Boheemista äitiydestä (vaikken itse ole täydellinen, en todellakaan)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cathryn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Cathryn

Aktiivinen jäsen
17.12.2004
1 621
0
36
Mutta mikä ihmeen tekosyy huonolle kasvatukselle ts.vapaalle kasvatukselle on se, että on ns. BOHEEMI äiti?

Miksei "jaksa stressata" lasten syömisistä ja käytöksestä? Sehän on vanhemman tehtävä, ei nyt varsinaisesti stressata, mutta... Eikä se stressaamista ole, jos lasta opastaa eli kasvattaa ihan pienestä pitäen.

Itse en pysty sanomaan suoraan esmes vieraille (lasten äidille), että kuules, meillä ei juosta ruoka kourassa eikä hakata paikkoja tms.

Siis jos vieraat (siis äiti tässä tapauksessa, miksei isä myös) ei itse tätä ymmärrä, ei meille kiitos vähään aikaan. Tai vaan jos ulkona ollaan retkellä ja juostaan pihalla.

Meillä nimittäin kävi eräs äiti lapsineen viikko sitten ja hänellä oli 2 lasta, ja nämä lapset syötettiin niin, että äiti istu eteisessä lattialla ja syötti kumpaakin lastaan. Sitten tultiin pöytään ja vesimeloonia käteen ja lapset mälväs minkä ehti. Sen jälkeen JUOKSIVAT pöydästä pois ja äiti ei välittänyt, että kädet ja naama AIVAN mönjässä, siis likaiset. Menin sitten ITSE perässä ja pyyhin toisen lapsen kädet. Lisäks toinen lapsi hakkas ulkoseiniä ulkona ikkunoita ja rännejä myöten, eikä äiti saanu lapseen mitään rotia. :o :whistle:

Ja tämä äiti sano, että hän laittaa lapset aina juomaan kaakaota lattialle seinän viereen lattialle istumaan ja juovat siinä. Olin ihan, että jooo-o... :whistle:

En käsitä tämmöstä villi-ihmisen touhua. :o Ja vaikkei omassa kotona olis mitään sääntöjä, kai nyt vähän voi kattoo, mitä ne vieraassa paikassa tekee.

Niin ja tää äiti kulki itse kokoajan pitkin taloo ruokalautanen kädessään ja sitten jouduin heidän lähdettyään siivoon äidinkin jäljet! Jihuu.

Niin ja en ole mikään siivousintoilija, en silti ymmärrä SIKAILUA.

Ei se yksi vierailu sulle mitään kerro siitä perheestä tai sen tavoista. Minusta tämä on ensiksi kärjistettyä; täyttyy muistaa että kotona saatetaan toimia aivan toisin kuin vieraassa. Ja tilanne ja ilmapiiri vaikuttaa myös siihen. Sekä äidin "vireystaso"-joskus jaksaa,joskus ei.

Toivon , etten ikinä joudu luoksesi kylään. Teillä varmaan lapset opetetaan vankilamaisesti tavoille.

No tästä nyt sen verran,että vapaa kasvatus ei ole sama asia kuin että ei lapsesta otettaisi minkäänlaista kasvatusvastuuta, eli annetaan lapsen tehdä mitä mieleen juolahtaa kun ei osata ohjata oikealle tielle! Ainakaan alunperin vapaa kasvatus ei ole tosiaankaan em. merkinnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
Ei se yksi vierailu sulle mitään kerro siitä perheestä tai sen tavoista. Minusta tämä on ensiksi kärjistettyä; täyttyy muistaa että kotona saatetaan toimia aivan toisin kuin vieraassa. Ja tilanne ja ilmapiiri vaikuttaa myös siihen. Sekä äidin "vireystaso"-joskus jaksaa,joskus ei.

Toivon , etten ikinä joudu luoksesi kylään. Teillä varmaan lapset opetetaan vankilamaisesti tavoille.

No ei todellakaan vankilameininkiä meillä.
Esikoinen on ns.ylivilkas (ei adhd vars. diagboosia, mutta tod.näk.) ja ei nämä hissukoita oo nämä 2 nuorempaa. Ja lisäks he riehuvat ja muuta, MUTTA tässä tulee tää pointti: komennan heitä ja esim. opetan käytöstapoja yms., kotona SEKÄ vieraassa paikassa. En häpee komentaa tiukasti kylässä tms. Välillä tottelevat, välillä taas ei, niinkuin kaikki lapset.

Että näin.

