Ei annettu häälahjaa ollenkaan, mitähän meistä ajatellaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tunariko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tunariko?

Vieras
Voi apua, viime kesänä oltiin miehen kanssa häissä, eikä viety kuin kortti. Olivat toivoneet, että ei lahjoja, mutta että tilille saa muistaa jos haluaa. Meillä meni tautisesti rahaa siihen, että ostettiin molemmille juhlavaatetta päälle (mulla ei ollut juhlamekkoa eikä miehellä pukua), eikä opiskelijoina ollut oikein enää varaa sijoittaa enempää. Tietysti olisi voinut mennä arkivetimissä häihin, ja olisi ollut varaa antaa rahaa hääparillekin, mutta ajateltiin, että juhlavaatteet on meidän tapa kunnioittaa juhlaa. Oltiin jo varattu matkakin syksylle ja siihenkin säästettiin rahaa - oltais me ihan varmasti voitu parikymppiä irrottaa hääparillekin, mutta ajateltiin, että se on meille arvokkaampi kuin heille...

Hääpari ei ole itsekään mikään rikas, mutta selvästi meitä paremmin toimeentuleva, ja jotenkin järkeiltiin, että kerran lahjan antaminen on vapaaehtoista, niin parempi olla tässä tapauksessa antamatta. Meille ainakin omissa häissä tärkeämpää olis se, että ihmiset tulis paikalle, kuin ne lahjat mitä ne antaa.

Nyt kun lueskelin täältä noita ketjuja sopivista lahjasummista niin iski vähän sellainen kauhu, että onko hääpari syynännyt tiliään ja päivitellyt, kun kehdattiin tulla syömään ruoat ja juomaan juomat, mutta ei euroakaan annettu...

Eivät ole nimittäin pitäneet juurikaan yhteyttä tuon jälkeen. Aattelin, että se johtuu siitä, että niillä on ollut kiirettä, mutta olisivatkohan loukkaantuneet... Hirmu läheisiä eivät ole muutenkaan ja nimenomaan siis miehen tuttuja, joten en aio kysellä.

Mitä mieltä olette, pitääkö lahja viedä aina, vaikka kutsussa kiellettäisiin tavaralahjat ja sanottaisiin rahalahjoitusten olevan vapaaehtoisia? Oltiinko me ihan törppöjä? Pihejä ei mielestämme olla, mutta tietysti vähien rahojensa käyttöä miettii tarkemmin...

Höh,uusi elämä avioparina ja arjen saaminen taas rullaamaan vievät aikaa.Luulen että he ovat vain unohtaneet,ettekä varmasti ole ainoat vieraat johon ei ole ehditty pitää yhteyttä.Laita tekstari ja kutsu kahville ja alkakaa pitää yhteyttä jälleen.

No onhan se maininta "ei tarvii tuoda lahjoja mut jos välttämättä haluutte ni rahaa" vähän sellaista kiertelyä ja kaartelua useimpien kohdalla. Eli kyllä useimmat varmaan odottaa silloin sitä pientä rahalahjaa. Toki jos oli kyse läheisistä ystävistänne, niin luulisi että he ymmärtäisivät tilanteenne. Mutta jos on kusipäitä, niin enpä ihmettelis, vaikka olisivat suuttuneetkin.

Jos erikseen oikein toivotaan, ettei lahjoja, se tosiaankin tarkoittaa EI LAHJOJA. Ihmettelen, että silti hääparin toivomusta ylenkatsotaan ostamalla jotain (turhaa). Ja rahaa sai laittaa tilille, JOS halusi. Niin, että suotta huonoa omaatuntoa podet. Olisin toiminut samoin...

No kyllä mun mielestä toi on aika noloa... en kyllä kehtais mennä häihin, jos en laittaisi pientä rahasummaa... ja jos on varaa omaan lomamatkaan, ois siitä lohjennu vähän hääparille...

Alkuperäinen kirjoittaja mitä ihmiset ajattelevat?!:
No kyllä mun mielestä toi on aika noloa... en kyllä kehtais mennä häihin, jos en laittaisi pientä rahasummaa... ja jos on varaa omaan lomamatkaan, ois siitä lohjennu vähän hääparille...

