Avio-oikeudesta!! Laista tietävät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Auttakaa!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Auttakaa!!

Vieras
Kysyn tätä ystäväni puolesta. Hän on naimisissa, ja heillä oli avioehto, mutta avioehto purettiin 3 vuotta sitten.
Nyt ystäväni sai perinnöksi arvokkaan taulun, ja perinnönjättäjän testamentissa mainitaan, että kun tämä ystäväni saa tämän perinnön, ei hänen puolisollaan tule olemaan avio-oikeutta perintöön tai perinnöstä saatavaan tuottoon.

Ystäväni ja hänen avioliitto on rakoillut jo jonkin aikaa. Mies on väkivaltainen yms, ei tosiaan mikään hyvä puoliso. Nyt mies on keksinyt, että hän saa myydä tuon arvokkaan taulun jonka vaimo on saanut perinnökseen, ja että mies saa pitää siitä rahat itsellään. Hän perustelee tuota sillä, että kun heillä ei ole avioehtoa, niin taulu on hänenkin, ja silloin muka ei päde testamentissa oleva vaatimus siitä, että tuon perinnön saaneen vaimon puolisolla ei ole avio-oikeutta saatuun perintöön/siitä tulevaan tuottoon.

Miten tässä nyt on asia? Kuuluuko tuo taulu myös ystävän miehelle, vai ei? Mitätöikö tuon testamentin pyynnön muka se, ettei ystävälläni ja hänen miehellään ole avioehtoa?

Kysyn tätä ystäväni puolesta. Hän on naimisissa, ja heillä oli avioehto, mutta avioehto purettiin 3 vuotta sitten.
Nyt ystäväni sai perinnöksi arvokkaan taulun, ja perinnönjättäjän testamentissa mainitaan, että kun tämä ystäväni saa tämän perinnön, ei hänen puolisollaan tule olemaan avio-oikeutta perintöön tai perinnöstä saatavaan tuottoon.

Ystäväni ja hänen avioliitto on rakoillut jo jonkin aikaa. Mies on väkivaltainen yms, ei tosiaan mikään hyvä puoliso. Nyt mies on keksinyt, että hän saa myydä tuon arvokkaan taulun jonka vaimo on saanut perinnökseen, ja että mies saa pitää siitä rahat itsellään. Hän perustelee tuota sillä, että kun heillä ei ole avioehtoa, niin taulu on hänenkin, ja silloin muka ei päde testamentissa oleva vaatimus siitä, että tuon perinnön saaneen vaimon puolisolla ei ole avio-oikeutta saatuun perintöön/siitä tulevaan tuottoon.

Miten tässä nyt on asia? Kuuluuko tuo taulu myös ystävän miehelle, vai ei? Mitätöikö tuon testamentin pyynnön muka se, ettei ystävälläni ja hänen miehellään ole avioehtoa?

Ymmärtääkseni testamentti toimii tässä päällimmäisenä eli taulu ei kuulu miehelle millään tavalla.

Onko tämä nyt varma ettei miehellä ole MITÄÄN oikeutta tuohon tauluun? Mies oli väittänyt ystävälleni, että kun heillä ei ole avioehtoa niin tuo testamentin pyyntö olisi jotenkin mitätön silloin. Ystävä oli tätä itkenyt minulle koko illan koska tuo taulu on ainoa arvokas asia mitä hänellä on, ja ei halua sitä miehen käsiin.. Huomenna on menossa kyllä ihan viralliselta taholta kysymään ja minä menen tukihenkilönä mukaan, mutta mulla mietitytti tuo juttu kovasti nyt.. Että miten mahtaa käydä..

Onko tämä nyt varma ettei miehellä ole MITÄÄN oikeutta tuohon tauluun? Mies oli väittänyt ystävälleni, että kun heillä ei ole avioehtoa niin tuo testamentin pyyntö olisi jotenkin mitätön silloin. Ystävä oli tätä itkenyt minulle koko illan koska tuo taulu on ainoa arvokas asia mitä hänellä on, ja ei halua sitä miehen käsiin.. Huomenna on menossa kyllä ihan viralliselta taholta kysymään ja minä menen tukihenkilönä mukaan, mutta mulla mietitytti tuo juttu kovasti nyt.. Että miten mahtaa käydä..

On.

Taulu ei kuulu miehelle, eikä siihen liity onko avioehtoa vai ei. Avioehto/-oikeus astuu voimaan erotilanteessa, ja siihen saakka omaisuus on tasan sen kenen nimissä se on. Vaikka mulla ja miehelläni ei ole avioehtoa, en voi myydä mieheni autoa tai ottaa hänen tililtään rahojaan, koska ne ovat hänen. Jos me erotaan, omaisuus jaetaan, mutta sitä ennen se omaisuus ei ole yhteistä, ellei sitä ole yhdessä tai molempien nimiin hankittu.

Jos ystäväsi ja miehensä eroavat, taulu ei kuulu avio-oikeuden alle, koska käsittäkseni testamentti menee aina avio-oikeuden edelle :)

On 100% varma että miehellä ei ole mitään oikeutta perintöön tai perinnöstä saatuun tuottoon! Tiedän tämän kun mun vanhemmat tekivät juuri lakimiehen kanssa tuollaisen testamentin.

Minua ihmetyttävät kovasti nuo tapaukset, joissa puretaan avioehto. Mikä ihmeen idea siinä on:o Yksi työkaverini suostui myös siihen miehen pyynnöstä (ei halunnut riidellä asiasta), vaikka hänellä oli enemmän omaisuutta ja mies lähes alkoholisti ja muutenkin jokseenkin epävakainen persoonallisuudeltaan.

Sillä ole mitään merkitystä onko väkivaltainen vai ihan vaan veronkiertäjä kokoomuslainen sutki. Perunkirjoitus pitää hyväksyttää niillä joille perintöä menee ja muut on OUT sen asian suhteen.

Minua ihmetyttävät kovasti nuo tapaukset, joissa puretaan avioehto. Mikä ihmeen idea siinä on:o Yksi työkaverini suostui myös siihen miehen pyynnöstä (ei halunnut riidellä asiasta), vaikka hänellä oli enemmän omaisuutta ja mies lähes alkoholisti ja muutenkin jokseenkin epävakainen persoonallisuudeltaan.

Mies on väkivaltainen ja alistava ja taitava myös manipuloimaan.. Vaimo on yrittänyt häntä saada tutkimuksiin koska on tutkinut narsismista tietoa ja uskoo miehen olevan narsisti ja en yhtään epäile ettei olisi.. Sen takia varmaan mies saanut jotenkin houkuteltua purkamaan avioehdon, en ymmärrä miksi ovaat purkaneet mutta uskon että mies jotenkin juoninut.. :( Noh mutta hyvä jos asia on hoidossa kuitenkin edes tuon taulun osalta..

Jos ovat vielä avioliitossa ja molemmat hengissä niin ihan sama onko avioehtoa vai ei, molemmilla on oma omaisuutensa eikä taulu kuulu miehelle millään tapaa vaikkei mitään testamenttia olisi olemassakaan.

Eron tai kuoleman sattuessa jätetään taulu yhteisen omaisuuden ulkopuolelle ja muu omaisuus jaetaan tasan. Sitä ennen molemmilla on oma omaisuutensa omissa nimissään. Kannattaa viedä se taulu jonnekin, missä se on turvassa...

miehellä ei ole minkäänlaisia oikeuksia perintöön ja tauluun. koska perinnön jättäjä on testamentissaan rajannut puolison ulkopuolelle. joten ystäväsi saa olla rauhassa.

Yhteistyössä