Elokuiset 2008 osa 4

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Susa78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huomenta,

mulla tosiaan jo suuri osa alkuraskauden housuista ja hameista on jäämässä pieneksi. Pakko siis vain ostaa muutamat isommat toisit vielä. Olen kuitrenkin töissä juhannukseeen asti ja meillä pitäisi olla siistit vaattet (ei farkkuja tms.)
Ehkä näille pienemmille vaatteille on käyttöä sitten raskauden jälkeen, jos nyt ei maha menekään kasaan heti niin kuin esikoisen kanssa.

Mulla on ultra kolmen viikon päästä ja aijotaan kysyä sukupuoli. =)
Juuri sitä ennen ollaan viikko siellä etelässä, ihanaa. Enää kaksi viikkoa lähtöön ja vielä pääsiäinen välissä. Mökille ollaan pääsiäiseksi lähdössä.

En muista kysyinkö jo, mutta aukooko joku teistä käyttää kestovaippoja? Meillä esikoisella 1v 9kk täyskestoilee ja samoin on tämä uusi tulokas. Saan pääsiäisenä ommella pikkuiselle vaippoja mökillä kun anoppi katsoo poikaa. Ompelu on niin rentouttavaa.

Mä käytin esikoisen kanssa mahaan ja reisiin olisko ollut Veledan raskausajan öljy, ei tullut raskausarpia, eikä repeämiä. Nyt olen rasvaillut aktiivisesti kanssa. Ostin oikein kosmetologilta öljymäistä rasvaa joka on tarkoitettu raskausmasulle. Se on ihanan sitruunan tuoksuista. =)

Nyt täytyy lähteä töihin. Mukavaa päivää.

zuviliini 16+2

Moro!

Täällähän on ollut varsin aktiivista keskustelua viime päivät! Ei tahdo pysyä perässä.

Meillä oli myös tiistaina ultra, kaikki oli OK. Vauva vain oli koko ajan samoin päin, puski naamaansa mun virtsarakkoon nenä lytyssä. Vaikka vaihdoin asentoa, ei auttanut. Lopulta se sit kääntyi akselinsa ympäri, mutta sit sen nenä oli kiinni istukassa (mulla siis etuseinässä) joten taas oli nenä lytyssä! Aika hölmöä on se, ettei saa enää mukaansa niitä mittoja. B-mitta eli pään halkaisija oli ainoa, mitä nlakorttiin merkittiin. Harmi vain, että mies ei päässyt tutkimushuoneeseen mukaan, sen piti vahtia esikoista käytävässä, kun emme saaneet sitä minnekään hoitoon siksi aikaa.

Summan mutikassa sain muuten kutsun General Electricsille ilmaiseen 4D-ultraan rv 25! Siellä on lääkäreitä koulutuksessa ja mä menen siis "mallioppilaaksi"! Sieltä saa mukaan DVD:n ja kaikkee!

Vatsataudit jyllää meillä aina vain, viikonloppuna oli pojan vuoro ja eilen oli miehen vuoro. Hyi yöks. Ei oo mitää ällöttävämpää kuin siivota lasta ja sen koko sänkyä aina patjoja ja pinnasuojuksia myöten oksusta.

Mulla muuten mitattiin jo sf-mitta ed. nlakerralla, se oli 16 cm, vastasi viikkoja.

Voi kääks. Unohdin jo mitä kaikkea olitte kysyneet. Pitää palata kirjoittamaan uudestaan vastauksia teille. Alamme nyt tuon puolikuntoisen miehen kanssa kirjoitella asunnon kauppakirjaa, saimme tämän myytyä ilman välittäjää naapurille! Hyvä niin, yksi murheenkryyni pois päiväjärjestyksestä.

Terkuin
Rizzu rv 19+6

Vautsi, onneksi olkoon Rizzu, kun pääset vielä ilmaiseen 4D ultraan!

