Eihän hoitajat saa katsoa omia tietojaan efficasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Opiskelija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"Opiskelija"

Vieras
Olen itse lähihoitajaopiskelija ja muistaisin kyllä, että ei efficasta saa katsoa edes omia tietojaan vaikka siihen olisi mahdollisuus.

Kävin yksi päivä terveyskeskuksessa ja kuulin kun joku nuorempi hoitaja kysyi vanhemmalta hoitajalta, että saako omia tietoja katsoa. Vanhempi hoitaja sanoi, että kyllä hän on ainakin katsonut esim. labrakokeet.

Miksi ei saisi? ei terveyskeskus voi säilyttää susta mitään tietoja mitä et saisi itse lukea. Jokainen voi marssia tiskille ja pyytää ne tiedot nähtäväksi.

Hoitajat eivät saa katsella omia tietojaan. Jostain käsittämättömästä syystä, sillä jokaisellahan on tarkistamisoikeus omiin papereihinsa. Ja pian ollaan siinä, että jokainen voi katsella omia tietojaan kotikoneelta pankkitunnuksilla.

[QUOTE="vieras";26257151]Miksi ei saisi? ei terveyskeskus voi säilyttää susta mitään tietoja mitä et saisi itse lukea. Jokainen voi marssia tiskille ja pyytää ne tiedot nähtäväksi.[/QUOTE]

ei saa katsoa. toki hän voi osastonhoitajalta tms. pyytää että saanko katsoa. monis paikois on rajattu myös niin, ettei edes käytännössä pääse katsomaan omia tietoja. siis näkee vain heidän, joiden tietoja tarvitsee. tk:ssa tietty ei näin voi olla, kun näkee asiakkkaan kuin asiakkaan.

Omia tietoja ei saa katsoa. Onhan se vähän hassua, mutta niin se vaan on. Tietojen katsomisen peruste on hoitosuhde, ja itseensä ei ole hoitosuhdetta kellään. Myöskään lääkärit eivät saa katsoa omia tietojaan.

Periaatteessa ei kai saa katsoa, mutta jos käy katsomassa omia tietojaan, niin ei siitä mitään seuraa. Jokaisella on oikeus tietää, kuka on käynyt katsomassa tietoja ja myös kaikki itsea koskevat tekstit on oikeus lukea. Eli: jos olet katsonut omat tietosi, niin omapa taitaa olla asiasi. Omiani en ole käynyt katsomassa, koska tilaan epikriisit kotiin.Labravastauksiani olen joskus katsonut.

ei saa katsoa. toki hän voi osastonhoitajalta tms. pyytää että saanko katsoa. monis paikois on rajattu myös niin, ettei edes käytännössä pääse katsomaan omia tietoja. siis näkee vain heidän, joiden tietoja tarvitsee. tk:ssa tietty ei näin voi olla, kun näkee asiakkkaan kuin asiakkaan.

Jaa. No mä ainakin pyyhkisin persettäni tuollaisella säännöllä. Tiedän ettei kaikissa paikoissa pääse, mutta naurettavaahan se on että ei voi koneelta katsoa omia tietoja ominpäin jos se on mahdollista, mutta työvuoron jälkeen voit marssia siihen tiskille ja pyytää työkaveria antamaan sulle ne tiedot. Koska siihen JOKAISELLA on oikeus. Ehkä se sääntö liittyy ennemmin siihen ettei työaikaa saa käyttää omien tietojen katseluun tms.

Periaatteessa ei kai saa katsoa, mutta jos käy katsomassa omia tietojaan, niin ei siitä mitään seuraa. Jokaisella on oikeus tietää, kuka on käynyt katsomassa tietoja ja myös kaikki itsea koskevat tekstit on oikeus lukea. Eli: jos olet katsonut omat tietosi, niin omapa taitaa olla asiasi. Omiani en ole käynyt katsomassa, koska tilaan epikriisit kotiin.Labravastauksiani olen joskus katsonut.

Joissain paikoissa omia tietoja ei edes voi katsoa. Silloin tietoja katsellaan työkaverin tunnuksilla...

Näin siis minäkin ajattelen, tuo persuksen pyyhkimiskommetti nyt vaan tuli jostain ärsytyksen syövereistä.

Niitä omia tietoja ei saa katsella koska silloin on voinut käydä myös muuttelemassa niitä omia tietoja itselle suotuisimmiksi. Eli tällä säännöllä estetään omien tietojen muuttelu.

No omat tiedot saa KAIKKI (kannet jne) sitten, kun on lääkäri paikalla kertomassa, jos sulla on kysyttävää...

Niin se menee taiteen sääntöjen mukaan oikeasti.
Eri asia miten toteutuu.

[QUOTE="vieras";26257188]Jaa. No mä ainakin pyyhkisin persettäni tuollaisella säännöllä. Tiedän ettei kaikissa paikoissa pääse, mutta naurettavaahan se on että ei voi koneelta katsoa omia tietoja ominpäin jos se on mahdollista, mutta työvuoron jälkeen voit marssia siihen tiskille ja pyytää työkaveria antamaan sulle ne tiedot. Koska siihen JOKAISELLA on oikeus. Ehkä se sääntö liittyy ennemmin siihen ettei työaikaa saa käyttää omien tietojen katseluun tms.[/QUOTE]
Olen ollut myös omalla terveysasemallani töissä, ja kyllä sääntö on ettei omia tietoja saa käydä katsomassa, koska työn antamiin potilasasiakirjojen lukemisen oikeuksiin kuuluu se että pitää olla potilassuhteessa.
Omat tiedot voi sitten pyytää oman solun työkaverilta, siihen on oikeus, eihän muillakaan asiakkailla ole mahdollisuuksia plarata koneella tietojaan.

