"Ei se muuta tee, ku makaa, löhöö ja valittaa!" Näin mies sanoi minusta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja oiva:
Alkuperäinen kirjoittaja aitisaurus:
Alkuperäinen kirjoittaja NäinOn:
Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jos olit esikoisen aikaan vakavasti masentunut ja hän on noin pieni niin miksi ihmeessä tehdä siihen heti toinen?

Nyt menee kyllä sivuun aiheesta.

Miksi itse sitten kysyt "Mitä mieltä olette - miehen sanomisista, tilanteesta, kaikesta...?" jos et halua selvästikään kuin määrätynlaisia vastauksia;

Ap on halunnut itse uuden lapsen. Mies ei ehkä ole ollut edes innostunut. Nyt pitää vaan haukkua miestä, muuta ei saa kritisoida.

Voi luoja mitä veren imijöitä te palstan ämmät olette!!!! Jospa vähän aikaa miettisi..hmmm...Ap on synnyttänyt kolme viikkoa sitten.Kyllä ihminen saa olla väsynyt ja saa imettää vaikka vuorokauden putkeen jos vauva sen vaatii.
Ap:n mies on lomalla ja ap:n miehen käytös on vähintäänkin törkeää/halveksuttavaa. Ja se onko se mies siitä lapsen hankkimisesta ollu innossaan vai ei,ei kyllä kuulu tähän asiaan...lapsi on tällä hetkellä olemassa ja tarvitsee hoitoa.Ja äideillä on myös oikeus levähtää,prke!!

No voi kai se isäkin olla väsynyt. Vai onko se vaan äitien etuoikeus?

Niin. Onhan se isä ollut juuri 9kk raskaana ja kolme viikkoa sitten synnyttänyt. Tottakai se oikeuttaa vittuilemaan ap:lle ja kypsästi haukkumaan lastensa äitiä pienelle lapselle, eikö?

Ja se isäkö on vain lepäillyt sen 9 kuukautta?

Ei. Ohan se nähtävästi välillä muistanut haukkua lastensa äitiä pienelle lapselleen. Viehän se voimia tietysti.

No halojaa. Jospa koittaisit vaikka hetken hengittää ihan rauhallisesti.

Eli sinulla ei ole enää mitään sanottavaa itse aiheeseen?

Eipä juuri, jos omat kommenttisi ovat tuota luokkaa kuin tuolla ylempänä...

Niin. Onhan se isä ollut juuri 9kk raskaana ja kolme viikkoa sitten synnyttänyt. Tottakai se oikeuttaa vittuilemaan ap:lle ja kypsästi haukkumaan lastensa äitiä pienelle lapselle, eikö?

Ihan oikeasti käy sääliksi palstalaisten miehiä, kun kollektiivisesti lähdetään haukkumaan miestä p*skapääksi tietämättä asioita sen kummemmin. Mieskin voi todella olla väsynyt tai masentunut, mutta eihän sillä ole merkitystä. Mies on vaan mies.

Niinpä. Mistä me tiedetään, mitä siellä kotona ap:n kotona oikeast tapahtuu? Vaikka ap:n masennusaika olisi ollut miehelle(kin) yhtä helvettiä. Tai ap oikeasti valittaa miehelleen. Tai tai tai. Mä olen sellainen tyyppi, etten voi haukkua miehiä vain siksi, että nainen valittaa siitä. Jotta voin sanoa tarkemman mielipiteeni, tarvitsisin myös miehen kertomuksen asiaan.

en osaa käyttää tätä lainaus juttu näköjään, mutta kuiteskin..

Eikö se nyt luulis tieto olevan että noin pieni imee aika kauan ja hartaasti, jotta se maidon tuotanto lähtis käyntiin. En mäkään aikoinani suostunut tunteja istumassa ja imettään ja jouduinkin jo lopettaan imetyksen kuukauden jälkeen kun maito loppu.

