Ennen kuin haukutte ja huudatte niille "kakaroillenne"...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24482563]En edes itse jaksaisi kierrellä kaupungilla 6 tuntia, vaikka kuinka olisi ruokailua ym. välissä. Ei siis tulisi mieleenikään vaatia sitä lapsiltanikaan.[/QUOTE]

Me emme kierrelleet 6 tuntia kaupungilla vaan päivän ohjelmasta se 1-2 h oli sitä. Nyt hieman luetun ymmärtämistä kiitos.

Meillä menee kyllä puistoillessa, ruokaillessa jne. ihan hyvin 4-5h. Siitä tosiaan tuo loppu oli kaupoilla käyntiä.

Sama jos olemme rannalla, metsässä marjassa, matkoilla... emme tee samaa 6h putkeen vaan 6h kuluu nopeasti kun on erilaisia puuhia.

Mutta tosiaan, ilmeisesti olemme outoja ja lapsemme huonosti pidettyjä palstan mielestä.
Ja se pointti, minkä takia tein aloituksen hukkui matkan varrelle.

Mutta juu, joka tapauksessa. Nyt lähdemme puolukkaan ja otamme ruuat mukaan, meinaamme olla siellä iltatoimiin saakka eli n. 4h. Voi lapsi parkoja.

[QUOTE="aloittaja";24482669]Me emme kierrelleet 6 tuntia kaupungilla vaan päivän ohjelmasta se 1-2 h oli sitä. Nyt hieman luetun ymmärtämistä kiitos.

Meillä menee kyllä puistoillessa, ruokaillessa jne. ihan hyvin 4-5h. Siitä tosiaan tuo loppu oli kaupoilla käyntiä.

Sama jos olemme rannalla, metsässä marjassa, matkoilla... emme tee samaa 6h putkeen vaan 6h kuluu nopeasti kun on erilaisia puuhia.

Mutta tosiaan, ilmeisesti olemme outoja ja lapsemme huonosti pidettyjä palstan mielestä.

Mutta juu, joka tapauksessa. Nyt lähdemme puolukkaan ja otamme ruuat mukaan, meinaamme olla siellä iltatoimiin saakka eli n. 4h. Voi lapsi parkoja.[/QUOTE]

Tähän voisi todeta: ennen kuin alat palstalla haukkua toisen äidin kasvatustyyliä, mieti onko omasi ainoa oikea. ;)

[QUOTE="aloittaja";24481062]Ajatus siis pomppii, imetän tässä samalla niin on hieman katkonaista.

Eli haluaisi siis lapsen joka vaan olla möllöttää.

Ja nuo perheet joille olemme nyt tukiperheinä, tarkoitin sitä että he eivät jaksa ja ovat väsyneitä sekä ärtyneitä. Sen ymmärrän koska elämäntilanteet heillä ovat nyt sen verran rankat, siksi olemmekin apuna.

Ja tosiaan, kun yhdenkään kanssa ei jaksa miksi sitten lisää lapsia? Hekin kasvavat joskus isommiksi.. ja kun siitä kun ovat isompia ei osaa nauttia yhtään, tulee olemaan aika vaikeaa.

Sanoi, että lapsi tulee varmasti olemaa 8-16 hoidossa, kaikki mahdolliset päivät kun vauva syntyy. Eli poissa silmistä.

Mutta toivon, että ymmärrätte etten kritisoi huonoja päiviä tai muuten jaksamista. Vaan sitä, että jos ei ole valmis menemään yhtään lapsen ehdoilla muuttuu moni asia hankalammaksi.[/QUOTE]

no ei nyt välttämättä noinkaan että kuhan on poissa silmistä. voi hyvinkin olla että kyseinen äiti ymmärtää tarvitsevansa apua ja kun vauva syntyy niin tietää ettei kykene ainakaan heti ilman ongelmia hoitamaan kahta vaan on ajatellut että esikoinen menee sitten hoitoon. siinä ainakin saa virikkeitä, saa telmiä pihalla, saa askarrella ja leikkiä muiden ikäistensä kanssa. ilman että äiti ärsyyntyy siitä että "on pakko viedä toista lasta ulos". hän voi hyvinkin olla jo nyt raskausaikana masentunu, ehkäpä siellä mielessä liikkuu jotain josta sinä et tiedä ja kaikki purkautuu näin?