Kaikista katselukerroista jää ns. audit logit joista voi vuosien päästäkin nähdä kuka on katsellut kenenkin tietoja.

Uskomatonta miten lapsellista porukkaa täälläkin jotka kuvittelevat että tietoja voi tuosta noin vaan katsella miten huvittaa. Laitankin tästä roskalehdistölle juttuvinkin niin kohta alkaa hoitsujenkin päitä putoilemaan kohta ympäri maata kun aletaan selvittämään kuka on käyttänyt oikeuksiaan väärin. Varmaan hieno menettää työpaikkansa tuollaisen takia.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;26257282:
Olen ollut myös omalla terveysasemallani töissä, ja kyllä sääntö on ettei omia tietoja saa käydä katsomassa, koska työn antamiin potilasasiakirjojen lukemisen oikeuksiin kuuluu se että pitää olla potilassuhteessa.
Omat tiedot voi sitten pyytää oman solun työkaverilta, siihen on oikeus, eihän muillakaan asiakkailla ole mahdollisuuksia plarata koneella tietojaan.

Ja meidänkin työpaikalla on sääntö ettei netissä saa käydä työajalla, mutta kyllä siellä vähintään joka toinen käy. Semmoista se on, potkut siitä voi parhaillaan saada mutta se lienee melko epätodennäköistä noiden omien tietojen katselun kohdalla. Ja eihän se työkaverikaan ole suhun potilassuhteessa, joten koko asia on taas tehty naurettavaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Käsittämätöntä;26257294:
Kaikista katselukerroista jää ns. audit logit joista voi vuosien päästäkin nähdä kuka on katsellut kenenkin tietoja.

Uskomatonta miten lapsellista porukkaa täälläkin jotka kuvittelevat että tietoja voi tuosta noin vaan katsella miten huvittaa. Laitankin tästä roskalehdistölle juttuvinkin niin kohta alkaa hoitsujenkin päitä putoilemaan kohta ympäri maata kun aletaan selvittämään kuka on käyttänyt oikeuksiaan väärin. Varmaan hieno menettää työpaikkansa tuollaisen takia.

Menettää työpaikka koska on katsellut omia labratietoja? älä nyt viitsi. Laita vaan, saapahan yleisö taas naurunaihetta.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Alkuperäinen kirjoittaja Käsittämätöntä;26257294:

Ai että menettäis työpaikkansa kun katsoo oma labrojaan?
Anna mun nauraa. :D

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;26257282:

No tuohan nyt on älytön sääntö, että työkaveri saa katsella sinun tietojasi, mutta sinä itse et! Työkaveri voi sitten väittää, että sinä olet pyytänyt tulostamaan niitä tietoja, vaikka on oikeasti käynyt omin luvin urkkimassa. Milläs sitten todistat sen oletko urkkinut vai pyynnöstä katsonut/printannut? Meillä kaikki (ainakin ne jotka tunnen vähän paremmin täältä) katsovat itse omat tietonsa, niin ei tule nokan koputtamista. Onhan se kiellettyä, mutta ei siinä ole mitään järkeä, varsinkin kun osa niistä teksteistä on vielä itse kirjoitettuja lääkärin sanelun mukaan. Tuolla joku kirjoitti omien tietojen muuttelusta -jokainen näppäily näkyy kyllä siellä eli jos jotain menee muuttelemaan, näkyy että itse on niin tehnyt.

Hoitajat eivät saa omia tietojaankaan katsella, niin tyhmältä kuin se kuulostaakin.
Meille ainakin koulutuksissa on sanottu, että seuraamuksia tulee siitäkin, jos tapauksia ilmenee.

Niitä omia tietoja ei saa katsella koska silloin on voinut käydä myös muuttelemassa niitä omia tietoja itselle suotuisimmiksi. Eli tällä säännöllä estetään omien tietojen muuttelu.

Ajattelitko, että joku käy korjaamassa labravastauksensa suotuisammiksi, tai korjaa vähän leikkauskertomustaan ;) :laugh: Tiedätkö, että potilastiedoista ei pysty poistamaan mitään?! Korjauksen voi tehdä, mutta alkuperäiset jäävät silti talteen. Ja korjauksesta jää aina myös korjaajan tiedot näkyviin.

Todellinen syy on kuitenkin se, että vain sellaisen ihmisen tietoja saa katsella ja lisäillä, kehen on olemassa hoitosuhde. Omaan itseensä sitä ei ole.

No omien tietojen katsominen lienee asianomistajarikos joten rikosoikeudelliseen vastuuseen omien tietojen katselusta ei joudu. Normaalin irtisanomisprotokollan mukaisesti siitä kyllä voi työnsä menettää jos se työpaikalla on kielletty ja jos toistuvasti sitä tekee, jää kiinni ja saa ensin varoitukset -> työnantajalla on mahdollisuus irtisanoa työntekijä sääntöjen toistuvasta rikkomisesta.

Yhteistyössä