Auttakaa nyt suhteuttaan tätä asiaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NeitiNasu

Aktiivinen jäsen
01.04.2004
15 255
0
36
Mä olen jotenkin ihan liian väsynyt nyt yksin miettimään tätä. Mun äiti.. Se on aina ollut paljon meidän lasten kanssa. Ja usein se tulee tänne vaatekassien kanssa ja tuo haalaria ja sukkaa ja housua ja paitaa ja milloin mitäkin, sellaistakin mitä ei tarvita, enkä ole koskaan pyytänyt sitä ostamaan niistä mitään. Ei ikinä ole pyytänyt rahaa, ennenkuin nyt on ollut jotenkin sellanen tunne, että ollaan pahasti sekä kiitollisuuden että rahallisessa velassa hänelle tästä.
Tässä ihan pari esimerkkiä. Hän haluaisi mun miehen vanhat koulukirjat mun pikkuveljelle. Mun mies taas oli ajatellut myyvänsä ne koulukirjojen sellaseen divarin tyyliseen, että saisi niistä vähän rahaa ja ostaisi niillä rahoilla sitt uusia, niin pitkälle kun sitä rahaa siis riittäisi. Mun äidiltä kun sitten kysyin, oliko ajatellut että maksaisi niistä jotain, ihan muutamia euroja, vastaanotto oli suunnilleen se että ei ole ajatellut maksaa niistä mitään, tai ainakin tosi vähän: "Pitäähän tässä nyt vähän ajatella, että olen mä niitä teidän lapsiakin paljon hoitanut. "
Kyllä mä ymmärrän että onkin. Mutta.. meille tällä hetkellä muutamakin euro on paljon rahaa. Ja jos ei halua hoitaa lapsia, mä olen sanonutkin että sanoo vaan ettei käy, ett ei välttämättä tarvi. Hän on aina tullut, mutta sittenkö onkin selän takana hinnoitellut palvelunsa? Sellainen olo mulle tuli. :ashamed:
Toinen esimerkki: lapset oli hoidossa yhden päivän ja yön, tosin me sitten yöllä mentiin sinne myös jotta äiti pääsee aamulla lähtemään töihin. Halusi itse tehdä nimenomaan näin, eikä tulla esim lasten kanssa meille (meillä oli mun lapsuuden ystävän häät, joten ihan spesiaali tilanne, ei tosiaankaan usein ole näin. ) No aamulla sitt herättiin lasten kanssa, äiti oli lähdössä töihin: vähän kärsimättömään sävyyn tokaisi vielä lähteissään että "Voisitte sitten kyllä siivota täällä ennenkuin tulen. "
Mun silmään siellä ei ollut edes sotkuista. Ja mulla on kuitenkin vauva.. en mä kotonakaan voi siivota silloin kun olen etukäteen päättänyt niin, vaan silloin kun on siihen tilaisuus lapsilta. Jotenkin pisti ärsyttämään. En mä nyt niin usein pääse juhlimaan, että pitäisi sitä alkaa jotenkin maailmalle hyvittämään. :(

Vai miten te tän ottaisitte?? :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja .:
no en minä kehtais ainakaan ottaa kirjoista mitään jos kerran tuohon malliin teille tavaraa kantaa!

Joo, no juttu on niin että mies joutu lainaan sitt muualta ostaakseen niitä kirjoja, kun jätti ne kirjat oottamaan sitä mun veljen tarvetta. Meillä ei todellakaan ole nyt yhtään fyrkkaa. Parin viikon päästä on, mutt nyt ei.

Nopsasti ajateltuna voisin harkita niiden kirjojen antamista ns. vastalahjana niistä vaatepusseista.
Tuskin niistä kuitenkaan kovin paljoo divarissa saa; tai emmä tiedä?

Toi siivoamisjuttu oli musta aika kohtuuton.
Tuskin te oisitte sitä kämppää kumminkaan räjäytyskuntoon jättäneetkään.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
No en ottais kirjoista rahaa ja jos lapset on mummolassa ollut hoidossa niin voin mie siellä paikkoja laitella kuntoonkin.

