Eipä työkkärissä paljon asiakasta kuunnella..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Vai olettavatko aina, että asiakas valehtelee?
Tyrkytti väkisin töitä eri paikkakunnilta (matkaa 30-60km) eikä millään mennyt perille, etten pääse kulkemaan, kun EI ole autoa eikä noille paikkakunnille mene meiltä julkisia. Lisäksi nämä työt oli sellaisia, joissa iltavuoroja+viikonloppuja.
Lopuksi laittoi nimeni väkisin työhön, joka kyllä omalla paikkakunnalla, mutta iltatyö... Muutama tunti, mutta illalla. Kysyin, että mihinkäs laitan lapset, jos mies ei kotona, ei täällä iltahoitopaikkoja ole ja tutuissa ei ole sellaisia, johon voisin viedä. Sanoin vaan, että etköhän johonkin saa. Isovanhemmat on, 80v, mutta asuvat toisessa suunnassa, joten 20km pitäisi pyöräillen viedä lapsia vanhoille hoitoon, jotka ei edes jaksa katsoa niitä, varsinkaan illalla ja sitten polkea työpaikkaan, joka on vain muutaman kilsan päästä kotoa. Ja sitten hakea lapset yhdeksän jälkeen pois ja taas polkea yhteensä tuo 20km.

No, toivottavasti ei tule kutsua työhaastatteluun. Ala ei ole edes sellainen, josta tykkäisin (itse asiassa suorastaan kammoan, julkista toimimista isommalle porukalle) eikä auta yhtään tulevaisuudessa, kun ei edes läheltä liippaa alaa, mihin haluan nyt kouluttautua.
Virkailijan mielestä pehmeä lasku kotiäityiden jälkeen työelämään. Mikä ihmeen pehmeä lasku? Kauhea stressi itse työstä ja sitten kaiken lisäksi lasten hoidosta ja tulot ei edes yhtään lisääntyisi, kun työtunteja vähän ja nekin syö sitten työkkärikorvausta.

Sanoinkin miehelle jo ennen työkkäriin menoa, että mistä vetoa, että minulle just sattuu virkailija, joka tekee kaikki vaikeaksi ja se, että just minä joudun kärsimään siitä, että meillä ei oikeasti ole autoa. Tiedän nimittäin useamman työttömän, jotka sanoo, ettei ole autoa, vaikka onkin ja tietysti sitä, jolla ei oikeasti ole autoa, ei uskota.

Kiitos, sainpas purkautua. En siis töitä pelkää/karta, jos joku niin luulee. Haluan vain, että se onnistuu käytännössä ja siitä on perheen elatuksessa hyötyäkin eikä vaan haittaa, kuten nyt olisi.

Muistaakseni 80 kilsaa on se alue, miltä sinulle voidaan esittää työpaikkoja. Hoitopaikan puute ei käsittääkseni ole mikään hyväksyttävä syy, jostain kuitenkin kunnan on pakko vuorohoitoa teille tarjota kun sitä tarvitset.

• Tykkää
Reactions: Data
Jos tulee kutsu työhaastatteluun niin totea vaan ettet pääse mitenkään paikalle. Vähän kun vielä selittää tilannetta ettei työhön kulkeminenkaan onnistu niin luulisi että työpaikalla tajutaan.

Kyllähän minun on pakko työhaastatteluun mennä, muuten karenssi paukahtaa takuulla, koska se virkailija jo ilmoitti, ettei työhaastattelussa saa antaa mitään sellaista kuvaa, ettei halua töitä tai ole pätevä siihen ( eli työkkärin mielestä työhaastattelussa pitää valehdella..).
Pitää vaan toivoa, ettei työnantaja palkkaa, kun kuulee hoitovaikeuksista ja että on monta lasta. Koska automaattisesti olen sitten kotona, jos lapset sairastaa. Ja tuo paikka on sinänsä ihanteellinen esim. opiskelijalle.

Ja toiselle kirjoittajalle: tiedän tuon 80km rajasäännön. Ja ei, meidän paikkakunnalla ei ole ilta/yöhoitoa eli tuo on oman itsensä varassa. Ja jos olisikin, niin sitten mentäisi jo miinuksen puolelle, jos lapset olisivat hoidossa ja tulisi hoitomaksut.

