Eikös pph:n lapsia päde samat säännöt kuin hoitolapsia???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mörökölli äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja no taas joo:
Yllätys yllätys, totta helvetissä päiväkodeissa on lapset omissa leikeissään ilman vieressä vahtivaa aikuista! Alle 3v osastoilla yleensä vähemmän mutta siitä isommat kyllä leikkii ihan omin päin -suljettujen ovien takana. Käydään vaan kattomassa et kaikki on ok. Lapsen kehitykselle on haitallista se että siinä tojotetaan koko ajan vieressä vahtaamassa.. Eikä nukkumahuoneessakaan oo isojen puolella aikuinen ku tietyn aikaa. Mistä hitosta täällä löytyy näitä ihme tietäjiä joillei oo oikeesti hajuakaan koko hommasta?

Ei ne vieressä vahtaa, mutta niillä on iso tila, missä on lapsilla erilaisia leikkinurkkauksia: kotileikki, autoleikki, eläinleikki, majaleikki, jne. Aikuinen on samassa tilassa, muttei vieressä vahtaamassa. Vahtimisesta en ole puhunut mitään, vaan siitä, että aikuinen on läsnä - ei jossain toisessa kerroksessa, sillä toista kerrosta ei edes ole. Eikä ole edes suljettavia ovia, ellei lapsia sitten laiteta leikkimään eteiseen kenkien sekaan, tai vessaan.

Aikuinen on aina myös paikalla nukkumahuoneessa, sillä kaikki lapset eivät nuku, osa vaan lepää, ja jos aikuinen poistuu niin muksut karkaavat sängystä samantien.

Mä olen kyllä ottanut selvää - kysellyt henkilökunnalta, sekä niiltä kavereiltani jotka ovat siellä töissä olleet.

Alkuperäinen kirjoittaja kiinnostunut:
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
että ryhmässäni on alle vuoden ikäinen lapsi, 2-vuotias ja 3-vuotias hoitolapsi. Noiden pienten kanssa ei portaissa kulkeminen sujuisi kuin hoitajan avulla ja lisäksi lasten huoneissa kaikkea pientä sälää, joka saattaisi kulkeutua lasten suuhun. Hoitajan ON OLTAVA SAMASSA TILASSA KUIN HOITOLAPSET! Näin meille on sanottu.

Miten sinä käyt vessassa?

Minä käyn vessassa työpäivän aikana, uskokaa tai älkää. Ja miten siellä käyn ei kuulu tällä palstalla kellekkään. Mutta uskoisin, että kotiäidit tietävät tähän vastauksen ilman minun tyhjentävää vastaustani :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Mä olen kyllä ottanut selvää - kysellyt henkilökunnalta, sekä niiltä kavereiltani jotka ovat siellä töissä olleet.

Mä en halua provosoida, enkä arvostella, mut mitä sä saavutat (muuta kuin itsellesi mielenrauhan ) tällä kamalalla utelulla ja kuulustelulla, että miten siellä pk:ssa toimitaan? Etkö sä luota hoitajiin / lto:jiin yhtään?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla alkaa työpäivä 6 jälkeen, et sori vaan sille hoitolapselle joka ei pääse talon toiseen päähän leikkimään kun siellä nukkuu vielä muu perhe.

Tuohan on täysin ymmärrettävää.
Mutta ei teillä pääse varmaan perheenjäsenetkään leikkimään sinne huoneeseen päiväuniaikaan, missä hoitolapset nukkuu, vai...? =)

Alkuperäinen kirjoittaja edelleen se pph jota jo ärsyttää...:
Alkuperäinen kirjoittaja kiinnostunut:
että ryhmässäni on alle vuoden ikäinen lapsi, 2-vuotias ja 3-vuotias hoitolapsi. Noiden pienten kanssa ei portaissa kulkeminen sujuisi kuin hoitajan avulla ja lisäksi lasten huoneissa kaikkea pientä sälää, joka saattaisi kulkeutua lasten suuhun. Hoitajan ON OLTAVA SAMASSA TILASSA KUIN HOITOLAPSET! Näin meille on sanottu.

Miten sinä käyt vessassa?

Minä käyn vessassa työpäivän aikana, uskokaa tai älkää. Ja miten siellä käyn ei kuulu tällä palstalla kellekkään. Mutta uskoisin, että kotiäidit tietävät tähän vastauksen ilman minun tyhjentävää vastaustani :)

no jos sä käyt ilman lapsia siellä vessassa, niin silloinhan sä et ole samassa tilassa hoitolasten kanssa.

