Elatusmaksut ja yhteishuoltajuus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iltakiukku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

iltakiukku

Vieras
Niin mites se nyt menee jos on yhteishuoltajuus mutta eri osoite ja saan elatusmaksua niin kuuluuko minun tehdä/ostaa kaikki ruoat (ja vaipat ja toiset tarvittavat kalusteet) mukaan kun lapsi on isällään? Onko tästä mitään virallista ohjeistusta? Siis lähinnä mihin elarit on tarkoitettu?

niin siis tottakai lapselle ostamani vaatteet, tuttipullot ja suosikkilelut kulkee aina helposti mukana isälleen, mutta onko mun siis maksettava nyt ihan kaikki koska saan elatusapua (145€/kk)??

Elarit maksetaan "lähille" ja etä ostaa itse mitä ostaa. Etän ei tarvitse ostaa mitään elatusmaksujen lisäksi jos ei halua vaan lähivanhempi kustantaa kaiken lapselle. (käytännössä etä joutuu kuitenkin ostamaan lelut, vaatteet, sängyn, tilan missä lapsi nukkuu, matkakulut yms. yms. yms..)
Noi muut on ihan sopimuskysymyksiä tollaiset vaipat ja muut.
Eri tilanteissa eri tavalla.

eikö se nyt mene niin että se etän luona vietetty aika on otettu huomioon siinä rahan määrässä. jos esim mennään viikko-viikko systeemillä ja sovitaan että kustannukset maksetaan puoliks niin sitten ei kumpikaan ei maksa kellekään.

Elarit maksetaan "lähille" ja etä osaa itse mitä ostaa. Etän ei tarvitse ostaa mitään elatusmaksujen lisäksi jos ei halua vaan lähivanhempi kustantaa kaiken lapselle. (käytännössä etä joutuu kuitenkin ostamaan lelut, vaatteet, sängyn, tilan missä lapsi nukkuu, matkakulut yms. yms. yms..)
Noi muut on ihan sopimuskysymyksiä tollaiset vaipat ja muut.
Eri tilanteissa eri tavalla.

Näin se menee.

Siinä summassa on jo otettu huomioon se normaali 2 vkl kuussa joiden aikana etä huolehtii lapsen tarpeista. Eli ruoat ja muut. Tuttipullot nyt varmaan voit mukaan laittaa mutta vaipat voi ihan hyvin ostaa itse. (kulutustavaraa) tai sitten jos tulee hirveä taistelu niin ostappa sille vaippapaketti mitä ei tartte mukaan raahata.

ei todellakaan tarvitse. Vaatteet ja lelut ym sellaiset tietty mukaan, mutta ei muuta. Otappa yhteyttä sossuun ja mee jutteleen sinne asiasta ja sopikaa siellä yhteisesti mitä pitää ja ei pidä tehdä niin, että sossun työntekijä on mukana kertomassa asioiden lain mukaan menoa. Niin olen itse selvittänyt aina tilanteet meillä jos minä olen eri mieltä kuin lapsen isä, eikä päästä yhteysymmärrykseen......

Siis tottkai kaikki vaatteet, lelut ym. kulkee helposti mukana mutta lähinnä ihmettelin tota että lapsi menee yöksi isälleen niin hän ei suostu maitoakaan ostamaan itse kaupasta, ja ruoka pitää kuulemma tuoda lämmitystä vaille valmiina..

Siis tottkai kaikki vaatteet, lelut ym. kulkee helposti mukana mutta lähinnä ihmettelin tota että lapsi menee yöksi isälleen niin hän ei suostu maitoakaan ostamaan itse kaupasta, ja ruoka pitää kuulemma tuoda lämmitystä vaille valmiina..

Voi luulee liikoja, mitä esim siinä tapauksessa kun etän ja lähin välillä on 400 kilsaa. Tilaako lähi etälle 3 kertaa päivässä pizzaa tarjottavaks jollain verkkomaksulla vai millä se meneekään ton erään firman sivuillla

Kyllä etävanhempi vastaa lapsen hänellä ollessa lapsen ruokkimisesta... Vaipat, vaatteet yms sovittava.
Tietenkin voi ajatella, että jos haluaa tukea lapsen suhdetta etävanhempaan, ainakin itse saattaisin jopa ruokaa mukaan laittaa, jos on siitä kiinni tapaaminen. ;)

Etä ostaa vaipat, ruoat ja lelut kyllä ihan itse. Vaatteet tulee yleensä lähivanhemmalta mukana, mutta ei todellakaan ole kiellettyä etältä niiden ostaminenkaan.

Voi jestas kun mua sieppaa nämä kusipää-isät, jotka ei tahtois laittaa senttiäkään lapseensa. 145 eurolla osallistuminen lapsen elättämiseen on pikkusumma. Jumalauta, pikkusen ruokiin ja vaippoihin mene edes 20 euroa viikonlopun aikana...

[QUOTE="Sirkkeli";24339884]Voi jestas kun mua sieppaa nämä kusipää-isät, jotka ei tahtois laittaa senttiäkään lapseensa. 145 eurolla osallistuminen lapsen elättämiseen on pikkusumma. Jumalauta, pikkusen ruokiin ja vaippoihin mene edes 20 euroa viikonlopun aikana...[/QUOTE]

No niinpä, enkä mä nyt siitä maitolitran hinnasta haluis kitistä, mutta yleisesti ihmetytti toi kun hän oli niin varma että koska maksaa elatusapua niin mun tulee ostaa ja hoitaa kaikki! No, maito on ostettu ja perunatkin nyt valmiiksi keitetty.. Ei jaksais tapella mutta väärältä vaan tuntuu..

No niinpä, enkä mä nyt siitä maitolitran hinnasta haluis kitistä, mutta yleisesti ihmetytti toi kun hän oli niin varma että koska maksaa elatusapua niin mun tulee ostaa ja hoitaa kaikki! No, maito on ostettu ja perunatkin nyt valmiiksi keitetty.. Ei jaksais tapella mutta väärältä vaan tuntuu..

Hei, eläkä osta. Kun opeta se etä nyt ihan alusta asti siihen, että sen kuuluu ostaa ruoka sinne omaan kotiinsa. Ja ne vaipat. Ja itseasiassa ne lelut kans.

Ja mistähän se luonapitovähennys etälle tehdään jos ei juuri ruoista jne??? Huhuh, enpä ole tuollaiseen törmännyt. Vaatteet lähi hankkii mutta ei nyt kuitenkaan ruokia, jotain rajaa..

Yhteistyössä