Avauduin sitten naapurille...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The titityy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

The titityy

Vieras
Vetää siis kaljaa joka ilta ja talossa nuorin on 2kk.
Sanoin että kyllähän minua huolettaa tuo touhu, entä jos pudotat yöllä, mitä jos tulee vaikka kätkytkuolema ja sinä olet humalassa?

Vastaus: "mitä se sinua huolettaa ja sulle kuuluu?"

Minä että kyllähän se huolettaa ja ei tulisi mieleenkään juoda kun on noin pieni talossa, mieti vähän.

Suuttui.

Etkös vasta kertonut ap, että olitkin soittanut tuosta johonkin, mutta mitään ei tapahtunut viranomaistaholta...kun täällä niin kuulutetaan sitä sossuille soittoa? Vai muistanko ihan väärin?

Jotkut ei tosiaan tajua tekevänsä väärin, ei ennekuin tulee sellaiset seuraamukset että heidät laitetaan tajuamaan. On vaan se oma hauskanpito tärkeintä. Säälittää ne pienet :/

Alkuperäinen kirjoittaja The titityy:
Olen jo kerran tehnyt ilmoituksen, ei vaikutusta.

Jos tilanne on sinusta oikeasti vakava, niin soita vaikka vielä kertaalleen. Vaikea käsittää, että tuollaiseen ei kukaan puutu kunnolla. Hienoa, että sinua kiinnostaa muidenkin kuin omien lasten hyvinvointi. :)

Ihan asiasta sanoit.Hienoa että toisilla on vielä rohkeutta puuttua asiaan joka vaatii puuttumista.Miten olisi jos tekisit ilmoituksen vaikka lastensuojeluunkin?

Mutta hyvä kun sanoit niin ehkä naapurisi huomaa että asiaan on jo puututtu.Mutta toivotaan että naapurisi saisi apua ja lapsi tarvitsemaansa hyvää ja luotettavaa hoitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja evita:

Jos tilanne on sinusta oikeasti vakava, niin soita vaikka vielä kertaalleen. Vaikea käsittää, että tuollaiseen ei kukaan puutu kunnolla. Hienoa, että sinua kiinnostaa muidenkin kuin omien lasten hyvinvointi. :)

Sosiaaliviranomaisilla on aika tiukat kriteerit siitä mihin voidaan puuttua ja kuinka nopeaan. Ja se valitettavasti tarkoittaa että lapsi saattaa olla todella kurjissa oloissa kuukausien tai vuosien ajan.
Sossu ei voi noin vain tehdä huostaanottopäätöksiä tai paljon mitään muutakaan vaikka naapuri soittelisikin ilmoituksia ja vaikka niihin ilmoituksiin olisi oikeat syyt.

On hirvittänyt tuo tilanne kaiken sen aikaa kun vauva syntyi.
Nyt ensimmäistä kertaa ärähdin kunnolla vaikka monesti olenkin jo tuumaillut ja nätisti sanonut jotain.

En sitten tiedä että pitäisikö vain ummistaa silmänsä ja olla hiljaa.. En oikein voi, se ei sovi minun luonteelle.

Sanoin hänelle että tekisin ilmoituksen jos vain kehtaisin, en tietenkään sanonut että kerran jo olen tehnyt.
Sanoin että toivottavasti joku menee ja ilmoittaa, sinun touhusi ei ole oikein.

Viime kesänä, ennen kuin odotti toista ja ensimmäinen oli 3v. tuossa talossa oltiin jatkuvasti humalassa ja siellä pyöri jos jonkinlaista porukkaa.
Kävi sääliksi se lapsi.

Yritin puhua mutta hän oli sitä mieltä että ei haittaa koska lapsi saa ruuan ja sitä katsotaan perään. :o

Me ollaan myös ihan kavereita naapurin kanssa ja paljon ollaan toisiamme autettu.
Siksikin on vaikeaa alkaa 'hankalaksi'. :ashamed:

Jokunen iltakalja on mielestäni ok. kunhan lapset on vähän isompia, mutta 2kk vauva ja kaljat ei sovi yhteen, koska ikinä ei voi tietää mitä yöllä noin pienen kanssa voi joutua kokemaan.

