Ei voi kun ihmetellä miten lestadiolaisten lapset pysyy hengissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Vanhempieni naapurissa asuu yksi lestadiolaisperhe, jossa on tällä hetkellä vasta 4 lasta, jotka tosin kaikki ovat alle kouluikäisiä. Talon toisella puolella on iso ja virtaava joki, talo siis ihan joenrannassa ja toisella puolella varsin vilkkaasti liikennöity tie. Ei mitään aitoja missään ja lapset ulkoilevat usein ilman aikuisen valvontaa pihalla.

Samoiten jokusen kilometrin päässä asuu pari lestadiolaisperhettä, joissa lapsia on jo enemmän ja lapset kuulemma siinä autotiellä ajelevat pyörillä, isommat opettavat pienempiä, pyöräilykypäristä ei tietoakaan. Trampoliinitkin pihoista löytyvät ja niillä saattaa hyppiä isokin lauma lapsia kerralla ja mitään suojaverkkoja ei ole. Kuulemma kerran isompi sisarus hyppi pieni lapsi sylissä siellä.

Kovin ovat luottavaisia vanhemmat ettei mitään satu.

meillä päin kuskaavat autoissa ilman turvaistuimia ja vöitä.Saavat seisokella autossa miten tahtovat.se on kato se jumalan tahto jos tapahtuu jotain ja lapsi kuolee.jumala halusi hänet pois luokseen taivaaseen ja siellä se odottaa heitä.

Jo minä en itsekään ole mitenkään ylihuolehtivainen, en todellakaan, mutta en kyllä antaisi alle kouluikäisten etenkään ulkoilla virtaavan joen vieressä ilman valvontaa tai vilkkaasti liikennöidyn tien, jossa nopeusrajoitus on 60, mutta moni ajaa lujempaa. Meillä on sentäs aidatut pihat, joilla on edes hieman turvallisempaa ulkoilla. Niin ja onko teistäkin ihan hyvä hyppiä trampoliinilla 5 lasta samaan aikaan ja yhdellä vielä sylivauva sylissä.
Niin tai polkupyöräillä autotiellä ilman kypärää.

Liittyykö tuo huolettomonuus mielestänne uskonnolliseen taustaan vai onko kyseessä luonnejuttu?

Minun tuttavapiirissäni on todella monta lestadiolaisperhettä ja ehkä yhdessä perheessä eletään nuin huolettomasti.. Kun taas naapurissa asuu ei lestadiolainen perhe missä yksi pieni lapsi joka saa esim. matkustaa autossa miten lystää..
Eli eiköhän tuo lunteesta oo kiinni ;)

Kyllä mä olen sitä mieltä, että se liittyy juuri taustaan. Meilläkin näitä perheitä on aikojen saatossa ollut paljon, ja aina se kasvatus/huolehtiminen on yhtä olematonta.
Nytkin on useasti hirvittänyt, kun lauma alle 5-vuotiaita kävelee kylätiellä nukenvaunuineen, kaukana kotipihasta. Siis nuorimmat näyttävät tuskin osaavan kävellä, ja siellä ne pyörivät mutkaisella soratiellä, jolla useat eivät 60-rajoitusta noudata.

Liittyykö tuo huolettomonuus mielestänne uskonnolliseen taustaan vai onko kyseessä luonnejuttu?

No liittyy varmaan ainakin siltä osin että lapsia on paljon (ja koska ehkäisyä ei saa käyttää, niin uusi syntyy vaikka ei haluisikaan/jaksaisi hoitaa enempää). Tunentusti lestadiolaiset viettävät aikaa paljon keskenään, joten ovat varmaan kasvaneet tuohon huolettoman lastenhoito malliin.

[QUOTE="mona";25407477]No liittyy varmaan ainakin siltä osin että lapsia on paljon (ja koska ehkäisyä ei saa käyttää, niin uusi syntyy vaikka ei haluisikaan/jaksaisi hoitaa enempää). Tunentusti lestadiolaiset viettävät aikaa paljon keskenään, joten ovat varmaan kasvaneet tuohon huolettoman lastenhoito malliin.[/QUOTE]

Toki poikkeuksia on aina.

Uskonnolliseen taustaan yllättävänkin paljon, minusta. Lapsiluku on monessa perheessä sellainen, että yksi kotona oleva aikuinen, joka yleensä vielä joko raskaana tai imettää, ei kykene huolehtimaan nykyajan standardien mukaisesti lapsista. Toisaalta uskonnossa ällistyttävää fatalismia: jos lapsi kuolisi, olisi se jumalan tahto, melkein sama miten lasta hoitaa tai on hoitamatta.

Samanlaista oli meno minun lapsuudessani, eikä ikinä mitään sattunut. Nykyään vaan osa ihmisistä elää jossain pyöräilykypärämaailmassa, missä pulkalla laskiessa pitää käyttää kypärää.

Niin ja ei ole todellakaan mitään lestadiolaisuutta minussa.