[QUOTE="vieras";24482677]Tähän voisi todeta: ennen kuin alat palstalla haukkua toisen äidin kasvatustyyliä, mieti onko omasi ainoa oikea. ;)[/QUOTE]

Kun kyse ei ollut siitä.

Vai onko mielestäsi kasvatustyyliä se, että lasta ei syötetä, käytetä vessassa ja laitetaan istumaan vaan rattaisiin. Sitten huudetaan kun lapsi protestoi.

Omaani en ole väittänytkään ainoaksi oikeaksi missään vaiheessa, mutta noista yritän kyllä huolehtia. :)

Jännä, kun monelta hukkuu aina se pointti asioista.

[QUOTE="aloittaja";24482669]Me emme kierrelleet 6 tuntia kaupungilla vaan päivän ohjelmasta se 1-2 h oli sitä. Nyt hieman luetun ymmärtämistä kiitos.

Mutta juu, joka tapauksessa. Nyt lähdemme puolukkaan ja otamme ruuat mukaan, meinaamme olla siellä iltatoimiin saakka eli n. 4h. Voi lapsi parkoja.[/QUOTE]

Mä ymmärrän sun pointin kyllä ja ei ollut kivasti toimittu, mutta en mä kyllä lähtis lasten kanssa neljäksi tunniksi puolukkaan, en jaksaisi itekkään niin kauaa. Enkä ottais eväitä mukaan vaan me syötäis ennen ja jälkeen ja silti olen ihan hyvä äiti ja lapset saa ruokaa. Tekeekö noi väät tästä nyt jotenkin kirkkaampaa kruunua vai.
Kaikki ei tykkää kökkiä metsässä tuntitolkulla, varsinkaan töiden jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä;24482690:
no ei nyt välttämättä noinkaan että kuhan on poissa silmistä. voi hyvinkin olla että kyseinen äiti ymmärtää tarvitsevansa apua ja kun vauva syntyy niin tietää ettei kykene ainakaan heti ilman ongelmia hoitamaan kahta vaan on ajatellut että esikoinen menee sitten hoitoon. siinä ainakin saa virikkeitä, saa telmiä pihalla, saa askarrella ja leikkiä muiden ikäistensä kanssa. ilman että äiti ärsyyntyy siitä että "on pakko viedä toista lasta ulos". hän voi hyvinkin olla jo nyt raskausaikana masentunu, ehkäpä siellä mielessä liikkuu jotain josta sinä et tiedä ja kaikki purkautuu näin?

Siis sanoi itse, että poissa silmistä.

Ja kyseessä ei ole masennus, vaan ihan puhtaasti se ettei halua tehdä mitään lapsen kanssa. On siis sanonut itse, että kivoin aika lasten kanssa on se kun eivät syö niin usein ja sitten, eivät hirveästi liiku.

Mä olen auttanut heitä koko ajan ja oikeasti, kyse ei ole masentumisesta. Äiti on iloinen kun saa olla yksin ja kaikki touhu mikä liittyy lapseen on ärsyttävää.

Ja tämä nyt oli vain esimerkki. Kyse oli nyt tuosta toiminnasta ylipäätänsä, jos lapsi on syömättä etc.. en viitsisi toistaa itseäni enää. Samat asiat lukevat aikaisemmin jo.

[QUOTE="aaaa";24482701]Mä ymmärrän sun pointin kyllä ja ei ollut kivasti toimittu, mutta en mä kyllä lähtis lasten kanssa neljäksi tunniksi puolukkaan, en jaksaisi itekkään niin kauaa. Enkä ottais eväitä mukaan vaan me syötäis ennen ja jälkeen ja silti olen ihan hyvä äiti ja lapset saa ruokaa. Tekeekö noi väät tästä nyt jotenkin kirkkaampaa kruunua vai.
Kaikki ei tykkää kökkiä metsässä tuntitolkulla, varsinkaan töiden jälkeen.[/QUOTE]

Lapset tekee siellä majaa ja siellä on puro ja edelleen, en mä siellä puskassa köki 4h vaan nimenomaan tehdään muitakin asioita. Siellä on retkimaja jossa lämmitämme ruuat ja lapset viihtyvät ja tykkäävät. Joten se ei meistä varmaan huonoa perhettä tee, vaan erilaisen kun joku toinen.

