Auttakaa, paras ystävä kiristää jättämään miehen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiristetty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiristetty

Vieras
Minulla on 6 -vuotiaasta asti pysynyt tämä ystävä. Hän on ainoa ja paras ystäväni. Aina on pystynyt kaikki surut ja murheet kertomaan. Aloin seurustella 6 vuotta sitten, ja tietenkin ystäväni ja minun suhteeni alkoi kärsiä. Emme nähneet enää usein. Muutimme miehen kanssa toiselle paikkakunnalle ja tuli lapsi jne. Kiirettä piteli. :( Soitelimme harvoin (oli ja on vaikea löytää yhteinen aika soitella) Näimme ehkä 2-3 kertaa vuodessa.
Mies alkoi jossain välissä "vihata" ystävääni. Mies kun on minulla liian omistushaluinen ollut ja mustasukkainen...ehkä vähä narsistinen. Olen montaa kertaa yrittänyt miehestä eroon mutta se on vaikeaa. Ja tällä hetkellä en tiedä mitä haluan mutta pysyn tässä suhteessa. Tunnen että rakastan miestä, mutta en enää romanttisessa mielessä. Ehkä odotan, mitä tästä tulee, että suhde kaatuisi tavallaan itsestään...ettei minun tarvitsisi olla "jättäjä" Ja HUOM! Mies on ihana ja osaa olla kiltti ja huomaavainen.
Ystäväni lähetti minulle viestejä viime yönä jossa sanoo näin: "sinun täytyy nyt valita minä vai miehesi" "en jaksa, eikä minun ole pakko enää olla ystäväsi, koska en pysty katsomaan kun elät tuollaisessa suhteessa" Siis MITÄ HITTOA! Mä nyt mietin tässä että eihän tuo ole oikein mun ystävältä?!! Vai?
Oli hirveät sepostukset häneltä kaikesta ja lopussa luki tuo että saan valita.
Joo eipä tullu enää nukuttua sen jälkeen :(
JA LISÄÄN vielä, että ennen tätä dramaattista viestittelyä ystäväni pyysi hiihtolomalla minua luokseen yöksi. Että kerrankin tulisin ja pääsisin että saisi viettää aikaa yhdessä. Sanoin etten tiedä kerkeänkö (eli uskallanko kysyä mieheltä) Mies pitää yökyläilyjä aikuisilla outoina. Enkä minäkään sitten tiedä onko ok olla kaverilla yötä? No tästä kaikki alkoi.

Juupa juu. Ystäväsi taitaa nähdä suhteenne todellisemman tilan kuin sinä itse..et uskalla kysyä. Terveessä suhteessa vain kertoisit meneväsi.. Onko miehelläsi ehkä myös alkoholiongelmaa?

SIIS VASTATKAA NÄIHIN

1. Onko oikein että ystävä kiristää näin? Valitse minä tai miehesi.
2. Onko teidän mielestänne ihan ok, tervettä ja oikein eikä ole mitään pahaa siinä että on ystävällään yötä?

Kyllä olen idiootti! E tiiä mikä on aina okein.

SIIS VASTATKAA NÄIHIN

2. Onko teidän mielestänne ihan ok, tervettä ja oikein eikä ole mitään pahaa siinä että on ystävällään yötä?

1. On oikein, koska ystäväsi ajattelee sinun parastasi. Varmasti myös hänelle tilanne on raskas.

2. On täysin ok, tervettä ja oikein olla ystävän luona yötä. Olen tehnyt niin puolin ja toisin monen monta kertaa, eikä miehelläni tai ystävieni miehillä ole koskaan ollut mitään negatiivista sanomista asiaan.

Onko miehesi jo pahoinpidellyt sinua? Tyypillisesti se alkaa juuri noin, että uhri eristetään ensin ystävistään ja sukulaisistaan. Tilanne vaikutta kohdallasi jo pahalta, koska pian menetät ystäväsikin. Mies alkaa siis päästä tavoitteeseensa. Kohta hänen on entistä helpompi hallita sinua, kun kukaan ei ole enää takomassa järkeä päähäsi. Siitä ei ole pitkä matka enää väkivaltaan.

1. Ei se ole oikein että ystävä kiristää. Mut kiristämisen taustan ymmärtää: ystävällesi tekee pahaa katsoa kun olet suhteessa jossa et voi kertoa menemisistäsi ja tulemisistasi, ehkä hän näkee suhteenne eri tavalla kun olet itse mieltä, jos olet kertonut vain kaiken huonon.

2. Ystävällä yötä oleminen ei oo väärin, varsinkaan jos asutaan eri paikkakunnalla. Myöskään miehesi ei toimi oikein - tuo on hänen tapansa kiristää että valitse minut tai ystävä. Jos kerta haluat että mies jättäisi, tienne erkanisivat niin lähde! Jos et tunne palavaa halua elää sen miehen kanssa niin älä jää turhaan kitkuttamaan suhteeseen josta harmia.