No tietty laitellaan pedit pois ja lelut kerätään ja silleen, luonnollisesti. Mutt siis imuroidakin piti ja näin, kun hän oli juuri tehnyt suursiivouksen ja sitt me sotkettiin ilmeisesti.. vaikka en mä kyllä muruakaan missään nähnyt. Mutt imuroinhan mä sitt tietty, kun käskettiin.

Joo, ja lisäyksenä: mä maksan sille joka kk aika ison siivun mun äippärahoistani (noin puolet ) vanhoja velkoja mitä on ollut.. ja kun mä sitä velkakirjaa katselin niin mä olin näkevinäni niin että sinne oli lisätty myös näistä vaatteista, mitä on tänne tuonut, mitä mä en ole pyytänyt. Ett jotenkin tää tilanne on aika omituinen, ja kiero.

Ei kirjoista tai mistään muustakaan voi kyllä veljeltään rahaa pyytää. Mutta kyllä mun mielestä teillä on oikeus ne myydä jollekin toiselle, jos niin haluat. Sanotte vaikka, että se oli jo ehtinyt tehdä kaupat niistä jonkun kanssa, jos vielä niiden perään kyselee.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Joo, ja lisäyksenä: mä maksan sille joka kk aika ison siivun mun äippärahoistani (noin puolet ) vanhoja velkoja mitä on ollut.. ja kun mä sitä velkakirjaa katselin niin mä olin näkevinäni niin että sinne oli lisätty myös näistä vaatteista, mitä on tänne tuonut, mitä mä en ole pyytänyt. Ett jotenkin tää tilanne on aika omituinen, ja kiero.

No toi ei ole reilua että veloittaa vaatteista joita ette pyytänyt :kieh:

Tuo on selkeästi väärin.

Alkuperäinen kirjoittaja moi:
Ei kirjoista tai mistään muustakaan voi kyllä veljeltään rahaa pyytää. Mutta kyllä mun mielestä teillä on oikeus ne myydä jollekin toiselle, jos niin haluat. Sanotte vaikka, että se oli jo ehtinyt tehdä kaupat niistä jonkun kanssa, jos vielä niiden perään kyselee.

Mä oon liian kiltti kai tälläseen. Ja tiedän ett se suuttuu: se haluaa ne kirjat mahdollisimman halvalla.

no otappa loppusumma itelles ylös, ja rupee tekeen vähennykset "omasta listastas"

No jopas :o

Tosta kyllä kysyisin ja huomauttaisin, ettei voi pyytää rahaa mistään mitä et oo pyytänytkään tuomaan!

Noin äkkiä tuli mieleen että mitäs jos äitisikin on väsynyt. Jos hän käy työssä ja vahtii lapsia...riippuu nyt tietenkin minkä ikäinen ätisi on, mutta noi nopsasti vaan ajattelin että jospa väsymys painoi kun joutui aamulla lähtemään töihin ja te saitte jäädä vielä nukkumaan...väsyneenä aina tulee sanottua kaikkea mitä ei ehkä tarkoita...

Alkuperäinen kirjoittaja salla:

no otappa loppusumma itelles ylös, ja rupee tekeen vähennykset "omasta listastas"

Mulla on se ylhäällä kyllä, mutta en mä haluaisi tässä suututtaan ketään alkaa, onhan se paljon auttanut meitä oikeastikin kun on ollut tarve. Toisaalta, ollaan mekin otettu sille lainaa jne mitä on tarvinnut kun on tarvinnut joten mun mielestä me ollaan oltu vähän samalla viivalla koko ajan. Paitsi nyt huomaan ettei näin olekaan ja se ärsyttää. Ja äänensävy ärsyttää. Ja kaikki.

