en halua kaverini poikaystävää häihin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
Tulevalla aviomiehelläni kaikki kaverit jo naimisissa; tietysti naimisissa olevat kutsumme kaikki.

Minun kavereista kukaan ei vielä naimisissa; kutsun kuitenkin yhden kaverini jolla jo lapsi + hänen kihlattunsa, yhden avoliitossa asuvan kaverini ja muutamia sinkku-kavereitani...
Mutta yhden kaverini poikaystävää en haluaisi kutsua; olen nähnyt hänet vain yhden kerran ja puhuimme ehkä n. 5min. Lisäksi tiedän, että hän voisi ilmoittaa tulevansa häihin, mutta ei tulisikaan, esim työkiireiden takia.

Onko OK vain jättää kutsumatta tämä kaverini poikaystävä? :/

Mitä väliä sillä on kutsutko hänet vai et? Yksi ihminen muiden joukossa, tulkoot tai olkoot tulematta? Kuinka pitkä suhde heillä takana? Onko sulla jotain erityisesti ko. miestä vastaan.
Minusta ainakin olisi ollut ikävää mennä juhliin ilman avecia silloinkin kun emme olleet vielä naimisissa.

Tuossa kannattaa tosiaan ehkä miettiä sitä kaveria, että hänestä voi olla ikävää tulla yksin häihin varsinkin kun muilla ystävillä on puolisot mukana. Ainakin itsestä olisi mälsää.

Omiin häihinsä ei tarvitse kutsua ketään, jota ei halua. Tietenkin jonkinlaisia hyviä tapoja olisi hyvä noudattaa. Itse emme kutsuneet häihin semmoisia siippoja, joita emme olleet ikinä nähneet/tunteneet. Tuommoisille ystäville meni siis kutsu ilman avecia.

Ainoat tilanteet, joissa kaverin poikakaverin voi jättää kutsumatta, ovat mielestäni

a) erittäin pienet häät, (alle 15 ihmistä) joissa kaikki aterioivat saman pöydän ääressä, ja tuntevat toisensa ennestään.

tai
b) kaverisi on palkattu häihin töihin, esim. tarjoilemaan.

Mikäli kyseessä on yhtään isommat häät, pitäisi myös sinkkukavereille antaa mahdollisuus tuoda halutessaan avec. Naimisissa olevilla taas kutsu koskee koko perhettä. Kutsuun vastatessaan henkilö sitten kertoo, keitä on tulossa paikalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Mielestäni näin;27360977:
Jos käytöstapoja harrastetaan, niin kyllä.

Meillä oli noin sadan ihmisen häät ja ei tullut mieleenkä alkaa sinne pyytelemään tuntemattomia ihmisiä, sinkkujen aveceja. Ihan vain sen takia että sinkun tarvisi joku tuoda. Millaista olisi lähteä häihin joka kuitenkin on yksityinen ja intiimi tapahtuma, parin jota ei ole koskaan nähnyt eikä tule koskaan näkemäänkä. Aika naurettavaa mielestäni.

Meillä oli noin sadan ihmisen häät ja ei tullut mieleenkä alkaa sinne pyytelemään tuntemattomia ihmisiä, sinkkujen aveceja. Ihan vain sen takia että sinkun tarvisi joku tuoda. Millaista olisi lähteä häihin joka kuitenkin on yksityinen ja intiimi tapahtuma, parin jota ei ole koskaan nähnyt eikä tule koskaan näkemäänkä. Aika naurettavaa mielestäni.

Sun mielestä naurettavaa, mutta oikeassa elämässä hyvien tapojen mukaista.

• Tykkää
Reactions: astrolabe

100 ihmistä ei ole intiimi tapahtuma, sanoit mitä tahansa :D

Yksityinen ja intiimi tapahtuma on sellainen, jossa istut samassa pöydässä kaikkien vieraiden kanssa ja henkilökohtaisesti huolehdit että jokaiselle riittää seuraa ja mielenkiintoista keskustelua.