Ystävät säilyy läpi elämän. Olishan se ihanaa kun olis se puoliso joka kans säilyy siinä, mut sun tehtävä on päättää kumpi merkkaa enemmän, pitkäaikainen ystävyys vai huono parisuhde. (Tämän kuvan sai)

SIIS VASTATKAA NÄIHIN

On oikein, ystäväsi ei tarvitse olla ystäväsi kun miehesi ihan selkeästi hallitsee elämääsi niin että olet ihan sekaisin jo siitä mitä aikuinen saa tehdä ja mitä ei.

On täysin ok mennä aikuisenakin yökylään kaverille.

.

Tuollaisessa tilanteessa kyllä. Miehesi sitä paitsi vaikuttaa myös rankasti ystävyyssuhteeseesi ja kuka tahansa väsyy jossain vaiheessa yrittämään, jos suunnitelmat kaatuu aina toisen kontrolloivan miehen takia.

Tottakai on, etenkin kun sille on järkevä syy, eli ystävä asuu toisella paikkakunnalla. Se nyt ei yleensä ole aikuisilla tapana, että ystävän luona yökyläiltäisiin vaikka aivan yhtä voisi mennä kotiin yöksi eli asutaan lähekkäin. Mutta teidän tapauksessanne tietysti ok, taksilla ajelu toiselta paikkakunnalta tulisi tosi kalliiksi.

SIIS VASTATKAA NÄIHIN

1. Tässä tapauksessa on. Kenenkään ihmisen ei tarvitse katsella tuollaista suhdetta kuin teillä on. Ja kuka itseään kunnioittava ihminen haluaisi?

2. Mitä pahaa tuossa voisi olla? Ellei kaverisi ole mies jota paneskelet. Itselleni ei tulisi mieleenkään miettiä tuollaista asiaa eikä minun ole koskaan tarvinnut lupia kysellä jos menen ystävilleni yöksi. Olen aikuinen ihminen niin en tarvitse lupaa mihinkinkään, mies ei ole äitini. Sinulle suosittelisin kasvattamaan selkärangan ja poistumaan sieltä nyrkin ja hellan välistä.

Te olettekin oikeassa. Jos vain alan miehen kanssa puhumaan hän selittää kaiken niin että hän on kaikessa oikeassa ja minä olen outo ja varmaan kohta lesbokin. Menemme lomalle kotikaupunkiin ja ystäväni asuu sieltä vielä 100km päässä. Hän haluaa yökylään että saatas rauhassa olla ja jutella. Sanoin että nähdään päivällä, mutta olisi se minusta mukavaa olla yötä niin ei olisi kiirettä takas. Mies sanoisi näin: Ootte te outoja kun oikein yökylään pitää jäädä, aika outoa. Miksi ei riitä että näkee päivällä vaan? Minäki näen kavereita pari tuntia päivästä ja riittää mulle, Mikä siinä on että yö pitää olla, mitä aiotta tehdä? (kuulostaa siltä kun epäilis lesboiksi)
Ja jatkuisi näin, tuo ei oo tervettä jne...

Te olettekin oikeassa. Jos vain alan miehen kanssa puhumaan hän selittää kaiken niin että hän on kaikessa oikeassa ja minä olen outo ja varmaan kohta lesbokin. Menemme lomalle kotikaupunkiin ja ystäväni asuu sieltä vielä 100km päässä. Hän haluaa yökylään että saatas rauhassa olla ja jutella. Sanoin että nähdään päivällä, mutta olisi se minusta mukavaa olla yötä niin ei olisi kiirettä takas. Mies sanoisi näin: Ootte te outoja kun oikein yökylään pitää jäädä, aika outoa. Miksi ei riitä että näkee päivällä vaan? Minäki näen kavereita pari tuntia päivästä ja riittää mulle, Mikä siinä on että yö pitää olla, mitä aiotta tehdä? (kuulostaa siltä kun epäilis lesboiksi)

Tuo on sitä henkistä väkivaltaa.. hallitsemista ja manipuloimista

No siis ihan ymmärrettävää tuo yöksijäänti niin ehditte puhumaankin koska näette harvoin. Tuohon ei ole tervettä hommaan vastaisin että mitä sinä siitä asiasta tiedät. Ja mitä ihmeen väliä sillä on mitä mies asiasta mutisee? toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Mä jouduin kerran antamaa tollasen uhkauksen kaverille, joka seurusteli aivan selvän narsistin kanssa. Tää kyseinen mies oli just kaverini ystävistä mustasukkainen ja yritti kaikkien välit hajottaa. Mä en itse jaksanut/pystynyt katsoa sitä vierestä.

Hetki siinä meni ja kaveri lemppas ukon, kaverini on kiitellyt mua jälkeenpäin ja monesti.