Oon mäkin kahden kanssa täällä kotona eikä reilu 2 vee oo missään muualla kun kerhossa sillontällön. Ja kuopus on 3kk. Täytyy kyllä myöntää että jaksaminen on hieman hukassa ja yritän saada siihen koko ajan apua. Mies on töissä päivät enkä kuitenkaan voi pakottaa työpäivän jälkeen sitä vahtiin lapsia koko ajaks. Tiedän kyllä sellasenkin tapauksen kun isä tulee kotiin niin äidin "velvollisuus" lasta kohtaan lakkaa ja ei koske edes lapseen sen jälkeen.

Mutta pointti on se että tottakai tuossa tilanteessa on väsynyt koska 2 lasta on vielä "uusi asia" ja vaatii opettelua. Toisella on tarkat rytmit ja toinen on aivan rytmitön.

Ja miehen ollessa vapaalla me tehdään niin että toinen herää toisena päivänä lasten kanssa ja toinen toisena. se on hyvä juttu, koska sillon kummatkin tekee vapainaan yhtä paljon.

Ongelma on miehen käytös, ei se, ettenkö jaksaisi lapsia hoitaa. En myöskään sanonut missään vaiheessa, etteikö mies kantaisi korteaan kekoon, mutta luistaa kyllä sovituista asioista.

Olen kysynyt mieheltä haluaako hoitaa vauvaa yöt vai nousta lasten kanssa aamulla. Nousee kuulemma mieluummin aamulla. Olen tarjonnut mahdollisuutta antaa vauvalle pumpattua maitoa tai vaikka korviketta pullosta. Mies ei halunnut, vaan sanoi itse, että haluaa minun imettävän tätäkin lasta niin pitkään kuin mahdollista.

Toteutus vaan tökkii, kun tänäänKIN taas silti itse jouduin hoitamaan aamutoimetkin vauvan kanssa, kun mies ei kahta jaksakaan hoitaa. Ennen sitä olin jo viihdyttänyt esikoista 1,5h, (klo 5.30-7.00) koska mielestäni se oli vielä yötä ja ajattelin että miehen pitäisi saada nukkua ainakin seitsemään. Luulin nääs, että sopimus pätee ja pääsisin takaisin vielä lepäämään.

Mutta näköjään minun pitäisi olla vaan kiitollinen siitä, että mies viitsii hoitaa omaa lastaan, edes yhtä niistä ja niellä kaikki sonta tuosta noin vaan. Koska kun mies jotain kotona tekee, oikeuttaa se hänet puhumaan vaimollensa ihan miten huvittaa. OK.

Mikä ongelma on hoitaa vauvan aamutoimia jos kuitenkin joudut myös imettämään?

Ongelma on miehen käytös, ei se, ettenkö jaksaisi lapsia hoitaa. En myöskään sanonut missään vaiheessa, etteikö mies kantaisi korteaan kekoon, mutta luistaa kyllä sovituista asioista.

Olen kysynyt mieheltä haluaako hoitaa vauvaa yöt vai nousta lasten kanssa aamulla. Nousee kuulemma mieluummin aamulla. Olen tarjonnut mahdollisuutta antaa vauvalle pumpattua maitoa tai vaikka korviketta pullosta. Mies ei halunnut, vaan sanoi itse, että haluaa minun imettävän tätäkin lasta niin pitkään kuin mahdollista.

Toteutus vaan tökkii, kun tänäänKIN taas silti itse jouduin hoitamaan aamutoimetkin vauvan kanssa, kun mies ei kahta jaksakaan hoitaa. Ennen sitä olin jo viihdyttänyt esikoista 1,5h, (klo 5.30-7.00) koska mielestäni se oli vielä yötä ja ajattelin että miehen pitäisi saada nukkua ainakin seitsemään. Luulin nääs, että sopimus pätee ja pääsisin takaisin vielä lepäämään.

Mutta näköjään minun pitäisi olla vaan kiitollinen siitä, että mies viitsii hoitaa omaa lastaan, edes yhtä niistä ja niellä kaikki sonta tuosta noin vaan. Koska kun mies jotain kotona tekee, oikeuttaa se hänet puhumaan vaimollensa ihan miten huvittaa. OK.

