Elokuiset 2008 osa 6

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elokuu08
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moi tosi pitkästä aikaa!

Minä olen viettänyt aikamoista nettipimentoa muuttomme jälkeen, ja tilanne tulee ilmeisesti jatkumaan. Mies haluaa ostaa uuden tietokoneen ja vasta sitten tilata nettiliittymän ja minä olen aivan hermona tästä tilanteesta. Hyvähän hänen on sanoa, kun itse pääsee töissä koneelle joka päivä...

Mutta nyt ollaan kesälomalla maalla ja onneksi se netti toimii täälläkin, siskon koneelta siis kirjoittelen. Mulle iski pari päivää sitten semmoiset liitoskivut tuonne pyllyn "hymykoppaan" (eli si-niveleen) että oksat pois. Tänään hain paikallisesta tk:sta lainaksi tukivyön, mut ei tunnu auttavan, huomenna kokeilen hierojaa. Jotain pientä lievitystä edes. Istuessa ei ongelmaa, mut kävely on tosi tuskallista. Juokse nyt siinä sitten esikoisen perässä.

Muuten olo on hyvä, pientä närästystä ja supistelua, mutta ei pahempaa, kun ei rasita itseään liikaa. Ja nyt kun tuo pylly estää liiallisen rasittamisen, on myös supistuksia tullut huomattavasti vähemmän. Vauvakin alkaa olla ilmeisen ahtaalla, isot pokut ovat harventuneet, liikket ovat enemmän kyljen vaihtoja tai yrityksiä suoristaa käsiä/jalkoja. Siis semmoista hidasta "pynnäämistä"! Tänään taas vauva tuntuu liikkuvan enemmän parin vähän hiljaisemman päivän jälkeen.

Ens ti on nlalääkäri. Uusi ihminen minulle. Saas nähdä mikä on kohdunsuun tilanne. Voipi olla lyhentynyt jo sentin, musta tuntuu. Viime viikon neuvolassa ei hB:ta mitattu (sitä ennen 121), painoa oli sen sijaan tullut +700g/vko, hyi! Eli nyt yhteensä +12kg, sf-mitta 30,5 cm.

Minä en ole edes kokeillut pyöräilyä koko raskauden aikana. Ed. raskaudessa alkoi supistella jo rv 20 tienoilla, joten jätin väliin tänä keväänä. Eikä siis se kävelykään ole enää minun juttui. Täytyy istua sisällä ja syödä ;)

Lattioista oli puhetta. Meillä on uudessa kodissa myös tumma kempas-parketti ja kyllä tosiaan näkyy kaikki pölyt ja moskat ja naarmut! Pikkuiset naarmut kuitenkin tummuvat tosi nopsaan niin, ettei niitä enää huomaa, mutta isommista jää kivat vaaleat raidat. Ja esikoinen kun alkaa heitellä tavaroita niin huh huh!

Mutta nyt surffailen kaikki muutkin MUST-kohteet. Huuto.netistä pitäis etsiä turvakaukaloa, se on vielä hankkimatta! Onneks sentään ne tuplarattaat tuli.

Terveisin
Rizzu 34+5

Ihanaa, että muutkin inhoavat tummaa lattiaa siivoamisen kannalta, mutta rakastavat sen tummuutta ;-)

Tummasta tuli mieleeni, että pinnasängyn maali oli sitten ihan eri väristä kuin piti... Piti tulla iahn tumma pähkinä, sellai mustan puhuva ruskea, jossa aavistus tumman punaista tietyssä valossa. Väri malli oli todella tumma ruskea kaupassa, jopa ehkä hieman harmahtava... Väri sängyssä suklaan ruskea!! Ja sävyn on valinnut tikkurilan värilinja ja niiden koneet varmaan omista väreistä löytää sen lähimmän (siis vertailussa oli heidän eräs toinen tuotteensa tähän maaliin). En ymmärrä miten tuo väri voi heittää noin paljon?? Minähän tiesin heti purkin avattuani, että sävy on väärä, mutta mies halusi kokeilla näyttäisikö se maalattuna jotenkin erilaiselta, no ei näytä. Huomenna soitan värilinjalle ja kysyn mitä on voinut mennä pieleen.Eihän se sänky ruma ole, mutta väri on vain minun mielestäni väärä siihen nähden mitä hain.

