En haluaisi ylireagoida, mutta kävelin tilanteeseen jossa lastani lyötiin (mummopuoli)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Suru"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiitos kaikille vastauksista. Osa sellaisia, mitä en olisi halunnut kuulla, mutta jotka oli toisaalta hyvä kuulla. Tyttö on minun prioriteetti numero yksi. Nyt menen tuonne tytön huoneeseen, luen sadun ja nukun hänen vieressä. Jätän keskustelun huomiselle ja yritän saada tytön puhumaan kun on levätty.

Ei minun järkytys tässä olekaan se oleellinen asia, jos voisin tytön murheen ottaa pois niin sen teksin. Tällaista ei meillä enää tapahdu, puhun myös miehen kanssa. Mummopuolen luo ei enää mennä, se on aivan varmaa. Jos mies ei tätä ymmärrä ja tilanteen vakavuutta ota tosissaan niin lähden.

Kiitos kaikille vastauksista. Osa sellaisia, mitä en olisi halunnut kuulla, mutta jotka oli toisaalta hyvä kuulla. Tyttö on minun prioriteetti numero yksi. Nyt menen tuonne tytön huoneeseen, luen sadun ja nukun hänen vieressä. Jätän keskustelun huomiselle ja yritän saada tytön puhumaan kun on levätty.

Ei minun järkytys tässä olekaan se oleellinen asia, jos voisin tytön murheen ottaa pois niin sen teksin. Tällaista ei meillä enää tapahdu, puhun myös miehen kanssa. Mummopuolen luo ei enää mennä, se on aivan varmaa. Jos mies ei tätä ymmärrä ja tilanteen vakavuutta ota tosissaan niin lähden.

Ei tuo mummopuolen luokse menemättömyys mitään ratkaise. Miehesi on osallistunut lapsesi pahoinpitelyyn,mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?? Hän on ihan yhtä syyllinen kuin äitinsä!! Ei siinä mitkään keskustelut asiaa paranna.
Tuolla näytät vain lapsellesi sen että on ihan ok, että isä saa pahoinpidellä häntä.

Mutta juuri sinähän olet se, joka tytön murhetta voi pienentää!!!!!!

Nyt menet tytön luokse ja kerrot avoimesti omista tunteistasi. Siis että olet järkyttynyt lyömisestä ja niin edelleen. Ja että sinun tehtäväsi on suojella häntä tuollaisilta tilanteilta. Kerrot, että aamulla menette lääkäriin tarkistamaan vammat ja silloin tytön on kerrottava lääkärille totuus tapahtumista.

Tärkeintä on, että tyttösi pääsee lääkärin tarkastettavaksi välittömästi! Päähän kohdistunut lyönti on voinut aiheuttaa vaikka subduraalihematooman (kovankalvonalaisen verenpurkauman) johon tarvitaan KIRURGISTA HOITOA!!! Vie lapsi heti aamulla lääkärille! Tai jos lapsi ei vielä nuku, niin vie samantien päivystykseen!

Muuten hyvä mutta ota nyt huomioon yksi asia. MIES OSALLISTUI PAHOINPITELYYN! Herranjumala sentään, mieshän piti tyttöä olkapäistä kiinni että mummeli pääsee paremmin hakkaamaan! Tai siltä se ainakin kuulostaa.

Älä missään olosuhteissa jätä tyttöäsi kahden kummankaan noiden kanssa. Ei ikinä. Luuletko sitäpaitsi että miehes sanoo et juu kuule hakkaan edelleenkin? Not. Kyllä sieltä tulee yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista ja kohta se vaan vähän hieroi tytön hartioita...

Mulle on aivan sama jos typerät eukot antaa hakata itseään. Mutta se että siihen soppaan sotketaan lapset ja vieläpä annetaan hakata lapsia on niin oksettavaa ettei tosikaan. Tekisi mieli sanoa tosi pahasti, tuskinpa se silti auttaa.

Kannattaisiko kysyä siltä lapseltasi haluaako hän jäädä asumaan saman katon alle kuin isäpuoli joka mahdollistaa hänen pahoinpitelyn eikä suojele häntä?
Kysy samalla riittääkö hänelle että sinä keskustelet miehen kanssa kuinka väärin mies teki?
Ja kysy vielä uskooko lapsi tulevaisuudessa ettei se "ainoa oikea isä jonka lapsi tuntee" tekisi hälle mitään pahaa?
Ja sitten voitkin kysyä itseltäsi kumpi on tärkeämpää, se ettet enää "joudu" olemaan yh vai se että lapsellasi on hyvä ja turvallinen olla?

Nyt kuule muija ryhtiä! Jos et osaa tuon vertaa lapsesi parasta ajatella, niin anna hänet sitten turvallisempaan kotiin. Saat olla rauhassa sen kultsipuppelihöpönassu-psykopaattiäijäsi kanssa niin ettei lapsi kärsi enempää.