Tämä on näköjään taas näitä ketjuja, joissa ap tuo murto-osan faktoista pöytään ja saa porukan vauhkoontumaan ja sitten armeliaasti kertookin sitten, miten asioiden oikea laita on.
Tämä on niin kaksplussaa ettei ole tosikaan. Kuinka hankalaa olisi ollut heti aloituksessa kirjoittaa tämä viesti?

Alkuperäinen kirjoittaja pcpiv:
Saatpas sinä asiattomia kommentteja. :(

Nuokin epäilyt taas, että mies ei varmaan edes halunnu toista lasta. Huhh-huh! Niinhän se menee, että nainen haluaa lapsen ja miehen tossukka tekee sen, vaikka ei haluakaan?!? :o Eiköhän mies osaa ehkäistä, jos ei lasta halua. Sitä paitsi ihan oikeassa elämässä usein on niinkin päin, että mies haluaa lapsen ja nainen ei tai epäröi.

Jos mies on kerran lomalla, on ihan luonnollista että vastaa etenkin vanhemmasta lapsesta, jotta äiti saa synnytyksen ja raskauden jäljiltä toipua (etenkin jos synnytys ja/tai raskaus ovat olleet vaikeita ) ja käynnistellä imetystä kunnolla. Kyllä meilläkin on alussa vauvat lähes asuneet ajoittain rinnalla ja se kuuluu imetykseen. Tiheän imunkaudet ja äidin ihon ja kosketuksen tankkaaminen luovat turvaa pienelle lapselle ja edesauttavat imetyksen onnistumista.

Tottakai mies voi kantaa päävastuuta esikoisesta kun kerran lomalla on vai pitäisikö palstan äitien mukaan miehen istua kaljalla ja juosta päivät pitkät vain omilla teillään kun vastasynnyttänyt äiti huolehtii vauvasta, esikoisesta ja kotitöistä? Kärsi, kärsi nainen ja kirkkaimman kruunun saat?

Luonnollisesti sitten kun mies palaa töihin, otetaan uudet rutiinit käyttöön, mutta miksi jo miehen loman ajan naisen pitäisi huolehtia kaikesta, eikä vahingossakaan levätä, koska jossakin vaiheessa mies palaa töihin.

Luepa uudelleen ennen kuin kommentoit. Isä huolehtii siitä isommasta lapsesta. Ap:n mielestä hänen pitäisi huolehtia aamut vielä siitä pienemmästäkin, että ap saa nukkua. Eikös se näin mennyt?
Kyse ei varmastikaan ole siitä, että mies istuisi kaljalla kaiket illat.

Isä nukkuu yöt, koska ap hoitaa lasten tarpeet silloin. Ja sopimuksen mukaan ap:n pitäisi saada levätä sitten aamulla. Mitä kohtaa et tajunnut?

Niin kannattais laittaa vähän enemmän tuota tietoa ekaan viestiin.Sais paremman käsityksen asiasta.
Noh toivottavasti saatte yhteistyöllä sujumaan tuon.
Puhukaa keskustelkaa.Huomio myös miestäsi =)

Nuokin epäilyt taas, että mies ei varmaan edes halunnu toista lasta. Huhh-huh! Niinhän se menee, että nainen haluaa lapsen ja miehen tossukka tekee sen, vaikka ei haluakaan?!? :o Eiköhän mies osaa ehkäistä, jos ei lasta halua. Sitä paitsi ihan oikeassa elämässä usein on niinkin päin, että mies haluaa lapsen ja nainen ei tai epäröi.

Jos mies on kerran lomalla, on ihan luonnollista että vastaa etenkin vanhemmasta lapsesta, jotta äiti saa synnytyksen ja raskauden jäljiltä toipua (etenkin jos synnytys ja/tai raskaus ovat olleet vaikeita ) ja käynnistellä imetystä kunnolla. Kyllä meilläkin on alussa vauvat lähes asuneet ajoittain rinnalla ja se kuuluu imetykseen. Tiheän imunkaudet ja äidin ihon ja kosketuksen tankkaaminen luovat turvaa pienelle lapselle ja edesauttavat imetyksen onnistumista.

