En uskalla mennä papaan, apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua

Vieras
Ongelmani saattaa kuulostaa muiden mielestä tyhmältä, mutta mulle tää on taivaan tosi. Eli pelkään mennä papakokeeseen. Viime papakokeesta on reilusti aikaa. Esikoista odottaessani vuonna 2004 multa otettiin jokin näyte ennenaikasten supistusten vuoksi, voikohan olla papa? Jos ei ole niin sitten se on otettu joskus vuoden 2000 jälkeen.

Sairastan paniikkihäiriötä ja mulla on erittäin paha lääkärikammo ja kuolemanpelko. Pelkään ihan tolkuttomasti mennä papakokeeseen, koska pelkään saavani tietää, että mulla on syöpä ja kuolen. Naurattevaa, tiedän! Mutta oon venyttänyt ja venyttänyt sinne papakokeeseen menemistä ja nyt yritän saada itseäni niskasta kiinni ja tilata gyneltä ajan.

Olenko ainut joka kärsii moisesta älyttömästä jutusta? Ja miten ikinä uskallan mennä sinne???

Eipä ole lääkitystä, kun paniikkihäiriö ilmenee ainoastaan lääkärikäyntien yhteydessä. Ja lääkärissä tulee käytyä niin harvoin, etten sen vuoksi viitsi alkaa lääkkeitä syömään. Pelkään vaan niin tolkuttomasti lääkäriin menoa, sillä pelkään siellä lääkärin kertovan jotain lopullista :(

Nyt on kuitenkin aika tilattu parin viikon päähän. Pelottaa nyt jo niin vietävästi, että olen aivan hermona ja itkuinen. Jotenkin on sellainen tunne siitä, että jotain vakavaa on ja netistä eksyin jo lukemaan syövän ennusteenkin. ja mitään oireita mulla ei ole, kunhyan pelkään. Miten ihmeessä voin pelätä jotain, mitä ei edes vielä ole todettu. Miten ihmeessä uskallan mennä sinne? Että tää raastaa mua.

Täällä toinen paniikkihäiriöinen, joka pelkää kuolemaa hullunlailla ja pelkään aina kaikkia sairauksia ja lääkäriltä luulen aina kuulevani kuolemantuomion, oli käynti melkeen mikä tahansa!
Olen selannut netin varmaan jo läpi kaikkien tautien osalta ja olen varma, että minulla on joku syöpä, ellei montakin erilaista syöpää.
Olen käynyt lääkärissä, kaikki verikokeet ovat olleet normaalit ainakin.
Huoh.

Ap, todennäköisesti sinulta on tuolloin odotusaikana otettu juuri se papanäyte, koska esim. tulehdukset saattavat aih. ennenaikaisia supistuksia. Solumuutokset tuolla kohdunkaulalla tapahtuvat niin hitaasti, että ei se syöpä sinne kovin nopeasti ilmesty. Joukkotarkastukset ovat 30-60 vuotiaille naisille viiden vuoden välein.

Mun olo menee vaan pahemmaksi ja paniikki kasvaa. Lueskelen jo syöpäsivuja ja olen jo lähinnä järjestämässä omia hautajaisia. Mutta tää paniikki, olen aivan hermona ja ihan tolaltani. Miten mä voin pelätä näin paljon? Ja miten ihmeessä pystyn ensin odottamaan siihen näytteen ottoon ja sitten vielä tuloksia :(

Onneks on ihana mies, joka jaksaa ymmärtää...

Soitappas sinne, minne ajan varasit ja kerro tuosta voimakkaasta pelostasi. Älä ala vähätellä tuntemuksiasi. He voivat tarvittaessa antaa sinulle pienen määrän rauhoittavaa jonka otat ennen toimenpidettä.

Alkuperäinen kirjoittaja paniikkipallo:
Täällä toinen paniikkihäiriöinen, joka pelkää kuolemaa hullunlailla ja pelkään aina kaikkia sairauksia ja lääkäriltä luulen aina kuulevani kuolemantuomion, oli käynti melkeen mikä tahansa!
Olen selannut netin varmaan jo läpi kaikkien tautien osalta ja olen varma, että minulla on joku syöpä, ellei montakin erilaista syöpää.
Olen käynyt lääkärissä, kaikki verikokeet ovat olleet normaalit ainakin.
Huoh.