Huomenna olis muuten se neuvola!! Hurraa, saadaan katsoa millaiset sf-mitat heitän, kuukausi sittenhän mitta oli jo 32cm...

Nyt menen vielä pesee liima tahran uudesta lattiasta pois, huomasin sen täältä koneelta päin katsoessa. On näköään tämä tapetoija vähän liimaillut muutakin kuin tapettia seinään :-)

-Mammaksi, jolla laskettuun aikaan 37päivää-

Jatkan näköään tähän itseni alapuolelle...

Eli neuvolassa käyty, ihan turha käynti! Tässä kuitenkin jotain arvoja:
Hb oli noussut 123 eli ihan ok jo,
Painoa tullut 700g/vko ja kaikkiaan siis jo 14,3kg
Paineet 129/74
Pissa puhdas ja turvotusta ei ole,
Sf-mitta nyt "vain" 33cm, mutta eri mittaaja kuin yleensä.
Vauvelin syke 140 luokkaa kuten aina.

Sitten se turhautumisen syy... Neuvolalääkäri vasta 17.7 eli silloin viikkoja 37+6. Tähän mennessä vauvasta ei ole annettu minkäänlaista kokoarviota, eli en tiedä yhtään olenko menossa synnyttämään kolme vai viisi kiloista poikaa. Seuraava neuvola-aika kahden viikon päästä, mutta jos se on kuten tämän päiväinen käynti niin jälkimaku on jälleen turhaan ajetut 50km.

Nyt on saatava kahvia ja suklaata, jäi sen verran höh olo tämän sijaisen jäljiltä.

-Mammaksi 34+6-

Ainiin, piti kysyä, että pystyykö tuosta sf-mitasta arvioimaan yhtään syntyvän lapsen kokoa? Minun vanha neuvolakortti on niin erinäköinen uuden kanssa etten osaa verrata niitä.

-Mammaksi-

Kyllä se sf mitta saattaa kai jotain osviittaa antaa lapsen koosta, mutta kun siihen tosiaan vaikuttaa niin moni asia, niin ei kannata sokeasti luottaa. Minulla oli välillä sf mitta ihan yläkäyrällä, mutta se johtui vaan vauvan asennosta. (oli peppu edellä) Nyt kun on ollut poikittain, on mitta taas palannut keskikäyrän tuntumaan..

Jos käyrä olisi jatkuvasti yläkäyrällä tai jopa yli sen, niin voisi epäilläkin isoa vauvaa.

Esikoisesta minulla oli aina keskikäyrän alle tai keskikäyrällä ja poika painoi 3140g

Miisa 33+1

Mä olen saanut kans vähän sen käsityksen, että jotakin suuntaa sf-mitasta voi saada, mutta sehän kertoo kohdun korkeuden ja riippuu vauvankin asennosta ja eihän se kohdun koko toisaalta kerro vauvan koosta. Joillakinhan on enemmän lapsivettä kuin toisilla ja muutenkin vauvalla voi olla enemmän tilaa kohdussa kuin toisilla? Mua kans vähän huolettaa tuo vauvan koko-asia, kun meillä suvussa ollut isoja vauvoja ja minä itsekin olen ollut, mutta ei mun äidinkään sf-mitta missään yläkäyrillä ole huidellut vaan monella kaverilla on ollut paljon isompi mitta ja silti pienempi vauva. Hmm... Mutta tosi myöhään sulla Mammaksi kyllä tuo neuvola, toka kun on kyseessä niin paljon mahdollista että vauva on jo syntynyt tuolloin! :-o

Mulla on sama fiilis neuvolasta. Jotenkin tuntuu että jos jotakin kyselee tai puhuu tuntemuksistaan niin vastaukseksi tulee jotakin niin ympäri pyöreätä että sama olla hiljaa.