Tottakai mies voi kantaa päävastuuta esikoisesta kun kerran lomalla on vai pitäisikö palstan äitien mukaan miehen istua kaljalla ja juosta päivät pitkät vain omilla teillään kun vastasynnyttänyt äiti huolehtii vauvasta, esikoisesta ja kotitöistä? Kärsi, kärsi nainen ja kirkkaimman kruunun saat?

Luonnollisesti sitten kun mies palaa töihin, otetaan uudet rutiinit käyttöön, mutta miksi jo miehen loman ajan naisen pitäisi huolehtia kaikesta, eikä vahingossakaan levätä, koska jossakin vaiheessa mies palaa töihin.

Luepa uudelleen ennen kuin kommentoit. Isä huolehtii siitä isommasta lapsesta. Ap:n mielestä hänen pitäisi huolehtia aamut vielä siitä pienemmästäkin, että ap saa nukkua. Eikös se näin mennyt?

Isä nukkuu yöt, koska ap hoitaa lasten tarpeet silloin. Ja sopimuksen mukaan ap:n pitäisi saada levätä sitten aamulla. Mitä kohtaa et tajunnut?

Lasten vai lapsen? Harva 1 v 7 kk enää tarvitsee mitään öisin.
Eikä sen isomman hoitamisesta edes ollut mitään puhetta, vauvan vaan.
Edelleen en käsitä, mitä tapahtuu silloin, kun isä palaa töihin. Hoitaako isä sittenkin aamut vai saako lähteä ajoissa töihin?

Alkuperäinen kirjoittaja Emmi:

Ihan oikeasti käy sääliksi palstalaisten miehiä, kun kollektiivisesti lähdetään haukkumaan miestä p*skapääksi tietämättä asioita sen kummemmin. Mieskin voi todella olla väsynyt tai masentunut, mutta eihän sillä ole merkitystä. Mies on vaan mies.

Niinpä. Mistä me tiedetään, mitä siellä kotona ap:n kotona oikeast tapahtuu? Vaikka ap:n masennusaika olisi ollut miehelle(kin) yhtä helvettiä. Tai ap oikeasti valittaa miehelleen. Tai tai tai. Mä olen sellainen tyyppi, etten voi haukkua miehiä vain siksi, että nainen valittaa siitä. Jotta voin sanoa tarkemman mielipiteeni, tarvitsisin myös miehen kertomuksen asiaan.

Tuolla periaatteella täällä ei voisi ottaa kantaa mihinkään, koska ainahan täällä kuullaan tapauksista vain yhden ihmisen kanta. Vai useinko olet nähnyt keskusteluja, joihin molemmat osapuolet osallistuvat?

En sentään 24/7 imetä. Oli tarkoitus nukkua pari tuntia. Vaikka äiti olenkin, en täysin ilman unta selviä. Ja vauva siis heräsi vasta, kun olin menossa nukkumaan, mutta mies ei sitä kontolleen suostunutkaan ottamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti-Kengu:
Niin kannattais laittaa vähän enemmän tuota tietoa ekaan viestiin.Sais paremman käsityksen asiasta.

Se on hankalaa saada kaikki ensimmäiseen viestiin, kun jos kirjottaa liian pitkän sepustuksen, ei kukaan sitä jaksa lukea.

Tämä on näköjään taas näitä ketjuja, joissa ap tuo murto-osan faktoista pöytään ja saa porukan vauhkoontumaan ja sitten armeliaasti kertookin sitten, miten asioiden oikea laita on.
Tämä on niin kaksplussaa ettei ole tosikaan. Kuinka hankalaa olisi ollut heti aloituksessa kirjoittaa tämä viesti?

Kaikki tuo tieto oli jo aloitusviestissä. Ainakin minä sen sieltä luin.

En sentään 24/7 imetä. Oli tarkoitus nukkua pari tuntia. Vaikka äiti olenkin, en täysin ilman unta selviä. Ja vauva siis heräsi vasta, kun olin menossa nukkumaan, mutta mies ei sitä kontolleen suostunutkaan ottamaan.

No eikö se vauva herättyään halua myös ruokaa?

Edelleen en käsitä, mitä tapahtuu silloin, kun isä palaa töihin. Hoitaako isä sittenkin aamut vai saako lähteä ajoissa töihin?