Zuviliini, me ollaan myös kestoilija perhe. :). Tosin öisin meillä oli kertikset, kun muuten piti vaihtaa vaippa kesken yön - tai aamulla lakanat. Puolisen vuotta sitten päästiin yövaipastakin eroon, jee! Välillä kyllä käy vahinko, mutta nyt kun laitetaan herätys 6.00, käytetään poika pissillä ja jatketaan unia, ni pysyy poika ja sänky kuivana :). Esikoiselta on kaikki vaipat tallessa, mut kaitpa sitä vauvalle vielä ompelee lisää. Munki mielestä ompelu on rentouttavaa. Vaipat syntyy nopeesti ja tulee tosi halvoiksi itse tehden, laskeskelin, et alle 4€ tuli yhdelle vaipalle hintaa.

Millasia vaatteita te käytätte, joille vielä mahtuu omat vaatteet päälle? Mietin, kun itselleni on osa ÄITIYSvaatteistakin jäänyt jo pieniks... Mä kyllä normaalisti käytän istuvia, vartalon myötäisiä vaatteita ja esim. omat farkut puristi jo plussatessa... Yhdet lantiomalliset farkut menee vielä kävellessä/seistessä (eli voi käydä kaupungilla ne jalassa) mut istuminen onki jo tuskaa... College- ja villapaidat menee myös, mut omat lökäpöksytkään ei. Ostin Lindexiltä just pitkiä t-paitoja, ihan normaalimallistosta, menevät hyvin mahan päälle ja niille on käyttöä vielä raskauden jälkeenki. Oli jotenkin niin kivan mallisia, et täytyy varmaan hakee niitä vielä lisää.

En tiiä, onko mulla verenpaineet laskeneet entisestään (ovat nyt joka lääkärikäynnillä menneet 10/10 pykälää alaspäin) kun on ruvennut pyörryttämään ja huimaamaan. Seisomaan nousussa välillä pimenee silmissä ja pitää ottaa tukea... "kiva".

Muuta uutta/erikoista ei oikein tänne kuulu. Pojan kanssa ollaan tänään tehty pääsiäisaskarteluja ja ihan kivan näköistä saatiin aikasiks :).

Garnet 16+5

Nyt luin paremmin teidän kirjoittamat viestit, tässä vastineita:

Mulla on kans iho AIVAN törkeessä kunnossa. Noh, taustallahan on aika paha akne (mm. 1 Roaccutan kuuri takana) ja kyllä akne nostaa päätään aina raskauden aikana. Tällä hetkellä tulee semmoisia ISOJA ihon alaisia finnejä n. 2 viikossa kasvoihin. Niitä ei saa edes puristamalla pois (tiedän, ei saisi sorkkia) koska ne eivät nouse ihon pintaan. Ja lisäksi sit kaikki muut pienemmät näpyt. Myös rinnan alue on täynnä pientä märkäpäätä, samoin niska ja yläselkä. Toisaalta iho on sit pintakuiva mut kyllä se siitä kesää kohti taas rasvoittuu. Tukka rasvoittuu aika nopsaan myös. Yritän pestä sen n. joka toinen päivä. Päivittäinen pesu vain kiihdyttää talineritystä.

Sit niistä raskausarpivoitieista: esikoisen aikana en käyttänyt, vaan ostin Natusanin vauvaöljyn ja lisäsin sitä hieman tavallisen kosteusvoiteen mukaan masua rasvatessani. Toimi tosi hyvin! Nyt meillä on esikoiselle ostettua Ceridalin Lipolotion -öljyä, sitä ajattelin kokeilla seuraavaksi. Arpia ei masuun tullut yhtäkään, mut tuohon vyötärön sivuille, melkein selän puolelle, tuli pari arven alkua. No enpä ollut sitä kohtaa edes tajunnut niin rasvaillakaan. Nyt varmasti muistan!

Second Edition: Toi oli hauska toi sun eukonlypytys-vastine eukalyptukselle ;) Mä olen taas puhunut siitä aina sanalla "leukapystys", hih!

Pristina: Mikset saisi Kela-korvausta 4D-ultrasta? Eikös siitä automaattisesti ainakin lääkäriasemilla vähennetä Kela-korvaus pois? Näin ainakin tavallisissa ultrissa yksityisellä.

