Ehkäisyongelma! APUA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja selibaattiko ainoa vaihtoehto?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

selibaattiko ainoa vaihtoehto?

Vieras
Eli osaiskos kukaan enää suositella mitään ehkäisymuotoa meille.

Aikoinaan ennen lapsia kävin monet e-pillerit läpi ja aikansa oli ok mutta sitten tuntui et ne ei vain sovi, tuli kaikennäköisiä ikäviä sivuoireita ja päätinkin etten enää ikinä koske mihinkään hormoonijuttuihin.

Onneksi tulikin sitten vauvakuume ja nuo jutut jäikin taka-alalle useammaksi vuodeksi kun tosiaan kaksi ihanaa lasta on nyt tullut synnytettyä.

Synnytysten jälkeen olen nyt kokeillut "viimeisenä oljenkortena" ehkäisykapselia toivoen et se olis toiminut mutta ei, sama juttu kuin noiden pillereiden kanssa. nyt olen lähes vuoden tuon kapselin kanssa elänyt ja ei tämä normaalia eloa ole, soitin juuri ajan kapselin poistoon.

Mutta mikä sitten nyt ehkäisyksi?

Ilmeisesti mun ei noihin hormoneihin kannata enää sekaantua, kortsu ei vaan yhtään nappaa, kierukat ei ajatuksena yhtään innosta ja olenko ymmärtänyt että ne lisää kuukautiskipuja? mulla kun normaalisti (siis jos olen ilman pillereitä tai kapselia) kivut ovat aivan järkyttävät).

Ja tosiaan nyt olis tarkoitus pitää lasten teossa pitempikin tauko. Voi olla ettei enää tule yhtään lasta tai sitten voi olla että muutaman vuoden päästä vaikka tuliskin. Eihän sitä ikinä tiedä :) mutta siis mitään lopullista, piuhatpoikki-juttua, ei siis vielä..

Osaako kukaan auttaa.. ja joo, olen siis menossa poistamaan ehkäisyneuvolaan kapselin missä on kyllä alan asiantuntijakin paikalla ja aijonkin keskustella hänen kanssaan onko enää mitään vaihtoehtoja mutta olis kiva lukea onko oikeasti muilla ollut samoja ongelmia ja siihen olis löytynyt ratkaisukin..

Hormonikierukkaa sinuna kokeilisin, vaikkei nappaakaan. Siinä on hormonia paljon vähemmän, kuin kapselissa ja vaikutus on paikallinen. Pienentää vuotoja.

kiitos vastauksista.
ai, hormonikierukassako on vähemmän hormonia kuin esim. kapselissa? mä just nimittäin siksi tähän kapseliin vuos sitten päädyin kun luin että kapselissa on esim. pillereihin nähden paljon vähemmän ja tulee tasaisesti jne. jolloin ei pitäis olla ongelmia. niin pitäis.. mulla tulee..

kun ei viittis enää kovin kalliita juttuja kokeilla vain huomatakseen että ei tämäkään käynyt.. kapseli kun oli sen lähemmäs 200e ja otin tietoisen riskin..

Nuvaringeissäkin on vähemmän hormoneja johtuen siitä, että ne ovat kosketuksissa limakalvoihin koko ajan. On siis sellainen kumirinkula, jota pidetään emättimessä 3 viikkoa, sitten tauko ja laitetaan uusi tilalle.

Mä tykkään tosta Nuvaringistä, nykyään saa rinkulaa pitää 9vk putkeen, kolmen viikon välein vaihto ja tyhjennysvuotovikko vain 9 viikon välein.

onko kenelläkään tietoa missä näkis oikeasti noiden hormonipitoisuudet. vois nyt vähän vertailla kun on niin monesta pilleristä ja tuosta kapselista kokemusta.. ja kun tuota kapselia kehuttiin et on vähän hormonia niin onko siinä sitten minkä verran verrattuna tuohon kierukkaan tai vaikka renkaaseen?
Taulukkoja olemassa tms.?

Alkuperäinen kirjoittaja qwerty:
mulla tuli nuvaringistäkin ihan hirveet oireet. googlaa. jos ei hormonit sovi niin hormonit ei vaan sovi.

niin, siksihän minä vähän kyselenkin et onko sitä muita vaihtoehtoja nyt enää jäljellä kun tuntuu et hormonit mulle ei sovi..

sulle ei kai sit kans hormonit sovi? mitä itse sitten käytät jos näin on?

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Mulle ei käy hormonaalinen ehkäisy, eikä siis käynyt nuvaringikään. Ainoa vaihtoehto on käytännössä kuparikierukka, ja kokeilleena voin sanoa että on IHAN perseestä.