Meidän 1v 7kk heräilee vielä joka yö ja on todella aamuvirkku. Mies on vuorotyössä, hoitaa lapsia siinä missä minäkin kotona ollessaan, kuten kai muissakin perheissä?

Se on hankalaa saada kaikki ensimmäiseen viestiin, kun jos kirjottaa liian pitkän sepustuksen, ei kukaan sitä jaksa lukea.
Tuo on ihan totta!

Lasten. Niinä harvoina (?) kertoina, kun se vanhempikin jotain öisin.

Isyysloman ajastahan tässä käsittääkseni oli kysymys. Mutta toivottavasti vastuullisena vanhempana osallistuu vielä töihin palattuaankin omien lastensa hoitoon.

Kyllä täällä osa kommentoijista on kovia naisia. Ajatelkaa nyt kuitenkin uudestaan: ap on vasta synnyttänyt ja minkälaista alku taas onkaan pienen lapsen kanssa. Itsellä vähän yli puolivuotias ja ihan on tuoreessa muistissa kuinka paljon alku vie aikaa (imetys, nukuttamiset) ja kuinka väsynyt sitä onkaan (ainakin omani heräili useita kertoja yössä ja päivisin ei ollut mitään rytmiä). Sympatiat sulle ap.

Olen itse ollut vastaavantyyppisessä tilanteessa, tosin kyse ei silloin ollut lastenhoidosta, vaan siitä, kuinka laiska olen, kun aina on niin sottaista kotona (lapset ihan pieniä pienellä ikäerolla). Surullisinta tuossa oli se, että sottaista ei ollut (joka päivä imuroin ja puunasin), mies vaan purki minuun jotakin raskaan tilanteen aiheuttamaa pahaa oloa. Nuo toisen sanomiset ei valitettavasti koskaan unohdu.

Kyllä täällä osa kommentoijista on kovia naisia. Ajatelkaa nyt kuitenkin uudestaan: ap on vasta synnyttänyt ja minkälaista alku taas onkaan pienen lapsen kanssa. Itsellä vähän yli puolivuotias ja ihan on tuoreessa muistissa kuinka paljon alku vie aikaa (imetys, nukuttamiset) ja kuinka väsynyt sitä onkaan (ainakin omani heräili useita kertoja yössä ja päivisin ei ollut mitään rytmiä). Sympatiat sulle ap.

Olen itse ollut vastaavantyyppisessä tilanteessa, tosin kyse ei silloin ollut lastenhoidosta, vaan siitä, kuinka laiska olen, kun aina on niin sottaista kotona (lapset ihan pieniä pienellä ikäerolla). Surullisinta tuossa oli se, että sottaista ei ollut (joka päivä imuroin ja puunasin), mies vaan purki minuun jotakin raskaan tilanteen aiheuttamaa pahaa oloa. Nuo toisen sanomiset ei valitettavasti koskaan unohdu.

kiitos tästä kommentista. Asiallinen, sympaattinen ja pyyhkii pois kaiken ylläolevan paskakommentoinnin.

Mistä helvetistä (vai sieltäkö juuri) te näitä möllejä löydätte? Eihän tuo ole mies eikä mikään, jos ei voi toimia kunnollisen ja vastuullisen vanhemman tavoin. Että kehtaakin rasittaa omaa lastaan haukkumalla tämän äitiä hänelle. Säälittää lapsi.

Ihan oikeesti, miten joku voi elää tuollaisten ukkojen kanssa??!! Miksi olette yhdessä? Eihän se edes rakasta sua, koska noin käyttäytyy.

Alkuperäinen kirjoittaja ---:
No se isä on varmaan tuon 9 kuukautta käynyt töissä ym. Kyllä on nykyajan naiset heikkoja kun raskausaika ja synnytys vie kaikki voimat...

Tai sitten se riippuu aika paljon raskaudesta ja synnytyksestä. Vaikean synnytyksen jälkeen ei kyllä entisaikaankaan palattu heti pellolle, koska ei kertakaikkiaan kyetty. Aika moni myös kuoli synnytykseen tai raskauteen ja vaikka nykysuomessa harva enää kuolee synnytys- tai raskauskomplikaatioihin ei se poista sitä tosiasiaa, että vaikea raskaus tai synnytys voi edelleenkin viedä tereyden pitkäksi aikaa.