Me oltiin pojan kanssa tänään yksityisellä tekemässä sitä vehnäaltistuskoetta, mut lääkäri sanoi, että palataan asiaan uudestaan 2 viikon päästä, iho oli sen verran huonona. Nyt on sen aikaa pois kaikki 4 kotimaista viljaa (tilalla riisi, tattari ja hirssi) sekä kananmuna ja kananliha. Maidon onneks vielä jätti. HUOH, alkaa olla haastavaa tuo lapsen ruokkiminen. Nytkin menty 2 päivää linjalla peruna, parsakaali, naudan jauheliha + maito ja raejuusto. Onneksi jotain hedelmiä uskaltaa antaa sekä onhan noita kasviksia, kun vain jaksaisi keitellä ja laitella. Mutta nyt ei mitään uusia.

Nyt olis ohjelmassa pyykkikoneen tyhjäystä.

Terkuin
Rizzu

Moikka,

Garnet: Mulla on ollut tähän asti käytössä M-koon äippähousuja ihan melkein plussaamisesta asti. Maha on ollut koko ajan turvoksissa ja tietenkin kasvanut viikkojen mukaan. Nyt nuo housut on suurimmilla säädöillä ja aika hankkia isompia. Ajattelin ostaa bebesistä samanlaiset housut, jotka mulla on myös M-koossa. Lisäksi ostin h&M:stä kesähousuja (etelän matkaa varten) ja niissä on kyllä tilaan. =)
Tykkään paljon muutenkin vaatteista, joten en oo edes yrittänyt kärvistellä muutamilla housuilla, vaan oon ostellut aika paljon vaatteita. Paidoille on kyllä käyttöä myöhemminkin, mutta housuja laittelen varmaan syksyllä myyntiin.

Millaiset tuplat aijotte ostaa? Onko kellään kokemuksia kolme pyöräisiä?

zuviliini 16+3

Kestovaipoista: En aio käyttää. Meillä on pyykkivuori muutenkin sitä luokkaa, että vaipat tekisivät kaaoksesta vielä isomman. Toki ne ovat varmaan hyvä juttu ja hienoa, että jotkut jaksavat niiden kanssa pelata. Kertavaipoista tulevan jätteen määrä on aika suuri.

Äitiysvaatteista: Kaikki sopii edelleen, mitä käytin esikonkin aikana. Samat vaatteet menivät koko raskauden, jotka ostin jo alussa. Katsotaan sitten miten käy loppuraskaudessa, kun painoa on tullut jo nyt aikas paljon verrattuna viime raskauteen.

Tuplarattaista: Olen katsellut Carenan nelipyöräisiä (joissa on kääntyvät etupyörät) ja sitten Brion Double Waveja. Niissä on se heittoaisa, joka on minulle aika tärkeä juttu! Koin sen niin hyväksi esikoisen vaunuissa. Pientä vauvaa on aika ikävä kuljettaa naama menosuuntaan, jos on kova viima.

Raskauteen ei mitään uutta. Potkuja tuntuu ja keskiraskauden ilot ovat helpottaneet oloa kummasti! Huono olo on ajoittaista ja lievää. Ruoka maistuu ja paino nousee =)
Rakenneultra on 26.3 ja seuraava neuvola 11.4. Toki menen aiemmin, jos tulee jotain vaivaa..

Miisa rv. 18+2

rizzu: Käytäntö 4d-ultran korvaamisesta vaihtelee aika lailla eri puolilla Suomea. Pääkaupunkiseudulla ym. isoissa kaupungeissa lääkäriasemilla korvaukset menevät suoraveloituksena 4d-ultrassakin, mutta meillä peräkylillä ei. Näin luin jostain toiselta keskustelupalstalta. Kysyin tuosta korvaavuudesta vielä sieltä klinikaltakin ja sanoivat Kelan korvaavan vain, jos tutkimuksessa todetaan jotain lääketieteellisesti merkittävää. Tasa-arvo on taas kunniassa tässäkin asiassa... Vähän ottaa päähän, kun myöhän mennään sinne nimen omaan siksi, että lääkärin ultralaitteet oli niin onnettoman huonot, ettei niistä ollut mitään iloa ja kumminkin veriseulan mukaan tämä on riskiraskaus. Paljosta vetoa, ettei Kela silti korvaa senttiäkään! Vähän kade oon tuosta ilmaisesta ultrasta... ;)