Minä ymmärtäisin että pph:n lapsille pätee samat säännöt esim. ei saa lyödä tai satuttaa, ei tulla tuulikaappia pidemmälle ulkokengissä, ruokapöydässä käyttäydytään jne.

Mutta, ne pph:nkin lapset ovat ihan kotonansa, eivät "töissä" hoitolasten takia. Minusta olisi kohtuutonta jos lasten pitäisi äitinsä työn takia luovuttaa oma huoneensa, omat lelunsa, oma sänkynsä jne. kaikki toisten armoille eikä olisi mitään yksityisyyttä.

[quote

Aikuinen on aina myös paikalla nukkumahuoneessa, sillä kaikki lapset eivät nuku, osa vaan lepää, ja jos aikuinen poistuu niin muksut karkaavat sängystä samantien.
e]

Hmm.. Mihinkähän sitä repeis päikkä aikaan kun 1 nukkuu vaunuissa ulkona, 1 meidän makkarissa (jossa ei muuten olla kuin vaan päiväuniaikaan!!!) 1 tytön huoneessa (jossa ei myöskään olla muuten) ja 5v joka ei nuku on olkkarissa... Missä mun pitäis sit olla??? Yleensä kyllä pelaan ja luen sen 5v:n kans..

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:

Mä en halua provosoida, enkä arvostella, mut mitä sä saavutat (muuta kuin itsellesi mielenrauhan ) tällä kamalalla utelulla ja kuulustelulla, että miten siellä pk:ssa toimitaan? Etkö sä luota hoitajiin / lto:jiin yhtään?

En mä ole kuulustellut, mä olen vaan halunnut tulla tietoiseksi siitä, mitä päiväkodissa päivän aikana tapahtuu, silloinkin kun en ole itse näkemässä. Paljonhan mä siellä olen ollutkin, kaikenmaailman palavereissa, keskellä päivää, enemmän kuin monet muut vanhemmat.
Jo ennen päivähoidon alkua kyselin naapuruston vanhemmilta kokemuksia alueen eri päiväkodeista, kävin tutustumassa muutamaan pk:hon, keskustelin puhelimessa parista mulle tärkeästä asiasta hoitajien kanssa, jne.
Eli haluan tietää, missä lapseni ovat, ja miten heitä siellä kohdellaan & kasvatetaan. Ei tule yllätyksiä, eikä ristiriitojakaan ole tullut.

Luotan hoitajiin ja lastentarhanopettajiin, mutta tietyt asiat olen silti halunnut selvittää.

En mä ole kuulustellut, mä olen vaan halunnut tulla tietoiseksi siitä, mitä päiväkodissa päivän aikana tapahtuu, silloinkin kun en ole itse näkemässä. Paljonhan mä siellä olen ollutkin, kaikenmaailman palavereissa, keskellä päivää, enemmän kuin monet muut vanhemmat.Jo ennen päivähoidon alkua kyselin naapuruston vanhemmilta kokemuksia alueen eri päiväkodeista, kävin tutustumassa muutamaan pk:hon, keskustelin puhelimessa parista mulle tärkeästä asiasta hoitajien kanssa, jne.
Eli haluan tietää, missä lapseni ovat, ja miten heitä siellä kohdellaan & kasvatetaan. Ei tule yllätyksiä, eikä ristiriitojakaan ole tullut.

Luotan hoitajiin ja lastentarhanopettajiin, mutta tietyt asiat olen silti halunnut selvittää.

No miks sä olet ollu siellä?

suorastaan superihminen. Mitäs jos ap ottaisit lapsesi pois kokonaan päivähoidosta ja hoitaisit Nico-Petterisi ihan itse? Silloin hän saisi koko oman asuntonne KOKONAAN käyttöönsä ja olisi onnellinen, eikö vain?

"No miks sä olet ollu siellä?"

Meillä on ollut monia yhteispalavereja henkilökunnan, kiertävän erityislastentarhanopettajan, yms kesken. Sekä tukiviittomien opettelua (minä ja pk:n henkilökunta opeteltiin). Liittyen mun pojan puheen kehityksen viivästymään.
Ja ne on järjestetty päiväuniaikaan yleensä.

(lainaukset meni vituralleen näköjään)

En mä ole kuulustellut, mä olen vaan halunnut tulla tietoiseksi siitä, mitä päiväkodissa päivän aikana tapahtuu, silloinkin kun en ole itse näkemässä. Paljonhan mä siellä olen ollutkin, kaikenmaailman palavereissa, keskellä päivää, enemmän kuin monet muut vanhemmat.
Jo ennen päivähoidon alkua kyselin naapuruston vanhemmilta kokemuksia alueen eri päiväkodeista, kävin tutustumassa muutamaan pk:hon, keskustelin puhelimessa parista mulle tärkeästä asiasta hoitajien kanssa, jne.