Kun isä käy töissä 9 kuukautta on se kumarruksen ja palvonnan paikka ja isän on syytä antaa levätä isyyslomansa. Kun nainen käy töissä raskausvaivoineen 8kk (tai hoitaa täyspäiväisesti vanhempia lapsia ) ja urakoi siihen päälle synnytyksen, joka on usein aika rankka suoritus ja saattaa vaurioittaa pahastikin ja lisäksi kokee hormonimylläkät, joita raskaus, synnytys ja imetyksen käynnistyminen vääjäämättä aiheuttavat, on hän luuseri, jos hän ei yövalvomistensa päälle hoida vielä lomailevaa isää ja vanhempia lapsiakin!?

Onhan niitä helppojakin synnytyksiä ja raskauksia. Ja helppoja vauvoja, jotka nukkuvat alkuun paljon ja äidille ei kerry lisää univelkaa. Mikäs siinä sitten, jos voimat riittävät ja kaikki on hyvin. Mullakin kuopuksen synnytyksen jälkeen oli hyvä olo, kun ei ollut vaurioita ja väsymystäkään ei juurikaan. Mutta aika usein synnytyksestä ja raskaudesta toipuminen vie aikaa, ja on tosi törkeää olla hyeenan lailla ilkeilemässä äidille, jonka synnytyksestä ei ole kauaakaan ja fyysiset ja henkiset voimavarat voi olla vähissä.

Juu kyllähän itellä tuo nuorimmainen on 7kk.
Kolmosen ja nelosen ikäero oli se 1v5kk tasan ei siis 1v7kk tms.
vauva oli itkuinen yms ja selvisin.
Nyt tuli nelosen ja vitosen välille 2v5kk ikäeroa.Nuorimmainen ei ole vielä kertaakaan nukkunut kokonaista yötä.
Eli sympatiaa ja empatiaa kyllä löytyy ap:lle osittain.Mies kuiteskin auttaa.Pienikin apu on parempi kuin ei mitään.
Mies saattaa pelätä uutta masennusta tai jotain.

Juu kyllähän itellä tuo nuorimmainen on 7kk.
Kolmosen ja nelosen ikäero oli se 1v5kk tasan ei siis 1v7kk tms.
vauva oli itkuinen yms ja selvisin.
Nyt tuli nelosen ja vitosen välille 2v5kk ikäeroa.Nuorimmainen ei ole vielä kertaakaan nukkunut kokonaista yötä.
Eli sympatiaa ja empatiaa kyllä löytyy ap:lle osittain.Mies kuiteskin auttaa.Pienikin apu on parempi kuin ei mitään.
Mies saattaa pelätä uutta masennusta tai jotain.

Ei miehen kuuluisi "auttaa", vaan miehen kuuluisi osallistua tasavertaisena aikuisena omien lastensa ja perheensä hoitamiseen siinä missä naisenkin.

Ap saa sympatiat multa. Jos mun mies olis jossain vaiheessa kritisoinut sekaisuutta tai sitä etten ole pystynyt laittaan ruokaa niin olis multa kyllä hihat palanu. Meillä vauva ollut huono nukkumaan niin yöllä kuin päivällä. Tää on nyt tällaista sen aikaa kuin sitä kestää ja sit kun jaksan taas paremmin niin panostan niihinkin asioihin ja mun mies onneks ymmärtää että voin olla väsynyt kun kaikki yöt nukun pätkissä.

Ja tuohon miehen väsymykseen sanoisin että jos mies on väsynyt niin oikeuttaako se haukkumaan toista joka aivan varmasti on vielä väsyneempi?

Juuri näin. Ihme heittoja! Tosiaan toivoisi ap:n miehen lukevan, miten naiset "tukevat" toisiaan. Ehkä tulisi toisiin ajatuksiin. Joka tapauksessa äidin haukkuminen lapselle ON törkeää.

Yhteistyössä