Peesi. Eikä se oo ees summasta kii vaan periaatteesta. Kyllä mä luulen, että jokainen hääpari odottaa ees pientä muistamista....

Alkuperäinen kirjoittaja Sleepis:
Alkuperäinen kirjoittaja mitä ihmiset ajattelevat?!:

Peesi. Eikä se oo ees summasta kii vaan periaatteesta. Kyllä mä luulen, että jokainen hääpari odottaa ees pientä muistamista....

Saihan ne kortin... :D

Kyllä mun mielestä jotain tulisi antaa, jos nuoripari menee naimisiin, vaikka sanoisivat että ei lahjoja. Eri asia, jos kaikenomistavat keski-ikäiset menisivät naimisiin ja sanoisivat ei lahjoja. Mutta toisaalta mekin saatiin häissä lahjoja, joiden antajia emme tiedä, emmekä tiedä antoivatko kaikki lahjaa vai eivät. Eivät välttämättä ole huomanneet "lahjomattomuuttanne". Mutta en kyllä katkaisisi välejä henkilöön sen takia, että ei antanut lahjaa, joten tuskin siitä kyse (tosin ihmisiä on monenlaisia.) Älä stressaa asialla sen enempää, ensi kerralla toimitte toisin, jos haluatte.

No niin mä kanssa ajattelin, että jos kutsussa lukee, että ei lahjoja ja halutessaan saa laittaa rahaa tilille, niin se tarkoittaa mitä siinä kutsussa sanotaan. Mutta oon lueskellut näitä keskusteluja, ja osa ajattelee, että silti PITÄÄ laittaa rahaa. Miksi siinä kutsussa sitten lukee mitään tuollaista... Mä luotan siihen, että mun tutut on niin fiksuja, että sanoo asiat niin kuin ne on. Tai luotin, nyt en enää tiedä.

Me oltiin kahden vaiheilla jo, että voidaanko mennä koko juhliin, kun sopivien juhlavaatteiden hommaaminen oli niin hankalaa eikä tarpeeksi edullisia tuntunut löytyvän. Mitään kertakäyttövaatteita kun ei köyhän kannata ostaa, eikä tuolloin keskikesällä kaupoissa ollut oikein enää edes valikoimaa...

Ja miehen kavereita olivat tosiaan, mies teki viime kädessä sen päätöksen, että ei anneta rahaa. Mies ei itse asiassa ollut edes ajatellut koko asiaa, itse jouduin patistelemaan, että mitenkäs tehdään. Kun oltiin tosiaan jo reissu varattu ja sitäkin varten piti olla rahaa ja kaikesta mahdollisesta säästettiin, niin jätettiin sitten rahat antamatta tuolla kertaa. Ollaan kyllä muuten lahjoja viety parin lapsille ym.

Voihan höh. Täälläkin tuntuu osa olevan sitä mieltä, ettei tässä ollut mitään väärää, osan mielestä sitten taas oli. Pitää varmaan valita vain oma puoli...

Mä loukkaannuin kun mun miehen hyvä ystävä saapui häihimme kesällä naisystävänsä kanssa (uusi tuttavuus joka oli kiva tavata mut aikaisemmin emme olleet häntä nähneet).Ja he eivät muistaneet meitä lahjalla. Minusta oli törkeetä kun he eivät ole edes mitään opiskelijoita ym. vaan työssä käyvä pariskunta.

Jollei lahjoja haluta ja se tilinumeron yhteyteenkin on laitettu että JOS niin ei todellakaan tarvitse laittaa rahaa.
Itse asiassa aikamoista kerjuuta nykyään nuo tilinumeroiden laitot, jollei ole varaa niin sitten maistraattiin eikä vierailta kerjäämään...

Pitää vielä laittaa...

Mun mielestä kuitenkin ok vaikka menitte ilman lahjaa tai laittaneet rahaa tilille.Kun kutsussa kerta oli laitettu et on vapaa ehtoista.