Mutta yhdistävä tekijä pitäisi mielestäni olla se, että perustarpeista huolehditaan ennen kuin huudetaan päättömästi.

Mutta nyt on pienin syötetty ja lähdemme.

Toivottavasti oikeasti ymmärsitte pointin.

On erilaisia perheitä erilaisia intressejä, mutta jos tekee lapsia niiden perustarpeet olisi kuitenkin huollettava ja muistettava, etteivät ne ole aina pieniä liikkumattomia nyyttejä.

Mukavaa iltaa.:)

[QUOTE="aaaa";24482701]Mä ymmärrän sun pointin kyllä ja ei ollut kivasti toimittu, mutta en mä kyllä lähtis lasten kanssa neljäksi tunniksi puolukkaan, en jaksaisi itekkään niin kauaa. Enkä ottais eväitä mukaan vaan me syötäis ennen ja jälkeen ja silti olen ihan hyvä äiti ja lapset saa ruokaa. Tekeekö noi väät tästä nyt jotenkin kirkkaampaa kruunua vai.
Kaikki ei tykkää kökkiä metsässä tuntitolkulla, varsinkaan töiden jälkeen.[/QUOTE]

Toiset jaksaa, toiset ei. Ap:n ideana nyt taisi olla se että mikäli kaupungille lähdetään tarkoituksella kiertelemään kuudeksi tunniksi eikä siinä meinata ottaa yhtään huomioon lapsen tarpeita vaan mennä pelkästään aikuisen mukaan niin varmaan olisi parempi jättää se lapsi kotiin. Jos taas meinaa lapsen kanssa mennä eikä aio sinä aikana tarjota lapselle mitään ruokaa tai jaloittelumahdollisuutta niin silloin reissua kannattaisi lyhentää huomattavasti. Ihmiset tykkää erilaisista asioista ja kasvatustyylejä on erilaisia, mutta ei kai kukaan nyt oikeasti tykkää että "kasvatustyylinä" on suotavaa istuttaa lasta 6h putkeen rattaissa kaupungilla kierrellessä ilman että tälle tarjotaan edes jaloittelumahdollisuutta? Ei siis olla vaadittu että kaikkien pitäisi lapsineen kierrellä kokonaisia päiviä kaupungilla, mutta jos näin tekee niin silloin olisi suotavaa huomioida myös lasten tarpeet, ainakin ennen kuin käy valittamaan kuinka hankala tuo lapsi on (kun ei suostu istumaan kuutta tuntia hiljaa rattaissa).

Samoin kenenkään ei ole pakko mennä tuntikausiksi puolukkaan lapsineen, mutta jos näin tekee niin silloin on hyvä ottaa niitä eväitä mukaan ja samalla katsoa että lapsillakin on jotain tekemistä. Vaihtoehtoisesti sitten lyhentää reissun sellaiseksi että lapsilla ei kerkeä nälkä yltymään liian kovaksi.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="aloittaja";24482698]Kun kyse ei ollut siitä.

Vai onko mielestäsi kasvatustyyliä se, että lasta ei syötetä, käytetä vessassa ja laitetaan istumaan vaan rattaisiin. Sitten huudetaan kun lapsi protestoi.

Omaani en ole väittänytkään ainoaksi oikeaksi missään vaiheessa, mutta noista yritän kyllä huolehtia. :)

Jännä, kun monelta hukkuu aina se pointti asioista.[/QUOTE]

valittiko lapsi nälkäänsä tai vessahätää?

meillä muksu voi olla useammankin tunnin syömättä ja vaikka jotain tarjoais niin siltikään ei alas menisi. ja hän tietää että jos nälkä on niin aina ostan syötävää oli tilanne mikä hyvänsä (ellei nyt olla menossa suoraan kaupasta kotiin ruokapöytään, mutta silloinkin saa kuitenkin juotavaa, oma juomapullo on aina mukana) ja silloin kun on nälkä niin pyytää.

ihan hyvin voi telmiä leikkipuistossa ja käydä minun kanssani kaupoissa neljä tuntia putkeen ilman että on ilmaissut minkäänlaista nälkää tai halunnut syödä vaikka olisin tarjonnut syötävää useamman kerran tuon neljän tunnin aikana. mitä siis pitäis tehä? syöttää väkisin?

ihmettelen jos äiti ei ole lastaan vessaan vienyt jos lapsi on pissa/kakkahädästä ilmoittanut. kyseessä oli siis 5-vuotias lapsi, niinkö? sori, en muista enkä jaksa jaarata ketjua ykkössivulle ennen oman kirjotukseni lähettämistä.

