Miettikääs nyt hiukan kaikki loanheittäjät! Ap on hiljattain synnyttänyt ja tossa vaiheessa on ihan luonnollista, että imetyksen aloittelu vaatii paljon panostusta, joka ottaa koville. Mielialat heittää jo pelkästään hormoonien vaikutuksesta, saati sitten kun on univelkaa. Ymmärsikö teistä joku, että ap:lla ja miehellä oli nukkumisesta sopimus, jonka tarkoituksena oli turvata MOLEMPIEN jaksamista. Mies saa nukkua yöt ja herää sitten aamulla, jotta ap saa nukkua vähän pidempään. Mun mielestä aika reilu diili eikä ainakaan ap:lle missään nimessä helpompi. Jos minun pitäisi valita, niin mieluumin nukkuisin rauhassa yön ja heräisin aamulla levänneenä hoitamaan kahta lasta kuin että heräilisin pitkin poikin yötä ehkä vain sen nuoremmankin kanssa. Yöheräily kuitenkin tarkoittaa sitä, että uni on katkonaista ja kun yhtenäistä pidempää unijaksoa ei tule, niin ei se virkistäkään samalla lailla kuin jos on yksikin 3-4 h putkeen unta. Lisäksi ap oli vielä miehelle tarjonnut vaihtoehtoa, että hän itse hoitaa lapsia heti aamusta alkaen miehen nukkuessa pidempään, jos mies herää öisin. Ei käynyt miehelle....miksiköhän? No, varmaankin siksi, kun se tietää, kuinka rikki olisi päivisin, jos läpi yön heräilisi.
Sympatiat ja voimia ap sulle. Kyllä se imetys lähtee siitä rullaamaan, hienoa, että panostat sen aloitukseen nyt kun miehen lomalla ollessa siihen on tilaisuus. Koittakaa saada miehen kanssa puhuttua. Uskon, että hänkin on varmaan aika väsynyt ja pyörryksissä uudesta elämäntilanteesta. Kommentti oli tosi törkeä, mutta ellei yleensä tule vastaavanlaisia, niin laita sinäkin sen väsymyksen piikkiin. Vaikka tossa vaiheessa kaikki saakin kyyneleet silmiin, sen tiedän omasta kokemuksesta. On kuitenkin tosi tärkeää saada miehesi ymmärtämään, että imetys ottaa nyt aluksi aika paljon aikaa ja energiaa, mutta homma helpottuu, kun se lähtee hyvin alkuun ja vauvallekin alkaa tulla jotain rytmiä. Miehesi pitäisi myös kyetä ymmärtämään vaikka sitten jonkun muun kertomana kuin sinun, että sinäkin tarvitset jonkinlaisen jakson yhtäjaksoista unta säännöllisesti jaksaaksesi. On ihan oikein, että yrität huolehtia omasta jaksamisestasi etkä mun mielestä todellakaan mitenkään miehelle kohtuuttomalla tavalla. Ja pidemmän päälle se on miehenkin etu, kun sinun jaksamisesi on kunnossa etkä kuluta akkuja loppuun jo heti alkumetreillä. Sieltä syvästä masennuksen suosta kun onkin jo vähän vaikeampi nousta. Ja silloin miehesi vasta koville joutuisi, sinusta nyt tietenkin puhumattakaan.