Ei kai kukaan oikeasti syötä lapsille margariinia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti ja sydän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sydäntaudit on olleet ennen 1930-lukua lähes tuntematon käsite.
Pohjois-Karjala-projekti on hyvä esimerkki tieteellisestä flopista.

Jos näistä asioista on oikeasti kiinnostunut, kannattaa lueskella erilaisia tutkimuksia, kriittisesti myös niitä vallassa olevia käsityksiä.

Alkuperäinen kirjoittaja TERVEYS:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Kolesteroli ei ookaan nii yksinkertanen juttu että eläinrasva (tai tyydyttynyt) sitä nostais, varsinkaan sitä "pahaa", ja ei toiseksi, korkea kolesterolikaan ei välttämättä ole paha, eikä matala välttämättä hyvä. Kannattaa etsiä lisää tietoa ja tutustua, ei ainoastaan siihe mitä lääkärit ja viranomaiset kertoo.

Sehän on selvää että lääketehtaat ovat vetäneet raja-arvot erittäin alas. Miksiköhän?! :kieh:

Se, mihin arvoon pyritään, riippuu henkilön riskistä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin, saada vaikka infarkti. Ja kukaan tuskin kuvittelee, että pelkillä lääkkeillä saavutettaisiin ihmetuloksia, siihen vaaditaan myös elintapojen muutosta yleensä.

Alkuperäinen kirjoittaja URPOLLE:
Alkuperäinen kirjoittaja wh:
Alkuperäinen kirjoittaja Tietenkin kohtuudella:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
En todellakaan syötä, meillä syödään normaalisuolattua voita. Enkä syötä mitään kevyt/rasvaton tuotteita paitsi maito on yleensä kevytmaitoa. Eikä meillä syödä makkaraa oikeastaan missään muodossa vaan jos lihaa halutaan syödä niin se on nautaa, possua tai härkää. Kaloista syömme yleensä seitä tai lohta. Tällä ruokavaliolla meidän suvussa ollaan jo muutaman sukupolven ajan eletty vanhoiksi mun mittapuun mukaan, reilusti yli puolet sukulaisistani on elänny yli 90 vuotiaiksi.

Oletko kuullut geeneistä? Vastaavanlaisella ruokavaliolla munkin mummoni sai kolme sydänkohtausta kunnes neljäs vei siinä seitsemänkympin hujakoilla. Voita ja punaista maitoa eikä mitään kurria, oli hänellä tapana sanoa.

Oletko sä kuullut kohtuukäytöstä? Meillä syödään näitä rasvaisempia tuotteita kohtuudella että jatka sä vaan sitä geeni löpiinääs. Ainakin meidän perhe on paljon hoikempi kun suurinosa teistä muista suomalaispeheistä mitä tuolla liikenteessä näkee.

Urpo! Suomessa (erit. Itä-S)on geeniperimältään sellaista porukkaa, että jo nuorena ja hoikkana on huonot kolesteroliarvot. Siihenkö vielä voita päälle? Thank God for margarine!

Kuule sä suomalainen perusjuntti älä hauku mua urpoks kun et edes tunne. Meidän perheessä on hyvät kolesteroliarvot tai no 2v arvoja ei olla mitattu. Mun rasvaprosentti on 21 ja miehen alle 20, Mikäs on sun rasvaprosentti URPO?

Urpo! Juntti olet sinä! Sun ja miehesi rasvaprosentit ei kerro muuta kuin sun ja miehesi rasvaprosentit. Jos sinun geenisi sallivat voin syömisen ilman haittavaikutuksia, niin ole tyytyväinen ja lopeta täällä urputtaminen. Puheenaiheena ei ole käsitykseni mukaan SINÄ ja SINUN kolesteroliarvosi, ne kiinnostaa yhtä paljon kuin sata kiloa voita tai vaikka p....aa.

Muistatko sä sitä että mä vaan vastasin tän ap:en kysymykseen alunperin ja sitten sä juntti lähdit mulle länkyttää vastaan että ei ole mitenkään mahdollista syödä näitä yllämainittuja tuotteita ilman että on kolesteroliarvot huonot. Eli PIDÄ SE TURPAS kiinni kun ainakin meidän suku on ihan elävä todiste siitä että voi syödä rasvasesti kunhan pitää jonkun järjen siinä määräässä mitä syö.

