Alkuperäinen kirjoittaja omia leluja mukaan..:jos lapselle tulee tylsääja lasta voi syöttää sylissä..
mä en kyllä oikeesti voi ymmärtää vapaan kasvatuksen helmiä enkä kyllä kovin boheemiakaan elämää.. siis näitä meillä lapsi menee nukkumaan sitten kun sitä väsyttää, meillä lapsi syö silloin kuin sillä on nälkä ja sitä mitä se haluaa.. meillä lasten ei tarvii osallistua kotitöihin, ja jos lapsi haluaa niin olkoon yökkärissä koko päivän... meillä lapsi saa toteuttaa luovuuttaan vaikka sitten maalaamalla naapurin seinään, meillä lasta ei kielletä jos riekkuu kylä paikassa, mutta meitä kyllä ärsyttää kun emme saa näitä kultapieniä hoitoon mihinkään
itse suosin sellaista kasvatusta jossa on rajoja lapsen turvallisuuden takia ja koska enemmin tai myöhemmin on yhteiskunnan sääntöihin opittava eli perus jutut toisen omaa ei oteta,rikota,lainata ilmanlupaa, toisia ei kiusata,ei tönitä etc.
itse olen luonteeltani "lapsellinen" eli tykkään leikkiä lasten kanssa, rakentelen hiekkalinnoja/lumilinnoja mieluummin kuin seison leikki kentällä.. laskisin varmaan liukumäkeäkin lapsen kanssa jos niihin mahtuisin
haluan että lapseni oppii ilmaisemaan itseään vapaasti, toteuttamaan luovuuttaan, haluan tehdä ja leikkiä lapseni kanssa ja pidän sitä tärkeämpänä kuin kotitöitä, mutta joskus ne on ne kotityötkin tehtävä, ja elämää helpottaa jos on tietty päivärytmi.. ulkona liikkuminen on helpompaa jos lapsi kuuntelee ja noudattaa käskyjä/neuvoja/pyyntöjä
lapsi on lapsi ja on aikuisen tehtävä turvata pienen elämä rajoilla ja rakkaudella.. kaiken ei tarvitse olla täydellistä mutta suotavaa on että lapsi isona sopeutuu yhteiskuntaan ja tulee toimeen muiden kanssa![]()
Ihanasti sanottu ja juuri näin ajattelen itsekkin. :hug: :hug: :flower: =)
Paitsi, että poden huonoo omaatuntoo välillä siitä, että en osaa heittäytyä lapsen tasolle ehkä niin usein ja täydellä sydämmellä, kuin olis ehkä tarvetta ja lapsen kannalta hyvä. :ashamed: :/