Toiset jaksaa, toiset ei. Ap:n ideana nyt taisi olla se että mikäli kaupungille lähdetään tarkoituksella kiertelemään kuudeksi tunniksi eikä siinä meinata ottaa yhtään huomioon lapsen tarpeita vaan emnnä pelkästään aikuisen mukaan niin varmaan olisi parempi jättää se lapsi kotiin. Jos taas meinaa lapsen kanssa mennä eikä aio sinä aikana tarjota lapselle mitään ruokaa tai jaloittelumahdollisuutta niin silloin reissua kannattaisi lyhentää huomattavasti. Ihmiset tykkää erilaisista asioista ja kasvatustyylejä on erilaisia, mutta ei kai kukaan nyt oikeasti tykkää että "kasvatustyylinä" on suotavaa istuttaa lasta 6h putkeen rattaissa kaupungilla kierrellessä ilman että tälle tarjotaan edes jaloittelumahdollisuutta? Ei siis olla vaadittu että kaikkien pitäisi alpsineen kierrellä kokonaisia päiviä kaupungilla, mutta jos näin tekee niin silloin olisi suotavaa huomioida myös lasten tarpeet, ainakin ennen kuin käy valittamaan kuinka hankala tuo lapsi on (kun ei suostu istumaan kuutta tuntia hiljaa rattaissa).

Samoin kenenkään ei ole pakko mennä tuntikausiksi puolukkaan lapsineen, mutta jos näin tekee niin silloin on hyvä ottaa niitä eväitä mukaan ja samalla katsoa että lapsillakin on jotain tekemistä. Vaihtoehtoisesti sitten lyhentää reissun sellaiseksi että lapsilla ei kerkeä nälkä yltymään liian kovaksi.

Kiitos kun ymmärsit koko ketjun tarkoituksen.
Mukavaa iltaa! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä;24482820:
valittiko lapsi nälkäänsä tai vessahätää?

meillä muksu voi olla useammankin tunnin syömättä ja vaikka jotain tarjoais niin siltikään ei alas menisi. ja hän tietää että jos nälkä on niin aina ostan syötävää oli tilanne mikä hyvänsä (ellei nyt olla menossa suoraan kaupasta kotiin ruokapöytään, mutta silloinkin saa kuitenkin juotavaa, oma juomapullo on aina mukana) ja silloin kun on nälkä niin pyytää.

ihan hyvin voi telmiä leikkipuistossa ja käydä minun kanssani kaupoissa neljä tuntia putkeen ilman että on ilmaissut minkäänlaista nälkää tai halunnut syödä vaikka olisin tarjonnut syötävää useamman kerran tuon neljän tunnin aikana. mitä siis pitäis tehä? syöttää väkisin?

ihmettelen jos äiti ei ole lastaan vessaan vienyt jos lapsi on pissa/kakkahädästä ilmoittanut. kyseessä oli siis 5-vuotias lapsi, niinkö? sori, en muista enkä jaksa jaarata ketjua ykkössivulle ennen oman kirjotukseni lähettämistä.

Pikaisesti vielä kun mies lastaa lapsia ulos.

Eli valitti nälkäänsä ja pissastakin sanoi monta kertaa. Sanoi myös että vaippa tuntuu pahalle jne.. Yritti syödä meidän lasten eväät, olisin ostanut myös hänelle omat mutta äiti ei antanut.

Ja meillä on nuorimmainen varsinainen ronkeli eikä todellakaan syö läheskään aina, mutta pointti on siinä että tarjoaa ruokaa ja vessa mahdollisuuden.

ikää lapsella oli 2,5 v.

