Auttakaa verokortista?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
Minulle tuli verotiedot tänään ja joudun maksamaan takaisin 400e. Mistä ihmeestä se summa on voinut tulla, kun olen viime vuonna nostanut veroprosenttia niin, että siihen tulorajaan jää vielä paljon tilaa. Mistä voin ja miten tarkistaa tuon mistä mätkyt tulivat kirjaimellisesti?

No niistä verotiedoista. Siellä ne lukee selvin numeroin, mitä olet ansainnut ja mitä maksanut ennakkoa. Kai sulla on kaikki vähennykset tehtyinä+ työmatkakulut, jäsenmaksut, asunto- ja opintolainan korot jne?

Mistä ihmeestä tiedän onko tulot ja vähennykset oikein? Olen aivan uuno näissä verokortti asioissa..

Tulot voit tarkistaa palkkakuitistasi. Vuoden 2010 viimeisessä palkkakuitissa näkyy koko vuoden tulot yhteensä.

Vähennykset ovat vähän hankalampia. Mutta esim. opintolainan koroista on tullut jo useampi kuukausi sitten pankista korkotodistus, jonka lukuja vertaat veroehdotuksen lukuihin. Siis mikäli sinulla on opintolainaa. Samaten asuntolainan korkotiedot saat ainakin pankista, jos ei erillistä lappua ole tullut.

Muista automaattisista vähennyksistä en osaa sanoa, sillä itselläni on vain nuo lainavähennykset.

Mulla ainakin asuntolainan vähennykset menee täysimääräisenä automaattisesti, vaikka meillä ei ole niin paljon, että saataisiin niin paljon korkoja kasaan vuoden aikana. Eli asuntolainan korkotiedot pitää aina minun korjata verokorttiin (=tilata uusi vuoden alussa, jos väärät tiedot).

Tarkistakaa hyvät ihmiset niitä verokorttejanne! Ja muistakaa, että vuositulot saa kertomalla kuukausitulot 12,5, sillä lomarahatkin ovat verollista tuloa..

Äh, minun viimeisessä tilinauhassa jää tulorajaan vielä paljon matkaa, koska otin uuden verokortin vielä loppuvuodeksi 2010. Uusi verokortti on ollut lokakuusta 2010 asti voimassa ja siinä tuloraja on ollut 10000e ja olen loka-joulukuun aikana tienannut noin 7000e joten miten ihmeessä minulla voi olla mätkyjä? Opintolainan korot ja kaikki asuntolainan korot ym ovat oikein olen ne pankista tarkistanut.. Apujaah..

mulla oli ihme juttu ku olin koko vuoden työtön (tai siis koulussa työttömänä). Tuloraja riitti ja kelan tuista meni ennakkopidätystä se 20prossaa ja oma veroprossa oli 10 niin silti tuli mätkyjä. En tajua. Siis tulo rajana se 13 tonnia vuodessa, mikä on aikalailla kaikilla opiskelijoilla/työttömillä. Mä oon kanssa ihan uuno verojutuissa. Nyt jo pelottaa mitä nyt tulee tuleman joulukuulle.. Ois kiva jos ois tuttu joka hallitsis nää jutut.. :(

Äh, minun viimeisessä tilinauhassa jää tulorajaan vielä paljon matkaa, koska otin uuden verokortin vielä loppuvuodeksi 2010. Uusi verokortti on ollut lokakuusta 2010 asti voimassa ja siinä tuloraja on ollut 10000e ja olen loka-joulukuun aikana tienannut noin 7000e joten miten ihmeessä minulla voi olla mätkyjä? Opintolainan korot ja kaikki asuntolainan korot ym ovat oikein olen ne pankista tarkistanut.. Apujaah..

tulorajalla ei ole mitään tekemistä mätkyjen kanssa. Vain se merkitsee, paljonko olet tienanut ja paljonko olet maksanut veroja. Ja mitä voit vähentää.

[QUOTE="mie";23565133]tulorajalla ei ole mitään tekemistä mätkyjen kanssa. Vain se merkitsee, paljonko olet tienanut ja paljonko olet maksanut veroja. Ja mitä voit vähentää.[/QUOTE]

Häh? Oikeastikko?

Helpommalla pääset, jos käyt pyytämässä tulkkausapua verotoimistosta.
Ensihätään voisit tietysti tarkistaa paljonko tienasit koko viime vuonna yhteensä, ja katsoa että se täsmää veroehdotuksen lukujen kanssa.

Tuloraja on vain portaikko sille, minkä veroprosentin saat. Ja sen avulla voit tarkkailla, jos vaikka tienaatkin enemmän kuin tulorajan verran, että tiedät sitten hakea suuremman veroprosentin uudella tulorajalla.
Ei tämä nyt mitään avaruustiedettä ole.

Juuri tätä ajoin takaa. Ap:n tapauksessa saatta olla mätkyjen syy se, että koska hän tienasi tammi-lokakuun x-summan pienemällä veroprossalla, mutta ei tienanut sitten loka-joulukuuna koko summaa isomalla prossalla, jotka arvoi, niin verot eivät ehtinyt kokonaisuudessa korjantumaan -> mätkyjä.
Oliko sulla ap ekan ja tokan veroprossan ero kuinka suuri?

Juuri tätä ajoin takaa. Ap:n tapauksessa saatta olla mätkyjen syy se, että koska hän tienasi tammi-lokakuun x-summan pienemällä veroprossalla, mutta ei tienanut sitten loka-joulukuuna koko summaa isomalla prossalla, jotka arvoi, niin verot eivät ehtinyt kokonaisuudessa korjantumaan -> mätkyjä.
Oliko sulla ap ekan ja tokan veroprossan ero kuinka suuri?

Ahaa, eli siinä voi olla sitten vissiin viivettä. Ap:n kannattaisi käydä siellä toimistolla varmistamassa, että tulot on merkitty sinne ajantasaisesti.

Verokortithan täsmäävät suht. hyvin vain jos on vakityössä, eikä palkka (ja muutkaan vähennykset, kuten matkakulut) muutu. Verottaja ei ole ennustaja, vaan verokortin tiedot tulevat viimeisen vahvistetun verotuksen perusteella.

Se, mitä tuloja ja vähennyksiä oikeasti toteutuu, määrää sitten lopullisen veron.

Yhteistyössä