:(

:( mikä siitä teki "perseen"... :(
ja onko sulla nyt mikä käytössä kerran ei nämä hormonit käy?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mitä oireita ap:lle sitten tulee hormoneista, miksei sovi? mielialanvaihtelut, haluttomuus, iho-ongelmat?

no tuossahan oli jo hyvä aloitus listaan..heh..
eli nuo kaikki.. ja mielialanvaihtelussa niin että niitä mukavia päivä kuukaudessa alkaa olemaan jo todella vähän, tuntuu että elämä on vain yhtä äripurria ja pms:ää... ja nyt tämän kapselin kanssa vielä kun vuodot heittelee miten sattuu niin tuntuu et mun elämä on yhtä pms:ää vaan.. :/

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mulle ei käy hormonaalinen ehkäisy, eikä siis käynyt nuvaringikään. Ainoa vaihtoehto on käytännössä kuparikierukka, ja kokeilleena voin sanoa että on IHAN perseestä.

Olen nyt raskaana viikolla 22+0. :) Kauhulla odotan raskauden jälkeistä aikaa, kun enempää lapsia meille ei tule ainakaan muutamaan vuoteen...

Kuparikierukka todella runsauttaa menkkavuotoa. Mulla oli ennen 3-4 päivän menkat, kierukan kanssa viikon. :whistle: Imetyksen aikana menkat ei ollu vielä kipeet, mutta sen loputtua: voi luoja.... Tavallinen särkylääke ei riitä mihinkään, minä käytin sileää lihaskudosta rentouttavia sappilääkkeitä. Kiva. Menkkakivut oli kovia myös ennen synnytystä, mutta yleensähän lasten saaminen vähentää niitä. Uskon että niin olisi käynyt mullekin ilman tota kierukkaa...

Mun 'hormonivammaisella' ystävällä on ollut hormonikierukka. Kuulemma aiheutti mielialaongelmia, kuitenkin hyvin vähän verrattuna pillereihin. Hän vain ei tykännyt siitä, että kierukka aiheutti kauheasti finnejä otsaan ja lisäsi karvankasvua kaulaan... :x

Mä oon kokeillut myös kaikki mahdolliset hormoniehkäisyt. Mikään ei sovi. Pillereistä tulee migreeniä. Hormonikierukasta kamala akne, siis ihan järkyttävä. Minipillereistä tuli myös akne ja päänsärkyjä (tosin ei niin pahoja kuin e-pillereistä) ja huimausta myös. Rengas ei sovi ollenkaan, tuntuu kamalalta (olen pienikokoinen..).
Ja migreenin takia lääkärit totesivat, etten saisi käyttää enää hormoniehkäisyä. Niinpä kokeilen nyt viimeisenä vaihtoehtona kuparikierukkaa. Aluksi ajatus hirvitti. Mutta nyt olen todella tyytyväinen!! Kuukautisvuoto hiukan lisääntyi, mutta mieluummin runsaampi vuoto kuin akne, pänsäryt, huimaukset...

Olo on nyt tosi hyvä kuparikierukan kanssa! Ihanaa, kun pääsi hormoneista eroon!

Alkuperäinen kirjoittaja bebbu:

Mä oon kokeillut myös kaikki mahdolliset hormoniehkäisyt. Mikään ei sovi. Pillereistä tulee migreeniä. Hormonikierukasta kamala akne, siis ihan järkyttävä. Minipillereistä tuli myös akne ja päänsärkyjä (tosin ei niin pahoja kuin e-pillereistä) ja huimausta myös. Rengas ei sovi ollenkaan, tuntuu kamalalta (olen pienikokoinen..).
Ja migreenin takia lääkärit totesivat, etten saisi käyttää enää hormoniehkäisyä. Niinpä kokeilen nyt viimeisenä vaihtoehtona kuparikierukkaa. Aluksi ajatus hirvitti. Mutta nyt olen todella tyytyväinen!! Kuukautisvuoto hiukan lisääntyi, mutta mieluummin runsaampi vuoto kuin akne, pänsäryt, huimaukset...

Olo on nyt tosi hyvä kuparikierukan kanssa! Ihanaa, kun pääsi hormoneista eroon!

ihanaa kun löysit sopivan ehkäisymuodon, toivon niin että munkin kohdalle joku päivä tuollainen ihme tapahtuis..
tietty se on vähän hankala kun joku sopii toiselle ja toiselle ei ollenkaan jne. niin täytyis vaan kokeilla itselle se sopiva.. :/

mutta kiitos näistä vastauksista, täytyy tässä mietiskellä ja tutkia asioita ennen sitä lääkärikäyntireissua niin osaa sitten itsekin vähän sanoa mitä vois ehkä seuraavaksi kokeilla...

Kuparilla tässä mennään... Ei ole vaihtoehtoja varsinaisesti, sillä sterilointi ei tule kysymykseen kummankaan meidän osalta.

Ei tämä paha ole, langat lyhyet, ettei tulehdukset pääse kasvamaan, vuoto on runsasta, mutta minulla harvoin. ;) kuukupilla pärjää.

Yhteistyössä