En tiedä onko tuo poika enää normaali.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Tai vauvasta asti ollaan miehen kanssa oltu sitä mieltä, ettei poika ole normaali/terve. Ikää nyt 4v3kk, ja tuntuu ettei mikään asia edisty.

Motorisesti on erittäin lahjakas, ollut ihan pienestä asti (lähti kävelemään 9kk ikäisenä ). Nyt puhekin on kohdillaan, vain r- ja d-kirjaimet puuttuu.
Mutta käytös...

Minkälaisia esimerkkejä nyt osaisin laittaa..

No, eilen oltiin saunassa, niin yhtäkkiä poika lähtee vaan juoksemaan pois ja juoksi yläkertaan asti. Ei puhettakaan että ois tullut takas saunaan, mies kävi hänet sitten hakemassa.

Hyppii muiden päälle. Eilen otin aurinkoa pihalla, niin yhtäkkiä hän hyppää polvillaan täysillä mahani päälle.

Jaksaa keskittyä pleikkariin ja tietsikkaan, niitä pelaisi vaikka koko päivän (mutta käyttö on toki rajattu, max. 2h/päivässä ). Muu leikki menee aika pian temppuiluksi, varsinkin jos yksin pitäis jotain tekemistä keksiä.

Ei nuku kuin 9-10 tuntia yössä, ei päiväunia. Sitten alkaa iltapäivällä jo valitus "oon ihan poikki, mä en jaksa" jne.

Kauhean hätäinen aina, ei kauaa paikallaan viihdy kun jo ampaisee kohti seuraavaa paikkaa. Ei tunnu olevan tyytyväinen mihinkään. Käytiin alkukesästä huvipuistossa, matkalla sinne alkoi jo kysely että "millos me sitten mennään jonnekin muuhun paikkaan".

Tossa nyt jotain. Kysykää niin vastaan parhaani mukaan. Tätä käytöstä on vaan kovin vaikea kertoa/kirjoittaa..

meillä ei 5 vuotias,kohta 6 vuotias jaksa keskittyä mihinkään.siis noihin pleikkari/tietsikka juttuihin.hyvä vaan oikeastaan.
telkkarin katseluakin olen rajoittanut.

onko miten vilkas tapaus teillä?

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
meillä ei 5 vuotias,kohta 6 vuotias jaksa keskittyä mihinkään.siis noihin pleikkari/tietsikka juttuihin.hyvä vaan oikeastaan.
telkkarin katseluakin olen rajoittanut.

onko miten vilkas tapaus teillä?

On, erittäin vilkas.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Koitappa jutella tuosta neuvolassa, ehkä he osaavat paremmin sanoa ja auttaa.

Ei sielläkään mitään oikein sanota. Testit kun meni hyvin 4v-neuvolassa ja muut hommat ok, niin ei ne oo "huolissaan" vaikka siellä asiasta puhuiskin.

Alkuperäinen kirjoittaja darkangel1981:
kuulostaa aivan normaalilta lapselta, tai sen verran normaali mitä voi olla jos vanhemmat on koko elämän ajatellu olevan epänormaali

Meillä on kaks muutakin lasta, ja ero on huomattava. Samoin hoidan työkseni lapsia ja muutenkin paljon nähnyt samanikäisiä, eikä oo yhtä vaativaa ja vaikeaa tapausta tullut eteen.

Aivan liikaa pelaa. Eihän saa vielä tuohon päälle katsoa telkkaria? Pelaaminen ja telkkarin katselu tekee rauhattomaksi. En antaisi tuon ikäisen pelata/telkkaria katsoa kuin maksimissaan tunnin (siis vaikka tunti peliä, ei telkkaria tai puol tuntia molempia).

Normaalilta poika kuulostaa, ehkä ette ole vain rajoja osanneet kunnolla laittaa (esim. mahan päälle ei hytpitä).

Alkuperäinen kirjoittaja MINÄMÖRKÖ:
hmm,pelaaminen kokonaan nyt ens alkuun pois.2h päivässä on aivan liikaa...
paljon ulkoilua ja yhdessä tekemistä.ja juttelua asioista neuvolassa tai perheneuvolassa.

2h on maksimi, ei siis aina pelaa niin paljon. Paljon on ulkoilua ja muuta tekemistä. Äh, niin turhauttavaa ees selittää.