Eihän me ole kuultu kuin ap:n versio tapahtuneesta. Anteeksi, etten ihan purematta niele. Kertoman perusteella ap:n kaveri olisi voinut toimia fiksumminkin, mutta:
Alle 3v. voi ihan hyvin kulkea vielä vaipoissa. Ei tartte osata käydä potalle/putullä etenkään vieraassa paikassa.
Mistä me tiedetään minkä verran aikaa kaveri oli suunnitellut käytettävän shoppailureissulla? Jos vaan kohteliaasti piti seuraa ap:lle, kun oli luvannut? Jotenkin kuulostaa siltä, että ap päätti, että lasten on päästävä leikkipuistoon ja ohjasi heidät sinne. Ehkä kaveri yritti lasta rattailla istuttamalla vihjata, ettei viivyttäisi kauan?

No, ehkä näin ei ollut, mutta todellisuutta ei voida tietää. Otsikon arvoiseksi ap katsoi nimenomaan haukkumisen ja huutamisen, vaikka hänen pointtinsa olikin muualla? Kun arvostellaan ap:n omaa toimintaa viedä vuoden ikäistä 6 tunniksi shoppailemaan, tulee kaikenlaista selittelyä. Ap:n mielestä se on normaalia, jonkun toisen mielestä ei. Ap:n mielestä komentelu ei ole normaali, jonkun toisen mielestä on. Ymmärsitkö pointn?

Mun mielestä 6 tuntia 1-vuotiaan kanssa samaan syssyyn kaupungilla on pitkä aika. Satunnainen kerta vielä menee, mutta ap itse mainitsee heidän harrastavan paljonkin jopa kokopäiväretkeilyä. Ennen vanhaan olisi sanottu, että tolla tavalla tulee levottomia lapsia. Oikeasti parasta noin pienelle olisi viettää aikaa rauhassa omassa kodissa. Lukeman perusteella tuntuu, että jatkuvasti pitää olla menossa johonkin.

[QUOTE="aloittaja";24482740]Siis sanoi itse, että poissa silmistä.

Ja kyseessä ei ole masennus, vaan ihan puhtaasti se ettei halua tehdä mitään lapsen kanssa. On siis sanonut itse, että kivoin aika lasten kanssa on se kun eivät syö niin usein ja sitten, eivät hirveästi liiku.

Mä olen auttanut heitä koko ajan ja oikeasti, kyse ei ole masentumisesta. Äiti on iloinen kun saa olla yksin ja kaikki touhu mikä liittyy lapseen on ärsyttävää.

Ja tämä nyt oli vain esimerkki. Kyse oli nyt tuosta toiminnasta ylipäätänsä, jos lapsi on syömättä etc.. en viitsisi toistaa itseäni enää. Samat asiat lukevat aikaisemmin jo.[/QUOTE]

oho.

mie luulen että kyse voi silti olla masentuneisuudesta, se kun ei yleensä oirehdi sillä tavalla kun luulis. toi huutaminen on yks merkki siitä ja sitten se ettei halua edes olla lasten kanssa tekemässä mitään. :|

ja mitä tuohon puolukkaan menemiseen tulee (josta joku vieras sanoi ettei jaksaisi lähteä neljäksi tunniksi) niin meillä harrastetaan erittäin paljon luonnossa kulkemista ja meillä vierähtää eväiden kera helposti 8 tuntia metässä :D jos vessahätä tulee niin siellähän sitä on pusikkoa jonne tarpeet tehä :) että uskon kyllä teiän muksujen tykkäävän, niin meilläkin tykätään.

Eli valitti nälkäänsä ja pissastakin sanoi monta kertaa. Sanoi myös että vaippa tuntuu pahalle jne.. Yritti syödä meidän lasten eväät, olisin ostanut myös hänelle omat mutta äiti ei antanut.

Ja meillä on nuorimmainen varsinainen ronkeli eikä todellakaan syö läheskään aina, mutta pointti on siinä että tarjoaa ruokaa ja vessa mahdollisuuden.

ikää lapsella oli 2,5 v.