Äippävaatteista: Miulla on vieläkin vähän vaikeuksia saada mitään äitiysvaatteita kestämään päällä, mutta toisaalta omat "normaalit" vaatteet puristaa jo ikävästi. Sellaiset "liian pienet" äitiysvaatteet olisivat erittäin tervetulleita täällä! ;) Samoissa vanhoissa rutkuissa kuljen kuin pari edellistäkin raskautta, sillä kun tämän kolmannenkin äippäloma menee minimiäitiyspäivärahalla ja välissä olen ollut vain kotihoidontuella, niin ei siitä paljon omiin vaatteisiin enää rahaa irtoa. Pari vähän pidempää paitaa oli pakko ostaa, kun ei ihan vielä tarkene napa paljaanakaan kulkea, mutta mitään äitiysvaatteita en enää tämän viimeisen odotukseen aio ostaa. En siis arvostele kenenkään muun ostointoa! Eihän tässä kukaan niin montaa kertaa elämässään raskaana ole, etteikö siitä kannattaisi ottaa kaikkea iloa irti, jos siihen kerran on mahdollisuus!

Kestoista: Eipä varmaan tule yllätyksenä, että meillä kestoillaan. :) Meille oli molemmille selvää jo ennen kuin lapsista oli tietoakaan, että emme halua tuottaa kamalia jätevuoria. Onhan noita kestojen ohella jokunen kertiskin tullut lapsille laitettua (lähinnä muuttojen aikaan, kun pesukone ei ole ollut heti käytössä), mutta pääsääntöisesti kestoillen on menty. Ja niille, jotka kauhistelee sitä pyykkivuorta: meille ainakin on helpompi heittää likaiset vaipat koneeseen ja ottaa narulta puhtaita kuin rahdata kaupasta vaippasäkkejä ja likaisia sitten roskikseen. Ja tulee muuten aika paljon halvemmaksikin, lapset oppivat kotitöitä mukavasti (tappelevat välillä siitä, kumpi saa ripustaa taskuvaipat narulle ;)). Varsinkin allergioiden kannalta kestot ovat meillä osoittautuneet paljon paremmiksi. Monista kertiksistä atoopikkomme on saanut ihottumaa, enkä mie itekään niitä montaa päivässä pystyisi vaihtamaan (oireina mm. ihottuma, hengenahdistus,...) Kestoiltaisiin kyllä silti, vaikka ei olisi tuollaisia pakottaviakaan syitä, kun on ne vaan niin söpöjä! ;)

Kestoista vielä: Jos haluaisin kokeilla niitä, niin millainen olisi hyvä vaippa vastasyntyneelle? Silloinhan niitä menee paljon ja olisi kiva ehkä kokeilla.. en vaan tiedä niistä mitään, niin kovin hankalalta tuntuu aloitus. Äitiyspakkauksessa tuli viimeksi yksi, mutta annoin sen jo eteenpäin.

Iltaa!
Kestovaipoista: yleensä vastasyntyneelle suositellaan harsoja vaipoiksi. Mä en vaan ikinä oppinut käyttää niitä... mentiin eka kuukaus kertiksillä, kunnes poitsu oli tarpeeks iso s-koon kestoihin. Lisäks mulla oli varmaan vääriä harsoja, kun ei ne tuntuneet imevän mitään. Ehkä tälle kakkoselle jaksais ommella ihan minivaippoja, mitkä ois sopivia kun laitokselta kotiudutaan??

Tänään oli aamulla lähellä, etten oksentanut. Tosin oli voimakas päänsärky ja pyörrytti, saattoi olla oireita niistäkin. Miehelle vaan sanoin, et joko mulla on verenpaineet pyllyllään tai sit raskausmyrkytys... no jospa ei kuitenkaan. Eniten varmaan vaan verensokeri liian matalalla. Huippaa tosi herkästi, jos on sokerit alhaalla ja siellä ne yleensä on.

Tänään on tuntunut ihanan paljon vauvelin liikkeitä :D. Tuntuu tuossa viiden-kuuden välillä hänellä olevan joka päivä jumppatuokio. Harmi vain, kun mies on aina illassa, ei pääse kokeilee liikkeitä.

Mulla on joku ihme herkkyyskausi menossa, kun vaan ajattelenkin vauvoja tai synnytystä, rupeen itkee... voi, mitähän tulee, kun päästään kotiin, ja pääsen hiplailee kaikkia vauvan vaatteita... niitä pesee ja viikkaa kaappiin valmiiks oottamaan.