Mä olen saanut kans vähän sen käsityksen, että jotakin suuntaa sf-mitasta voi saada, mutta sehän kertoo kohdun korkeuden ja riippuu vauvankin asennosta ja eihän se kohdun koko toisaalta kerro vauvan koosta. Joillakinhan on enemmän lapsivettä kuin toisilla ja muutenkin vauvalla voi olla enemmän tilaa kohdussa kuin toisilla? Mua kans vähän huolettaa tuo vauvan koko-asia, kun meillä suvussa ollut isoja vauvoja ja minä itsekin olen ollut, mutta ei mun äidinkään sf-mitta missään yläkäyrillä ole huidellut vaan monella kaverilla on ollut paljon isompi mitta ja silti pienempi vauva. Hmm... Mutta tosi myöhään sulla Mammaksi kyllä tuo neuvola, toka kun on kyseessä niin paljon mahdollista että vauva on jo syntynyt tuolloin! :-o

Mulla on sama fiilis neuvolasta. Jotenkin tuntuu että jos jotakin kyselee tai puhuu tuntemuksistaan niin vastaukseksi tulee jotakin niin ympäri pyöreätä että sama olla hiljaa.

No niin, tuli sitten kaksi kertaa tuo viesti ja virhekin siellä oli... Siis lääkäriä tarkoitan että Mammaksilla tosi myöhään enkä neuvolaa... Ilmeisesti verenkierto keskittynyt tuonne keskivartaloon, kun tuntuu että pää on nykyään ihan pehmeä... ;-)

Voi VilmaAurora samaa vikaa täälläkin pääkopan kanssa. Eilen pelotti alkaa tapetoimaan raidallista tapettia, siinä kun toisessa reunassa oli tumma ja toisessa vaalea raita reunimmaisena. Pelolla olen nyt katsellut valmista seinää, että missä olen huitaissut kaksi tummaa vierekkäin tms...
Minun sf-mittahan on kulkenut koko ajan käyrien yläpuolella tai sitten sen ylärajan ihan just alapuolella. Mielestäni viikon 28 tienoilla lääkäri sanoi, että lapsivettä olisi normaalimäärä... Ja kun itse en ole mikään pitkä, vain 166cm, niin tuon "välin" ei pitäsi olla luonnostaan keskiarvoja pidempi. Noh, eiköhän se kätilö synnytyssalissa kerro poika sylissään minkä kokoinen tuo on. Hiemanhan tämä asia vaivaa ja kiusaakin mieltä, mutta minkäs teet... Jos vaan tietäisi vaikka, että viisi kiloisen synnytän niin voisi huutaa jo ovelta sairaalassa puudutuksia, tosin samathan nuo kivut taitaa olla, mutta psykologisesti kolmi kiloisen synnytys tuntuu helpommalta kuin viisi kiloisen.

-Mammaksi jälleen-

Juu tosiaan lapsiveden määrä vaikuttaa myös..

Mammaksi: etkö ole saanut missään vaiheessa kokoarviota? Oliko poika rakenneultrassa minkä kokoinen? Täälläpäin annetaan minun käsittääkseni aika ultraan kokoarvioon, jos sf mitta menee ihan omia polkujaan.. voisit kysäistä viimeistään siellä lääkärissä, että josko sinäkin pääsisit johonkin arvioon? Tai sitten soittelet neuvolaan jo ennen sitä.. Ihmeen myöhään on tosiaan lääkäri sulla! Mulla on jo 35+jotain.