Ja meidän perheessä ei ole autoa ja harrastamme todella paljon hyötyliikuntaa mikä tuntuu olevan aika vieras käsite muissa Suomalaisissa perheissä. Mun vanhemmat sukulaiset ovat tehneet fyysisesti raskasta työtä monta vuotta ( Maatilatöitä, metsätöitä) eli eiköhän se mene aika liikunnasta ainakin mun mielestä. Kas kummaa tiedän muitakin sukuja samalta kylältä jotka ovat eläneet vahaksi sinun mielestäsi huonolla ruokavaliolla. Uskallan vielä väittää että emme ole ainoa suku Suomessa joka elänyt vanhaksi tällä syömisellä.

Niin ja et vastannut edelleenkään että mikä se sun rasvaprosentti on URPO? Ai niin joo ja me teimme eilen sellaisen kevyen päivälenkin kävellen rattaiden kanssa minkä pituus oli vaan 10km eikä tunnu edes jaloissa.

Alkuperäinen kirjoittaja yks vaan:

Jos näistä asioista on oikeasti kiinnostunut, kannattaa lueskella erilaisia tutkimuksia, kriittisesti myös niitä vallassa olevia käsityksiä.

Väestöpohja ja mittasuhteet oli aivan erit silloin, samoin diagnostiikka! Elintaso oli HIEMAN eri.. Ei lihavuusongelmaa, todennäköisesti harvoin diabetesta, ihmiset liikkuivat koko ajan ruokansa eteen.. Varmaan kaikki sydänkohtaukseen kuolleetkin tai siitä selvinneet ovat sitten vaan lääkefirmojen keksimää harhaa, voi herranjestas.

Alkuperäinen kirjoittaja matkailija:

Väestöpohja ja mittasuhteet oli aivan erit silloin, samoin diagnostiikka! Elintaso oli HIEMAN eri.. Ei lihavuusongelmaa, todennäköisesti harvoin diabetesta, ihmiset liikkuivat koko ajan ruokansa eteen.. Varmaan kaikki sydänkohtaukseen kuolleetkin tai siitä selvinneet ovat sitten vaan lääkefirmojen keksimää harhaa, voi herranjestas.

Pystytkö arvioimaan nykykäsitystä sydäntaudeista kriittisesti?

En todellakaan syötä, meillä syödään normaalisuolattua voita. Enkä syötä mitään kevyt/rasvaton tuotteita paitsi maito on yleensä kevytmaitoa. Eikä meillä syödä makkaraa oikeastaan missään muodossa vaan jos lihaa halutaan syödä niin se on nautaa, possua tai härkää. Kaloista syömme yleensä seitä tai lohta. Tällä ruokavaliolla meidän suvussa ollaan jo muutaman sukupolven ajan eletty vanhoiksi mun mittapuun mukaan, reilusti yli puolet sukulaisistani on elänny yli 90 vuotiaiksi.

Oletko kuullut geeneistä? Vastaavanlaisella ruokavaliolla munkin mummoni sai kolme sydänkohtausta kunnes neljäs vei siinä seitsemänkympin hujakoilla. Voita ja punaista maitoa eikä mitään kurria, oli hänellä tapana sanoa.

Oletko sä kuullut kohtuukäytöstä? Meillä syödään näitä rasvaisempia tuotteita kohtuudella että jatka sä vaan sitä geeni löpiinääs. Ainakin meidän perhe on paljon hoikempi kun suurinosa teistä muista suomalaispeheistä mitä tuolla liikenteessä näkee.

Urpo! Suomessa (erit. Itä-S)on geeniperimältään sellaista porukkaa, että jo nuorena ja hoikkana on huonot kolesteroliarvot. Siihenkö vielä voita päälle? Thank God for margarine!

Kuule sä suomalainen perusjuntti älä hauku mua urpoks kun et edes tunne. Meidän perheessä on hyvät kolesteroliarvot tai no 2v arvoja ei olla mitattu. Mun rasvaprosentti on 21 ja miehen alle 20, Mikäs on sun rasvaprosentti URPO?

Urpo! Juntti olet sinä! Sun ja miehesi rasvaprosentit ei kerro muuta kuin sun ja miehesi rasvaprosentit. Jos sinun geenisi sallivat voin syömisen ilman haittavaikutuksia, niin ole tyytyväinen ja lopeta täällä urputtaminen. Puheenaiheena ei ole käsitykseni mukaan SINÄ ja SINUN kolesteroliarvosi, ne kiinnostaa yhtä paljon kuin sata kiloa voita tai vaikka p....aa.

Muistatko sä sitä että mä vaan vastasin tän ap:en kysymykseen alunperin ja sitten sä juntti lähdit mulle länkyttää vastaan että ei ole mitenkään mahdollista syödä näitä yllämainittuja tuotteita ilman että on kolesteroliarvot huonot. Eli PIDÄ SE TURPAS kiinni kun ainakin meidän suku on ihan elävä todiste siitä että voi syödä rasvasesti kunhan pitää jonkun järjen siinä määräässä mitä syö.

Ja meidän perheessä ei ole autoa ja harrastamme todella paljon hyötyliikuntaa mikä tuntuu olevan aika vieras käsite muissa Suomalaisissa perheissä. Mun vanhemmat sukulaiset ovat tehneet fyysisesti raskasta työtä monta vuotta ( Maatilatöitä, metsätöitä) eli eiköhän se mene aika liikunnasta ainakin mun mielestä. Kas kummaa tiedän muitakin sukuja samalta kylältä jotka ovat eläneet vahaksi sinun mielestäsi huonolla ruokavaliolla. Uskallan vielä väittää että emme ole ainoa suku Suomessa joka elänyt vanhaksi tällä syömisellä.

Niin ja et vastannut edelleenkään että mikä se sun rasvaprosentti on URPO? Ai niin joo ja me teimme eilen sellaisen kevyen päivälenkin kävellen rattaiden kanssa minkä pituus oli vaan 10km eikä tunnu edes jaloissa.

Urpo! Minä en ole Vieras, joka sun ekaan viestiin vastasi. Minun molemmat mummoni ovat edelleen hengissä ja voivat hyvin. Muut viestit tässä meidän "keskustelussa" ovat minulta. En kuitenkaan nyt jaksanut lukea tätä sinun viimeisintä hiton pitkän näköistä viestiäsi, kun jo ihan alussa aloit jankkaamaan taas OMASTA perheestäsi ja per*eestäsi. Kuten sanoin EVVK. Poistun tästä ketjusta, voit jäädä tuuleen huutelemaan urpouttasi.

Pystytkö arvioimaan nykykäsitystä sydäntaudeista kriittisesti?

Pystytkö sä? Kyllä, olen joutunut erinäisistä syistä ottamaan asioista selvää.

Tri Ancel Keysin "rasvateoria" (rasvainen ruoka aiheuttaa sydäntauteja) on vailla tieteellistä pohjaa. Vanhat uskomukset elävät sitkeästi.

Tyydyttyneen rasvan käytöllä ja sydäntaudeilla ei ole korrelaatiota. Lukekaa vaikkapa Framinghamin tutkimuksesta.

Urpo! Minä en ole Vieras, joka sun ekaan viestiin vastasi. Minun molemmat mummoni ovat edelleen hengissä ja voivat hyvin. Muut viestit tässä meidän "keskustelussa" ovat minulta. En kuitenkaan nyt jaksanut lukea tätä sinun viimeisintä hiton pitkän näköistä viestiäsi, kun jo ihan alussa aloit jankkaamaan taas OMASTA perheestäsi ja per*eestäsi. Kuten sanoin EVVK. Poistun tästä ketjusta, voit jäädä tuuleen huutelemaan urpouttasi.