Vauva kun syntyi meille (kaks vuotta sitten), niin neuvolassa sanoivat että anna vaan isommalle huomiota paljon, kannusta jne. Ja kaiken aikani mitä vauva ei syönyt, niin olin isomman kanssa. Ja ihan yhtälailla teki pahojaan siitä huolimatta.

pelaaminen pois ja paljon virikkeitä, lapsi voi olla turhautunu.. ei oma ikästä seuraa?? ei osaa ite keksiä leikkejä, koska pleikkaripelit ym. tulee valmiina nenän eteen.. ja vanhempien asenne kuntoon. hän on teidän lapsi, palkitkaa hyvistä asioista, älkää etsikö virheitä.

Alkuperäinen kirjoittaja to:
Aivan liikaa pelaa. Eihän saa vielä tuohon päälle katsoa telkkaria? Pelaaminen ja telkkarin katselu tekee rauhattomaksi. En antaisi tuon ikäisen pelata/telkkaria katsoa kuin maksimissaan tunnin (siis vaikka tunti peliä, ei telkkaria tai puol tuntia molempia).

Normaalilta poika kuulostaa, ehkä ette ole vain rajoja osanneet kunnolla laittaa (esim. mahan päälle ei hytpitä).

Aivan varmasti on rajat asetettu, kuten muillekin lapsillemme. Tämä tapaus ei vaan niistä piittaa mistään rangaistuksista huolimatta. Ja lapsi on kotihoidossa, ei päivähoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
pelaaminen pois ja paljon virikkeitä, lapsi voi olla turhautunu.. ei oma ikästä seuraa?? ei osaa ite keksiä leikkejä, koska pleikkaripelit ym. tulee valmiina nenän eteen.. ja vanhempien asenne kuntoon. hän on teidän lapsi, palkitkaa hyvistä asioista, älkää etsikö virheitä.

Virikkeitä on, ja keksitään ja tehdään varmasti enemmän kuin moni muu perhe. Mutta silti. Ei hän ole tyytyväinen mihinkään, turhaantuu ja tuskailee jos asiat ei tapahdu sillä sekunnilla kuten hän haluaa. Kavereita hän ei kaipaa, kerhoissa käy muttei halua leikkiä vieraiden lasten kanssa.

Vaikeahan tässä mitään diagnooseja on tehdä, varsinkin kun ei ole alan koulutusta. Tota pelaamista kyllä rajoittaisin. Mä en anna mun ekaluokkalaisen, tai siis tokallehan se menee, pelata kuin viikonloppuisin ja tunnin kerrallaan. Toki näistä voidaan joustaa tilanteiden mukaan ja päivistäkin, mutta itsekin tietää mitkä on pelipäivät ja kauanko saa pelata. Löytyiskö hälle jokin urheiluharrastus jossa purkaa energiaa?

Toi sun kirjotus vois olla mun näppikseltä, meillä poika aivan samanlainen. nyt vaan on lisäksi tullut pureminen.:/
Minä myös olen koittanut puhua pojan käytöksestä, mutta vastaus on aina sama: "Kuuluu ikään."
Neuvolassa poika on aina tosi fiksusti, tekee kaiken mitä pyydetään jne. samoin jos on kylässä ilman vanhempia. Mutta auta armias jos varsinkin minä olen pojan kanssa jossain.. mistään ei tule mitään, koko ajan hypitään ja höyrytään joka suuntaan. Ei huvita enää edes kyläillä missään, kun poikaa saa sitten koko ajan olla kieltämässä ja samalla hävetä silmät päästään.:(

Pikkuveljeään kohtaan poika on kuitenkin mitä ihanin, haluaa pitää paljon sylissä, leikkii hänen kanssaan jne.

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Ei kuulosta mitenkää oudolta. Tai no ainoa, mihin puuttuisin, on pelaaminen. Pelaa tosi paljon, jos 2h/pvä. 2h/vko olis sopivampi. Tuo pelaaminenhan lisää lasten levottomuutta.

Kuten sanoin, hän ei pelaa joka päivä kahta tuntia.

Mä en vaan enää keksi, mitä tuo lapsi vois tehdä sen ajan. Kaikkea kun tekee jo, ja kaikkeen on mahdollisuuksia, mutta ei.

Kuulostaa normaalilta.
Meillä on myös hyvin vilkas 4,5vuotias poika. Motorisesti hyvinkin lahjakas, puheesta puuttuu kirjaimia tosin hieman enemmän (j, v, l, s, r ja d) niistä päästiin nyt puheterapiaan.

