Ei sais puuttua leikkipuistossa mihinkää :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras222222
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin, jokaiselle sallittakoon omat fiilikset. Mä itse en usko että kukaan pimahtaa ihan turhasta, vaan kyllä se äiti on jo ennen tuota liukumäkikohtausta ap:n toiminnasta provosoitunut.

Tulihan se jo täällä palstallakin ilmi, että on äitejä, jotka suuttuu jo heti ekasta kysymyksestä (Ja oliko se nyt, että saako lapsi kiivetä liukumäkeen). Mun mielestä silloin pimahtaa ihan turhasta. Enkä usko, että on kovin harvinaista. Tosin voi asioita ymmärtää väärin myös tahallaankin.

[QUOTE="Hih";29979449]Esimerkiksi katsonut pahalla silmällä ;)[/QUOTE]

Niin. En ole koskaan tavannut vielä äitiä joka suuttuu ystävällisestä kysymyksestä, mutta niitä silmien muljauttelijoita olen tavannut sitäkin enemmän.

Mutta jos ap itse ja muut täällä haluaa nähdä ap:n syyttömän valossa, niin se sallittakoon. Itse en usko kaikkea mitä täällä kirjoitetaan, etenkin kun kirjoitetaan vielä selvästi itselle edulliseen sävyyn.

Niin. En ole koskaan tavannut vielä äitiä joka suuttuu ystävällisestä kysymyksestä, mutta niitä silmien muljauttelijoita olen tavannut sitäkin enemmän.

Mutta jos ap itse ja muut täällä haluaa nähdä ap:n syyttömän valossa, niin se sallittakoon. Itse en usko kaikkea mitä täällä kirjoitetaan, etenkin kun kirjoitetaan vielä selvästi itselle edulliseen sävyyn.

Syyttömän valossa? Vitsit sä oot aika salapoliisi :)

Lyönpä vetoa, että jos ap olisikin ollut tuo toinen äiti puistossa, sinä paasaisit täällä miten hän jättää lapsensa heitteille ja on kyvytön ottamaan vastaan rakentavaa kritiikkiä, ja soran seassa voi olla lasinsiruja ja sieltä tulla vaikka verenmyrkytys.

Koska sama kokemus on jokaiselle ihmiselle erilainen. voi myös olla, että kummatkin äidit ovat "oikeassa" omasta mielestään siitä, miten tapahtuma meni. Toisen mielestä hän kysyi ystävällisesti ja toisen mielestä ei, ja kumpikin aidosti on oman näkemyksensä kannalla.

[QUOTE="Hih";29979461]Syyttömän valossa? Vitsit sä oot aika salapoliisi :)

Lyönpä vetoa, että jos ap olisikin ollut tuo toinen äiti puistossa, sinä paasaisit täällä miten hän jättää lapsensa heitteille ja on kyvytön ottamaan vastaan rakentavaa kritiikkiä, ja soran seassa voi olla lasinsiruja ja sieltä tulla vaikka verenmyrkytys.[/QUOTE]

Aha, ehkä olen kehno salapoliisi mutta älä sinäkään ala vedonlyöjäksi, tuskin olisit siinä kovin kummoinen...

Koska sama kokemus on jokaiselle ihmiselle erilainen. voi myös olla, että kummatkin äidit ovat "oikeassa" omasta mielestään siitä, miten tapahtuma meni. Toisen mielestä hän kysyi ystävällisesti ja toisen mielestä ei, ja kumpikin aidosti on oman näkemyksensä kannalla.

Siksi ehkä kannattaisi tarkastella kriittisesti sitä omaa toimintaa, ennenkuin heittäytyy palstalla marttyyriksi.

[QUOTE="Hih";29979508]Tuo on hyvä neuvo, itse kullekin meistä ;)[/QUOTE]

Huomasin jo että koitat vaikuttaa kovin näppärältä viljelemällä noita silmäniskuja, mutta se ei toimi.