Etkö sä raukka keksi mitään parempaa vastausta tää sun viimeinen viesti ainakin todistaa miten "älykäs" olet. Olisi kannattanut lukea loppuun niin ehkä ymmärtäisit mun pointin, mutta en mä edes ymmärrä miksi mä viitsin omia näkemysiäni todistella tuollaiselle idiotiille, joka ei edes osaa mitään järkevää vastata. Suomalainen perusjuntti joka yrittää pätee vaan haukkumisilla.

hei wh, voisitko lopettaa jo ton jankkaamisen... sä ite oot täs ketjussa haukkunu ihan yhtä lailla ja jauhanu ihan oikeesti vaan ittestäs. toi on ihan oikees kuka haukkui sut lyttyyn....

Tyydyttyneen rasvan käytöllä ja sydäntaudeilla ei ole korrelaatiota. Lukekaa vaikkapa Framinghamin tutkimuksesta.

Kiintoisaa. Voitkohan osoittaa vielä, missä noin lukee.

No lue siitä Framinghamin tutkimuksesta.

Asiaa käsitellään mm. näissä kirjoissa:
Ravnskov, Uffe: Kolesterolimyytti
Kendrick, Malcolm: Ei sittenkään kolesteroli

Lontoon murretta taitaville myös: Taubes, Gary: Good calories, Bad calories

Kiintoisaa. Voitkohan osoittaa vielä, missä noin lukee.

No lue siitä Framinghamin tutkimuksesta.

Asiaa käsitellään mm. näissä kirjoissa:
Ravnskov, Uffe: Kolesterolimyytti
Kendrick, Malcolm: Ei sittenkään kolesteroli

Lontoon murretta taitaville myös: Taubes, Gary: Good calories, Bad calories

Juu, olen katsellut noita tutkimustuloksia. http://www.framinghamheartstudy.org/risk/index.html

Tarkoitin, että voisitko näyttää minulle, missä se siellä lukee.

Kiitos lukuvinkeistä. Kirjoittajista olenkin kuullut, mutta teoksia en ole lukenut kuin osittain.

Lue vaikka itse..

Tutkimuksesta poimittua "Eating margarine at least daily was associated with significantly lower IQ scores at 3.5 years in the total sample and at 7 years in SGA children."
http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6W4M-4WWFN66-1&_user=10&_coverDate=10%2F31%2F2009&_alid=1447515050&_rdoc=1&_fmt=high&_orig=search&_origin=search&_zone=rslt_list_item&_cdi=6546&_sort=r&_st=13&_docanchor=&view=c&_ct=690&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=1edd61a0b8f40358da234147394045ac&searchtype=a

Sydänterveyskanava - Uutiset - Poliklinikka.fi
Yllättäviä tutkimustuloksia: voi saattaakin olla terveellisempää kuin oliiviöljy
Perinteisen käsityksen mukaan jos ravinnossa ja veressä on paljon kovaa rasvaa, veren kolesterolitasot nousevat. Tämä puolestaan kovettaa valtimoita ja lisää muun muassa sydäntautien riskiä.

Näin ei kuitenkaan välttämättä ole. Tuoreen ruotsalaistutkimuksen mukaan voin käyttö ruoassa johtaa huomattavasti pienempään veren rasva-arvojen kohoamiseen aterian jälkeen kuin oliivi- tai rypsi- ja pellavaöljyn käyttö. Tämä sotii nykyisiä käsityksiä vastaan, sillä voi on kovaa eli tyydyttynyttä rasvaa, jota pidetään pahana kolesterolille.

Ruotsissa Lundin yliopistossa tehdyn tutkimuksen tuloksien arvellaan johtuvan siitä, että noin viidesosa voin rasvahapoista on lyhyitä ja keskipitkäketjuisia. Elimistö käyttää näitä rasvoja heti energiana ja tästä syystä ne eivät ennätä nostaa veren rasva-arvoja kovin mittavasti. Tällaisia lyhyitä ja keskipitkäketjuisia rasvahappoja käytetään myös terveydenhuollossa potilailla, joilla on vaikeuksia saada ravinteita imeytymään, yliopistolta tiedotetaan. Näin ollen niiden pitäisi olla hyviä rasvahappoja.

Yhteistyössä