Mutta saattaa tosiaan istuttuaan hetken rauhassa sinkoilla sinne tänne ja juosta hulluna "ympyrää" iltaisin suihkun jälkeen kun pitäisi rauhoittua ja mennä nukkumaan. Pomppii päällään sohvilla.
Mutta jaksaa kyllä myöskin keskittyä esim piirtämään, tekemään hama-helmitöitä jopa pariksikin tuntia. TV:n äärellä tosin maksimissaan tunti ja sen jälkeen taas pomppii päällään.

Tämä tapaus vaan yksinkertaisesti vaatii paljon aktiviteettia ja liikuntaa pysyäkseen joten kuten aisoissa.
TV:tä meillä saa katosa suhteellisen harvoin pari kolme kertaa viikossa maksimissaan 1,5t kerralla.
Enemmän suositaan sitten lautapelejä.
Pleikka/tietokonepelejä harvemmin kuin kerran kuukaudessa.

Alkuperäinen kirjoittaja BellaMarie:
Vaikeahan tässä mitään diagnooseja on tehdä, varsinkin kun ei ole alan koulutusta. Tota pelaamista kyllä rajoittaisin. Mä en anna mun ekaluokkalaisen, tai siis tokallehan se menee, pelata kuin viikonloppuisin ja tunnin kerrallaan. Toki näistä voidaan joustaa tilanteiden mukaan ja päivistäkin, mutta itsekin tietää mitkä on pelipäivät ja kauanko saa pelata. Löytyiskö hälle jokin urheiluharrastus jossa purkaa energiaa?

Syksyllä on lähdössä jumppaan ainakin, ja se on hyvä! Meilläkin on vanhempi lapsi, mutta häntä ei edes kiinnosta pelaamiset yms. Hyvä jos pari kertaa kuussa käy tietokoneella istumassa puol tuntia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja MINÄMÖRKÖ:
hmm,pelaaminen kokonaan nyt ens alkuun pois.2h päivässä on aivan liikaa...
paljon ulkoilua ja yhdessä tekemistä.ja juttelua asioista neuvolassa tai perheneuvolassa.

2h on maksimi, ei siis aina pelaa niin paljon. Paljon on ulkoilua ja muuta tekemistä. Äh, niin turhauttavaa ees selittää.

Vauva kun syntyi meille (kaks vuotta sitten), niin neuvolassa sanoivat että anna vaan isommalle huomiota paljon, kannusta jne. Ja kaiken aikani mitä vauva ei syönyt, niin olin isomman kanssa. Ja ihan yhtälailla teki pahojaan siitä huolimatta.

meillä saa 6v poika pelata sen 2h viikossa,ja pikkukakkosen saa kattoo joka päivä...ja se on siinä.neuvolan suosituksien mukaan mun 6v poikakin pelaa noilla kriteereillä liikaa.puol tuntia viikossa pitäisi kuulemma riittää,ja kesällä mielellään ei ollenkaan ku on nätit ilmat.

Syksyllä on lähdössä jumppaan ainakin, ja se on hyvä! Meilläkin on vanhempi lapsi, mutta häntä ei edes kiinnosta pelaamiset yms. Hyvä jos pari kertaa kuussa käy tietokoneella istumassa puol tuntia.

Tulihan se taikasana sieltä: kotihoito. Lapsi tarvitsee 2v etenpäin ryhmää, jonka jäsen on. Laita poika tarhaan.

Virikkeitä on, ja keksitään ja tehdään varmasti enemmän kuin moni muu perhe. Mutta silti. Ei hän ole tyytyväinen mihinkään, turhaantuu ja tuskailee jos asiat ei tapahdu sillä sekunnilla kuten hän haluaa. Kavereita hän ei kaipaa, kerhoissa käy muttei halua leikkiä vieraiden lasten kanssa.

Ongelma voi olla myös se, että olette keksineet liikaa virikkeitä. Lapsen pitää pienestä pitäen saada tehdä paljon asioita yksin, siten että aikuinen on vain läsnä, Niin se keskittymiskyky ym, kehittyy.

onhan niitä kaikkia perhekouluja ym. mihin pääsee ihan omasta halustakin, jos vaan haluaa, kyllä neuvolassa pitäs antaa tukea, ihan vaan silläkin verukkeella, että vanhemmat on väsyneitä, kun ei tiedöä kuinka toimia!

Alkuperäinen kirjoittaja nekku:

Tulihan se taikasana sieltä: kotihoito. Lapsi tarvitsee 2v etenpäin ryhmää, jonka jäsen on. Laita poika tarhaan.

Just. Hän käy kyllä kerhoissa yksin, sekä mun kanssani perhekerhossa.

Yhteistyössä