Itsekin olin juuri yötä ystävän luona (joka asuu 1,5h matkan päässä), koska nähdään meidän mielestä niin harvoin (1x kuukaudessa) ja meillä oli illalla muutenkin menoa, jonka takia mun kotiin lähtö olis mennyt myöhään.
Samoin tämä mun ystävä on tulossa meille yöksi parin viikon päästä samaisesta syystä.

Ystävän kiristäminen millään ei sinänsä ole ok mutta ystäväsi on varmasti kyllästynyt katsomaan ahdinkoasi eikä enää tiedä mitä muuta tekisi auttaaksesi sut sieltä.
Herää nyt nainen, sulla ei ole omaa tahtoa eikä kohta järkeäkään. Silti sä vaan lässytät että osaa se mies olla ihanakin... Kuule se mies on sairas ja sairastuttaa teidän koko perheen, jos sä aiot sallia sen jatkuvan niin oot kyllä paska äiti ja ihminen.

Miehesi luultavasti tajuaa, että ystäväsi tuomitsee parisuhteesi. Pelkää, että ystäväsi puhuu sinut ympäri kyläilyn aikana ja jätät hänet. Luultavasti siksi haluaa estää näkemisenne?

Kyllä minulla on ollut ystäviä jotka ovat elämänsä aikana tehneet huonoja valintoja esim.eläneet huonoissa parisuhteissa. En silti ole heitä hylännyt. Siksi on nyt vähän vaikea kompata ystävääsi vaikka hyväähän hän taatusti tarkoittaa.
Ymmärtäisin ehkä jos joku ystäväni kaataisi jatkuvasti huoliaan ja parisuhdetempoiluaan niskaani. Päättäisi erota ja tulisi luokseni itsemään. Tukisin häntä kaikin keinoin ja sitten hän taas juoksisi takaisin huonon miehen luo (kuin alkoholisti pullon luo). Jossain vaiheessa silloin kyllä viheltäisin pelin poikki tuolla tavoin. Jos siis ystäväni systemaattisesti itse tuhoaisi elämäänsä ja kaataisi niskaani vain valitusta ja pahaa oloaan. Mutta teillä eikai näin ole? Näette ja soittelette aika harvoin?
Vastaavan uhkauksen voisin heittää ilmoille jos ystäväni olisi todellisessa vaarassa lapsineen, eikä itse kykenisi tilannetta näkemään. Silloinkin ehkä ennemmin tekisin last.suojeluilmon kuin jättäisin ystävän.

Itsekkään en aina ole niitä parhaita valintoja elämässäni tehnyt. Kiitos kuitenkin ystäville kun ovat jaksaneet vierelläni vaikeista ajoista huolimatta.

[QUOTE="viirus";29594235]Mä jouduin kerran antamaa tollasen uhkauksen kaverille, joka seurusteli aivan selvän narsistin kanssa. Tää kyseinen mies oli just kaverini ystävistä mustasukkainen ja yritti kaikkien välit hajottaa. Mä en itse jaksanut/pystynyt katsoa sitä vierestä.

Hetki siinä meni ja kaveri lemppas ukon, kaverini on kiitellyt mua jälkeenpäin ja monesti.[/QUOTE]

Hienoa kaverillesi, mutta väittäisin, että aika harvinaista kuitenkin jos pitkässä suhteessa narsistin kanssa elänyt jättää miehensä kaverin tähden. Kyllä siinä yleensä ollaan niin pikkurillin ympärillä ja oma tahto ja ymmärrys nakerrettu tietämättömiin.
Toki ystävillä voi olla suuri merkitys herättelyssä näkemään pikkuhiljaa oma tilanne.

Eihän se oikein ole jos ystävä asettaa kysymyksen minä vai mies mutta kun katsot elämääsi ja miestäsi niin ymmärtää, että kaverisi on sinusta huolissaan ja on oikeassa, että mies ei ole hyväksi sinulle. Ja kyllä on normaalia viettää öitä kaverilla, minä tarjoan aina yöpaikkaa kavereille jos tulevat syystä tai toisesta Helsinkiin. Ei tarvitse maksaa ylihintaisia hotelleja :) ja saa viettää aikaa kavereiden kanssa.

Itse olen ollut samanlaisessa suhteessa, en saanut tavata ystäviä, en käydä salilla ja töistäkin tuli sanomista kun siellä kävi miehiä asiakkaana. Mies rajoitti ja haukkui, niin että luulin etten pärjää ilman häntä. Toisina hetkinä maailman kultaisin ja huomaavaisin. Narsisti. Olen ikuisesti kiitollinen, että selvisin pois siitä suhteesta.

jos valitset ystäväsi, tulet vielä kiittämään häntä. Joskus on itse liian lähellä nähdäkseen totuuden. Voimia jaksamiseen, toivottavasti pääset miehestäsi eroon.

Yhteistyössä