Berninpaimenkoirasta haluaisin tietää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koiran hankintaa suunnitteleva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koiran hankintaa suunnitteleva

Vieras
...sen, että onko niillä syöpä miten yleistä?
Jostain olen kuullut että niillä sitä ilmenee, mutta että onko yleistäkin?? Ja onko kenelläkään kokemusta??

On kahden koiruuden verran kokemusta :laugh: . Mutta sen enempiä mä en niistä syövistä tiedä, mutta yleiseksi sen olen kanssa kuullut. Mein toisella oli korvaongelmia koko pienen ikänsä ja niiden vuoksi se siten nukutettiinkin. Toinen oli terve lehmänkokoinen narttu ja ikä sille tuli vastaan...

eiköhän ne syövätkin varmaan periydy koirilla vähän samaten kuin ihmisilläkin... Eli kannattaa varmaan kysellä pennun vanhempien ja isovanhempien "taustoja"???

Rotuna aivan upea. Itselläni oli 9 vuotta kaverina berni, Ystävä :heart:

Syöpää ilmenee rodun keskuudessa aikalailla, meillä oli todennäköisesti vatsassa sellainen :|

Alkuperäinen kirjoittaja tike:

Syöpää ilmenee rodun keskuudessa aikalailla, meillä oli todennäköisesti vatsassa sellainen :|

Onko noita syöpiä ilmennyt pääasiassa vanhemmilla koirilla vai onko nuorillakin? :(

Alkuperäinen kirjoittaja koiran hankintaa suunnitteleva:
Alkuperäinen kirjoittaja tike:

Onko noita syöpiä ilmennyt pääasiassa vanhemmilla koirilla vai onko nuorillakin? :(

Jaa-a, mitä nyt berni-ihmisten kanssa olen jutellut niin pääsääntöisesti koirat on olleet "vanhoja", siis n.5-8-vuotiaita, siis oikein kun alan miettimään niin aika harvoin olen tavannut yli kymmenen vuotiasta berniä :/

Mutta tuntuu että nykyään joka rodussa on omat vitsaukset, molossikoiria on meillä ollut erirotuisina ja nopeakasvuisina ja suurina koirina jalat on alttiina kaikenlaisille kasvuhäiriöille mm.
Kuten sanoin, niin berninpaimenoiria on mielestäni yksi mahtavimmista koiraroduista, monipuolinen ja erittäin kaunis koira.

Toisaalta kun pennun ostaa niin kasvattaja kyllä kertoo ja listaakin sopimukseen perinnöllliset sairaudet.
En tiedä onko berni siis sen "sairaampi" rotu kuin muutkaan, mutta mm. syöpää esiintyy ja lonkka ja nivel vaivoja.

Itselläni ei ole koiraa mutta siskollani on kyseinen rotu. Siis aivan ihana koira. Ainut miinus puoli tällä kyseisellä koiralla on, ei ihan ymmärrä ettei ole sylikoiran kokoinen. Lattialla kun istuu niin takapuoltaan syliin asettaa. Mutta muuten tosi ihana luffe.

Yhteistyössä