Noista asioita ymmärrän että huolestuit. Tottakai lapsille pitää huolehtia ruokaa ja ainakin vaippaa vaihtaa, jos ei vessaan pääse 6 h aikana. Ja varsinkin kun itse vielä pyytää. Mutta aloituksessa oli sellaista mitä en kaikkea ymmärtänyt...

• Tykkää
Reactions: Nyynä

ikää lapsella oli 2,5 v.

ai kyseessä oli nuin pieni joka kulkee vielä vaipoissa.

mulle tuli tosi paha mieli tuosta boldatusta :( nyt täytyy sanoa että onneksi hän pääsee hoitoon niin saa ainakin ruuat tasasin väliajoin.

Toiset jaksaa, toiset ei. Ap:n ideana nyt taisi olla se että mikäli kaupungille lähdetään tarkoituksella kiertelemään kuudeksi tunniksi eikä siinä meinata ottaa yhtään huomioon lapsen tarpeita vaan mennä pelkästään aikuisen mukaan niin varmaan olisi parempi jättää se lapsi kotiin. Jos taas meinaa lapsen kanssa mennä eikä aio sinä aikana tarjota lapselle mitään ruokaa tai jaloittelumahdollisuutta niin silloin reissua kannattaisi lyhentää huomattavasti. Ihmiset tykkää erilaisista asioista ja kasvatustyylejä on erilaisia, mutta ei kai kukaan nyt oikeasti tykkää että "kasvatustyylinä" on suotavaa istuttaa lasta 6h putkeen rattaissa kaupungilla kierrellessä ilman että tälle tarjotaan edes jaloittelumahdollisuutta? Ei siis olla vaadittu että kaikkien pitäisi lapsineen kierrellä kokonaisia päiviä kaupungilla, mutta jos näin tekee niin silloin olisi suotavaa huomioida myös lasten tarpeet, ainakin ennen kuin käy valittamaan kuinka hankala tuo lapsi on (kun ei suostu istumaan kuutta tuntia hiljaa rattaissa).

Kiitos kun selvensit mistä tässä oli alunperin kyse, sillä minulle se ei auennu ekan viestin ekalla lukemiskerralla :flower:

olen kanssasi (ja näinollen myös ap:n) täysin samaa mieltä.

Ap:n pointti tuntui nyt hukkuvan monilta... Ei ollut tarkoitus tosiaan keskustella siitä, että kuka tekee 6 tunnin ostosreissuja ja 4 tunnin metsäretkiä ja tekeekö se hyväksi äidiksi vai, vaan siitä että jos ja kun päiväreissuja tehdään niin mentäisiin lasten ehdoilla. Joku tykkää olla reissussa pidempään ja tehdä huollot siinä, joku menee mieluummin kotiin välillä. Mutta mielestäni ap peräsi sitä, että lapsesta pidetään huolta.

Minä tykkään tehdä lapsen kanssa pidempiä retkiä/reissuja. Ja kyllä meillä helposti menee vaikka ostoskeskuksessa 6 tunia, kun käydään välillä leikkimässä, syömässä jne. Lapsi ja äiti tykkää. Joku toinen tekee toisin. Pääasia, että kun niitä lapsia on tehty niin otetaan lapset huomioon ja pidetään heistä hyvää huolta!

Ap:n tuttu taisi olla kärjistetty esimerkki, kun vanhempi ei tule lapsensa kanssa toimeen ja ei jaksa häntä. Jos kyse ei ole vain esim. raskaudenaikaisesta väsymyksestä, niin apua saisi varmaan kasvatusneuvolasta.

itselleni joskus pistää korvaan, kun kuulee vanhemman jatkuvalla syötöllä kieltävän lasta. Teki lapsi sitä tätä tai tuota, niin aina vain kuuluu ei. Missään vaiheessa vanhempi ei sano, että mitä lapsi saa tehdä vaan kokoajan tulee kieltoja... Noh, joskus huomaan sitten itsenikin ei linjalta:ashamed:

kaikki lapset eivät ole kuten omasi!! minun poikani ei viihtynyt ikinä rattaissa,KUULITKO EI IKINÄ, ei vaikka ois juostu sitä ennen ulkona 5tuntia! huusi ja raivosi,ei vaikka ois ollut tekemistä, ei vaikka huolehdin syömisistä yms. ja voi kun rattaista tai ostoskärryistä pois pääsi niin äitipä ei voinutkaan ostaa enään edes yhtä maitoa, sen verran päätöntä menoa joka hetki,