Päihdeäitien kanssa kun on tekemisissä niin kannattaa muistaa, että moralisoimalla ei päässe mihinkään. Ap toimi mun mielestä hyvin kun otti asian esille hienovaraisesti. Ehkä voisit koettaa kysyä häneltä että haluaako perhetyöntekijän? Sossun kautta sellainen onnistuu. Missään nimessä ei pidä mennä sanomaan alkoholistiksi sillä siitähä tämä äiti vetää herneet nekkuun ja rupeaa ehkä juomaan enemmän. Alkoholismi on sairaus. tiedätkö, joiko hän raskausaikana? Opiskelen parhaillaan alkoholisteista ja päihdeäideistä ja asia kiinnostaa minua. Jos joi, niin paljonko?

Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja evita:

Sosiaaliviranomaisilla on aika tiukat kriteerit siitä mihin voidaan puuttua ja kuinka nopeaan. Ja se valitettavasti tarkoittaa että lapsi saattaa olla todella kurjissa oloissa kuukausien tai vuosien ajan.
Sossu ei voi noin vain tehdä huostaanottopäätöksiä tai paljon mitään muutakaan vaikka naapuri soittelisikin ilmoituksia ja vaikka niihin ilmoituksiin olisi oikeat syyt.

Joo huostaanottoa ei tehdä heppoisin perustein.
Periaatteessa jos lapsen terveys ei ole välittömässä vaarassa niin kiireellistä huostaanottoa ei voi tehdä. Mutta jos noin pienet lapset ovat talossa, jossa ei yhtään selvää aikuista niin on tilanne vakava.

Ei juonut raskausaikana, odotti vaan kuin kuuta nousevaa että syntyisi ja pääsisi kaljoille.

Perhetyöntekijää ehdottelinkin sillä varjolla että ethän polta itseäsi loppuun, eihän se jaksa hoitaa kun aamulla on krapulaa...
Hänelle kelpasi kunnalta vain yksi perhetyöntekijä ja tämä henkilö ei ole saatavilla koska muitakin perheitä on..

Otti myös tämän 4v:n pois tarhasta koska ei jaksa aamulla viedä hoitoon ja selitellä että miksi ei jaksa. :/

Ei juonut raskausaikana, odotti vaan kuin kuuta nousevaa että syntyisi ja pääsisi kaljoille.

Perhetyöntekijää ehdottelinkin sillä varjolla että ethän polta itseäsi loppuun, eihän se jaksa hoitaa kun aamulla on krapulaa...
Hänelle kelpasi kunnalta vain yksi perhetyöntekijä ja tämä henkilö ei ole saatavilla koska muitakin perheitä on..

Otti myös tämän 4v:n pois tarhasta koska ei jaksa aamulla viedä hoitoon ja selitellä että miksi ei jaksa. :/

Erikoista että sossu antoi ottaa sen lapsen pois tarhasta. Lastensuojelulapsille on ehdottoman tärkeää, että pääsevät tarhaan. Siellä pystytään kontrolloimaan perheen tilannetta ja pitää perheen edes jonkinlaisessa aikataulussa. Ehdota hänelle, että laittaa takaisin tarhaan lapsensa. Sano vaikka, että lapsi tarttee virikkeitä jo tuossa iässä tai keksi joku hyvä syy miksi viedä tarhaan. liko ne päiväkodista jo kiinnittäneet huomiota tähän äitiin? Sieltähän tekevät ilmoituksia suht helposti.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Voi apua. Ei kai kukaan ole noin yksinkertainen, että kuvittelee alkkiksen kuuntelevan tuollaista puhetta? Eikä nyt ehkä ollut fiksuin lähestymistapa asiaan muutenkaan...
Kerrotko miten olisit itse tehnyt kyseisenlaisessa tilanteessa? Huuto ja möykkääminen siihen ei ainakaan auta. Soskuun ap on tehnyt ilmoituksen. Mitä muuta voi tehdä, jättääkkö puuttumatta?

Sitähän se jännittikin että mitähän sossu sanoo kun otti lapsen pois tarhasta.
Aikoi sitoutua kerhossa käyntiin, minulle tosin sanoi että käy jos jaksaa, eli tuskin koskaan koska aamulla on niin vaikeaa nousta... Eli tuskin tulee käymään.

Minulle naapuri ei ole koskaan salaillut alkon käyttöään, joten silläkin tuntuu pahalta pettää luottamus.
Lasten parasta kuitenkin ajattelen.

tuo on ihan kamalaa lapset pois tuommoisilta soita seuraavan kerra kun huomaat että ovat kännissä ja lapset kotona johonkin päivystävään lastensuojeluun... numero löytyy luettelosta ja sieltä tulevat paikan päälle...