhan takia rasvailla) eikä sinkkivoidetta. Vanulappuja meni paljon, vauvan silmä rähmi pari ensimmäistä kuukautta. Vanupuikkoja sen verran, että napatynkää saa ensimmäisen viikon puhdistaa aamuin illoin. Äidille varaisin tissilappuja, miulla ainakin meni älyttömät määrät alkuun. Bebanthenia! Rättejä/harsoja meillä meni myös paljon (ei riittäny äitiyspakkauksen harsot ees alkuun)...

Sinkkivoide on jäänyt käyttämättä, jos on satunnaista punoitusta ollut, oon laittanut bepanthenia. Vanulappuja oon itse kyllä käyttänyt, tullut todelliseen tarpeeseen, kun kuopuksella oli tosi rähmivät silmät.

Kylpyöljy ja sinkkivoide on turhakkeet. Vanulaput on kovassa käytössä olleet kun naamaa putsaillaan ja putsaan omankin niillä. Jopa perusvoide on turhake jos vauvalla on normaali terve iho...Eikös äitiyspakkauskessa joku rasva tullut?

Kylpyöljyä tuli pieni näytepullo Liberokassin mukana (se minkä saa sairaalalta mukaan) ja se puteli on riittänyt meillä vuoden :D Eli ei valmiiksi kannata ostaa.

Talkkia ei listassasi ollut, mutta jos löytyy kotoa perunajauhoa ei kannata talkkia valmiiksi ostaan Meillä on niin pientä ollut talkin tarve, että perunajauho on riittänyt korvikkeeksi.

meillä sinkkisalva oli hyvä jos tuli joku hankauma tai punoitus vaipasta. Ehkä auttais hyttysenpuremiinkin?

Ja noista harsoista - ne on saaneet meillä uuden elämän käsi- ym. pyyhkeinä. Kuivuvat nopsaan ja imevät hyvin, ja valkoisina niistä näkee hyvin koska pitää vaihtaa. Ja niissä on vähän pestävää, ekologista touhua!

Älä osta vaippoja kovin isoja paketteja vaikka saisitkin edullisesti. Jokaiselle vauvalle ei sovi kaikki vaipat, ne kun on eri mallisia. Ja vauva kasvaa tosi pian, pienintä kokoa pystyttiin käyttämään vain parin viikon ajan.
Mä käytin Ceridalia ja vanulappuja pepun ja ihopoimujen putsaamiseen, perusvoidetta en tarvinnut.

en ottanut äitiyspakkausta. harsoja meillä onkin paljon kun saatiin mun siskolta:) taidan siis ostaa ainoastaan vaippoja, puhdistuspyyhkeitä, bepanthenin ja sitten noita vanupuikkoja kun sitä napaa kai kuitenkin on putsattava aluksi:) ja mulla ei tosiaan ole tavallisesti vanupuikoille/lapuille tarvetta, en vaan koskaan ole niitä omaan naamaani käyttänyt jostain syystä

Yhteistyössä