Garnet 17+0, taas alkoi uusi viikko :)

Kestoista: Esikoisen kanssa kestoilin about puoli vuotta. Ihan kivasti sujui mutta sit kyllästyin kun ruokavalioon lisättiin lihaa ja hajut alkoi olla mahtavat. Olis pitänyt keskittyä kestojen likaisena varastointiin niin ehkä kestoiltaisiin edelleen.

Noista harsojen imukyvystä. Niiden täytyy olla monen monta kertaa pestyt ennen kuin imukyky on mistään kotoisin.

Pikkaisen tekis mieli taas yrittää uudelleen kestoilua mutta aikaa nettihuutiksissa roikkumiseen ei ole ja rahakin on tällä hetkellä kortilla. Meillä käytettiin Fuzzeja pääasiassa ja niiden arvo kaikkialla on aika kova. Se hyvä puoli siinä oli että laskentojeni mukaan se puolen vuoden kestoilu maksoi mulle 0€. Ostin käytettyjä ja myin ne sitten pois.

Juu raha tulee kestoilussa vastaan meilläkin.. Kertavaipat saadaan suhteilla ilmaseksi, joten ei maksa meille mitään! Roskien viemisestäkään en ole kokenut ongelmaksi, me viemme roskiksen joka tapauksessa joka päivä..

Pitää nyt katsoa kestoilua, jos jostain saisi halvalla..Voisi sitten kestoilla edes osittain.

Miisa 18+4

Ei ne kakkaiset kestot haise, kun kippaa kakat vessanpönttöön ja käsisuihkulla viimeistelee... me huuhtastiin vaipat aina käytön jälkeen, ja avoimessa astiassa olivat vessassa odottamassa pesua (ei liotettu tms), eikä ne mitenkään siellä haissut. Pesin 2-3 päivän välein. Paljon enemmän mun mielestä haisee kertikset, kun niitä ei huuhdota "jostain syystä". Mutta kukin tavallaan! Inhoon omien ajatusten/käytöntöjen tuputusta, toivottavasti joku ei nyt pidä mua kestovauhkoilijana joka koettaa käännyttää kaikki ;).

Tuosta kestovaippojen käytöstä. En haluaisi olla pikkumainen, mutta tokihan kestovaippojen käytöstä tulee muitakin kuluja, kuin pelkästään niiden hankkimisesta aiheutuvat: esim. pesemiseen käytetty vesi +sen lämmittäminen (esim. sähkö tai kaukolämpö), pesukoneen käyttämä sähkö, pesu- ja huuhteluaineet, pesukoneen kuluminen suuremmassa käytössä puhumattakaan oman työn hinnasta. Tästä olisikin tosi mielenkiitoista nähdä tarkat laskelmat, tuleeko kestot oikeasti kovinkaan paljoa halvemmaksi kuin kertikset. Tokihan kestoilussa on nuo ekologiset syyt mukana, eli en missään nimessä nyt puhu kummankaan vaihtoehdon puolesta.

Joitain vuosia sitten kansantalouden lehtorini kertoi miehensä laskeneen tuon eron mahdollisimman tarkkaan, ottaen siis huomioon myös kaikki välilliset kulut molempien vaippojen käytössä. Tuolloin hän oli saanut tulokseksi sen, että kestot olivat vain hieman edullisempia, kun omalle työlle ei ollut laksettu lainkaan hintaa (oma työ siis siitä pesemisestä ym. aiheutuvaa).

Katrinna 17+5

Kaikki on tietenkin suhteellista mutta kyllä meillä kestot haisi vaikka tehtiin juuri niinkuin Garnet80 kertoi. Johtunee pesuhuoneen lattialämmityksestä. Lähtivät siis pesuvälillä käymään.

Molempia "tyylejä" koittaneena sanoisin että kyllä kertikset ovat hajuttomampia ja helpompia käyttää... Mut puolensa molemmilla.

En olekaan piiiitkiin aikoihin kirjoitellut tänne... Kaikki meillä hyvin, rakenneultra oli viikko sitten ja siellähän se pikkuinen Poika :) mellasti! Hankintoja ei vielä olla vauvan varalle tehty, vaunuja tosin käytiin vertailemassa tällä viikolla.
Kestoilusta: Meillä varmaankin kokeillaan ainakin osittaista kestoilua, täysin kestovaippojen käyttäjäksi tuskin ryhdyn.