Meillä oli ihan lahja toiveet :ashamed:

Törpösti ja moukkamaisesti toimittu. Sijoititte kaikki rahat itseenne ja menitte vielä ilmaisiin kesteihin. Jos ei ole varaa viedä yhtään mitään, niin silloin voi jäädä juhlista kokonaan pois ja lähettää onnittelukortin postissa.

Sintsu78, oon kyllä samaa mieltä, että oli niiltä teidän vierailta aika tahditonta, kun kuitenkin oli lahjalista ja työssäkäyvät ihmiset. Ehkä heillä oli joku syy...?

Alkuperäinen kirjoittaja r:
Törpösti ja moukkamaisesti toimittu. Sijoititte kaikki rahat itseenne ja menitte vielä ilmaisiin kesteihin. Jos ei ole varaa viedä yhtään mitään, niin silloin voi jäädä juhlista kokonaan pois ja lähettää onnittelukortin postissa.

Siis jos pari kutsussa sanoo, että lahjaa ei tarvitse tuoda ja että tärkeintä on nähdä läheisiä? Jos pari olisi sanonut kutsussa, että lahja on tärkeämpi kuin vieraat, niin sitten oltaisiin voitu pistää seteli kortin kanssa kuoreen ja postiin! Höh.

Kommentoin nyt tännekin: tärkeintä on kunnioittaa morsiusparin toivetta. Olisi ehkä ollut kohteliasta laittaa joku ihan pieni summa, vaikka se 20 ?. Mutta luultavasti eivät ole edes huomanneet että oletteko laittaneet mitään, jos häissä oli paljon vieraita. Kun hääpari oli asian noin muotoillut niin tuskinpa ovat pahastuneet siitä, että laitoitte vaan kortin.

Yleisellä tasolla en ymmärrä miksi ihmiset laskee että häihin osallistuminen on kuitenkin maksanut jo vaatehankinnoiden verran. (Kirppareillakin on joskus siistejä juhliin sopivia vaatteita, jotka ainakin naiset voi helposti ja halvasti asustaa vaikka henkkamaukan isoilla koruilla juhlaviks, korkkarit vaan jalkaan.) Ihanko oikeasti ei voi laittaa moniin juhliin samaa asua tai osaa siitä (hameen tai neuleen)? Ja jääkö se uusi hankinta muka vain yhdelle käytölle? Sillähän voi mennä moniin eri juhlatilaisuuksiin, eli yhden päivän käyttöhinnaksi voi jäädä vaikka 50?:sta 3?.

Alkuperäinen kirjoittaja opiskelija:
Ihanko oikeasti ei voi laittaa moniin juhliin samaa asua tai osaa siitä (hameen tai neuleen)? Ja jääkö se uusi hankinta muka vain yhdelle käytölle? Sillähän voi mennä moniin eri juhlatilaisuuksiin, eli yhden päivän käyttöhinnaksi voi jäädä vaikka 50?:sta 3?.

Kirppareita kierrän muutenkin, mutta mun kokoista tai helposti sopivaksi muovattavaa mekkoa ei ole tullut vastaan. Tuolloinkin kirppareilta ja huuto.netistä etsittiin, ei löytynyt. Saati sitten miehelle pukua, istuvan löytäminen ei ole muutenkaan edullisista puvuista helppoa. Se mekko minkä ostin, ostin sitten sillä ajatuksella, että sitä käytetään tulevissakin juhlissa. Ei mua haittaa ollenkaan olla kaikissa juhlissa samassa mekossa. Harmi vain, että tuon jälkeen ei ole ollut niin hienoja juhlia, että olis ollut mekolle käyttöä. Toivottavasti on sopiva vielä vuosien päästä... Tuokin mekko vaati muokkaamisen ompelemalla. Vanhempani onneksi ystävällisesti avustivat mekon ostossa, koska omat käteisvarani eivät riittäneet (se matka ja majoitukset oli maksettu jo aiemmin).