Hyvä! Paljon voimia sinulle ja lapsellesi! :hug:

Kamalaa! Miten joku vielä miettii tuossa tilanteessa, että ettei vaan ylireagoi.
Jos mun mies tekis jotain tollasta niin jättäisin samantien, vaikka kuinka ollaan naimissa. Väkivalta ei kuulu meidän perheeseen ja mun lapsia ei lyödä!!! Ihmisten jotka kuuluu läheisesti mun lasten elämään pitää olla sellaisia, jotka ei lapsiani satuta tai joita ei lasteni tarvi pelätä. Siksi tuollainen ei tulisi kyseeseenkään!
Meidän vanhempien tehtävä on suojella lapsiamme, sitä he eivät pysty itse tekemään. Kuten nyt tuossa tapauksessa... Mitä 6 vuotias pystyy tekemään, kun aikuinen mies pitää kiinni ja toinen lyö??!!
Ihmettelen myös mitä ihmettä 6 vuotias ois pystynyt tekemään, jotta aikuiset noin suuttuu?
Nämä mummo sekä isäpuoli ei voi täysillä käydä, kun kerta tuollaiseen tekoon pystyvät.
Onko edes varmuutta siitä ettei tälläitsä olisi ennenkin käynyt?

Nyt pidät lapsesi puolta ja näytät, että äiti todella välittää siitä, mitä tapahtui. Teet selväksi tyttärellesi sen, että lyöminen oli totaalisen väärin, etkä hyväksy sitä millään muotoa!

Ja tämän edellisen voi tehdä vain siten, että tekee rikosilmoituksen ja jättää kyseiset henkilöt (pahoinpitelijät) elämän ulkopuolelle.

Et voi mitenkään ylireakoida. Lapsesi oikeutta fyysiseen koskemattomuuteen on loukattu. Sinulla on nyt iso tehtävä palauttaa lapsen luottamus siihen, että kukaan hänen läheisistään ei vahingoita häntä.

Vie lapsi lääkäriin. Sillä osoitat lapselle, että haluat varmistaa hänen olevan kunnossa.
Juttele lääkärin kanssa. Sosiaalityöntekijänkin kanssa voit jutella ja kysyä miten olisi hyvä toimia (jo lapsen takia).
Jos poliisille rikosilmoituksen teko tuntuu liian radikaalilta, niin harkitse edes noita.

Paljon on miehellä ja mummupuolella selitettävää ja vakuuteltavaa sinulle...
Voimia jotta jaksat kunnolla asian selvittää ja loppuun viedä.

Minä en kanssa voi ymmärtää, miksi et vaadi mieheltäsi selitystä-välittömästi! Minä vaatisin selityksen, katsoisin, että mies on sen minulle (ja sitä myötä lapselleni "velkaa"). Valitettavasti vaan halveksisin moista pahoinpitelyyn osallistujaa sen verran, ettei mikään selitys mieltäni muuttaisi - lähtisimme erilleen.

Minulla on ystävä, joka on lapsena kokenut väkivaltaisuutta äidin kumppanilta. Vieläkin yli nelikymppisenä hän on katkera, kun äiti ei puolustanut, ei suojellut. Seuraava runo kuvaa mielestäni äidin roolia, millainen äidin lapsen mielestä tulisi olla...

"Äiti on kielen kaunein sana,
äiti on parhain lohduttaja.
Silloin kun maailma hylkii lasta
äiti ei lakkaa rakastamasta."

Muutama asia mietityttää erityisesti:

Äiti pohtii keskustelupalstalla omaa ahdistustaan tytön ollessa huoneessaan?? Eiköhän äidin paikka olisi ollut halaamassa tyttöään, kertomassa miten lyöminen on aina tuomittavaa ja avoimesti kuuntelemassa mitä tyttö itse sanoo tilanteesta. Jos äitiä ahdistaa, mitä mahtaa pohtia tyttö yksikseen?

Eikö tosiaan asiasta ole keskusteltu?? Mitä kertoo mies, mitä kertoo mummi?
Mikäli tilanne tosiaan ollut kerrotun kaltainen, ein näe mitään syytä että äidin ja tytön pitäisi kotoaan mihinkään lähteä. lähtijä saa olla mies, menkööt äitinsä luokse yöksi ja vakavaa keskustelua aamulla heti.

Ei ole helppoa myöntää, "että taas meni näin.." ja jäädä yksin. Mutta olisitko oikeesti onnellinen miehen kanssa, jonka hoteisiin et uskaltaisi lastasi jättää?

Ainut selitys minkä keksin on, että lapsella järjetön huutopotkuraivarikohtaus ja mies koittanut rauhoittaa ja pitää kiinni. meillä mummilla menee pasmat aivan sekaisin kun lapset huutaa, joten mummikin koittanut rauhoittaa? Et selvästi sanonut että olisit nähnyt lyövän, vaan huitoi käsillään, käsitinkö oikein? Päänsärky kyllä mietityttää.. Tippunut tuolilta riehuessaan?