Itse aikoinaan kipittelin aina jonkun matkan päässä pikkuisestani leikkipuistossa. Hänellä oli kyllä hyvä motoriikka jo heti taaperona, mutta kun laitetaan useampi pikkuinen (ja seassa usein vähän isompiakin) samaan liukumäkeen niin aina voi sattua ja tapahtua. Taapero myös juoksee hetkessä keinuille jossa isommat keinuu tai liukumäen alle josta joku on vauhdilla tulossa alas. Hiekkalaatikolla ei meno nyt niin hektistä ole, mutta pikkuiset saattaa juurikin heitellä hiekkaa tai vaikka vaan viedä toisen lelut ja mielestäni silloinkin tarvitaan aikuisen ohjausta ja neuvontaa. Kyllä lapset tarvitsevat aikuisen neuvoja oppiakseen kuinka kuuluu käyttäytyä jne..

Voi olla, että moni ajattelee minun olevan sellainen hyysääjä joka paniikissa juoksee lapsen perässä, mutta lapseni sai tehdä, kokeilla ja oppia, itse vain olin "ulottuvilla" isomman vaaran varalta. Välillä kehuin taidoista tai leikittiin yhdessä. Moni äiti ja isi puistossa toimi niin kuin minäkin.

Puistossa oli mukavaa, mutta täytyy sanoa, että juurikin jotkut "rennot" äidit otti päähän. He eivät varmaan arvanneetkaan kuinka paljon siellä toisten vanhemmat vahtivat ja auttoivat heidän lapsiaan. Välillä tuli olo, että siellä ilmaisena puistotätinä toimin. Äidit juoruaa tai näprää puhelimiaan kun muut pelastavat heidän lapsiaan onnettomuuksilta tai opastavat kuinka kuuluu ruuhkaisessa liukumäessä käyttäytyä. Väkisin tulee nyt mieleen, että samat äidit varmaan miettivät kuinka kiva on tulla puistoon rentoutumaan ja kuinka lapsella on niiin hyvä motoriikka kun ei kokoajan juosta perässä niin kuin nuo jotkut hysteeriset. Eli siis ei se oma lapsi välttämättä ihan niin taitava olekkaan kuin voisi sieltä penkiltä istuessa luulla (siis jos enemmän lapsia tai jos näprää puhelinta tms).

Ja nyt EN yleistä, mutta tämä on oli oma kokemukseni jota myös muutama muu manaili puistossa. Ja olisinhan voinut jättää auttamatta tai käydä antamassa palautetta, mutta enpä käynyt. Oma moka.

• Tykkää
Reactions: Neljän Äiti
[QUOTE="Hih";29979521]Ei toimi tuo sinun provosointisikaan. Nyt ollaan jo niin kaukana itse aiheesta, että minä lopetan. Saat ihan vapaasti pitää itseäsi väittelyn voittajana.[/QUOTE]

Kuin myös - takavasen

"Tai näin": juuri näin. Itselläni on ihan samanlaisia kokemuksia. Ehkä nuo rennot vanhemmat ajattelivat lastensa siellä keskenään oppivan sosiaalisia taitoja, mutta tosiasiassa jonkun siellä täytyi tilannetta vaivihkaa ohjailla, muuten olisi sattunut kaikenlaista ikävää. Alle parivuotiaat kun eivät keskenään noita juttuja junaile.

Veikkaanpa että ap. olet esikoisen äiti.. Ja tämä "rentomutsi" jo usempaa taaperoa kasvattanut.

Minäkin ensimmäiseni jokaista askelta valvoin ja perässä seurasin. Mutta 3. Ja 4. ovat saaneet kyllä vipeltää omiaan. Toisin kuin tämä kohtaamasi äiti, itse kyllä luen tilanteita että jos vieras äiti "häiriintyy" ja alkaa varoa oman lapseni kiipeilyjä, menen pikapikaa vahtimaan paikalle myös omaani. Jos jonkun toisen lapsi tulee meidän seuraan, vahdin ja autan häntä myös ja tarvittaessa komennan, enkä sen kummemmin mieti miksi hänellä ei ole omaa vahtia metrin päässä.

Mutta, ihan oikein toimit puistossa ja tämä "rentomutsi" turhaan kivahti.. Ehkä hänellä oli huono päivä ja tulkitsi tilannetta väärin ym.

Minun kokemukseni taas on, että nimenomaan esikoisten äidit ottavat erityisen herkästi itseensä kaikki toisten kommentit ja "puuttumiset". Useamman lapsen kanssa on enemmän sellainen "koko kylä kasvattaa" -meininki kun on tottunut vähän paimentamaan lapsen kavereitakin ja antamaan muiden ohjata omaa lasta.

