Ei voi kun ihmetellä miten lestadiolaisten lapset pysyy hengissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miten kukaan voi olla niin ääliö että ajattelee, että joku uskonto aiheuttaisi sen, että
A) äidinvaistot kuolevat ja äidillä ei ole mitään halua suojella lapsiaan
B) lapsen kuolema ei olisi äidille äärimmäinen tragedia, vaan se kuitattaisiin Jumalan tahdolla.

[QUOTE="vieras";25407729]Teillä on ilmeisesti jonkinlainen jaettu yhteismieli kun tiedät noin varmasti?[/QUOTE]

Oman laajan ystävä/tuttavapiirin perusteella voin sanoa, että ei ainakaan kukaan heistä sadoista ihmisistä ajattele noin.

Miten kukaan voi olla niin ääliö että ajattelee, että joku uskonto aiheuttaisi sen, että
A) äidinvaistot kuolevat ja äidillä ei ole mitään halua suojella lapsiaan
B) lapsen kuolema ei olisi äidille äärimmäinen tragedia, vaan se kuitattaisiin Jumalan tahdolla.

Ööö...Olisiko joku vaikka itse elänyt ja kokenut.

Totta kai äidit lapsiansa suree (kaikista kovimmista l-miehistä en ole ihan varma). Mutta heitä usein kyllä "lohdutellaan" tuolla ajatuksella jumalan tahdosta. Ja suurperheessä äidillä ei kyllä aina riitä voimavarat edes sen äidinvaistominimin toteuttamiseen.

Meillä naapurissa asuu kuusilapsinen lestadiolaisperhe, viisi lapsista on vielä alle kouluikäisiä. Onhan se meno aika villiä, mutta olen ajatellut sen johtuvan lasten lukumäärästä ja luonteesta, en mitenkään uskonnollisesta taustasta. Mutta siis lapset leikkivät vajaa 2-vuotiaasta ylöspäin keskenään pihalla, myös pihakaduilla, jossa kuitenkin autoja liikkuu. Äiti käy viemässä eskarilaisen eskariin niin että vauva saattaa olla sylissä ajomatkan jne.

Mutta onhan noi lapset sit myös paljon vaikka omiani reippaampia, sosiaalisempia ja omatoimisempia, kun ovat siihen pienestä pitäen oppineet.

[QUOTE="vieras";25407765]Ööö...Olisiko joku vaikka itse elänyt ja kokenut.

Totta kai äidit lapsiansa suree (kaikista kovimmista l-miehistä en ole ihan varma). Mutta heitä usein kyllä "lohdutellaan" tuolla ajatuksella jumalan tahdosta. Ja suurperheessä äidillä ei kyllä aina riitä voimavarat edes sen äidinvaistominimin toteuttamiseen.[/QUOTE]

Lohdutetaan joo, mutta jos kyse olisi lapsen heitteillejätön seurauksena tapahtunut tapaturma/kuolema, niin kyllähän siitä poliisijutu tulisi.

Itsekin ajattelen, että Jumalan tahdosta asioita tapahtuu, mutta ei se millään muotoa tarkoita sitä, että voisin elää vastuuttomasti tai että en huolehtisi lapsistani parhaan kykyni mukaan!

No kyllä minä melkein voisin"yleistää" tuon juuri lestadiolaisten tyyliksi. Täällä meilläpäin ainakaan ei tuollaisia suurperheitä ole muutakuin lestadiolaisilla... ja meno on aika hurjaa välillä! Pieniä lapsia leikkii autoteillä, vanhemmat lapset "vahteina". Esimerkiksi kesällä yksi arki-ilta NOIN 1v, 3v ja 7v leikkivät autotiellä vielä klo 22.30... pienin istui maassa ja muut ajoivat pyörillä päälle. Pienin itki. Talvella on pari kertaa pieniä tullut vaippapäällä vastaan ulkona (karanneet varmaan, mutta kuitenkin)... Lasten äitiä en ole nähnyt kuin muutaman hassun kerran ja isä näyttää tekevän aikas pitkää päivää kodin ulkopuolella!
Ja tällaisia vastaavia kokemuksia on sattunut monille ystävilleni täälläpäin... tuntuu että lastadiolaisperheissa eletään vähän kuin pellossa.
Sääliksi käy lapsia!! :(

Meillä naapurissa asuu kuusilapsinen lestadiolaisperhe, viisi lapsista on vielä alle kouluikäisiä. Onhan se meno aika villiä, mutta olen ajatellut sen johtuvan lasten lukumäärästä ja luonteesta, en mitenkään uskonnollisesta taustasta. Mutta siis lapset leikkivät vajaa 2-vuotiaasta ylöspäin keskenään pihalla, myös pihakaduilla, jossa kuitenkin autoja liikkuu. Äiti käy viemässä eskarilaisen eskariin niin että vauva saattaa olla sylissä ajomatkan jne.