Rizzu: Mä olen myös menossa mallipotilaaksi kyseiseen tapahtumaan :) Ei varmaan oltaisi raskittu mennä 4D-ultraan yksityiselle, mutta tuo tilaisuus käytetään ehdottomasti hyväksi! :)

Me ei olla kestoiltu eikä kyllä meinatakaan. En nyt tiedä syytä mutta ehkä se on lähinnä viitsimisestä...?
Katselin jälleen kerran netistä tuplarattaita ja koska nykyisissä on heittoaisa, mikä on osoittautunut erittäin käteväksi, haluan sen myös tupliin. No monissa tuplissa sitä ei oe. Löysin Briolta nyt semmoiset ja ne taidan tilata. Pikkasen reilut 400 euroa maksais joten ei nyt mikään superkauheasumma! Tietty koppa päälle mutta ne ei paljoo maksa.
Toinen hankinta mikä itseasiassa tänään mennään ostamaan on lastensänky esikoiselle. Pinnis on Iskun Möhkösarjaa joten päädyttiin siinäkin samaan sarjaan. On kestävä ja kivan näköinen.

Onnittelut LiuLiu tulevasta pojasta!!!

TErkuin
Elokuu08 ja Hipsu 20+3

Elokuu08: Eihän kaikkien tietenkään tarvitse olla kestoilijoita! Sehän on vain yksi vaihtoehto vaipattaa lapsi, vaikka toki joillekin siitä muodostuukin elämäntapa. ;)

Miisa: Ymmärrän, ettei kestoilu välttämättä houkuta, jos kertikset tulee ilmaiseksi. Kyllä miekin harkitsisin pariin otteeseen, jos joku ilmoittaisi lahjoittavansa meidän tulevalle vauvelille kertikset koko vaippaiäksi! Ja se äippäpakkauksen kestovaippa oli tosi huono aloittelijalle. Mie ehdottaisin ennemmin kokeilemaan vaippalainaamoa, jossa saa vuokrattua monenlaisia kestovaippoja sisältävän kestovaippapaketin. Kestovaippayhdistyksellä taitaa olla jo useammalla paikkakunnalla lainaamotoimintaa, Etelä-Karjalassa lainaamosta vastaa Ekakake (Etelä-Karjalan Kantoliina- ja Kestovaippayhdistys ry).

kattu: Mitkä kertikset ovat hajuttomampia kuin kestot? Olen kyllä törmännyt tosi järkyn hajuisiin kestoihinkin (johtunut vahvasti hajustetusta pesuaineesta, millaista ei tietenkään vauvan pyykille suositella muutenkaan), mutta vielä en ole törmännyt kertikseen, joka olisi haissut kestovaippaa vähemmän! Lattialämmitys ja likaiset vaipat ei tietty sovi yhteen, mutta kyllä miun nenään ne kertikset haisee silti enemmän, jo ihan puhtaanakin. ;) Ja siitä vaipatuksen helppoudesta ihan vertailun vuoksi: miun DI-mieheni ei koskaan ole oppinut laittamaan kertistä pitävästi, mutta kestovaipatus on aina sujunut moitteettomasti! ;))