Aivan kuin minun kirjoittama! Mä en enää vuosiin vaan ole uskaltanut lukea mitään lääkärikirjaa tms.

Mäkin pelkäsin papaan menmistä.. ekan kerran kävin 2005.. ei tuntunut yhtään.. nyt pitäs taas mennä mut jotenkin taas yritän lykätä sitä :ashamed:
no tänään aika gynelle.. muissa jutuissa, jospa se samal sen ottaa .. kun kysyy kuitenkin koska viimeks otettu.. ja tuntuu kans et on jokin kasvain..tai onkin hyvällatunen joskus löydetty.. mut jos se onkin nyt paha..kun ei oo 2001 vuoden jälkeen tutkittu..

Mä olin keskiviikkona eli eilen papassa.Synnytyksestä nyt n 7 kk:ta.Aina sitä papaan menoa koittaa venyttää ja venyttää,mutta sitten otin itseäni ns niskasta kiinni ja ajattelin, että nyt se on mentävä.Hyödyllinen tutkimus se papakoe on, mutta ei se mitenkään miellyttävä ole siellä olla.Hyvä puoli on se, että se ei satu.

No ei se mikään kiva tutkimus ole, mutta mä olen ottanut sen yhtenä asiana, joita elämässä on vaan pakko kohdata.

Onneks oli aivan ihana näytteenottaja, hermoilu väheni puolella =) .

Nyt tiedän, jotta se on taas vuosiksi ohi.

Ap, ellet mene, voi jäädä jotain vakavaa huomaamatta ja hoitamatta :| .
Toisaalta taas kaikki voi olla kunnossa.

Nyt vaan MENET sinne ja kerrot rauhassa pelostasi näytteenottajalle.
Tsemppiä! :hug:

se on vain nyt sellainen juttu, että kohdunkaulansyöpä voi olla täysin oireeton ja kun se viimein todetaan, on 2 viikkoa elinaikaa. laita tämä toiseen vaakakuppiin ja toiseen pelkosi. menet yksityiselle ja selität pelkosi jo aikaa varatessa. varaat ajan jollekin naiselle, sanot ettei saa olla mikään just valmistunu. tsemppiä.

Mua ehkä stressaa se, että en ole siellä papassa käynyt moneen vuoteen ja nyt kun oon menossa niin mielikuvitus laukkaa....mitä kaikkea muutoksia on voinut tapahtua näiden vuosien aikana papassa?!

Alkuperäinen kirjoittaja apua:
Mua ehkä stressaa se, että en ole siellä papassa käynyt moneen vuoteen ja nyt kun oon menossa niin mielikuvitus laukkaa....mitä kaikkea muutoksia on voinut tapahtua näiden vuosien aikana papassa?!

Noh, mulla oli viimesimmästä käynnistä 5 vuotta, kunnes taas kutsu kävi.
Voithan sä huomenna jäädä autonallekin, tai sun päähäsi voi tippua meteoriitti.

(Juu, en vähättele pelkoasi
:| . )

Joo, samaa mieltä oon tuosta, että parempihan se on tietää mahd. aikasessa vaiheessa, JOS jotain on vialla(todennäköisesti kaikki on kuitenkin hyvin)
Mulla oli eilen jälkitarkastus ja siellä otettiin just tuo papa. Eihän se kivalta tunnu, mut nuokin tutkimukset on omaks parhaaks kuitenkin.
Voin sanoa, että ainakin osittain ymmärrän tuon pelkosi, mulla on pelko hammaslääkäriä kohtaan. Aina sinne menoa yritän venyttää ja venyttää ja sitten kun siihen tuoliin joudun, niin ihan tikkusuorana siinä makaan, vaikka kuinka yrittäisin rauhottua..on laitettu aina puudutukset ja kaikki..siltikään mikään ei muutu tuon suhteen. :hug: Tsemppiä!

Yhteistyössä