Mutta onhan noi lapset sit myös paljon vaikka omiani reippaampia, sosiaalisempia ja omatoimisempia, kun ovat siihen pienestä pitäen oppineet.

Hienoa, että et yleistä, että kaikki lestadiolaiset tekisivät noin. :flower:

Tässäkin meidän lähellä asuu perhe, jossa edellinen pukataan ulos hortoilemaan, kun seuraava syntyy. Välillä saa olla sydän syrjällään heidän puolestaan ja aika usein sisarukset käy kyselemässä, et onko meidän sitä ja sitä näkynyt.

Mutta tuo perhe on poikkeus. Monta muutakin lestediolaisperhetä tässä asuu, eikä muut tee noin.

Niin no... täällä meillä päin on paljon lestadiolaisia, ja suurperheet ovat muuten vähissä. Meno on todellakin melkoisen villiä (monet ylläolevista jutuista kuulostavat tutuilta, ollaan varmaan samoista maisemista ;) mutta johtuuko se sitten uskonnosta vai lasten määrästä, kuka sen tietää? Sääliksi käy ne pienimmät, jotka yrittää isojen mukana jotenkin pärjätä. Mun kuopus on 2, enkä kyllä ymmärrä miten normaalilla äidinvaistolla varustettu ihminen voi päästää tuon ikäisen yksin ulos.

Mä oon niin ylihysteerinen veden kanssa että en ikinä vois kuvitellakaan muuttavani pienten lasten kanssa minnekään rantatontille. Enkä sellaisissa paikoissa tykkää muutenkaan enempää viettää aikaa kun pelottaa että joku menee hukkumaan. Viime kesänä olin lasten kanssa kerran yksin uimarannalla ja aivan hermoraunio sen jälkeen :D

Olen NIIIN samaa mieltä, kun ollaan esim. käyty mummolassa mökillä, ei lapset varmasti pääse keskenään rantaan! Ja meillä esim. 3v. saa vasta nyt olla TALVELLA ulkona isompien sisarusten kanssa, kunhan näen heidät koko ajan ikkunasta. Yleensä kylläkin ulkoilen lasten kanssa yhdessä, meillä ei isommat vahdi pienempiä. Kesällä en laskisi 3vuotiasta yksin isompien kanssa pihalle, vaikka asutaan ns. metsän keskellä, jossa ei mitään isoja vaaroja ole ympäristössä. Ja ajattele ap, olen vanhoillislestadiolainen!. Olen sitä mieltä, että luonnekysymys tuo on, uskaltaako pieniä päästää keskenään ulos.

Voisin olla aikalailla toistamieltä aloittajan kanssa. Ollaan ite vl ja asutaan pienelllä sivukylällä.

Meidän perhe on ainoa vl perhe tällä kylällä kellä on trampoliini. Mutta myös koko kylän ainoa trampoliini missä on turvaverkot. Ja joka muussa talossa saa hyppiä vaikka se 10 lasta kerralla, isot ja pienet sekaisin. Meillä sääntönä on että 2 suurinpiirtein samankokoista saa hyppiä kerralla.
Tosin joskus nuo teinit menee hyppyyttämään pieniä niin että ite vain istuvat ja antavat pienten hyppiä.

Sitte tuohon pyöräilyyn. Täällä kuljetaan koulumatkat pyörällä ja se olen minä joka toistuvasti soitan opettajalle siitä että lapset ei käytä pyöräilykypärää. Eli saan tapella omien lasten kanssa että laittavat sen kypärän päähän. Monesti sanoneet että heitä haukutaan nössöiksi kun pitävät kypärää. Koululla ei tunnu olevan minkäänlaista valvontaa asian suhteen. Kaikesta huolimatta pakotan lapsille sen kypärän päähän ja aika hyvin nuo sen ovat oppineet. Sisaruksista on se hyöty että huomaavat kyllä jos joku fuskaa ja tulevat sanomaan. Sama koskee näin pimeällä heijastin liivejä.

Autossa on vyöt kiinni kaikilla. Mutta täytyy myöntää että muutaman kaverin lasta on saanu aika tiukastikin komentaa pitämään vyöt koko matkan kiinni. Toisaalta tiedän ei vl perheitäkin joissa ei olla niin tarkkoja et kaikille on istumapaikka ja turvavyö.

Mutta näin siis meillä. Ai niin tuosta vedestä. Meillä on mun vanhempien mökki saaressa. Eikä ikinä ole tarvinu pelätä että lapset hukkuu. Niitä on pienestä asti opetettu miten veden ääressä ollaan. Yhtään läheltäpiti tilannetta ei tässä kymmenen vuoden aikana ole ollut. Lapset on saanu suht vapaasti olla ja liikkua rannassakin (tosin matalaa tuossa oleskelualueella) . Ja esim koululaiset on saaneet uida keskenään vaikka jonku matkaa rannasta alkaa äkkisyvä.
Kun taas veljen vaimo sano ettei tuonne mökille lähde niin kauan kuin on pieniä. Sano et lapset juoksee pää edellä suoraan järveen. Tyyli tosin on et heti on täys paniikki päällä kun lapsi on enemmän kuin 5 m rannasta. Eli tuossakin auttais aika paljon eri tyyli lähestyä asioita.