Onko joku joskus kuullut että työkkäri oikeasti olisi työpaikkaan yhteyksistä ja utelisi onko haastateltava ollut tosissaan? O_o

No itselläni on sellainen kokemus, että haastattelija kertoi työkkärille, että olin kieltäytynyt työstä, kun kerroin hakeneeni opiskelemaan. Ja karenssi paukahti. Eli mitään tällaisia asioita ei ilmeisesti saa työhaastattelussa kertoa.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28575044:
No itselläni on sellainen kokemus, että haastattelija kertoi työkkärille, että olin kieltäytynyt työstä, kun kerroin hakeneeni opiskelemaan. Ja karenssi paukahti. Eli mitään tällaisia asioita ei ilmeisesti saa työhaastattelussa kertoa.

No hohhoh. Empä oo ennen kuullutkaan O_o Noin tylysti työkkäri ei oo meikää vielä ehtinyt kohdella.

Kyllä minäkin näin oletan, että työnantaja voi ilmoittaa työkkäriin, että he olisivat halunneet just tämän hakijan (voihan se olla se ainoakin hakija), mutta hakija ei ollut valmis työhön.
Voihan se minunkin kohdalla olla, että olen ainoa "hakija2 tai ainoa sopiva niiden mielestä ja sitten tajuavat vastahakoisuuden tai jos suoraan tarjoavat työtä ja sanon, etten saa esim. lapsia hoitoon, niin ilmoittavat työkkäriin, että tarvitaan lisää hakijoita, kun tämä ei tullut. Niin karenssihan siitä tulee, kun ei virkailijaa kerran nytkään kiinnostanut, mitä teen lasten kanssa.
Jos työnantaja haluaa palkata minut, kai täytyy ottaa tuo 3v mukaan töihin tai sitten otan tuon karenssin. Ollaan sitten ilman rahaa ja haetaan sos.toimistosta mitä saadaan.

[QUOTE="aloittaja";28575012]
Ja toiselle kirjoittajalle: tiedän tuon 80km rajasäännön. Ja ei, meidän paikkakunnalla ei ole ilta/yöhoitoa eli tuo on oman itsensä varassa. Ja jos olisikin, niin sitten mentäisi jo miinuksen puolelle, jos lapset olisivat hoidossa ja tulisi hoitomaksut.[/QUOTE]

En käsitä miksi miehesi ei voi iltoja hoitaa lapsianne?

Minä olin tehnyt testin kk aiemmin, olin jo 4kk työkkäri pakotti hakemaan kurssille, kerroin että kurssi kestää pidempään kuin voin siellä olla sillä La aika on silloin ja silloin, työkkäri täti toteaa että raskaudestasi olet tuossa kurssi haastattelu tilanteessa hiljaa tai saat karenssia.
Minullehan tuli kurssi hasstattelu pyyntö, ja siellä kerroin suoraan että työkkäri pakotti ja mulla jää kurssi kesken (oli vielä tyhjäntoimitus kurssi joku miten töitä haen ja mitä teen isona jutti esto olisi ollut työkokeiluneen yli 6kk)

Tietty sitte siellä sanoin totuuden ja kerroin työkkärin kannan ja uhkailun, no ei jostakin syytä ottaneen ;) minua kurssille.
Työkkäri tosin haukku minut miten en päässyt kurssille ja kuinka se oli nuorille suunnattua ja kuinka se olisi minulle hyvä ja jne.
Uskalla ajatella mitä työkkäri olis sanonut jos olisin oiken totuuden kerton

Kun minä olin vuosia sitten työttömänä, minulle tuli työkkäristä työhönmeno-osoitus kuljetustyöhön, vaikka olin ilmoittanut, että minulla ei ole autoa eikä ajokorttia... Olisin toki muuten työn ottanut, mutta en tiedä miten olisin pyörällä kuljettanut milloin mitäkin paketteja... :) Onneksi sain asian selvitettyä virkailijan työnantajan kanssa ilman karenssia. Mutta eivätpä kaikki virkailijat taida aina olla ihan tehtäviensä tasolla. Olisikin pitänyt ehottaa, että otan ko. virkailijan työt kun hän ei selvästikään niitä pysty hoitamaan! :D