kerron sulle että tämä lapsi oli ekan kerran kiltisti kaupassa 5,5vuotiaana,nykyään on 7v ja edelleen joudun hyvin tarkaan miettimään ja ennakoimaan kaupassakäynnit,mun pitää tietää mitä ostan ja katsoa että kauppa aika on sellanen 10min. lapseni puhe ja motoriikka kehittyi etuajassa,mutta hänellä on adhd+aistiyliherkkyyksiä+muuta. tässä syy hankalalle käytökselle

mutta se että lapsen käytökselle on syy,ei tee minusta super ihmistä, mutta lapsen käytös tekee minusta välillä helposti ärtyvän.
[QUOTE="huoh";24480722]Esimerkki tilanne.
Olin viime viikolla ystäväni ja hänen 2,5 vuotian pojan kanssa isossa ostoskeskuksessa.
Koko ajan hän toisteli näitä vihaisesti lapselleen:

- Jos et nyt ole kunnolla lähdetään kotiin.
- Jäät tänne jos et tee sitä tai tätä.
- Älä sitä älä tätä...

Kertaankaan en kuullut ystävällistä kommenttia hänen suustaan lapselleen.

Lapsi ei syönyt kertaakaan koko päivän aikana (paitsi jotain karkkeja), annoin omilleni ruuan ja välipalan olimme siis reissussa 10-16 välisenä aikana. Yritin ostaa myös hänen lapselleen, ei kuulema tarvinnut.

Käytin omaani pissalla vaikka nuorempi onkin vasta vuoden, mutta tekee jo pottaan/pönttöön. Tällä lapsella ei ollut vessahätä. Omani kävelivät, tätä lasta ei voinut päästää kävelemään kun menee niin hankalaksi.

Käytin omani leikkipuistossa välillä, jotta jaksoivat sitten kulkea mukana. Tämän pojan olisi pitänyt olla rattaissa koko aika, sitten otin hänet mitään kysymättä pois sieltä ja päästin leikkimään.

Oikeasti, kun huudatte niille lapsillenne siellä kahvioissa, kaupoissa yms. miettikää ensi kaikki muut tilanteet ja sitten se, että jos ette itse viihdy leikkipuistoissa/lasten puuhissa miksi vaaditte lastanne kulkemaan mukananne paikoissa joissa heille ei ole mitään tekemistä.

Lapsia on hyvä opettaa kulkemaan mukana, mutta kaikella on rajansa.

Ja avauduin tilanteesta myös ystävälleni.

kiitos.[/QUOTE]

[QUOTE="aloittaja";24482226]Ettekö kukaan ole 6 tuntia lasten kanssa missään liikenteessä?
Kerroin jo tuolla aikaisemmin, että omani söivät ruuan ja välipalan sekä nukkuivat. Puistoilimme myös, joten emme olleet 6h kaupoilla.

Ja tiedätkö, minulla kun ei ole mahdollisuutta viedä hoiton lapsiani niin ovat tottuneet touhuamaan mukana lähes kaikessa.

Ostin tuona aikana syksy vaatteita molemmille, sitten tosiaan ruuat ja puistot ja muu kävely sekä touhu niin hyvin viihtyivät. Ongelma oli siinä, että ei kukaan jaksa 6h istua paikallaan syömättä jne..[/QUOTE]

Itse kirjoitit olleenne 6 tuntia isossa ostarissa. Väliäkö sillä kävittekö välillä syöämässä ja leikkipuistossa. Tai sitten ilmaisit asiasi epäselvästi.

Luulisin tietäväni yhtä sun toista lasten kanssa liikkumisesta, olinhan yli 7 vuotta 24/7 lapsieni kanssa. Mutta ehei, ei me vietetty pitkiä päiviä ostoskeskuksissa. Ei mun muksut viihtyneet niissä kun max tunnin ajan.

Viimeksi muokattu:
Mä olen huomannut samanlaista käyttäytymistä aika usein.

