Seksiongelmia tulee varmasti vähemmän niissä parisuhteissa, joissa on alusta asti totuttu juttelemaan vaikeistakin asioista yhdessä. Jos suhteessa on epäsuhtaa (toinen haluaa, toinen ei), niin kumpi tahansa voi ottaa asian puheeksi, että missä ollaan menty pieleen, kun haluissa on niin suuri ero.
Minäkin (= nainen) vaikenin vuosikausia seksiongelmista. Meillä parisuhteessa oli alusta asti vaikeaa jutella ongelmista. En kokenut isoksi asiaksi antaa seksiä, vaikken koskaan saanut orgasmia enkä ollut siis edes lähelläkään orkkua. Lopulta kuitenkin vuosien ja vuosien päästä alkoi todella tympimään se, että miksi minä aina annan, mutten koskaan saa mitään muuta kuin miehen roiskeet sisääni. Rupesin vihaamaan miehen kosketusta ja koko seksitouhua.
Keräsin rohkeutta parin vuoden ajan. Sitten mitta täyttyi ja otin asian puheeksi miehen kanssa. Hän oli ihan hämmästynyt, että miksi minä olen tyytymätön. Olin jo aiemmin vihjaillut, mutta ei mies vihjailuja ymmärrä, vaan suoraa puhetta. Mies rupesi kieltämään asioita eikä halunnut kuunnella. Kirjoitin asiat ylös ja annoin miehelle tekstini luettavaksi. Vasta sen jälkeen mies tajusi, mitä minä halusin, mikä oli kaikki vuodet ollut ongelmana ja miten parisuhdeongelmatkin heijastuivat seksielämään.
Suhteemme loppuaikana seksielämä oli kohentunut huomattavasti. Mies huomioi, antoi aikaa, opetteli kehoni herkkiä kohtia ja antoi tarvittaessa ennen tai jälkeen yhdynnän suuseksiä yms, joiden avulla laukesin. Lopulta suhde kaatui ihan muihin juttuihin, mutta olen iloinen, että pystyimme lopulta keskustelemaan asiasta.
Olemme sittemmin kumpikin tahoillamme jo uudessa suhteessa ja varmasti kokemuksemme on auttanut meitä uusissa suhteissammekin. Minäkin otin heti alusta asti kumppanini kanssa puheeksi seksin ja kerroin mitä haluan. Opastin myös miestä. Nyt mies tietää, mitä haluan. Jos mies on liian usein itsekäs ja haluaa pikaseksiä, niin sitten sanon ystävällisesti, että oltaiskos tällä kertaa pidemmän kaavan mukaan, että minäkin ehdin mukaan jne.
Nykyisessä suhteessa tylsyyttä estetään siten, että monipuolinen seksi ei ole pelkkiä asentojen vaihtoja, vaan seksiä eri vuorokauden aikoina, eri huoneissa (kesällä pääsee vaikka luonnonhelmaan tai autoon...) ja erilaisissa mielentiloissa (välillä puhutaan tuhmia ja ollaan rajumpia, mutta välillä rakastelemme pidempään hellästi). Mekin saatamme puhua vaikka kimppaseksistä, vaikkei mitään puhetta ole muutoin ollut siitä, että sen fantasian toteutamme. Se on kuitenkin sellainen mielikuvitustasolla kumpaakin kiihottava "satu", josta joskus puhumme ääneen joko toista esileikkivaiheessa kiihottaakseen tai yhdynnän aikana.
Älkää pelätkö puhua seksistä. Jos tyytymättömyys seksiin vaivaa mieltä viikoittain tai jopa päivittäin, niin mitä ihmettä voitte menettää, jos otatte asian puheeksi? Ei sitä tarvitse syytellä, tivata, inttää eikä saarnata, vaan asiasta voi keskustella ikäänkuin tunnustellen toisen mielipiteitä ja haluja. Luulen, että moni haluaa uusia asioita tai ainakin kokeilla jotakin uutta, muttei ikinä uskalla pyytää.
Jos miehen ulkonäkö ei miellytä, niin asioista voi yrittää sanoa rakentavallakin tavalla. Jos mies hikoilee herkästi, niin hänen kanssaan voi mennä vaikka yhtäaikaa suihkuun ja ottaa suihkussa suihin. Samalla voi sanoa, miten ihanaa on imeä miehen puhdasta kalua. Kyllä mies tajuaa tuollaista puhetta! Jos mies myöhemmin pyytää, niin kyllä nainen voi siinä tilanteessa sanoa kiltisti, että käytkö suihkussa, niin otan suihin sen jälkeen.
Mieheltä voi kysyä, että onko hän koskaan ajatellut poistaa selkäkarvoja tai voi tarjoutua poistamaan (esim. vahaamaan) miehen selkäkarvat, koska karvaton selkä on niin älyttömän seksikäs. Jos mies siitä kysyy, että enkö kelpaa karvaisena tms, niin nainen voi todeta jotakin sen tapaista, että et tosiaankaan oikein pidä sellaisesta ja toisaalta olet valmis itsekin esimerkiksi siistimään alapäätäsi, kainaloitasi, säärikarvoja yms. miestä miellyttääksesi. Voittehan vaikka tehdä sopimuksen, että sinä poistat mieheltä hartioista ja selästä karvoja ja vastineeksi sinä käyt vaikka kosmetologilla poistattamassa alapäästä karvoitusta.
Jos ylipaino on ongelmana, niin siihen voi puuttua suoraan tai kiertotietä. Minä esimerkiksi sain oman mieheni laihtumaan kiertotietä siten, että aloin valmistamaan enemmän keittoja ja tein liharuokien kanssa salaatteja yms. Keittoja yms. syömällä mies laihtui huomaamattaan viime syksynä 5-6 kiloa!!! Toki sen jälkeen kehuin miestä ihan älyttömästi ja kehuin, miten seksikkäältä hän näyttää laihempana. Kyllä se miehenkin itsetuntoa kohottaa, kun saa kuulla kerrankin kehuja omalta rakkaaltaan. Nyt olen silloin tällöin saanut miestä raahattua johonkin urheiluharrastukseenkin niin, ettei hän aina töllötä tv:tä. Siihenkin olen sanonut, ettei oo kivaa, jos mies on sohvaperuna, jonka käteen on maatunut kiinni kaukosäädin, vaan liikunta edes 1-2 kertaa viikossa pitää mielen virkeänä kummallakin.