Avointa, vakavaa, realistista keskustelua ensin ja sitten tarvittaessa toimintaa.

Käythän lääkärissä näyttämässä ja tutkituttamassa tytön. Ties vaikka on kaatunut pahoinpitelytilanteessa ym... Ei lapsen pää kestä moista!
Mieti tarkkaan, miten jatkat!
Varmaan lapselle ollut kamalaa. Tuskin luottaa enää isäpuoleensa, joka ei puolustanut häntä ja lopettanut tilannetta mummolassa.
Muista, että lapsi on lojaali vanhemmilleen, oli asia vaikka kuinka paha. Eli hän saattaa itse vähätellä asiaa ja toimia sen mukaan , että sinä äitinä olisit tilanteen ratkaisuun tyytyväinen.
Sulla on nyt äitinä tärkeä vastuun ottaminen lapsen parhaaksi!

Tee rikosilmoitus ja jätä se mies! Jos lyö kerran, lyö toisenkin kerran! Mä pystyn niiin samaistumaan sun tyttöön, tiedän mitä on kun isäpuoli lyö...päähän! Mun ENTINEN isäpuoli hakkasi mua ja veljeä 5 vuotta. Äiti ei tiennyt. Se jättää ikuiset arvet. Väkivalta kasvattaa väkivaltaa ja siitä seurasi että myös meistä tuli väkivaltaisia (onneksi terapia ja vihanhallinta on auttanut). Älä anna lapsesi joutua kärsimään! Sulla on velvollisuus suojella lastasi!

Tämä saattaa kuulostaa karulta mutta herranjumala sentään. Kyseessä on LAPSI.

Jätät sen miehen mahdollisimman nopeasti, jos jäät tuollaisen väkivaltaisen ihmisen kanssa asumaan olet ITSE osasyyllinen lapsen pahoinpitelyyn. Nyt kannattaisi ajatella että kumman etua ajat: omaasi vai lapsen.

Mies sanoi, että ei hän mitään kiinni pitänyt kun yritti estää tyttöä sätkimästä ja potkimasta (tyyliin tantrumin takia). Mutta omasta mielestä mies kyllä piti kiinni ja se nyt ainakin oli varmaa, että äitinsä kädet huiskivat tytön päätä. kävelin siinä tilanteessa sisälle. Mitä aiemmin oli tapahtunut, se ei ole vielä selvinnyt.

"se ei ole vielä selvinnyt" siis mitä?????
miten niin ei ole selvinnyt, hitto, en antaisi miehelle kun sekunnin aikaa kertoa että mitä on tapahtunut!!
Ootko sä joku nössö????? mikä sua vaivaa????
tollaset sairaat isäpuolet pieksää sun lasta ja sä siellä vielä "mietiskelet" ja "odottelet"
ja mitä tämäkin tarkoittaa että mies ei pitänyt kiinni jotta äiti voisi lyödä, vaan esti "sätkimästä ja potkimasta" ELI SUOMEKSI PITI KIINNI JOTTA ÄITINSÄ VOI LYÖDÄ.
voi sairauksien sairauksien sairaus.....

Ei juma. Kuinka sitä asiaa ei ole heti käyty läpi?! Ja nytkö se lapsi siellä tosiaan on asiaa yksin pohtinut.
Sanoiko lapsi että mummo löi?
Ja miten tohon sun mielestä vois ylireagoida?

Luoja, mitä ihmisiä :O. En ikinä antais omaa tytärtäni tossa tapauksessa kummallekkaan hoitoon. Tekisin asiasta ilmotuksen eteenpäin ja vaatisin että, tyttäreltä pyydettäis anteeks. Sen jälkeen ei kumpikaan sais olla tyttären kanssa missään tekemisissä, eikä myöskään sais missään lähestyä tytärtä.

Et oo tosissas??!! MEET VAAN TYYNESTI NUKKUU JA PAINAT ASIAN VILLASELLA. ELI HILJASESTI HYVÄKSYT SEN MITÄ MIEHES JA SEN ÄITI, YHESSÄ TEKI SUN TYTTÄRELLE. OOT SÄÄLITTÄVÄ JA EPÄTOIVONEN NÖSSÖ. EIHÄN SIINÄ MITÄÄN KUN LAPSI KÄRSII, KUHAN ITE SAAT OLLA MIEHES KANSSA JA SEKÄÄN EI HAITTAA KUINKA MIES SUN LASTAS KOHTELEE. LÄHET VASTA SITTEN, KUNNES ON TARPEEKS MONTA KERTAA HAKANNU SUN LASTAS. KYLLÄPÄ PALJON AJATTELET OMAN LAPSES PARASTA, TAIDAT AJATELLA VAAN ITTEES. HYI MIKÄ AKKA OLET, OIKEIN OKSETTAA TOLLASET PERSEENREIJÄT!!!!!!!!

Yhteistyössä