En kovin montaa lestadiolaisperhettä tunne/tiedä mutta ihan normaalisti niissä on lapsista huolehdittu. Sit taas monessa tapakristityssä (jos tää uskontoasia tähän pitää mukaan ottaa) vanhemmat pämppää mökillä koko kesän ja lapset juoksentelee missä sattuu.
Mä oon niin ylihysteerinen veden kanssa että en ikinä vois kuvitellakaan muuttavani pienten lasten kanssa minnekään rantatontille. Enkä sellaisissa paikoissa tykkää muutenkaan enempää viettää aikaa kun pelottaa että joku menee hukkumaan. Viime kesänä olin lasten kanssa kerran yksin uimarannalla ja aivan hermoraunio sen jälkeen :D

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="mona";25407477]No liittyy varmaan ainakin siltä osin että lapsia on paljon (ja koska ehkäisyä ei saa käyttää, niin uusi syntyy vaikka ei haluisikaan/jaksaisi hoitaa enempää). Tunentusti lestadiolaiset viettävät aikaa paljon keskenään, joten ovat varmaan kasvaneet tuohon huolettoman lastenhoito malliin.[/QUOTE]

Ja jos lapsia on paljon, äiti ei vain yksinkertaisesti kykene pitämään kaikkia silmällä. SIlloin vanhimmaiset menee ulos ja äiti yrittää selvitä huushollin hoidosta parin kolmen nuorimman kanssa. Minusta on luonnekysymys, mutta liittyy varmasti myös lapsimäärään, en ainakaan haluaisi uskoa, että itse uskontoon kuitenkaan...

Omien kokemusteni mukaan ei ole tuossa huolehtimisasiassa kyllä eroa lestadiolaisilla ja muilla 5+ lapsisilla perheillä. Mutta tämä minun näkemykseni.

Totta on kyllä se, että isoissa perheissä usein lapset opettavat toisiaan ja niinhän se pakostakin menee, kun ei vanhempien aika riitä koko ajan katsomaan perään. Silti niissä isoissa perheissä joita tunnen, lapsilla on yleensä (ei aina) "normiperheen" lapsia parempi kyky huomioida muita ja tehdä osuutensa (edes pieni) kotitöistä yms. tehtävistä. Varjopuolena sitten tietysti se, että joutuvat usein pienempinä huolehtimaan asioista, joista pienemmässä perheessä huolehtisi aikuinen tai ainakin olisi mukana huolehtimassa. Eihän se tietysti aina näin ole, mutta se tuntuma jonka itse olen saanut on tämä.

Nio, minä olen lestamamma, tosin esikoislestadiolainen, en vanhoillislestadiolainen, joita tod.näk tarkoitatte.
Meille on tulossa yhdeksäs lapsi kohta. Meillä on periaate että haluamme ottaa vastaan ne lapset jotka voimme saada. (vanhempien terveyden rajoissa) Kukaan ei käske eikä kiellä meitä ehkäisemään, teemme ratkaisut itse.

No sitten asiaan.. Minä olisin paljon tarkempi vahtimaan lapsia ja pitämään heidät esim. omalla pihalla, kuin naapurin 2-4 lapsen vanhemmat. Olen sitten vähän relannut ja antanut omieni juosta toisten mukana näilä pihakaduilla (rajoitus 30km/h)

Meillä 5v ulkoilee kavereiden kanssa, 2v vai isojen koululaisten (yli 10v) kanssa.
Trampoliinilla on verkko, ja siellä ei saisi hyppiä kuin 2 kerrallaan.. tosin lapset ei aina tottele jos en huomaa...
Pyöräillessä olen käskenyt pitää kypärää, mutta sekin on aika vahtimista vaativaa että pitävät.

Ja meidän auto ei liiku jos kaikilla matkustajilla ei ole vyö kiinni..
Enkä ole outo tapaus tuttujen joukossa, vaikka tosi monella on lapsia 5-10.

Ettei kannata yleistää....

Minäkin uskon tuon enemmän luonnekyskymykseksi kuin uskonnolliseen taustaan liittyväksi.
Itsellä on monta lasta ja etenkin näiden nuorimpien kanssa olen joutunut ihan (vastoin tunteitani) opettelemalla opettelemaan jotta sallin heidän kasvaa, oppia ja itsenäistyä omaan tahtiinsa sen sijaan että sulkisin heidän itseäni tyydyttävään "turvaan."

:)

Mä luulen, että tässä ei ole kysymys uskonnon vaikutuksesta kasvatukseen vaan siitä, että jotkut ihmiset ovat aivan äärimmäisen kiinnostuneita lestadiolaisten elämästä ja kyttäävät naapureidensa jokaista liikettä ja heti jos huomaavat jonkun virheen niin sitten ne ovat niin omituisia ihmisiä että aijai...

Tunnen muuten yhden lestadiolaisperheen, jossa on "normaali" määrä lapsia ja he haluavat ihan tietoisesti kasvattaa lapsistaan sellaisia itsenäisiä ja pelottomia, kuten Mummeliisakin kuvasi. Ei se liity mitenkään uskontoon.

[QUOTE="vieras";25407686]Kyllä Jumala suojelee ja jos ei suojele, no, se oli lapsen aika lähteä Jumalan luo!

...Kyllä etoo tuollainen ajatusmaailma.[/QUOTE]

Kukaan lestadiolainen ei ajattele noin!

Jos mun 4 alle 5-vuotiastani toikkaroisi tuolla mutkaisella tiellä iltahämärissä, niin äkkiäpä lastensuojelu veisi ne pois. Nää taas on supervanhempia, heidän kykyäään huolehtia lapsistaan ei kukaan kyseenalaista.