Ei mitään kokoarviota... Rakenneultrassa... Missäs se kortti on... Siis löytyy tiedot viikkoja tasan 20 ja painoa noin 290g ja B-mitta 47mm. Siinä kaikki meitin Möksystä. Lapsiveden määrän kohdalla ymmärtäisin tuon epämääräisen merkin olevan N eli normaali.
Se lääkäri on siksi niin myöhään, kun tässä kunnassa on yksi lääkäri joka tekee äitiyspuolen tarkastuksia ja tuokin lääkäri on lainattu naapurikunnalta (yhteinen terveyskeskus, joten helppo lainata toisen lääkäreitä). Ko lääkäri tekee vain torstai aamupäivisin äippäpuolen töitä ja näytti listassa olevan neljä aikaa per torstai... En minä kyllä ymmärrä miksi sitä aikaa ei voinut minulle aikaisemmin varata. Ja enpä minä tiedä millä se lääkäri arvionsa antaa, eihän täällä ole kuin se ultra millä näkee juuri ja juuri jotain kohdussa olevan, ei sillä voi mitään mittoja ottaa.

-Mammaksi-

PS: tämän iltapäivän on olo ollut tuskainen, supistuksia tuli kolmen-viiden välillä tasaisesti noin 15min välein ja masu on ollut lähes koko ajan kova. Nytkin aivan pinkeä, kaikki liikkeelle lähdöt, kumartelut jne nostaa vedet silmiin ja aiheuttaa isomman supistuksen.

Heissan,

nyt on päästy kotiin ja neuvolassa käyty.
Pissa ok, liikket hyvät, lapsivettä normaalisti,painoa tullut+622, verenpaine 106/65 (aika matala), hb 128 (noussut hyvin rautalääkkeellä),sf mitta 29, vauvan syke 130 ja raivotarjonnassa oleskellaan edelleen.

Poika on tämän päivän tarhassa ja sitten mun kanssa kotona ensi viikon. Katsotaan miten jakselen, kun pojasta on tullut nyt mökillä ollessa niin aktiivinen mies. =)
Oikeastaan aika kivaa viettää laatuaikaa pojan kanssa päivisin ihan kaksin.

Mammaksi: tule kertomaan voinnista, kuulostaa jo aivan synnytys supistuksilta...
Mulla nuo supparit alkoi viisi päivää ennen pojan syntymää ja kestivät joka ilta n.3-5h ja sitten loppuivat. Viimeisenä päivänä ei sitten loppua näkynyt.
Onneksi sulla on jo noin hyvät viikot menossa.

Muuten ei kummempaa. Mökillä ei maha toiminut ollenkaa, kamala tuska. Nyt sitten heti toimii taas kun päästiin kotiin. Ensi reissulle kahden viikon päästä otan kyllä jotain masun toimitaa edistävää mukaan.

Olo on ollut ihan hyvä. Mieli ihan pirteä aj supistukset ei oo kovin kipeitä, lähinnä ihnottavia. Tuntuu, että vauva työntää päätään ulos.

zuviliini 31+3

Zuviliini tänään on tilanne rauhoittunut. Olen vain ja ainoastaan istunut ompelukoneella ja liikkunut siitä vajaan metrin matkaa leikkuupöydän luo. No pari- kolme kertaa käynyt alakerrassa ja aina sama juttu, hemmetinmoinen supistus viimeistään rappujen puolivälissä. Ompelukoneelta matkaa rappusiin talon mitta eli olisko 15m, että eipä tämä mamma paljon liikuskele... Masu on kuitenkin yllättävän kova ollut koko päivän ja poika huomattavasti rauhallisempi kuin aikaisemmin, tiedä sitten mitä merkistee (liikkuu kyllä, mutta ei ole sellaista jytäämistä kuin on ollut viime aikoina, ihan kuin vain laiskottelisi ja kääntelisi kylkeään).

Nyt kuorimaan perunoita...

-Mammaksi 35+0-

Moikka elokuulaiset!

Miten on mennyt viikonloppu?

Me oltiin eilen häissä. Jaksoin olla jopa ilta 11 saakka juhlissa! Siinä vaiheessa supisteli jo 10 minuutin välein ja allekin, niin päätin lähteä kotiin. Jalat oli tosi kipeät.