[QUOTE="vieras";28575107]En käsitä miksi miehesi ei voi iltoja hoitaa lapsianne?[/QUOTE]

Et käsitä? On kuule monenlaista syytä, miksi joku ei pysty jotakin tekemään ja tämä on nyt meillä, sen kummemmin asiaa täällä nyt ruotimatta (sen verran voin sanoa, ettei ole esim. alkoholismista kyse).

Minun moka oli ilmeisesti työkkärissä se, että kun virkailija kysyi, mitä mieltä tälläisestä hommasta, sanoin suoraan, mitä mieltä olen kyseisestä työstä (en oikeasti vaan pidä siitä, suorastaan kammoan) ja sitten selitin tuon lapsiasian. Joko selitin huonosti asian, ettei virkailija vaan ymmärtänyt pulmaa tai sitten se vaan ärsyyntyi siitä, etten innostunut paikasta, mutta sen asenne oli heti se, kun kuuli, etten pidä työstä, että hän laittaa sinun nimen tänne ja haastattelussa ei saa tuoda ilmi mitenkään, ettei halua paikkaa tai tulee karenssi.

Aikoinaan tutulle kävi niin, että työkkäristä kysyttiin, että mikä olisi sellaista työtä, mitä haluaisi. Tuttu sanoi, että kaikki käy, paitsi kioskiin tai kaupan kassalle ei halua, missä joutuu käsittelemään konetta ja rahaa. Yllätys, seuraavalla viikolla työhön osoitus kioskiin.. Tuttu kieltäytyi työstä ja karenssi tuli että paukahti. Toinen virkailija kuuli tuosta ja ihmetteli kovasti tuon virkailijan toimintaa, etsi toisen työpaikan, johon tuttu pääsi, joten karenssi ei ehtinyt tulla kuin parin viikon mittaiseksi. Ihan kiusantekoahan moni noista on, valitettavasti. Kai sitten joku toisen pärstässä/asenteessa ärsyttää ja helppo kostaa tuolta pallilta käsin.

[QUOTE="vieras";28575135]Kun minä olin vuosia sitten työttömänä, minulle tuli työkkäristä työhönmeno-osoitus kuljetustyöhön, vaikka olin ilmoittanut, että minulla ei ole autoa eikä ajokorttia... Olisin toki muuten työn ottanut, mutta en tiedä miten olisin pyörällä kuljettanut milloin mitäkin paketteja... :) Onneksi sain asian selvitettyä virkailijan työnantajan kanssa ilman karenssia. Mutta eivätpä kaikki virkailijat taida aina olla ihan tehtäviensä tasolla. Olisikin pitänyt ehottaa, että otan ko. virkailijan työt kun hän ei selvästikään niitä pysty hoitamaan! :D[/QUOTE]

No eikö ne edes tarjoutuneet maksamaan ajokorttia? :D

Vinkuvankuvonku. Jos asuu syrjässä, on hyväksyttävä, että jokainen aikuinen tarvitsee auton käyttöönsä. Jos on lapsia hankkinut, täytyy järjestää niin, että heille on töiden mukaiset hoitopaikat. Jos ei ole koulutusta, hankitaan sellainen. Aikuisilla ihmisillä on velvollisuus järkätä asiansa kuntoon, eikä odottaa ilmaista rahaa ilman vastiketta.

Vinkuvankuvonku. Jos asuu syrjässä, on hyväksyttävä, että jokainen aikuinen tarvitsee auton käyttöönsä. Jos on lapsia hankkinut, täytyy järjestää niin, että heille on töiden mukaiset hoitopaikat. Jos ei ole koulutusta, hankitaan sellainen. Aikuisilla ihmisillä on velvollisuus järkätä asiansa kuntoon, eikä odottaa ilmaista rahaa ilman vastiketta.

Olen aivan samaa mieltä. Asia on eri, jos hakemisesta huolimatta ei saa töitä... mutta se, ettei edes ole valmis ottamaan töitä vastaan, on kusipäistä ja itsekästä. Mikä helvetti mä olen elättämään tollasia!!!!!
Mun mielestä on hienoa, että suomessa on tukijärjestelmä, jonka avulla äkillisesti työelämästä tippunut välttyy valtavilta rahahuolilta... mutta, kuten nähdään, aina on niitäkin, jotka kusee varsin hyvän systeemin käyttämällä kaikkia muita hyväkseen.

[QUOTE="aloittaja";28575012]Kyllähän minun on pakko työhaastatteluun mennä, muuten karenssi paukahtaa takuulla, koska se virkailija jo ilmoitti, ettei työhaastattelussa saa antaa mitään sellaista kuvaa, ettei halua töitä tai ole pätevä siihen ( eli työkkärin mielestä työhaastattelussa pitää valehdella..).
Pitää vaan toivoa, ettei työnantaja palkkaa, kun kuulee hoitovaikeuksista ja että on monta lasta. Koska automaattisesti olen sitten kotona, jos lapset sairastaa. Ja tuo paikka on sinänsä ihanteellinen esim. opiskelijalle.

Ja toiselle kirjoittajalle: tiedän tuon 80km rajasäännön. Ja ei, meidän paikkakunnalla ei ole ilta/yöhoitoa eli tuo on oman itsensä varassa. Ja jos olisikin, niin sitten mentäisi jo miinuksen puolelle, jos lapset olisivat hoidossa ja tulisi hoitomaksut.[/QUOTE]

Jos kerrot hoitovaikeuksista ja annat itsestäsi muutenkin penseän kuvan, niin siitäkin voi karenssi paukkua. Koska sinun voidaan katsoa olevan haluton työskenetelmään ja työttömänähän pitää olla valmis ottamaan vastaan kaikki työ (suoja-ajan jälkeen) mitä tarjotaan.Ja yleensä työkkäri on yhteydessä juuri näihin paikkoihin, joita työkkäri itse tarjoaa asiakkailleen.

Lasten hoitoasiat eivät ole työkkärin juttu, se on täysin sinun ja miehesi ongelma. Kunnan on tarjottava vuorohoitopaikkaa, jos työ sellaista vaatii ja isä on myös töissä. Isän harrastukset tai laiskuus sen sijaan eivät myöskään saa olla este, eli isä jättää sitten ne välistä. Jos isä on töissä iltaisin, niin sitten vuorohoitopaikka. Jos isä vain lorvii tai harrastaa, niin sitten isä kotona lasten kanssa.

Autottomuus ei myöskään ole este. Sinun työssäkäntialueesi on 80 km säde kotoasi. Ja sekään ei ole este, jos sulla ei ole autoa viedä lapsia hoitoon. Se ei työkkärille kuulu, miten roudaat kersasi hoitoon eikä myöskään sekään onko teillä yksi vai kaksi autoa. Ja miksei se mies voi antaa autoaan sulle? Eikö teillä ole autoa? Lapsia ei kannata tehdä, jos ei ole resursseja viedä niitä hoitoon äitiysloman jälkeen.

Se nyt on aina tiedetty, että työntekö ei kannata, kun on useampi lapsi vietävä hoitoon. Mutta sellaista se kuule on KAIKILLA. Ei pelkästään sinulla.

Eli kaikki syyt mitä selittelet, ovat pelkkiä selityksiä. Ja selittelehän vaan niitä lisää, niin ihan varmasti saat 3 kk karenssin. Olisit ollut kotihoidontuella, niin ei olis tullut tällaista ongelmaa.

Olen pitänyt itseäni kunnon kukkahattutätinä, mutta nyt ihmettelen kyllä. Mikä kunta ei järjestä vuoropäivähoitoa? Vuoropäivähoidon järjestäminen on kunnan velvollisuus. Jos mies ei ole töissä niin sitten hoitaa lapsia jos äiti on töissä. Piste. Jos iskä golffaa siihen aikaan niin sitten otetaan se karenssi.