Boheemi äitiys ei ole sama asia kuin vapaa kasvatus. Boheemi äiti on hlö joka pitää kuria/johtamista tärkeämpänä perheen ilmapiiriä ja iloisuutta/hyvää oloa.Vapaa kasvatus taas on kasvatusta jossa EI OLE MITÄÄN RAJOJA.Boheemi äiti pitää rajoja ja mutta ei ole ehdoton, vaan löyhentelee tilanteen mukaan lankoja ja ohjeita-on ns. tunneherkkä ja osaa käsitellä kutakin lasta yksillöllisen herkkyyden mukaan. Hieman Montessorin tyylistä äitiyttä.

Ja jos vieraat käyttäytyvät sinulle epäsopivalla tavalla,olsi mukavaa että osaisit avata suusi vieraalle ja huomauttaa aiasta mielummin kuin vihjata.

Minusta tilanteeseen riippuu myös pitkälti lapsen ikä. On eri asia komentaa ja odottaa lapsen tottelevan kauniisti 1v kanssa kun jos samassa tilanteessa on 4v kanssa.

Ap:n kanssa samaa mieltä. En kestäisi moisia kylävieraita toista kertaa, ellen saisi sanottua että esim. ruoka kädessä ei kävellä pois ruokapöydästä ja kädet ja nassu puhdistetaan syömisen jälkeen. Ja kädetkin on kiva pestä lapsilta kun mennään kylään. Katkaistaan se bakteeriketju.

Minusta tilanteeseen riippuu myös pitkälti lapsen ikä. On eri asia komentaa ja odottaa lapsen tottelevan kauniisti 1v kanssa kun jos samassa tilanteessa on 4v kanssa.

No meillä on kohta 9v, kohta 4v ja 1v1kk lapset, ja hyvin voin komentaa kaikkia. Ja ei meillä juoda kaakaoo lattialla, juosta ruuan kanssa äitiä myöden (paitsi 1vee välillä, kun saa napattua esmes pöydältä jotain) ja muuta mukavaa. Tän äitin tyttö (kohta 4v) otti meidän saman ikäseltä kokoajan kaikki tavarat ja äiti vaan katto vieressä. :/

Kai jokaista vituttaa, jos kylään tullaan sotkemaan paikat, pistetään kaikki kyläpaikan periaatteet nurin jne. ja ihaillaan vielä suureen ääneen omia lapsiaan samalla.

Minua on kaikista eniten rassanut yksi poika, vajaa 3vee joka on siis yh-äidin kullannuppu - he ovat meillä aika usein ja kun tuo poika (meidän vauva siis) oli pienempi, nukutin häntä alakerrassa ja tämä äitipä oikein kannusti poikaansa meluamaan vaan lisää (lapsista pitää kuulemma lähteä ääntä ?) vaikka vauva aina vähän väliä heräsi johonkin karjaisuun tai mielettömään lelujen takomiseen!!

Ihailen oikein itseäni miten olen hillinnyt itseni ja en ole nostanut äitiä poikineen pihalle :whistle: :whistle:

Samoin inhoan ruokien kanssa juoksemista, kun ei meillä kukaan omasta perheestäkään niin tee.

No ehkä vapaa kasvatus on saanut nykypäivinä toisenlaisen merkityksen, mutta silloin aikanaan kun Summerhill oli vapaan kasvatuksen esimerkkikoulu niin asia oli kai toisin. Mä ymmärsin että lapsi olisi entistä suuremmassa vastuussa teoistaan tai tekemättä jättämisistään, koska siellä lasten kanssa käytiin keskusteluja siitä miten olivat toimineet joissain asiassa ja olisiko sen voinut hoitaa toisin..lapsilla oli vapaus päättää esim. menivätkö tunnille, mutta joutuivat myös miettimään miten hoitavat esim. tehtävät jotka tunnilla tehtiin..

Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Ap:n kanssa samaa mieltä. En kestäisi moisia kylävieraita toista kertaa, ellen saisi sanottua että esim. ruoka kädessä ei kävellä pois ruokapöydästä ja kädet ja nassu puhdistetaan syömisen jälkeen. Ja kädetkin on kiva pestä lapsilta kun mennään kylään. Katkaistaan se bakteeriketju.

No niimpä. Meillä lapset ja myös tietysti aikuiset pesee AINA kädet, kun tullaan pihalta, autolla jostain yms.