Tänäänkin on vielä supistellut jonkun verran, kyllä se rankkaa on tuo juhliminen =)

Miisa ja maha 33+4

Moikka,
me ollaan mieheni kanssa siivottu koko päivä kun saatiin matot pestyä :-)
Ollaan muutenkin viimeisen viikon aikana hankittu kaikkea vauvaa varten ensimmäistä kun odotetaan (turvakaukalo, matkarattaat, pinnasänky, vaunut, hoitopöytä ja muutama potkupuku).
Ensi viikolla ajattelin laittaa sairaalakassin valmiiksi.

Muuten oletteko jo nyt pesseet & silittäneet vauvan vaatteet ja oletteko pakanneet ne esim. laatikkoon vai suoraan kaapin hyllylle? Toinen mieltä askarruttava asia eli mitä vauvan kosmetiikkaa (talkkia?, rasvaa?) kannattaa hankkia jo etukäteen?

t,Katri 32+2

Heissan,

Me oltiin eilen pojan kanssa tuttujen luona kylässä ja sitten vähän Jumbossa shoppailemassa. Perjantai-iltana käytiin pyörä ajelulla (työnsin poikaa kolmipyöräisellä). Nyt on sitten ollut maha ihan kovana koko eilisen ja tämän päivä. Ainoastaan yöllä tyntyi pehmittyvän. Supistuksia tulee taas jokin verran.

Meillä olisi kanssa yhdet häät ensi lauantaina, katsotaan kuinka jaksan siellä. Onneksi vihkiminen on vasta kolmelta, eli iltaan ei oo niin pitkä aika. Samoin pääsen autolla kotiin ihan milloin vain, mikä on todella hyvä juttu.

Ei siis mitään ihmeempiä.

zuviliini 31+5

Katri: Joo mä pesin ja silitin kaikki uudet vauvan vaatteet (sitä ennen ne tosin oli kaikki laatikossa). Ehkä liian aikaista oli, mutta onpahan nyt tehty sekin. Vielä pitäisi nuo vanhat vaatteet kaivaa kaapeista ja pestä ja silittää nekin. Kaippa ne tuolla lipaston laatikossa pysyy suojassa pahemmalta pölyltä.

Moikka,

Katri: mä ostin apteekista perusrasvaa pumppupullossa, se on kätevä kylppärissä. Kakan saa hyvin pois pepusta kun laittaa siihen pesun yhteydessä rasvaa. =)
Ja muutenkin tuo hajustamaton rasva tuntuu parhaalta. yllättävän monissa vauvan tuotteissa on joku haju, mua ainakin se häiritsee.
Samoin ostin desinfiointiainetta pumppupullossa (mies polttaa), on sitten helppo desinfioida käsiä. Myös sinkkivoide on ihan hyvä, jos peppu alkaa punoittaa/ärtyä, se auttaa. Muuta en ole hankkinut. Enkä pojankaan kanssa tarvinnut.

Vaatteet oon pessyt ja viikannut kaappiin. Kyllä ne siellä säilyy ihan puhtaina.
Meillä vaatteita on aivan kamalasti, mutta muutama on silti pitänyt ostaa, kun on näkynyt niin söpöjä.

Tänään ajattelin mennä katsomaan löytyisikö jostain sairaalakassiin pienet puhdistusaine, rasva ja kasvovesi. Viimeksi taisin purkittaa omia... mutta pikkupurkeille olisi käyttöä kaikille matkoilla.
Jotenkin tuntuu, että on pakko pakata se kassi nyt valmiiksi, jos sitten lähtö tulee jostain muualta kuin kotoota ( niin kuin viimeksi). Mies ei hallitse tällaisia juttuja ollenkaan. =)

zuviliini 31+6

Huomenta. Olipa taas aamu, heräsin jo kolmen - puoli neljän aikaan ja siinä sitten mukamas torkuin kahdeksaan saakka. Esikoinen heräsi just tasan kahdeksalta ja kävi katsoo lastenohjelmia, hah samassa nukahsin niin, että kuulin vain ohjelman vaihtuvan ja lopulta en sitten edes vaihtumista. Yhdeksältä heräsin sitten uudelleen. Supistuksia on kyllä tullut pitkin yötä, sellaisia mihin heräsinkin, ja nyt aamulla jokunen...