Ite oon sitä mieltä et lapsia varjellaan liikaa. Koko ajan pitää olla vanhemmilla kontrolli missä lapset on ja mitä tekee. Mitä omasta lapsuudesta muistaa sitä lähdettiin koulun jälkeen ulos. Jossain välissä käytiin syömässä ja taas mentiin. Ei vanhemmat tienneet missä oltiin ja mitä tehtiin (meitä oli "vain" 4 lasta) . Mutta syyllistyn tuohon itekin. Meillä pitää kysyä lupa jos lähtee edes naapuriin. Tai yleensäkään pihasta. Samoin aina on kotiintulo aika, puhelimet mukana jne.

jospa ne toivoo että, joku pikku vahinko sattuu. Niin pääsevät yhdestä mukulasta eroon. Kun ehkäisy on kielletty niin meneehän se näikin. Rampoliinissä kyllä ehottomasti olisi oltava verkko. :0 itse joskus lensin verkottomasta rampolinistä alas, ja katkaisin nilkkani. olin 14v :(

jospa ne toivoo että, joku pikku vahinko sattuu. Niin pääsevät yhdestä mukulasta eroon. Kun ehkäisy on kielletty niin meneehän se näikin. Rampoliinissä kyllä ehottomasti olisi oltava verkko. :0 itse joskus lensin verkottomasta rampolinistä alas, ja katkaisin nilkkani. olin 14v :(

Ja joo veljen pojalla meni nilkasta nivelsiteet meidän trampoliinissa, missä oli turvaverkot kylläkin. Eikä menny kauaa kun saman veljen toisella pojalla meni myös nivelsiteet nilkasta ihan vaan sählypelissä (nurmikolla) et ei tuo verkkokaan kaikkeen auta.

uskoo ken tahtoo :D :D :D (siis tuo autolla kuskaamis kohta)

No kyllä minä melkein voisin"yleistää" tuon juuri lestadiolaisten tyyliksi. Täällä meilläpäin ainakaan ei tuollaisia suurperheitä ole muutakuin lestadiolaisilla... ja meno on aika hurjaa välillä! Pieniä lapsia leikkii autoteillä, vanhemmat lapset "vahteina". Esimerkiksi kesällä yksi arki-ilta NOIN 1v, 3v ja 7v leikkivät autotiellä vielä klo 22.30... pienin istui maassa ja muut ajoivat pyörillä päälle. Pienin itki. Talvella on pari kertaa pieniä tullut vaippapäällä vastaan ulkona (karanneet varmaan, mutta kuitenkin)... Lasten äitiä en ole nähnyt kuin muutaman hassun kerran ja isä näyttää tekevän aikas pitkää päivää kodin ulkopuolella!
Ja tällaisia vastaavia kokemuksia on sattunut monille ystävilleni täälläpäin... tuntuu että lastadiolaisperheissa eletään vähän kuin pellossa.

Miksi et tee lastensuojeluilmoitusta?! Ajattele lasten turvallisuutta!

oikeesti ihan kamalaa puhetta, laitas kuva niin nään kellä oin näin sairas ajatusmaailma

ihmettelen jos ette tee ilmoituksia jos lasten hoitoa laiminlyödään! mutta älkää PLIIIIIIIIIIs yleistäkö! (ja sitte toisessa ketjussa ihmetelläåän miks me lestat ollaan vaan omissa piireissämme, miksiköhän ku tietää muiden ajatukset meistä)

onneks kukaan ei varmasti arvaa mikä mä ja ystäväni ollaan. meinaa nii erilaista meidän touhu on ku tänne kirjotellaan :D

Liittyykö tuo huolettomonuus mielestänne uskonnolliseen taustaan vai onko kyseessä luonnejuttu?

Peesi!! On se muuten kumma että ap;n tapasilla on aina aikaa kyylätä mitä lestat tekee, ja jättää tekemättä. Lisäksi aina on näissä jutuissa virtaava joki lähellä : ))) Ettet oliskin ap yksi ja sama, joka näitä ääliö-alotuksia tehtailee?

Miksi se vakaumus muuten pitää aina mainita? Mainitsetko muistakin? " Ateisti-sukulainen.." "Luterilais-opettaja..." jne

- Varmasti isossa perheessä meno on villiä ja pienet menevät isojen perässä, mutta miksei pihaa aidata, jos joki tai tie lähellä?
- Miksi autossa ei voi olla kaikille istuinta ja niissä istua?

Siis villi meno johtuu isosta lapsimäärästä, mutta vaaratilanteet ja lain vastaisuus autoilussa on ihan typeryyttä.