Eipä systeemi kannusta osa-aikaiseen työntekoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Myy"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Myy"

Vieras
En ole löytänyt kokoaikaista työtä ja olen siis tällä hetkellä työttömänä. Olen myös sairastellut ja teen opintojani valmiiksi. Haluan kuitenkin pysyä työelämässä kiinni ja pitää kontakteja yllä, eihän sitä ikinä tiedä mikä johtaa työllistymiseen.

Olen ollut useamman kuukauden työttömänä ja nyt sain lyhyen keikan osa-aikaista työtä. Pistää vain kovasti miettimään osa-aikaisen työn mielekkyyttä päivärahalla. Minulla ei ole varaa jäädä ilman päivärahaa satunnaisten keikkojen varaan vielä ja päivärahan saaminen alunperinkin oli kiven alla kun teen vielä ohessa opintoja.

Jos hakee ainoastaan edellisen kuun päivärahaa ilman mitään muutoksia, käsittely on liitossa todella nopeaa ja raha tulee suunnilleen samoihin aikoihin kuun alussa. Nyt kun tein ensimmäisen kerran hakemuksen sovitellusta rahasta, päiväraha viivästyy reippaasti. Odotan nyt viime kuun rahoja, jos en olisi tehnyt parin sadan euron keikkaa, olisivat päivärahat olleet tililläni pari päivää kuun vaihteen jälkeen. Odotan myös mielenkiinnolla sitä, paljonko päivärahasta "rokotetaan" tuon alle kahdensadan takia.

Odotan kauhulla ensi kuuta. Sillä tiedän että tämän vielä parina päivänä tässä kuussa jatkuvan työkeikan palkka tulee maksuun vasta joulukuun puolessa välissä, työpäivät kun ovat loppukuusta ja palkka ei ehdi maksuun kuunvaihteeseen. On todella paska varsinkin joulukuussa odotella rahaa tulevaksi ties milloin.

En voi sanoa että systeemi kannustaisi työntekoon tai tekisi siirtymästä sujuvaa, kuten olisi kait tarkoitus. Ja tiedän että tähän varmaan joku toteaa, että mitäs odotat päivärahaa, varmasti jotain työtä löytyy jos tahtoo. No asia ei ole ollut minun kohdallani niin yksinkertainen. En ole ollut täysin työkykyinen parin viimeisen kuukauden aikana, olen myös tekemässä opintojani valmiiksi osa-aikaisesti. Ensi vuoden puolella näillä näkymin olisi töitä tiedossa kun valmistun. En kyllä jaksaisi tätä byrokratiaa, sitten otan ihan mitä vaan töitä jos tarve niin vaatii vaikken tuota nyt suunnitteilla olevaa pestiä saisikaan.

Kävin liiton sivuilla päivärahalaskurilla laskemassa, niin puolet siitä ruhtinaallisesta 200e palkasta syö päivärahan lasku. Eipä oikeastaan kannttanut käydä töissä jos rahallisesti tätä ja ensi kuuta miettii!

Täytyypä elellä toivossa että tästä olisi edes siten jatkossa työllistymisen kannalta hyötyä. Eipä taida tosin lämmittää mieltä siinä vaiheessa kun joulukuussa odottaa pivärahojen maksupäivää :(

• Tykkää
Reactions: lasipää edellä
Totta. Järjestelmä varmistaa sen, että osa-aikaisia tai lyhytkestoisia töitä ei kannata tehdä. Itse olisin han tyytyväinen siihen, että saisin vaikka vain sen satasen ansaitusta kahdestasadasta, mutta paperisotku ja maksujen viivästyminen tekee sen, että ei maksa vaivan.

Sanos muuta!

Tiedän että työllistymismahdollisuuksiani parantaisi varmasti erilaisten freelance keikkojen heittäminen, mutta en oikein tiedä miten mulla olis niihin varaa tässä vaiheessa! Kuulostaa todella utopistiselta, että ei ole varaa ottaa töitä vastaan, mutta mitäs teet!

Kyllä varovainen saa olla. Näitä esimerkkejä on niin paljon, että jää rahat jumiin sitten jonnekin lukkojen taakse. Ihan just kuulin että keikkatyötä vastaan ottanut ihminen oli mennyt sinne (onko se kelaan kun mennään) vaatimaan. Vaatimalla saanut läpi pikamaksatuksen, että tämmöinenkin on ihan hyvä tietää.

Olivat siis panttaamassa rahojaan ties miten pitkäksi aikaa, ja viive olisi tullut, jos ei itse olisi lähtenyt asiaa erikseen hoputtamaan.

Tuleeko ap.lle edes veronpalautuksia? Kyllä se vaan niin on, että ilman puskuria toi homma riskialtista.

No onneksi vähän tulee. Kyllä meilläkin sitä puskuria oli taloudessa, mutta Tässä se on huvennut meidän perheellä lomautusten ja työttömyyden myötä. Uutta ei pysty säästämään ennenkuin pääsen takasin töihin. Ei meidän nälkää tarvitse nähdä, onneksi mies on töissä. Mutta ankea joulukuu muuten.

Raskasta on elämä laskiessa, miten tätä yhteiskuntaa eniten riistäisi. Tukien kanssa laskelmoidessa. On se raskasta.

En tajua tippaakaan tuollaisia lyhytnäköisiä yhteiskunnan elättejä. AP:kin puhuu jotain, että pitää työtä ja verkostoja sun muita tärkeinä mut oikeasti laskee, miten pääsis vaan helpoimmalla. Varmaan sun pitäis päästä Nokian toimitusjohtajaksi ensi alkuun, jotta lölytyisi motivaatio uhrata kallista aikaasi nostaaksesi ahterin kotisohvalta.

[QUOTE="vieras";29203399]Raskasta on elämä laskiessa, miten tätä yhteiskuntaa eniten riistäisi. Tukien kanssa laskelmoidessa. On se raskasta.

En tajua tippaakaan tuollaisia lyhytnäköisiä yhteiskunnan elättejä. AP:kin puhuu jotain, että pitää työtä ja verkostoja sun muita tärkeinä mut oikeasti laskee, miten pääsis vaan helpoimmalla. Varmaan sun pitäis päästä Nokian toimitusjohtajaksi ensi alkuun, jotta lölytyisi motivaatio uhrata kallista aikaasi nostaaksesi ahterin kotisohvalta.[/QUOTE]

No tuollaisia paskanjauhajia riittää. Minähän riistän yhteiskuntaa, jos haluan. Lapset tarvitsevat ruokaa, oppikirjoja ja katon pään päälle. Joululahjoja saavat myös, jos se minusta on kiinni.

Yhteistyössä