Jos järjestät sadan hengen häät, annat aikuisten ihmisten itse päättää, haluavatko he tuoda mukaan seuralaisen vai juhlivatko mieluummin tuttavaporukalla. Ei ihmisiä voi asettaa eriarvoiseen asemaan sen perusteella, oletko juuri sinä sattunut heidän seurustelukumppaneitaan tapaamaan.

Itse olen tutustunut mieheni laajaan sukuun nimenomaan avecin roolissa. Jos heidän sukunsa periaatteena olisi ollut, ettei tuntemattomia ihmisiä koskaan kutsuta mihinkään, en vieläkään tuntisi heitä. Ja meillä sentään on jo lapsikin ja toinen tulossa.

[QUOTE="vieras";27361091]Sun mielestä naurettavaa, mutta oikeassa elämässä hyvien tapojen mukaista.[/QUOTE]

Ottaen huomioon, miten paljon ihmiset jättävät muiden lapsia pyytämättä omiin häihinsä kun vievät istumpaikkoja niin sanoisin että enemmän se on käytöstapojen vastaista kuin että jätän tuntemattoman ihmisen.

No ehdottomasti itse ainakin laitan tuleviin häihin sinkuille avec-kutsun ja seurusteleville puolisot mukaan. Lapset jätetään kutsumatta, mutta puolisot ilman muuta mukaan.

Hääparilla harvemmin on häissä aikaa seurustella vieraiden kanssa. Jos pääosa kutsutuista on samalta paikkakunnalta/sukua hääparille ja sitten kutsutaan vaikka se opiskelutoveri joltain opiskelupaikkakunnalta, on etiketin mukaista sallia hänen tuoda mukanaan joku, ettei tarvitse yksin koko iltaa viettää tuntemattomien seurassa. Sen olen kyllä huomannut, ettei etiketti todellakaan ole huudossa nykypäivänä; harva edes tietää perussääntöjä.

Hääparilla harvemmin on häissä aikaa seurustella vieraiden kanssa. Jos pääosa kutsutuista on samalta paikkakunnalta/sukua hääparille ja sitten kutsutaan vaikka se opiskelutoveri joltain opiskelupaikkakunnalta, on etiketin mukaista sallia hänen tuoda mukanaan joku, ettei tarvitse yksin koko iltaa viettää tuntemattomien seurassa. Sen olen kyllä huomannut, ettei etiketti todellakaan ole huudossa nykypäivänä; harva edes tietää perussääntöjä.

Näin juuri!

Ottaen huomioon, miten paljon ihmiset jättävät muiden lapsia pyytämättä omiin häihinsä kun vievät istumpaikkoja niin sanoisin että enemmän se on käytöstapojen vastaista kuin että jätän tuntemattoman ihmisen.

Etikettivirheitä molemmat.

Mielestäni ihmisten pitäisi miettiä järjellä, minkä kokoiset häät he haluavat, ja sitten tehdä vieraslista sillä mielellä, että kenenkään ei tarvitse jättää perhettään tai seurustelukumppaniaan kotiin, jos ei niin halua.

Ne kutsututkin ovat yleensä ihan fiksuja ihmisiä ja osaavat kyllä arvioida, onko suhde siinä pisteessä, että kaveri kannattaa tuoda "näytille" jonkun häihin. Siksi on vähän alentavaa tehdä tuo arvio toisen ihmisen puolesta.

[QUOTE="vieras";27361156]Jos on lapsettomat häät, niin on lapsettomat häät. Järjestäisi sitten puolisottomat häät niin olisi sama asia.[/QUOTE]

Katson että ystävien ja sukulaisten lapset ovat lähempänä minua ja miestäni kuin että jonkun sinkkukaverin avec. Ehkä siitä syystä kun perheellinen olen, niin mielestäni lapsetkin sinne häihin kuuluvat. Tosin meillä suvussa lapset osaavat käyttäytyä, joten ei tulisi mieleenkä jättää heitä pois. Yhtä isossa arvossa heitä pidän kuin heidän vanhempiaan.

Yhteistyössä