Katrinna: Tottahan tuo on, että kyllä niihin kestoihinkin saa rahaa uppoamaan melkoisesti niin halutessaan. Kokonaiskustannukset riippuu tosi monesta tekijästä, joten vertailukelpoisen laskelman tekeminen on hankalaa. Jos laskee käyttävänsä koko vaippaiän aio-vaippoja tai vastaavasti halvimpia kertiksiä, niin tod.näk. kertikset tulee halvemmaksi. Sitten taas jos vertaa itse kierrätysmateriaaleista ommeltuja vaippoja ja mitä tahansa kertiksiä, niin kestot voittaa takuulla. Tosin jos ruvetaan laskemaan _ihan kaikki_ kulut kestojen käytöstä, niin tasapuolisuuden vuoksi pitäisi laskea kertistenkin kokonaishintaan ylimääräiset roskapussit, jätemaksut (ehkä ilman vaippajätettä riittäisi roskapöntön tyhjennys harvemmin?), ajetut kilometrit kauppaan (ainakin silloin, jos pelkästään vaippoja joutuu erikseen hakemaan) yms. Miuta kiinnostaisi kovasti tuo kansantalouden lehtorisi miehen tekemä laskelma, mitä kaikkea siinä on otettu huomioon! :) Varsinkin tuo oman työn osuus on mielenkiintoinen: lasketaanko siinä tuntipalkka roskien viemisestä ja pyykin ripustamisestakin? :D Otettiinko siinä huomioon se, että kestot periytyvät sitten lapselta toiselle? Erothan alkavat olla jo aika suuria sitten, jos vaipatetaan kolmekin lasta kestoilla tai kertiksillä kokonaan. Ja ihan muuten sivuhuomautuksena: kestojen kanssa ei KOSKAAN saa käyttää huuhteluainetta (paitsi etikkaa), ellei sitten halua pilata vaippoja käyttökelvottomiksi!!!

Garnet80: Ei ne harsot tosiaan sovi kaikille. Meillä vastasyntyneelle ovat parhaiten sopineet muotoonommellut sisävaipat + kuorivaipat/villahousut. Ite tykkään enemmän villahousuista, mutta jos sisävaippa fuskaa usein, niin sitten kuorivaipan kanssa pääsee helpommalla (sen kun yleensä voi heittää muun vaippapyykin mukana koneeseen). Jotkut väittävät, etteivät taskuvaipat toimi ihan pienillä, mutta meillä ne olivat kovassa käytössä. Yleensä muuten isät tykkää niistä, kun ne on kertismäisen helppoja! ;) Niin, ja kestoja löytyy monia NewBorn-koossakin, joten pienikokoisenkin vastasyntyneen kanssa kestoilu onnistuu!

Ja tämä on siis ihan vaan miun mielipide, eikä ole tarkoitus kestoiluaatetta kenellekään tuputtaa (ihan vaan vähän infota asiasta ;))! Kun meillä ekat kestot on tullut ostettua joskus reilut neljä vuotta sitten ja siitä asti on kestoiltu välillä kahdenkin lapsen kanssa, niin ei sitä omille lapsilleen enää muuta osaa kuvitellakaan. Aivopesty, mikä aivopesty! :D

Pistiina rv 21+1

Terkut neuvolasta! Kaikki ok. Hipsun leposyke oli noin 140 mutta sitten kun hermostui niin johan nousi yli 150. Hemppa oli mulla 131 eli sen suhteen ei muutoksia.
Painoa tullut nyt yhteensä 5kg. Sf mitta oli 15cm. Sanoikin, että masu on kunnolla pullahtanut esiin mutta mitta oli silti aivan normaali. Mähän oon sanonutkin, että tää maha on jo VALTAVA!
Ens kerralla on lääkäri ja samalla katotaan tota painoa. Saas nähdä joutuuko sokerirasitukseen. Esikoista odottaessani en joutunut mutta katotaan mitä mieltä tämä täti on.

Kaikki siis hyvin. Nyt vaan odotellaan että aika menisi nopeesti!

Terveiset neuvolasta myös täältä! :)

Vauvelin syke oli 137-148 ja potki kovasti :) Mulla hemppa 137 ja sf-mitta 16 cm. Painoa mulle tullut vain 2 kg. Tuntuu kyllä että sitä olisi tullut enemmänkin. Ensi viikolla sitten rakenneultraan. Tuli taas vähäks aikaa tosi iloinen ja rento mieli kun kaikki oli kunnossa :)

Susa rv 19+2

Pistiina: olisi ollut minustakin mielenkiintoista nähdä se laskelma, mutta lehtori kertoi siitä vain suullisesti. Oman työn osuutta ei siis ollut laskettu ollenkaan, mutta siihen olisi toki otettu huomioon pyykin peseminen ja ripustaminen, kuten roskien vieminenkin ym. Perheellä oli vaipoitettavana kolmas, viimeinen (tod.näk) lapsi, kun tuota laskelmaa olivat tehneet, eli kestovaipat eivät lähteneet kiertoon seuraaville. Sitä ei tarina kertonut, minkähintaisista kertiksista oli kyse :).