Ja olet oikeassa, olisin saanut varmasti huonosti istuvan mekon parillakympillä jostain, mutta en halua ostaa vaatteita, joita käytän pitkin hampain kerran ja sen jälkeen en halua enää päälleni laittaa. Se on tuhlausta. Enkä kyllä tuhlaa rahoja mihinkään H&M-koruihin yksien juhlien takia...

Jonkun mielestä tahditonta, toisten mielestä ei. :) Eiköhän meidän talous ole jatkossa sen verran balanssissa, että kaikkiin tuleviin häihin voidaan mielellään viedä lahja tai laittaa tilille rahaa. Oon päättänyt olla hyvällä omatunnolla tuosta jutusta, koska tosiaan tehtiin kuten hääpari itse kutsussa toivoi (ja autettiin muuten jälkisiivouksessakin!).

Alkuperäinen kirjoittaja opiskelija:
Ihanko oikeasti ei voi laittaa moniin juhliin samaa asua tai osaa siitä (hameen tai neuleen)? Ja jääkö se uusi hankinta muka vain yhdelle käytölle? Sillähän voi mennä moniin eri juhlatilaisuuksiin, eli yhden päivän käyttöhinnaksi voi jäädä vaikka 50?:sta 3?.

Kirppareita kierrän muutenkin, mutta mun kokoista tai helposti sopivaksi muovattavaa mekkoa ei ole tullut vastaan. Tuolloinkin kirppareilta ja huuto.netistä etsittiin, ei löytynyt. Saati sitten miehelle pukua, istuvan löytäminen ei ole muutenkaan edullisista puvuista helppoa. Se mekko minkä ostin, ostin sitten sillä ajatuksella, että sitä käytetään tulevissakin juhlissa. Ei mua haittaa ollenkaan olla kaikissa juhlissa samassa mekossa. Harmi vain, että tuon jälkeen ei ole ollut niin hienoja juhlia, että olis ollut mekolle käyttöä. Toivottavasti on sopiva vielä vuosien päästä... Tuokin mekko vaati muokkaamisen ompelemalla. Vanhempani onneksi ystävällisesti avustivat mekon ostossa, koska omat käteisvarani eivät riittäneet (se matka ja majoitukset oli maksettu jo aiemmin).

Ja olet oikeassa, olisin saanut varmasti huonosti istuvan mekon parillakympillä jostain, mutta en halua ostaa vaatteita, joita käytän pitkin hampain kerran ja sen jälkeen en halua enää päälleni laittaa. Se on tuhlausta. Enkä kyllä tuhlaa rahoja mihinkään H&M-koruihin yksien juhlien takia...

Jonkun mielestä tahditonta, toisten mielestä ei. :) Eiköhän meidän talous ole jatkossa sen verran balanssissa, että kaikkiin tuleviin häihin voidaan mielellään viedä lahja tai laittaa tilille rahaa. Oon päättänyt olla hyvällä omatunnolla tuosta jutusta, koska tosiaan tehtiin kuten hääpari itse kutsussa toivoi (ja autettiin muuten jälkisiivouksessakin!).

No me laitettiin kutsuun, että halutessanne voitte lahjan sijasta osallistua häämatkamme säästämiseen. Suurin osa osallistui, mutta mieheni veli esim. ei. So what? Pääasia että oli siellä ja paras lahja häneltä oli avustaminen juhlien jälkeen (kun muut lähti kotia ja jätti meille kaiken työn).. Päästiin me viettämään pariksi tunniksi hääyötä edes =) (niin ja mainittakoon tässä, että siivousavuksi oli lupautunut moni, mutta esim. bestman totesi vaan illan aikana, että en mää taidakaan aamulla tulla)

Eli en minä ainakaan sanoisi, että kaikki hääparit pitävät sitä lahjan saamista tärkeänä.. sitä tosin en ymmärrä, että hääparille osoitetaan mieltä heidän valinnastaan pyytä tavaran sijaan lahjoituksia vaikkapa häämatkarahastoon..(kuten anoppini teki).

Se täytyy tosin myöntää, että olisi ollut kiva saada mieheni veljeltä kortti.. olisi jäänyt muistoihin. Mutta onneksi hän kuitenkin kirjoitti vieraskirjaan!

Yhteistyössä