Itse olen kulkenut 1v muksujen vierellä leikkipuistoissa ja antanut heidän turvallisesti kiipeillä. 1.5v he ovat jo olleet taitavia kiipeilijöitä, hyppineet 1m korkeilta kiviltä alas yms. 2 vuotoaina ei heitä ole muuten tarvinut vahtia, kuin että ovat opetelleet antamaan muille vuoroa ja jakamaan hiekkaleluja. Nykypäivänä suositellaan paljasjaloin kulkemista eli lapseni saavat aina halutessaan riisua kenkänsä. Tuntuisi hassulta itsekään kulkea hiekkasissa leikkipuistoissa sandaaleissa, vaan aina riisun ne.

Johan nyt on perkele, ettei kaksivuotiasta vahdita kunnolla.
Itse en pysty käymään leikkipuistoissa juuri sen takia, että siellä ei monesti vahdita ja opeteta niille lapsosille mitä voi ja saa tehdä.
Liian monta kertaa on ollu iso halu tehdä lastensuojeluilmoitus vanhemmasta joka antaa pienen lapsen satuttaa itsensä omaa laiskuuttaan!
Joten parempi että pysyn poissa, vitutuskäyrä pysyy matalampana.

Kyllä mä puutun moniin juttuihin ja ei ole käynyt mielessäkään, että joku siitä loukaantuisi. Tähän menessä ei ole loukaantunut jos olen sanonut vieraalle lapselle, että odota omaa vuoroa tai älä laske päälle, jos lapsi on edessä. Leikkikaluja ei myöskään ole oikein toisen kädestä viedä.

• Tykkää
Reactions: Oisku ja Lispetti
"Tai näin" ja "Neljän äiti": erittäin samaa mieltä. Eilen sain katsoa päälle, kun oma tyttö leikki lähipuistossa naapurin neljävuotiaan pojan kanssa. Pojan äiti kävi välillä vähän vilkaisemassa, istumassa penkillä koiran kanssa, mutta ei puuttunut pojan tekemisiin millään tapaa. Suurimman osan ajasta ei ollut edes katsomassa lapsensa päälle, vaan kulki omilla asioillaan. Poika oli joo motorisesti todella taitava, mutta koko ajan sai olla katsomassa päälle, ettei kiusannut mun lastani: estänyt laskemasta mäestä, ottanut leluja kädestä, potkinut hiekkaa päälle jne. Se on sanottava, että kun leikkiä vahti ja välillä vähän kehuinkin poikaa ketteryydestä jne., poika osasikin leikkiä todella reilusti ja kiusaamatta. Poika olisi tarvinnut sen aikuisen vahtimaan. Ei sen takia etteikö olisi osannut kiipeillä ja juosta, vaan sen takia, että olisi saanut tukea vastavuoroiseen leikkiin.

Jotkut vanhemmat todella käyttävät toisia aikuisia lapsenlikkoinaan. Mulla ei oikeasti ole sydäntä olla puolustamatta jos näen tilanteen, jossa vierasta lasta kiusaa toinen vieras lapsi. En myöskään pysty olemaan sanomatta, jos leikki on vaarallista, liian rajua tai on muu vahingon riski.

• Tykkää
Reactions: Neljän Äiti
Ei kenkiä ei mitään????:laugh:
Meilläkin ollaan oltu kesät avojaloin. Puistoissa olen kyllä aina vahdannut mitä pallerot touhuilevat.

En ymmärrä mikä sun ongelma tossa oli?
Tietysti tuon ikäinen vaatis minustakin valvontaa, mutta äitejä on erilaisia, toiset ovat sallivampia kuin toiset. Tai jospa äiti oli väsynyt tms? Huono elämäntilanne?
Ei kannata ottaa itteensä noin helposti jos joku vähän tuhahtaa.:D

Mä myös puutun, enkä himmaile yhtään vaan sanon kerralla ja tyhjentävästi jotta menee varmasti jakeluun.

*muoks

juosten kusten kirjoitettu; jäi uupumaan että vaaratilanteissa.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä