Eivät sitten ottaneet tyttöä tarhaan!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chrissy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulle tulee mieleen että jospa hoitajat on tosissaan aatelleet että sulla on vapaapäivä ja aiot tuoda lapsen hoitoon esim. oman kampamokäyntisi takia ja siksi soittivat perään ja kysyivät sopiiko tällanen juttu, ja vielä varmistelivat ettet loukkaannnu. Mietin että jos itse olisit pysynyt tiukkana etkä olisi joustanut niin olisivat varmaan ottaneet lapsen hoitoon. (Älä loukkaannu, olen itsekin aina sellanen että häkeltyneenä en osaa sanoa vastaan ja vasta jälkikäteen kiukuttaa mitä on tullut sovittua!) Mun työpaikalla päiväkodissa seuraavan viikon ruuat tilataan edeltävän viikon keskiviikkona ja suurkeittiöllä nihkeilevät jokaisesta muutoksesta, mutta vaikea uskoa ettei yhdelle lapselle saisi nipistettyä sitä perunaa ja paria lihapullaa päiväkodille tulevista ruuista vaikkei lasta olisi laskettu siihen ruokamäärään mukaan.. Jos ei siis ole jotain erityisruokavaliota.

Mutta kuten itse sanoit, jatkossa näköjään kannattaa ilmoittaa poissaolosta vasta aamulla jos se on vähänkin epävarma juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja herkkupeppu:
No kyllä mulle soitellaan edellisenä iltana kaheksankin aikaan, että voisko tulla huomenna |O vaikka piti olla vapaa... Ja vähän 'pakko' ottaa, kun on sopimus kokopäiväsistä. Mutta jos joku sovittu meno on niin en oo ottanu, ja varmaan sanomista tulee. Aika ärsyttävä tapaus näiden hoidokkien mamma :headwall:

luuletko et ne ihan kiusallaan sen tekee? tai mä en tee (tosin siitä mammasta en tiiä )

No tämä tapaus tietää yleensä kolmeen mennessä, on itse sanonut niin. Ei vaan 'muista' soittaa aikasemmin :whistle: En mä sua tarkottanukkaan, pistää vaan vihaks. Onneks tänään on vapaata :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Mulle tulee mieleen että jospa hoitajat on tosissaan aatelleet että sulla on vapaapäivä ja aiot tuoda lapsen hoitoon esim. oman kampamokäyntisi takia ja siksi soittivat perään ja kysyivät sopiiko tällanen juttu, ja vielä varmistelivat ettet loukkaannnu. Mietin että jos itse olisit pysynyt tiukkana etkä olisi joustanut niin olisivat varmaan ottaneet lapsen hoitoon. (Älä loukkaannu, olen itsekin aina sellanen että häkeltyneenä en osaa sanoa vastaan ja vasta jälkikäteen kiukuttaa mitä on tullut sovittua!) Mun työpaikalla päiväkodissa seuraavan viikon ruuat tilataan edeltävän viikon keskiviikkona ja suurkeittiöllä nihkeilevät jokaisesta muutoksesta, mutta vaikea uskoa ettei yhdelle lapselle saisi nipistettyä sitä perunaa ja paria lihapullaa päiväkodille tulevista ruuista vaikkei lasta olisi laskettu siihen ruokamäärään mukaan.. Jos ei siis ole jotain erityisruokavaliota.

Mutta kuten itse sanoit, jatkossa näköjään kannattaa ilmoittaa poissaolosta vasta aamulla jos se on vähänkin epävarma juttu.

mä sanoin et mulle tuli aamuks töitä et aamupala-aikaan tulis ja ne soitti mulle viel töihin ku olin töissä silloin.. ku tarjottiin klo: 7---> tarpeen mukaan (luultavasti iltapvään saakka )

ei oo mitään eritysruokavalioo..:D mut nyt tiedän miten toimia tästä eteenpäin.. ihmettelen vain nollajoustoo mut ei kai siin..

ai jaa,kyllä meidän päiväkodissa on normaalipäivänä AINA sama määrä henkilökuntaa!!! ja 5täydestä pv/vko maksetaan. kyllä mä oletan että rahoille saa vastinetta! ei mikään päiväkoti ole sellainen että edellisenä iltana soittelisivat henkilökunnan läpi että kuka haluaa pitää vapaapäivän,jos yksi lapsi ei olisikaan tulossa.

No kyllä mulle soitellaan edellisenä iltana kaheksankin aikaan, että voisko tulla huomenna |O vaikka piti olla vapaa... Ja vähän 'pakko' ottaa, kun on sopimus kokopäiväsistä. Mutta jos joku sovittu meno on niin en oo ottanu, ja varmaan sanomista tulee. Aika ärsyttävä tapaus näiden hoidokkien mamma :headwall:

luuletko et ne ihan kiusallaan sen tekee? tai mä en tee (tosin siitä mammasta en tiiä )

No tämä tapaus tietää yleensä kolmeen mennessä, on itse sanonut niin. Ei vaan 'muista' soittaa aikasemmin :whistle: En mä sua tarkottanukkaan, pistää vaan vihaks. Onneks tänään on vapaata :wave:

aaa no tollanen "muistamattomuus" käy varmasti rasittaan:D

aaa no tollanen "muistamattomuus" käy varmasti rasittaan:D

SINÄPÄ SEN SANOIT ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voithan ilmoittaa lapsen kokopäivähoitoon ja maksaa siitä, niin voit viedä sitten aina lyhyellä varoitusajalla?

meillä on sopimus 8-17 ajalle mun kaksvuorotyön takia 5pv/viikossa et kokopäiväsiä ollaan.

Jos olette kokopäiväisiä älä ilmoita poissaoloista kuin vasta hakiessa että huomenna poissa.
Niin ei tule näitä tilanteita.Vähemmän harmia kellään.

Alkuperäinen kirjoittaja Verenpisara:
Meilläkin riittää, jos edellis päivänä ennen 14.00 ilmotus muutoksista, että tietäävät tilata ruoat oikein.

ku näin mäki olin ymmärtäny et tilaavat kahen aikaa ne ruuat ( tosin myöhästyin noin 20min siitä) mut oli ylläri et viikkoo aikasemmin pitäs olla jo kaikki 100-varmaa.. yleensä ilmotanki aamupalapvät etukäteen ja jos tulee et ilta vaihtuukin aamuun niin annetaan aamupala kotona ja ilmotan et tuleeki aikasemmin tarhaan.

Alkuperäinen kirjoittaja :
ai jaa,kyllä meidän päiväkodissa on normaalipäivänä AINA sama määrä henkilökuntaa!!! ja 5täydestä pv/vko maksetaan. kyllä mä oletan että rahoille saa vastinetta! ei mikään päiväkoti ole sellainen että edellisenä iltana soittelisivat henkilökunnan läpi että kuka haluaa pitää vapaapäivän,jos yksi lapsi ei olisikaan tulossa.

No ei niitä työvuoroja edellisenä iltana tehdä, tottahan se on. Mutta kyllä henkilökunnalle tulee ylitöitä, jotka yleensä pidetään vapaina. Jos tiedossa on, että esim seuraavana perjantaina puuttuu useita lapsia päiväkodista, niin silloin on mahdollisuus jollakin hoitajalla ottaa tunteja pois. Tästä sitten aiheutuu se ongelma, että hoitajat ovat mitoitettu tietylle määrälle lapsia ja muutoksia ei voida edellisenä päivänä enää tehdä toiseen suuntaan. Vai pitäisikö tälle vapaapäiväänsä viettävälle sanoa, että takaisin töihin? Lisäksi henkilökunnan sairastelut voi vaikeuttaa kans tilannetta.

Sen takia täällä on tullut ilmi, että vanhempien ei kannata ennakkoon ilmoittaa poissaoloja vaan silloin päiväkoti varautuu täyteen määrään lapsia eli "rahoille vastinetta". Ainakaan jos on vaara muutoksille. Kaikki päiväkodit eivät pysty joustamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
Mä en ymmärrä miksi ei vaan voi sanoa että tilanne on tämä, töihin saattaa tulla lähtöjä jo ilmoitettuina vapaapäivinä, joten olkaa valmiina. Miksi pitää alkaa johonkin ihme ketkuiluihin?

Olisikos siinä taustalla kuntien säästöt? Ryhmäkoot ovat viulukielillä, päiväkodeissa on osassa tilauskeittiöt ja joka sentti lasketaan... Byrokratia on mennyt siihen, etä kaikilla pitää olla samat säännt, joten joustavuus on laskenut. Joustavuus voi nimittäin tarkoittaa nousevia kuluja.

Esimerkki muusta maailmasta. Halvat lentoliput eivät salli muutoksia, mutta kalliimmat lentoliput sallivat muutoksia kohteeseen tai lentopäivään. Kalliissa vaatekaupassa voidaan tilailla vaatteita sovitettavaksi & kotisovituksia, mutta halpamyymälässä voisi olla tilanne, että hyllystä valitaan eikä palautuksia sallita.

Näinhän se menee. Ei me sillä tarhassa istuta vaan ja odotella että josko joku toisi lapsensa iltaan hoitoon. Viikkoa aikaisemmin pitää noi vuorot tietää jotta henkilökunta saa tietää omat vuoronsa samalla.

Joten tuntuu että niin monet vanhemat ajattelee että lapset vaan hoitoon illalla kyllä ne hoitajat joustaa. Mutta kappas monella meistä on omia lapsia ja heidän hoitoajat pitää ilmoittaa heidän hoitoon kanssa viikkoa aikaisemmin.

Olettko koskaan ajatelleet miten monen ihmisen elämään tälläinen tilanne oikeesti vaikuttaa ??

Ja todellakin meillä on ne säännökset montako lasta saa olla monella hoitajalla.
Ei me niitä itse keksitä ja nämä iltavuorot ovat muutenkin "syynissä" päättäjillä sillä niistä jos jostain pitää säästää... Muutenkin siis rajoilla mennään.

Alkuperäinen kirjoittaja Tanja72:
Näinhän se menee. Ei me sillä tarhassa istuta vaan ja odotella että josko joku toisi lapsensa iltaan hoitoon. Viikkoa aikaisemmin pitää noi vuorot tietää jotta henkilökunta saa tietää omat vuoronsa samalla.

Joten tuntuu että niin monet vanhemat ajattelee että lapset vaan hoitoon illalla kyllä ne hoitajat joustaa. Mutta kappas monella meistä on omia lapsia ja heidän hoitoajat pitää ilmoittaa heidän hoitoon kanssa viikkoa aikaisemmin.

Olettko koskaan ajatelleet miten monen ihmisen elämään tälläinen tilanne oikeesti vaikuttaa ??

Ja todellakin meillä on ne säännökset montako lasta saa olla monella hoitajalla.
Ei me niitä itse keksitä ja nämä iltavuorot ovat muutenkin "syynissä" päättäjillä sillä niistä jos jostain pitää säästää... Muutenkin siis rajoilla mennään.

nii et vanhempien täytyy joustaa mutta kun tarve olis toisinpäin niin jousto tarhasta tasan 0?

osa-aikasilla saattaa tulla työvuorojen vaihtelua vapaapäivien muutoksia kun henkilökunnasta joku sairastuu.

mut joo tiedän kuinka asiat hoidetaan tästä eteenpäin..

Joskus pk:ssa on vaan tosi pahoja paikkoja ja silloin ei pysty joustaa.. Itselläni oli koko viikko sitä, molemmat työkaverit sairaina koko viikon, ainoana paikalla ja sijaisia ei meinannut irrota mistään. 13 1-2 vuotiasta lasta.. Joten tuskin ne ilkeyttään ap teitä käännytti pois..

Alkuperäinen kirjoittaja Tanja72:

nii et vanhempien täytyy joustaa mutta kun tarve olis toisinpäin niin jousto tarhasta tasan 0?

osa-aikasilla saattaa tulla työvuorojen vaihtelua vapaapäivien muutoksia kun henkilökunnasta joku sairastuu.

mut joo tiedän kuinka asiat hoidetaan tästä eteenpäin..

Niin mutta edelleenkään me työntekijät emme nitä sääntöjä/säädöksiä laadi. Vaan teemme niinkuin meitä ohjaistetaan. Valitukset vaan sinne päivähoitotoimistoon taikka johtajalle suoraan.

Kyllä mä ymmärrän mitä tarkoitat ja varmasti moni hoitaja olisi valmis joustamaankin. Mutta mitä sitten jos jotain sattuu ja vaan sen takia että lapsilukunäärä on väärä ? Kuka ottaa vastuun siitä ????
Minä en ainakaan henkilökohtaisesti ota sitä.

Ja vanhenpana en olis valmis allekirjoittamaan mitään vastuun vapautuspaperia päiväkodissa jos semmoinen olisi tehtävä. Olisitko sinä ???

no haittaako se kovasti?nykypäivän ihmisillä ei tunnu mikään olevan hyvin

Jos maksatte täydestä hoidosta, siis 5pv viikko, älä itse ilmoita enää kun edellisenä päivänä, ettei lapsesi tulekaan. Tai puhu ok johtajan kanssa asiasta ja sano, ettet enää voi ilmoitaa vapaitasi ennekkoon, kun saattaakin tulla keikka ja sitten et saakaan lasta hoitoon. Luulisi mielummin ymmärtavän ja joustavan satunnaisesti, kuin suostuvan siihen, että aina viime tipassa ilmoitat vapaasi.

Alkuperäinen kirjoittaja pumppernikkeli:
No kyllä täällä ainakin tilataan ruoat vasta sen päivän aamuna kun ne syödään. Tilaus tapahtuu 8-9 välillä. Itse ollut useammassakin päiväkodissa töissä ja näin on toimittu joka paikassa. Tuo kyllä tuntuu aika oudolta toiminnalta. että ruuat tilattaisiin noin aikasin. Miten voidaan tietää esim. sairas poissaolot :/

Sama juttu täällä, tai siis ainakin meidän lasten päiväkodeissa. Siksi pitää ilmoittaa mielellään ennen aamukahdeksaa jos lapsi onkin poissa vaikka ollaan sovittu hoitopäiväksi (tai päinvastoin: jos piti olla vp ja lapsi meneekin hoitoon), etenkin jos lapsilla on erikoisruokavalio kuten meidän muksuilla on.

Siis sinulta kysyttiin,että onko ok,vastatsit että on. Kysyttiin että loukkaannuitko vastasit, että et. Nyt olet sitten heti soittamassa ylemmälle taholle ja laittamassa puhelimeen vastannut pahaan tilanteeseen. Reilua...
Kannattaisiko kuitenkin ensin jutella vastanneen hoitajan kanssa?!

Miksi ihmeessä ap ilmoittelet monta päivää etukäteen, ettei lapsesi tule hoitoon, kun kerran maksat kokopäiväpaikasta ja työsi luonne on tuollainen? Itse ilmoittaisin vasta edellisenä päivänä lasta hakiessa tms., ettei huomenna tulekaan hoitoon. Näin olen ajatellut tehdä kun lasteni hoidon tarve keväällä muuttuu, eivätkä joudu olemaan hoidossa enää joka päivä. Maksan kuitenkin täydestä ajasta ja käytän sitä sitten tarpeen mukaan hyödykseni. Osapäiväpaikka on aina hankala, kun pitää vahtia kelloa, ettei lapsi ole liian pitkään hoidossa. Mieluummin maksan täyden hinnan.

pyydetään ilmoittamaan saman päivän aamuna,viimeistään 8 mennessä,jos on sairas tai lapsi ei tulekkaan hoitoon,koska ruuat tilataan aina siihen aikaan.Meillä lapset yleensä hoidossa joka päivä,ettei yllättäviä hoitopäiviä tule.

Yhteistyössä