Tuossa tilanteessa otetaan kaikki työ vastaan ja ostetaan se auton romu, vaikka siitä vaivasta jäisi vain euron plussalle. Samalla voi hakea muita töitä aktiivisesti. Ajatteletko ap, että me kaikki muut ollaan päädytty unelmaduuneihin sattumalta?

[QUOTE="vieras";28575135]Kun minä olin vuosia sitten työttömänä, minulle tuli työkkäristä työhönmeno-osoitus kuljetustyöhön, vaikka olin ilmoittanut, että minulla ei ole autoa eikä ajokorttia... Olisin toki muuten työn ottanut, mutta en tiedä miten olisin pyörällä kuljettanut milloin mitäkin paketteja... :) Onneksi sain asian selvitettyä virkailijan työnantajan kanssa ilman karenssia. Mutta eivätpä kaikki virkailijat taida aina olla ihan tehtäviensä tasolla. Olisikin pitänyt ehottaa, että otan ko. virkailijan työt kun hän ei selvästikään niitä pysty hoitamaan! :D[/QUOTE]

Työnantajan vastuulla on järjestää tuo. Työkkärillä ei ole kovin hyvät tiedot työpaikoista, mutta ei työnantaja palkkaa jos ei ole ammattitaitoa. Kyllä minä voisin mennä hakemaan vaikka kaupunginjohtajan paikkaa, mutta tuskin minua sinne otettaisiin.

Lapsiasioita yms taas ei kuulu kertoa työnantajalle. En kertoisi edes tarkkaavaisuushäiriöstä, vaikka työpaikka olisi epämieluisa. Yleensä noissa on vieläkoeaika, joten työnantajalla on aikaa katsoa kuinka sopiva työntekijä on. Valehdella ei saa osaamisestaan, mutta ei myöskään tuoda itseään esille huonossa valossa.

[QUOTE="vieras";28575107]En käsitä miksi miehesi ei voi iltoja hoitaa lapsianne?[/QUOTE]

Työmatkat. Tällä seudulla ei onnistuisi koska valtaosalla työ matka on 1-1,5 h. Vuorotyöhoitopaikka taas sijaitsee puolelle asukkaista väärässä suunnassa siihen nähden missä työpaikat ovat. Seuraus on se että ajomatkat huomioiden vuoroon ei ehtisi ajoissa. Meillä tämä ymmärrettiin TE-keskuksessa vuonna 2000.

Mä nostan tähän toisen aiheen, koska se sivuaa tätä. Oma mielipiteeni on että työttömän tulee ottaa vastaan kaikki työ josta maksetaan vakio palkkaa ja jota pystyy tekemään. (ajokortitonta ei voi pistää rekan rattiin)

Sensijaan, katson ettei henkilöä voida pakottaa tekemään työtä jossa palkasta ei ole takeita. Tästä esimerkkinä esim provisiopalkkainen promootio tai puhelinmyyntityö. Mitä mieltä pitääkö ottaa vastaan vai voiko kieltäytyä?

[QUOTE="Purppura";28575572]Mä nostan tähän toisen aiheen, koska se sivuaa tätä. Oma mielipiteeni on että työttömän tulee ottaa vastaan kaikki työ josta maksetaan vakio palkkaa ja jota pystyy tekemään. (ajokortitonta ei voi pistää rekan rattiin)

Sensijaan, katson ettei henkilöä voida pakottaa tekemään työtä jossa palkasta ei ole takeita. Tästä esimerkkinä esim provisiopalkkainen promootio tai puhelinmyyntityö. Mitä mieltä pitääkö ottaa vastaan vai voiko kieltäytyä?[/QUOTE]

Mielestäni tuollaisesta tulisi voida kieltäytyä.

Juu, työssäkäynti alue on määrätty jokaiseen työkkäriin erikseen. Työvoimatoimistosta saatetaan soittaa työnantajille ja kysellä miksi he eivät kyseistä ihmistä palkanneet, kyllä sen haluttomuuden työtä kohtaan tunnistaa liiankin helposti..

Yhteistyössä