DPO 23, hcg 10 631!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mamiska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mut ei kai noin varhases vaiheessa yleensä ees osata sanoa onko yks vai kaks? Mä kävin ainakin ultrassa vkolla 7+6 mut vastasikin ultran mukaan vkoja 7+1 ja oli kooltaan 10,2mm. Ultraaja (erikoislääkäri) sanoi, et vielä ei voi tietää onko siellä yksi vai kaksi.

Mut onnea, et kaikki kummiskin oli hyvin! :heart: :flower:

Finttu: ilmeisesti korkeat progesteronipitoiuuden in vitro -raskauksissa voivat aiheuttaa korkeita hcg-arvoja. Tässä yksi linkki: http://www3.interscience.wiley.com/journal/119087839/abstract?CRETRY=1&SRETRY=0

Miracle: siis häh? Kyllähän nyt asiantunteva lääkäri erottaa, että onko siellä kohdussa yksi vai kaksi alkiota. Ikinä en ole kuullut, että erikoislääkäri ei olisi huomannut kahta alkiota kohdussa, neuvolantädeistä en sitten tiedä.

lentoemo mie kävin yksityisellä ja se jolla kävin, on erikoistunut raskauden ajan ultriin, lapsettomuushoitoihin sekä naisten vaivoihin. En sitten tiedä, mut niin se sanoi, et noin alussa olevasta ei voi varmaksi vielä sanoa. Kovasti se kyl näytti et siel vaa yks oli :D

Miracle: onpa outoa... Mulle gyne sanoi hyvin varmasti, että siellä on yksi sikiö jo viikolla 6+3, ja samaa ovat sen jälkeen sanoneet kaikki muutkin gynet. Kukaan ei ole epäillyt, että sieltä voisi ilmestyä esiin vielä toinenkin. Kun alkuraskauden ultraahan yleensä ottaen suositellaan ihan monikkoraskauden toteamiseksikin.

Olisikohan sun gyne voinut tarkoittaa, ettei tässä vaiheessa voi sanoa, että onko alunperin ollut kaksi alkiota, joista toinen ei sitten kehitykään ? Ennen viikkoa 6 ei tietty voida sanoa alkioiden lukumäärästä, mutta jos ultrassa näkyy syke ja alkio, niin pitäisihän siellä näkyä se toinenkin. Meinaan, eihän se toinen voi sentään yli viikkoa myöhemmin kiinnittyä kuin toinen. Sellaisessa rajatilanteessa, jossa eka on kiinnittynyt esim. 5 päivää hedelmöittymisen jälkeen ja toinen 10 päivää, niin silloinhan voisi teoriassa näkyä vain yksi, mutta vain, jos ultra tehdään joskus 6+0-6+4. Koska se syke näkyy jo 5+6 tai 6+0, niin kyllähän se sen 6+4 jälkeen näkyisi se "mattimyöhäinenkin". Ja viimeistään viikolla 7 pitäisi siis kummankin näkyä.

Mutta ehkä teoriassa toinen voi kiinnittyä vaikka 3 päivää hedelmöittymisen jälkeen ja toinen vaikka 13 päivää, niin että hyvin varovainen gyne sitten antaa lausuntoja tuollaisen teoreettisenkin mahdollisuuden mukaan :D

Juu mie tuumailin, et jospa se tarkotti et siel takana muka vois ollakii joku toinenkii.. En mie tiiä. Sanoi vain,et ei voi vielä tietää onko kahta. Ja sit sanoi myös sen, et ei voi tietää kummin päin on (ku kysyin) mut mun mielestä se kyl selvästi näytti et siin oli se hännän tynkä viel toises päässä mut en sit tiiä.. Jospa se oli vaa nii huolimaton ja halus nopeesti kotiin tms :laugh:

Miracle: siis nyt uudelleen häh? Ei osannut sanoa, että kumpi on pää ja kumpi no... alapää :D Kuinka se osasi ylipäätään mitata sen? Oliko se just saanut sen ultran tai käynyt jonkun kirjekurssin? ;)

No ei kai, siis toi ultraushan ei ole niin helppoa kuin moni kuvittelee, ja paljon riippuu myös siitä ultralaitteesta. Eli ehkä sun gynen ultralaite oli niin kertakaikkisen vanha, eikä itse gyne mikään käpy. Koska huonolla laitteella ei tietty näy mikään oikein selvästi noilla viikoilla.

Esim. Italiassa gynen pitää hankkia erikoinen ultraajan pätevyys, kuka tahansa ei voi ultrata ja esim. np-ultraamiseen pitää olla vielä aivan erityinen Lontoosta saatu pätevyys. Suomessahan ultraavat ihan kätilötkin, en sitten tiedä onko heillä jotain erityiskoulutusta takana.

Mutta tosiaan se laitehan saattoi olla sellainen, ettei sen vuoksi sun gyne osannut sanoa tarkemmin.

lentis, jaa'a! :D Sitä mie iteki ihmettelin koska tosiaankin mun mielestä se selvästi näkyy kuvassakin et toises on pää ja toises on se häntäkin viel olemassa. Mut kyl se mun ymmärtääkseni on kauemmin ollu alalla, et ei mikkään uus tekijä. Noin neljäkymppine se oli. Mut en tosiaan tiiä mikä siin mätti :D koska mu mielestä sen siis näki selvästi kuinka päin se on.. Mut tajusin kahtella sitä tarkemmin vasta kotona :p

Mulle sanottiin jo 5+ viikolla, että kohdussa on kaksoset ja sitten noin rv8 todettiin, että toisen sikiön kasvu on pysähtynyt rv6+3, että kyllä sen voi aika tarkasti katsoa kun homman osaa ja laitteet on hyvät. Moni muukin on saanut tietää jo 5+ viikoilla tuplista.

Raitapaitainen: no alkuraskauden ultraahan suositellaan alkion määrän/iän määrittämiseksi. Mutta vaikka kaksosraskauden VOI nähdä jo noin aikaisin kuin sulla, ei yhden alkion tapauksessa voida sulkea pois kaksosraskautta, eli siinä mielessä miraclen gyne on oikeassa. Mutta tosiaan riippuu kyllä paljon laitteesta ja gynen pätevyydestä. Itse esim. kävin np-ultrassa sellaisessa paikassa, jossa oli meganäyttö seinällä ja tosi iso kuva ja tarkka laite, samalla laitteella tehdään myös 3D-ultrat, vaikka toi np-ultra olikin ihan 2D. Mutta pystyivät jopa pyörittään sitä kuvaa niin, että sikiöstä näkyi eri puolet. Kun taas mun omalla gynellä on sellainen vanha rakkine, jota täytyy tihrustaa suurennuslasilla... :/

Yhteistyössä