Oon aatellu aina, että jos ei oo sellanen porukka, jonka kanssa ollaan paljon tekemisissä, oletan että se äiti ITSE huolehtii käsien pesun ja kieltämisen ja lasten syömiset ja ohjaamisen myös. Jos esmes olis mun sisko ja hänen lapsensa 1v ja 6v, olis juttu toinen. Me komennellaan kaikkia lapsia, toistemme ja omiamme.

Minä olin kanssa tässä 1v;n kanssa kylässä,perheessä jossa lapset jo 10v, 12 ja 14v-eli siellä ei enää tällästä taapero ikää muisteta. Lapseni syö kotona itsenäisesti ja hyvänmallin mukaisesti, tottelee ihan kivasti jne. Mutta täälä kyläpaikassa ei ollut (tietenkään)syöttötuolia jossa olisin hänet syöttänyt, ja sylissä ei tykkää olla(on sen verran itsenäinen) niin vaihtoehdoista paras oli syöttää lattialla-joka lapsen mielestä oli ratki riemukasta,koska siitä saattoi lähteä karkuteille, aina kun äiti pään käänsi ja silloinhanpoika lähti juoksemaan milloin minnekkin....

Ja täällä kyläpaikassa oli kait lapsen mielstä niin tylsää ja kun luova on keksi et parasta hupia on sitten hyppiä sohvalla.....

Ja vaikka kuinka komentaa se on tän ikäiselle vielä leikkiä ja hauskaa...ja vaikka tottelee hetken,muisti on lyhyt ..alkaa meno uudestaan...

että mitäpä ohjeita annatte viisaat äidit,kuinka saan tämän lapsi kullan ruotuun seuraavalla kerralla?vai vältänkö vaan näitä paikkoja jossa ei ole lapselle mitään mielenkiintoa?

Minusta jokainen saa kasvattaa omista lapsistaan ihan millaisia villi-ihmisiä tahansa. Mutta en kyllä kutsu toista kertaa sellaista, joka pistää ihan tanttarallaa. Meillä vieraatkin lapset syövät ruokapöydässä ja se on ihan järkevääkin, jos meinaa jotain syödä...lapset kun tuppaavat pitämään syömisiään just puudelin suun kohdalla :laugh: Joskus vien tarjottimella syötävää lasten huoneisiin, jos esim ovat kavereineen katsomassa telkkaria tms. Mutta ympäri kämppää ei meillä ruoka kädessä kulljeskella.

Alkuperäinen kirjoittaja äitiliini:
että mitäpä ohjeita annatte viisaat äidit,kuinka saan tämän lapsi kullan ruotuun seuraavalla kerralla?vai vältänkö vaan näitä paikkoja jossa ei ole lapselle mitään mielenkiintoa?
Omat lelut mukaan ja aluksi olette vain lyhyita aikoja, kunnes lapsi oppii, että tällasta tää on täällä kyläileminen. Syötät sylissä tai sitten lapsi on syömättä, sohvalle et edes päästä pomppimaan jne. Tylsäähän se lapselle on, mutta lapsi kyllä oppii. Ja kuten sanoin, aluksi vain lyhyitä aikoja.

Kyllähän sitä pitäisi kylässä lapsiaan komentaa pöydässä syömään, jos lapset alkaa juosta keksit ym. kädessä... Saatikka että itse rupeaa kylässä ollessa lapsiaan LATTIALLA syöttämään... Kotona nuo ymmärrän, mutta että KYLÄSSÄ ollessa... :whistle:

Ja sitten vielä tuo ulkopintojen hakkaaminen, hmmm... :/
Kyllä meillä todellakin komennetaan lapsia kylässä ja kotona... Ja tarpeen vaatiessa muidenkin lapsia... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Beep:

:attn: En ole minäkään mikään stressaajaäiti, mutta kyllä mä jonkinlaiset käytöstavat vaadin niin omilta lapsiltani kuin vierailtakin.

jos lapselle tulee tylsää :) ja lasta voi syöttää sylissä.. :D
mä en kyllä oikeesti voi ymmärtää vapaan kasvatuksen helmiä enkä kyllä kovin boheemiakaan elämää.. siis näitä meillä lapsi menee nukkumaan sitten kun sitä väsyttää, meillä lapsi syö silloin kuin sillä on nälkä ja sitä mitä se haluaa.. meillä lasten ei tarvii osallistua kotitöihin, ja jos lapsi haluaa niin olkoon yökkärissä koko päivän... meillä lapsi saa toteuttaa luovuuttaan vaikka sitten maalaamalla naapurin seinään, meillä lasta ei kielletä jos riekkuu kylä paikassa, mutta meitä kyllä ärsyttää kun emme saa näitä kultapieniä hoitoon mihinkään :D