Ohohoh! Oletpa todella edistynyt ja tiedostava ihminen. Olen aiemmin seurannut keskusteluitasi ja puhut usein asioista kuin tietäisit kaiken, vaikka oikeasti sulla ei ole hajuakaan mistä kirjoitat! Otapa ensin asioista ihan oikeasti selvää ennenkuin tulet tänne julistamaan omista pikku tutkimuksistasi.

Meillä on ollut monia yhteispalavereja henkilökunnan, kiertävän erityislastentarhanopettajan, yms kesken. Sekä tukiviittomien opettelua (minä ja pk:n henkilökunta opeteltiin). Liittyen mun pojan puheen kehityksen viivästymään.

Ahaa, eli siis erkkalapsi kyseessä. Selittää paljon =)

Viis lainauksista, kun sulla ei oikeasti ole mitään sanottavaa etkä osaa riittävän hyvin perustella vastauksiasi.

Alkuperäinen kirjoittaja höpölöpö:
Ohohoh! Oletpa todella edistynyt ja tiedostava ihminen. Olen aiemmin seurannut keskusteluitasi ja puhut usein asioista kuin tietäisit kaiken, vaikka oikeasti sulla ei ole hajuakaan mistä kirjoitat! Otapa ensin asioista ihan oikeasti selvää ennenkuin tulet tänne julistamaan omista pikku tutkimuksistasi.

En mä koskaan ole väittänyt tai kuvitellut tietäväni kaikkea, mutta aika paljon mä tiedän esim. siitä, millaisessa paikassa mun lapset ovat hoidossa.

Ei mulla ole koskaan kiire sieltä pois, ehdin aina jutella henkilökunnan kanssa kun haen lapset, ja myös aamuisin ehdin vaihtaa pari sanaa. Jos mulla on sanottavaa, sanon sen, ja jos kysyttävää niin kysyn.

Ei minusta olisi sellaiseksi, kuten pari kaveriani, jotka eivät edes tiedä lastensa hoitajien nimiä, saatikka hoitokavereiden nimiä.

Alkuperäinen kirjoittaja *:
Alkuperäinen kirjoittaja mörökölli äiti:
Lapsemme ovat pph:ssa ja siellä muutoin näyttäisi lapsia koskevan samat säännöt (niinkuin hän sanoo), mutta hoitajan oma 5v poika saa oleilla omassa huoneessaan yläkerrassa, minne ei hoitolapsilla ole mitään asiaa (meidän 5v ja 2v poika hänellä hoidossa). Alakerta on hoitoaluetta, niin kuin hän on sanonut. Hän vetoaa siihen että pojallaan on oikeus olla yläkerrassa, koska onhan se hänen kotinsa! Voi luoja!!! Pikkasen kihisee....

meidän lapsen pph:lla sama juttu, mutta ymmärrän kyllä sen. Raput on tietysti vähän vaarallisetkin jos pieniä lapsia hoidossa ja kyllä pph:n lapsilla on oikeus omat lelunsa ja tavaransa pitää ominaan. Mutta se mua häiritsee, että sen oma lapsi ei nuku päikkäreitä ja muiden on kuitenkin pakko..

Ei meidänkään hoitajan muksun tarvitse nukkua päikkyjä. Meidän 5v pojan täytyy, ja antaa sen nukkua sit niin kauan kuin nukkuu! Eilenkin hän oli sängyssä jo ennen puolta yhdeksää, mutta valvoi vielä kymmeneltä kun ei saanut unta. Hoitajan mielestä poika on vaan niin väsynyt että tarvii saada nukkua niin kauan kuin nukuttaa...eli hän itse pääs(s)ee vähemmällä?!?

Alkuperäinen kirjoittaja höpölöpö:

En mä koskaan ole väittänyt tai kuvitellut tietäväni kaikkea, mutta aika paljon mä tiedän esim. siitä, millaisessa paikassa mun lapset ovat hoidossa.

Ei mulla ole koskaan kiire sieltä pois, ehdin aina jutella henkilökunnan kanssa kun haen lapset, ja myös aamuisin ehdin vaihtaa pari sanaa. Jos mulla on sanottavaa, sanon sen, ja jos kysyttävää niin kysyn.

Ei minusta olisi sellaiseksi, kuten pari kaveriani, jotka eivät edes tiedä lastensa hoitajien nimiä, saatikka hoitokavereiden nimiä.