Mä olen ihan liian väsynyt tälläseen juuri nyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Noin äkkiä tuli mieleen että mitäs jos äitisikin on väsynyt. Jos hän käy työssä ja vahtii lapsia...riippuu nyt tietenkin minkä ikäinen ätisi on, mutta noi nopsasti vaan ajattelin että jospa väsymys painoi kun joutui aamulla lähtemään töihin ja te saitte jäädä vielä nukkumaan...väsyneenä aina tulee sanottua kaikkea mitä ei ehkä tarkoita...

Kyll varmaan onkin. Mutt ei sitä kyllä työt väsytä eikä lapset, vaan kaikki oheistoiminta.. ihan oikeasti. Se myy sitä ja toista ja tätä ja tapaa tyttöjä ja käy laivalla jne. Mikä on tietysti hyvä, kunhan se on itselle hyväksi ei rasitteeksi..

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:

No jopas :o

Tosta kyllä kysyisin ja huomauttaisin, ettei voi pyytää rahaa mistään mitä et oo pyytänytkään tuomaan!

Joo, mä oon samaa mieltä. En vaan jaksa alkaa riiteleen sen kanssa. Tiedän, että kun se on päättänyt olla oikeassa, se ei anna muiden mielipiteille mitään sijaa.

Mulla on se ylhäällä kyllä, mutta en mä haluaisi tässä suututtaan ketään alkaa, onhan se paljon auttanut meitä oikeastikin kun on ollut tarve. Toisaalta, ollaan mekin otettu sille lainaa jne mitä on tarvinnut kun on tarvinnut joten mun mielestä me ollaan oltu vähän samalla viivalla koko ajan. Paitsi nyt huomaan ettei näin olekaan ja se ärsyttää. Ja äänensävy ärsyttää. Ja kaikki.

ota pieni hajurako. niin mä teen oman äitini kanssa kun rupee kypsyttään, meilläkin on hyvin tiivistä kanssakäymistä ja raha-asioita ym.
jonkin aikaa mahdollisimman pienellä tekemisellä keskenään niin olo taas helpottaa

Alkuperäinen kirjoittaja salla:

ota pieni hajurako. niin mä teen oman äitini kanssa kun rupee kypsyttään, meilläkin on hyvin tiivistä kanssakäymistä ja raha-asioita ym.
jonkin aikaa mahdollisimman pienellä tekemisellä keskenään niin olo taas helpottaa

Niin pitää tehdä. Ottaa päähän vaan ihan sikana.. :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ota pikkuisen äitiisi etäisyyttä, niin se alkaa tuntua mukavammalta.

Tälleen mäkin oon tehnyt.
Mutsi on kyllä lasten kanssa, mutta me nähdään muuten aika harvoin.
Paitsi pikaseltaan.

Mulle tulee mutsin kanssa riitaa kaikesta; varsinkin jos joudutaan oleen usempi päivä samassa huushollisa ( esim. mökillä ).

Totta kai antaisin ne kirjat veljelle, en ees tajua miten teidän äiti tähän liittyy, sun oma veljeshän niitä tarvii. Divarista ny niistä ei montaa penniä saa, ja uutena ostaminen ois veljelles tosi kallista.

Jos on tosiaan niin tiukkaa että ne muutamatkin eurot divarista tarvitaan niin pyytäisin ihan rehellisesti taloudellista apua tiukkaan paikkaan, enkä pyytäisi maksua kirjoista.

En viitsisi pyytää rahaa kirjoista, jos on ollut reilu itsekin. Vaikkei olisikaan rahaa.
Mutta jos on pistänyt velaksi nekin tuomisensa, mitä ette ole pyytäneet, se on sikamaista kyllä ja väärin.
Minulla on sellainen käsitys, että ostelette jatkuvasti(?) kaikenlaista luksuskamaa, monetkohan vaunutkin olet hankkinut ja mitä muuta...? Niin, että miksi ostelette, jos on tiukkaa? Eihän se minulle kuulu, mutta vaikea olla ihmettelemättä. :flower:

Yhteistyössä