Katrinna 18+0

Jopas on tullut vilkasta keskustelua kestoista :).
Meillä on mun itse ompelemat taskuvaipat, jotka on yhtä yksinkertaisia käyttää kuin kertikset. Kuoret oon ostanut valmiina, mut joitain villahousuja neulonut itse. Ne vaan edelleen odottaa huovuttamista, vaik esikoinen on jo luopunut vaipoistaan... mikä lie laiskuus iski siihen hommaan... Kuluista sen verran, et kestoja tosiaan voi kierrättää vauvalta toiselle, joko myydä eteenpäin tai sit säästää seuraavalle lapselle. Periaatteessa esim. meidän ei oo pakko ostaa tulevalle vauvalle yhtään ainoaa vaippaa, eli kulut ois 0€. Mut varmaan ompelen lisää kestoja ja tulee niitä kertiksiäkin ostettua esim. kyläilyä varten. On meillä välillä ollut kestot mukana, yökylässä vielä ok, etenkin vanhempien luona, missä ne saa myös pestyy/muissa kestoilevissa perheissä, mut vähän ikävä kauppareissulla kanniskella likasia vaippoja...

Masua en oo ite mittaillut, eikä vielä viime käynnillä kätilö mitannut. Seuraava käynti on 31.3. ja heti 1.4 perään sitten ultra! Postissa tuli taas kerran lappu, et mun fastlege on vaihtunut, kolmas tyyppi jo tässä tän vuoden puolella, enkä enää tiiä, mihin mun tarvii varata se lääkäriaika... ainakin tarviin kelalle todistuksen, et raskaus on kestänyt 22 viikkoo, kunhan on sen aika. Vai voiko sen kirjoittaa muutkin kun lääkärit? Kävin jo kelan sivuilla kattoo, et äitiyshakemukset pitää hakea viimeistään 2kk ennen laskettua aikaa - periaatteessa ehtisin tehdä sen Suomestakin käsin. Työpaikalle vaan tarvii todistuksen jo aiemmin, kun äippäloman hakemus pitää ollla siellä viim. 2kk ennen loman alkua, eli tuossa toukokuun alussa pitäis saada postiin se. Jos ei ultrassa LA muutu, alkais äippäloma 21.7., senkin kävin jo laskee + miten paljon saan rahaa... eiköhän me sillä summalla ihan kivasti pärjäillä :) etenkin kun tulee huima 10,50€ enemmän lapsilisää toisesta lapsesta! Sinänsä kyllä hassua, et seuraavista lapsista saa enemmän tukea, kun sille ekalle lapsellehan sitä joutuu ostaa pinnikset, turvakaukalot, vaunut ym. mitkä sit kierrätetään seuraaville lapsille.

Noista laskelmista tuli muuten mieleen, et tossa alkuvuodessa oli iltiksessä tms. laskettu, et lapsen kasvataminen täysi-ikäiseksi maksaa vanhemmille n.108 000€. Olikohan siinä sit huomioitu tää huonekalujen ja vaatteiden kierrätys lapselta toiselle, hehheh ;).

Garnet 17+3

Täytyy myöntää et jotkut kertikset haisee aivan kauheelle. Meillä käytetty pääasiassa Liberon teippivaippoja ja ei ne musta haise käyttämättöminä. Sitä vastoin Liberon housuvaipat haisee ihan kauheelle (ainakin joku pakkaus meillä haisi enemmän kuin muut). Sit kun kertikset menee joka päivä roskikseen vrt pesuväli kestoilla oli kaks päivää niin kyllä ne meillä vain haisi. EEikä ainakaan meidän taloyhtiössä ole jouduttu meidän vaippojen takia lisäroskistyhjennyksiä tilaamaan.

Mut summa summarum 1. Olin tyytyväinen kestoilija niin kauan kuin sitä jaksoin tehdä. 2. Nykyään olen tyytyväinen kertistelijä 3. En katso mahdottomaksi uudelleen kestoilun aloittamista...

Tänään oli rakenneultra. Toinen poika on meillekin luvassa. pikkukakkonen oikein esitteli ultraajaalle vehkeitään. Kaikki muukin oli hyvin ja lääkäri oikein mukava verrattuna esikoisen vastaavaan tilaisuuteen.

Yhteistyössä