Vauvan vaatteista, pesin ne kaikki jo aikaisemmin, kun meillä oli keväällä pakko käyttää kaivon vettä "liiaksikin", kun meinasi sennä vesi sakeaksi (pysyy kirkkaana kovalla käytöllä aina silloin). Vaatteet ovat olleet laatikoissa siitä saakka ja nyt viime viikolla sain ne kaappiin (kun se kaappi vihdoin valmistui...)

Rasvat jne. Kosak meillä on vakaa tarkoitus käyttää kestovaippoja niin mitään rasvoja ei ole hankittu. Kestojen kanssa kun ei voi käyttää rasvoja, koska ne tukkivat kankaat ja pisut alkaa tulvii vaipoista :-( Toki käyn vielä ostaa kertisvaippoja siltä varalta, että pikkuinen onkin helläpeppu kuten isoveljensä, sitten pitää käyttää vähän voiteitakin.

Zuviliini minulla kävi hyvä säkä viime viikolla. Kävin ostaa apteekista naaman pesuaineita ja niiden mukana oli sellainen kesäkassi missä pienet purkit aineita, kerrankin matkakoot, kun niitä miettii tarvitsevansa. Ainoa, että olen jotenkin onnistunut lahjoittamaan pois kaikki pienet shampoo ja hoitoainepullot, nyt ei itselläni ole yhtään! Onneksi kylläkin tuolta liikkeeni jäämistöstä löytyy sellaisiakin sarjoja missä ei ole mitkään valtavan suuret pullot normaalistikaan, pitää sieltä jotain etsiä. Minä mietin viimeksi aamuyöllä sitä kassin pakkaamista, mutta ei vaan oikein pää säteile mitä pitäisi pakata?? Minä kun olen niitä ihmisiä, jotka voi lähteä parin päivän matkalle mukanaan vain puhtaat alusvaatteet ja rahapussi (viimeaikoina tosin rahapussi on ollut lähes turha, tai ei siel ainakaan rahaa ole ollut).

Nyt pitänee alkaa siivoamaan ompelupöytää, siihen on jotenkin kulkeutunut mm nikko-auton laturi ja akut, minun rallipalkinnot (kun miehen hyllyyn ei mahdu ja uusi hylly on tuolla lattialla...), kasa aku ankkoja ja hiusten leikkuu vehkeet. Juu ja julmettu kasa kankaita on taas jäänyt laittamatta takaisin hyllyyn :-(

-Mammaksi 35+3-

Heippa,

Ollaan kotiuduttu mökiltä. Oli ihanaa vaan löhöillä ja nauttia luonnosta... Koko viikonloppu on remppailtu ja laitettu kämppää kuntoon ja se onkin sitten kostautunut kipeillä supistuksilla. Nyt saa mies jatkaa yksin loppuun.

Käytiin esikon kanssa muumimaassa ja se tykkäs ihan hulluna. Mulle se käveleminen oli vähän liikaa ja autossa istuminen oli tuskaa. Huomenna pitäis mennä korkeasaareen, saas nähdä miten jaksan siellä kävellä.

2 viikon päästä olis yhdet häät ja mietin että millä kengillä siellä jaksaa koko illan pyöriä. Onneks meillä on hotelli ihan lähellä että voin sitten sinne mennä lepäämään kun alkaa väsyttämään.

Vauvan vaatteet oon minäkin pessy ja laittanut kaappiin valmiiksi. Käytiin myös ostaa uudet tuttipullot jo odottamaan. Kaukalo pitäis vielä ostaa kun kerettiin vanha antamaan jo pois.
En muista kerroinko jo kun saatiin melkein uudet tuplarattaat tosi halvalla. Naapurit niitä tuli kaupittelemaan kun eivät enää tarvinneet. Esikko on niistä ihan innoissaan ja kyselee koko ajan että koska vauva tulee viereen istumaan...
Muutenkin tyttö kyselee vauvasta koko ajan, hih.

