Ei kastejuhlaa, ei nimiäisiä, ei mitään - mitä ajattelet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mitä ajattelet, jos perhe ei pidä yhdelle lapsista mitään juhlaa nimen antamisen kunniaksi? Väestörekisteriin vain tieto nimestä ja siinä se.

Minusta kuulostaa aika karulta, tunteettomalta ja kylmältä. Ja varmasti tälle lapselle itselleen surullista myöhemmin tajuta, että ei ole sen vertaa vaivaa nähty.

:laugh: Ei ole mun mielestä mikään kauhea asia. Itsekään en meinannut pitää tytölle. Loppuen lopuks pidettiin pieni kahvitteluhetki. Mun mielestä on aika paljon tärkeämpiä ja isompia asioita ku pikkujuhlat joista lapsi ei itse muista mitään.

Riippuu varmaan lapsesta. Ei mua vaan kiinnosta miten mun nimenantoa on juhlittu, tai onko ollenkaan. Nykyhetki on tärkeämpi.

Saas nähdä loukkaantuvatko meidän lapset, kun heidän nimiään on juhlittu vain tosi pienimuotoisesti perheen kesken (perheeseemme kuuluu isä ja äiti lapsineen).

Me emme ole viettäneet nimiäisiä vaan ilmoitimme nimet vaan väestörekisteriin. Minä olen kristitty, mies muslimi. En usko että lapset tuosta nyt kärsimään tulevat. Pääasia että nimensä saivat. :D

No eihän se lapsi niistä mitään muista. Aikuisia varten se enemmänkin on. Eri asia ehkä, jos muut olis kastettu kirkkoon ja juhlittu ja sitten yhtä ei kasteta eikä vietetä mitenkään muutenkaan juhlia, vaikka vanhemmat olis vielä kirkossa. Sit voisin vähän kummastella.

Mitäpäs se minulle kuuluu. Itse kuitenkin haluaisin pitää jonkinlaisen perhejuhlan. Pitäkää vanhanaikaisena, mutta jotenkin tuntuu tärkeälle järjestää "siirtymäriitti", ei välttämättä niinkään lapselle, vaan muulle perheelle ja isovanhemmille tms., jossa lapsi otetaan osaksi laajempaa perhettä kuin vain äiti ja isä. Ajattelen asiaa toisaalta tervetulotoivotuksena lapselle, toisaalta mahdollisuutena muulle perheelle hieman tutustua uuteen tulokkaaseen.

En ajattelisi mitään. Tämä oli oma ehdotukseni myös toisen lapsen kohdalla, mutta mies halusi väkisin ristiäiset (lähinnä vanhanaikaisten vanhempiensa vuoksi) Mielestäni paljon pahempi olisi olla järjestämättä esim. 6 vee synttärit, kuin juhla, josta lapsi ei mitään kuitenkaan ymmärrä..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä ajattelet, jos perhe ei pidä yhdelle lapsista mitään juhlaa nimen antamisen kunniaksi? Väestörekisteriin vain tieto nimestä ja siinä se.

Minusta kuulostaa aika karulta, tunteettomalta ja kylmältä. Ja varmasti tälle lapselle itselleen surullista myöhemmin tajuta, että ei ole sen vertaa vaivaa nähty.

Meillä ei oo pidetty yhdellekään lapselle. Heitä kyllä rakastetaan yllin kyllin ja kohdellaan aina hyvin. Tottakai kotona vauvan syntymää on aina juhlittu :) Mutta ei olla nähty tarpeelliseksi nimiäisiä pitää.

Jos vaikka edellisten kans kuuluttu kirkkoon vielä ja kastetilaisuus juhlavampi, ja tää viimeisin ei enää kirkon jäsen? Emt. Meillä ei pidetä toisellekaan mitään juhlia kuten ei ekallekaan, mutta jos toisella oliski ollut, niin miten se sille juhlimattomalle tulis ilmi ja mitä se haittais? en usko että yhdestä juhlasta, tai sen puutteesta, kukaan traumoja saisi.

Kyllähän se hiukan oudolta kuulostaa, jos muille on juhlat pidetty, ja yhdelle ei. Mutta en siitä sen kummemmin ajattelisi. Korkeintaan miettisin, onko perhe kenties niin väsynyt, tai ehkä niin tiukassa taloudellisessa tilanteessa...

Ekojen lasten kohdalla kuuluttu kirkkoon ja viimeisen kohdalla oltu jehovantodistajia? Toi nyt ainakin selittäisi, miksei ole juhlittu edes mitään nimiäisiä.

Yhteistyössä