itse suosin sellaista kasvatusta jossa on rajoja lapsen turvallisuuden takia ja koska enemmin tai myöhemmin on yhteiskunnan sääntöihin opittava eli perus jutut toisen omaa ei oteta,rikota,lainata ilmanlupaa, toisia ei kiusata,ei tönitä etc.
itse olen luonteeltani "lapsellinen" eli tykkään leikkiä lasten kanssa, rakentelen hiekkalinnoja/lumilinnoja mieluummin kuin seison leikki kentällä.. laskisin varmaan liukumäkeäkin lapsen kanssa jos niihin mahtuisin :D
haluan että lapseni oppii ilmaisemaan itseään vapaasti, toteuttamaan luovuuttaan, haluan tehdä ja leikkiä lapseni kanssa ja pidän sitä tärkeämpänä kuin kotitöitä, mutta joskus ne on ne kotityötkin tehtävä, ja elämää helpottaa jos on tietty päivärytmi.. ulkona liikkuminen on helpompaa jos lapsi kuuntelee ja noudattaa käskyjä/neuvoja/pyyntöjä
lapsi on lapsi ja on aikuisen tehtävä turvata pienen elämä rajoilla ja rakkaudella.. kaiken ei tarvitse olla täydellistä mutta suotavaa on että lapsi isona sopeutuu yhteiskuntaan ja tulee toimeen muiden kanssa :)

.

taas näitä.........
Tiesitkö "äippä", että vankilan ja välinpitämättömyyden väliin mahtuu normaalit rajat ja kasvatus. :)

No mus on taas alkanu riepoo noiden tiukkisäitien rentoutuminen kun tulevat meille. Meillä on kotona suhteellisen vapaata. Leikkiä saa kaikissa huoneissa ja kuljetella leluja, syödäkin olohuoneessa välillä jne. Kylään kun mennään, yritetään parhaamme mukaan noudattaa talon tapoja. Eli syödään ruokapöydässä, jos siellä niin on tapana ja leikin lopuksi osallistutaan lelujen siivoukseen ym. Mutta jossain vaiheessa huomasin että nää tiukkisäidit, joiden koti jää kyllä aina meidän jäljiltä yhtä siistiksi kuin tullessa, alkoivatkin ottaa myös meillä meidän tapoja (kun meillä on niin rentoa ja vapaamielistä). Eli leikittiin missä tahansa niin aina minä ja minun lapseni siivotaan, mutta meiltä voi lähteä kuin navetasta ja jättää kaiken levalleen. Niin se ei kuitenkaan mene. Joko kaikki ottavat vastuun omien kotiensa siisteydestä tai sitten myöskään meillä ei levitellä leluja tai sitten ne yhdessä myös siivotaan. Että ottakaapa nipommat äidit huomioon myös se etteivät ne boheemit välttämättä rakasta teidän kullannuppujenne aiheuttamaa sotkua.

Alkuperäinen kirjoittaja catlady:
Kyllähän sitä pitäisi kylässä lapsiaan komentaa pöydässä syömään, jos lapset alkaa juosta keksit ym. kädessä... Saatikka että itse rupeaa kylässä ollessa lapsiaan LATTIALLA syöttämään... Kotona nuo ymmärrän, mutta että KYLÄSSÄ ollessa... :whistle:

Ja sitten vielä tuo ulkopintojen hakkaaminen, hmmm... :/
Kyllä meillä todellakin komennetaan lapsia kylässä ja kotona... Ja tarpeen vaatiessa muidenkin lapsia... ;)

Mitenkäs istutat 1vn syömään pöytään,jos inhoaa syliä? ei ole syöttötuolia?ja isolta tuolilta ei yletä pöydän kannelle/tippuu lattialle?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja äitiliini:
Omat lelut mukaan ja aluksi olette vain lyhyita aikoja, kunnes lapsi oppii, että tällasta tää on täällä kyläileminen. Syötät sylissä tai sitten lapsi on syömättä, sohvalle et edes päästä pomppimaan jne. Tylsäähän se lapselle on, mutta lapsi kyllä oppii. Ja kuten sanoin, aluksi vain lyhyitä aikoja.

En tiedä koska lapsesi on ollut 1v vai onko mulla erillainen 1v,mutta poikani ainakaan ei ole yhtään pätkään kiinnostunut vieraassa paikassa OMISTA LELUISTAAN, vaan vieraan paikan kaikki on mukavampaa..kirjahyllyn kirjat,koriste esineet........

Yhteistyössä