Neuvola olis ens maanantaina ja nyt pitäis varata aika synnytyssuunnitteluun. Eipä oo tosiaan enää pitkä aika kun vauva tulee. Alkaa synnytyskin jo mietittyttämään.

Sairaalakassi tarttis tosiaan pakata mut en yhtään muista mitä kaikkea viimeks oli mukana.

No nyt täytyy lopettaa. Aurinkoista päivää kaikille.

Naksuli 32+1

Minä ajattelin pakata sairaalakassiin:

Shampoo
Hoitoaine
Vartalonpesuaine
Naaman pesuaine
Naamarasva
Ripsiväri
Hiusharja
Pompula (tosin varmaan on päässä jo synnytyksessä)
Deodorantti
Kamera
Imetysliivit
Liivinsuojia
Pikkuhousut

Mies tuo sitten vauvan kotiutusvaatteet ja itse kotiudun samoissa vaatteissa, joissa menen synnyttämään (elleivät ole lapsivedessä, veressä tms. sitten mies tuo myös minulle vaatteet).

Näillä varustuksilla pärjäsin viimeksikin, kaikki muu jäi käyttämättä. Voi olla, että poltan vielä jonkun cd-levyn synnytykseen, mutta jos en niin radio saa kelvata. Jotain pientä purtavaakin voisi olla, ehkä suklaata.

Miisa 33+5

Moikka,

tuosta sairaalakassista. Hyvä tuo Miisan lista. Mä otan vielä mukaan korvalappustereot/ korvatulpat ja pillimehuja. Nuo pillimehut oli tosi hyviä synnytyksessä, suosittelen. Otan myös meikit mukaan. Oli ihanaa oikein laittaa kun lähti sairaalasta kotiin ja jätti sinne sen ihanan/kamalan yöpuvunkin. =)

Tuli vaan mieleen, että vauvalle kannattaa ottaa peitto (pieni) mukaan. Meillä jouduttiin "köyttämään" poika istuimeen, kun muuten ei saatu vöitä tarpeeksi tiukalle.

Mammaksi: Meillä kanssa tarkoitus käyttää kestoja. Pakkasin tuonne vauvan vaatteiden mukaan myös kotiintulovaipan mukaan. Katsotaan onko sopiva ja miten istuu päälle.

Mua on kanssa alkanut tuo synnytys mietityttämään. Pojan synnytys meni todella hyvin ja siitä jäi hyvä muisto. Jotenkin jännittää, jos ei kaikki nyt menekään yhtä hyvin...
No aivan turhaa miettiä, menee miten menee.

Täällä muuten hyvät videot synnytyksen kulusta. Ihanan rauhoittava kätilö. =)
http://www.terve.tv/helistin/tervetv.php

zuviliini 31+6 (edelleen)

Hyvä lista Miisalla juu! Eipä siellä paljon muuta tarvii. Tai no mäkin lisäisin juotavaa koska ainakin SatKs:ssa mehu on kortilla ja vesi ei mulle kauheesti maistu. Niin ja yösiteitä jos vaikka sairaalassa siteetkin on sellaisiksi vaipoiksi muuttuneita säästösyistä. =D

Vauvan vaatteet on pesemättä. Esikonkin vaatteet ovat tällä hetkellä väliaikaisessa paikassa joten en vielä hättäile asian suhteen. Pinnis on osissa ym. Kyl täs vielä ehtii ja jos ei niin mies laittaa kuntoon kun ite oon sairaalassa.

kattu 35

Korvatulpat on hyvä olla! ne mullakin oli viimeksi. Osastolla tehtiin remonttia ja päivisin kuului remonttiääniä 07-16, joten tarpeeseen tuli tulpat.

Jotain juotavaakin kannattaa ottaa, jos ei vesi maistu. Itse join synnytyksessä tosi paljon! oli älytön jano koko ajan.. Tosin ihan vettä vaan.

Zuviliini: Mietin juuri tänään, että ihan varmaan tulee jotain kommervenkkejä tällä kertaa, kun esikoisen synnytys meni ihan kivasti.

Yhteistyössä