Ihan yhtä paljon pp-hoidossa vanhemmat näkevät paikan toimintaa ja oppivat taatusti tuntemaan lastensa hoitajan nimen :) Ja yllätys yllätys: myös pph:lla saattaa olla erkkalapsia (itselläni on) ja useinkin järjestämme näitä meetingejä meillä ja meille siis saapuu päälle moniammatillinen tiimi ja tottakai lapsen/lasten vanhemmat. Kyllä hekin näkevät yhtälailla hoitopaikan toimintaa ja omien hoitolasteni vanhemmat ovat myös (yllätys, yllätys) valveutuneita ja kiinnostuneita toiminnastamme. Ja ilomielin heille kerron :)

Eli näillä kirjoituksillasi et onnistu kumoamaan sitä tosiseikkaa, että pph on yhtä hyvä ellei parempi hoitomuoto lapsille, vaikka päinvastaista väitetäänkin. Olet usein yrittänyt mustamaalata tällä palstalla pp-hoitoa siinä kuitenkaan onnistumatta. Jospa keksisit nyt jo jonkun toisen aiheen, please ?

Alkuperäinen kirjoittaja Mörökölli äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja *:
Alkuperäinen kirjoittaja mörökölli äiti:
Lapsemme ovat pph:ssa ja siellä muutoin näyttäisi lapsia koskevan samat säännöt (niinkuin hän sanoo), mutta hoitajan oma 5v poika saa oleilla omassa huoneessaan yläkerrassa, minne ei hoitolapsilla ole mitään asiaa (meidän 5v ja 2v poika hänellä hoidossa). Alakerta on hoitoaluetta, niin kuin hän on sanonut. Hän vetoaa siihen että pojallaan on oikeus olla yläkerrassa, koska onhan se hänen kotinsa! Voi luoja!!! Pikkasen kihisee....

meidän lapsen pph:lla sama juttu, mutta ymmärrän kyllä sen. Raput on tietysti vähän vaarallisetkin jos pieniä lapsia hoidossa ja kyllä pph:n lapsilla on oikeus omat lelunsa ja tavaransa pitää ominaan. Mutta se mua häiritsee, että sen oma lapsi ei nuku päikkäreitä ja muiden on kuitenkin pakko..

Ei meidänkään hoitajan muksun tarvitse nukkua päikkyjä. Meidän 5v pojan täytyy, ja antaa sen nukkua sit niin kauan kuin nukkuu! Eilenkin hän oli sängyssä jo ennen puolta yhdeksää, mutta valvoi vielä kymmeneltä kun ei saanut unta. Hoitajan mielestä poika on vaan niin väsynyt että tarvii saada nukkua niin kauan kuin nukuttaa...eli hän itse pääs(s)ee vähemmällä?!?

että edelleen se hoitajan lapsi on siis siellä kodissaan ja saa mahdollisesti nukkua aamulla pitkään mitä oma lapsesi ei ehkä voi tehdä? Ja oma lapsesi on HOIDOSSA mutta hoitajan oma lapsi on kodissaan eikä väsy samalla tavalla kuin hoitolapset (varsinkin kun saa välilllä käydä siellä, hui kamalaa, omassa huoneessaan rauhoittumassa...)

Ihan yhtä paljon pp-hoidossa vanhemmat näkevät paikan toimintaa ja oppivat taatusti tuntemaan lastensa hoitajan nimen :) Ja yllätys yllätys: myös pph:lla saattaa olla erkkalapsia (itselläni on) ja useinkin järjestämme näitä meetingejä meillä ja meille siis saapuu päälle moniammatillinen tiimi ja tottakai lapsen/lasten vanhemmat. Kyllä hekin näkevät yhtälailla hoitopaikan toimintaa ja omien hoitolasteni vanhemmat ovat myös (yllätys, yllätys) valveutuneita ja kiinnostuneita toiminnastamme. Ja ilomielin heille kerron :)

Eli näillä kirjoituksillasi et onnistu kumoamaan sitä tosiseikkaa, että pph on yhtä hyvä ellei parempi hoitomuoto lapsille, vaikka päinvastaista väitetäänkin. Olet usein yrittänyt mustamaalata tällä palstalla pp-hoitoa siinä kuitenkaan onnistumatta. Jospa keksisit nyt jo jonkun toisen aiheen, please ?

Mä olen kertonut palstalla omia kokemuksiani pph:lla olemisesta - ja ne ovat aika karmeita itse asiassa. Olen kertonut parista tuntemastani pph:sta jotka mielestäni ovat vähemmän hyviä työssään. Ja olen kertonut syitä sille, miksi juuri minä olen valinnut omille lapsilleni mielummin päiväkodin kuin pph:n.

Sitä tosiseikkaa, että hyviä hoitajia on paljon, ja joillekin lapsille perhepäivähoito on paras vaihtoehto, en ole koskaan kiistänyt.

Joten sinun, hyvä pph, on ihan turha vetää hernettä nenääsi. Tiedän varsin hyvin että pph:lla olevien lasten vanhemmat taatusti tietävät lapsensa hoitajan nimen, jne, mutta vastasin vain tuolle jonka mielestä minä en tiedä mitään lasteni päiväkodin arjesta ja siitä millaista siellä on.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörökölli äiti:

Mä ymmärrän, että kaikkien hoitolasten tarvitsee nukkua päikkärit tai edes levätä, niinhän se päiväkodissakin on.
Mutta puhu hoitajalle siitä, että lapsi ei nukahda yöunille, jos saa hoidossa nukkua liian pitkään. Ehkä hän voisi herättää lapsen 45 min unien jälkeen tms. Puhu asiasta, selitä oma näkökantasi, ihminen se hoitajakin on ja kaiken lisäksi vielä itsekin äiti, eli kyllä hän varmasti ymmärtää =)

Jos omat lapset olisivat hoidossa, en nurisisi jos perhepäivähoitaja haluaa pitää lasten huoneet, makuuhuoneen alueena jonne ei lapsia päästetä. Leluja varmaankin on muutenkin, eikä tule sitten kinaa tai hajoa leluja. 5v on jo muutenkin usein aika tarkka tavaroistaan, ja onhan se eri asia leikkiikö leluilla itse vai koko kööri 5 päivänä viikossa.

Mä olen kertonut palstalla omia kokemuksiani pph:lla olemisesta - ja ne ovat aika karmeita itse asiassa. Olen kertonut parista tuntemastani pph:sta jotka mielestäni ovat vähemmän hyviä työssään. Ja olen kertonut syitä sille, miksi juuri minä olen valinnut omille lapsilleni mielummin päiväkodin kuin pph:n.

Sitä tosiseikkaa, että hyviä hoitajia on paljon, ja joillekin lapsille perhepäivähoito on paras vaihtoehto, en ole koskaan kiistänyt.

Joten sinun, hyvä pph, on ihan turha vetää hernettä nenääsi. Tiedän varsin hyvin että pph:lla olevien lasten vanhemmat taatusti tietävät lapsensa hoitajan nimen, jne, mutta vastasin vain tuolle jonka mielestä minä en tiedä mitään lasteni päiväkodin arjesta ja siitä millaista siellä on.

mutta en silti ymmärrä, että yrität mustamaalata pp-hoitajia vain muutaman hoitajan perusteella? En ymmärrä missä Perähikiällä asut, jos kaikki alueen yhdellä kädellä laskettavat hoitajat ovat huonoja? Itse asun suth isossa kaupungissa ja voin käsi sydämellä sanoa, että yhtään huonoa hoitajaa en ole vielä tavannut omien lasten ollessa pph:lla tai itse toimiessani pph:na. Erilaisia ihmisiä olen tavannut ja pph:lla kuten pk:ssakin lapsen ollessa hoidossa on tosi tärkeää, että kasvatuskumppanuus toimii. Asioista on osattava keskustella myös niistä vaikeista ja on uskallettava avata suunsa, jos jokin mietityttää. Näin ehkä olet tehnytkin. Mutta ihan oikeasti muutaman "huonon" hoitajan (ehkä siis erilaisen) takia on aivan turha haukkua maan tasalle koko ammattikuntaa. Jos itse käyn kampaajalla enkä tykkää lopputuloksesta niin en voi ajatella, että kaikki muut kampaajat olisivat samanlaisia?

Jotenkin tuntuu ettei joillekin kelpaa mikään hoito! PPH:n pitäisi olla joku superihminen ja heidän lastensa oikeita herran enkeleitä. Jos se on noin vastenmielistä pitää lasta hoidossa ja aina täytyy valittaa hoitajasta, on sitten varmaan parempi hoitaa kotona itse. :|

Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Jotenkin tuntuu ettei joillekin kelpaa mikään hoito! PPH:n pitäisi olla joku superihminen ja heidän lastensa oikeita herran enkeleitä. Jos se on noin vastenmielistä pitää lasta hoidossa ja aina täytyy valittaa hoitajasta, on sitten varmaan parempi hoitaa kotona itse. :|

Pakko työntyä tähän vielä kommentoimaan, että pph:lla ei sais joidenkin mielestä olla omaa elämää ollenkaan, ei baari-iltoja, tai tupakoida työajan ulkopuolella,ei eläimiä jne. Surullista tämmönen musta-valkoinen ajattelutapa :(

Yhteistyössä