Ihan "tyhjää" uhkailua koko ajan. Vihaista komentamista vaikka asian voisi sanoa nätistikin.
Esimerkkitilanne tältä aamulta kun vein lastani päiväkotiin.
Eräs äiti komentaa lastaan aina ns. etukäteen. Lapsi on riisumassa takkia ja äiti motkottaa että "ja sitten SUORAAN KÄSIEN PESULLE!" ja hyvä ettei ole blokkaamassa sitä ettei vaan lähde vahingossa väärään suuntaan.

Näin ainakin meillä tänä aamuna tarhassa, ihan siksi, että totutellaan vielä tarhan sääntöihin, ja meillä oli juuri vatsatauti.

Tuota tuota, jospa lapsi pelkää käydä vessassa vieraassa paikassa, meillä yhdellä lapsista oli tällainen vaihe, ja saattoi hyvinkin valittaa vaippaa, mut vessaan ei menny kun kotona.

Ja kavereilla on lapsia jotka kun ottaa pois rattaista niiin takas kun pitäs laittaa niin huutoa kestää puoli tuntia vähintään. Ja toki samainen lapsi ei suostu nätisti kaupassa kävelee kun on vilkkautta omiks tarpeiks.
Ja meidän lapsista yksi on onneton syömään ruokaa, söis kyllä vaikka mitä eväsherkkuja ja rajatusti niitä on hälle syötettykin pahimmassa vaiheessa kun muu ei oo menny alas, mutta tuolle lapselle en tosiaan antais mitään välipalaa kaupungilla, kun lapsi saattaa olla kotonakin päivän syömättä ellei oo jätskiä. Tämä onneksi iän myötä helpottanut meillä.

Myönnän et on aika epätodennäköistä et nuo kaikki sattuis saman lapsen kohdalle, mutta pointti on siinä ettei se tee kenestäkään huonoa äitiä jos tuntee lapsensa ja toimii sen mukaan vaikka se tapa olis eri kun ap:n ja vaikuttais hieman huonolta systeemiltä.

Ja kyllä, mulla ei hermot oikein kestä lasten kaa kaupoilla (enkä ikuna sinne moneks tunniks lähtis) mutta kyllä mä kotona niiden kanssa touhuan ja leikin ja liikutaan ja retkeillään ja vaikka mitä vaikka ostarilla "pakotan" ne istumaan paikoillaan rattaissa/kävelee vieressä ja vaikutan varmaan joka tavalla hirviöäidiltä..

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;24483046:
Itse kirjoitit olleenne 6 tuntia isossa ostarissa. Väliäkö sillä kävittekö välillä syöämässä ja leikkipuistossa. Tai sitten ilmaisit asiasi epäselvästi.

Luulisin tietäväni yhtä sun toista lasten kanssa liikkumisesta, olinhan yli 7 vuotta 24/7 lapsieni kanssa. Mutta ehei, ei me vietetty pitkiä päiviä ostoskeskuksissa. Ei mun muksut viihtyneet niissä kun max tunnin ajan.

Kyseessä oli tilanne esimerkki. Kuusi tuntia liittyi tuohon, ettei lapsi saanut ruokaa, ei käytetty vessassa/vaippaa vaihdettu, hänelle huudettiin ja uhkailtiin koko tuon ajan. Paikka olisi voinut olla mikä vaan, koska tilanne on lähes sama kotona, kylässä jne..

[QUOTE="vieras";24482891]Eihän me ole kuultu kuin ap:n versio tapahtuneesta. Anteeksi, etten ihan purematta niele. Kertoman perusteella ap:n kaveri olisi voinut toimia fiksumminkin, mutta:
Alle 3v. voi ihan hyvin kulkea vielä vaipoissa. Ei tartte osata käydä potalle/putullä etenkään vieraassa paikassa.

- Jos lapsi pyytää vessaan, eikö olisi hyvä käyttää?

Mistä me tiedetään minkä verran aikaa kaveri oli suunnitellut käytettävän shoppailureissulla? Jos vaan kohteliaasti piti seuraa ap:lle, kun oli luvannut? Jotenkin kuulostaa siltä, että ap päätti, että lasten on päästävä leikkipuistoon ja ohjasi heidät sinne. Ehkä kaveri yritti lasta rattailla istuttamalla vihjata, ettei viivyttäisi kauan?

- Menimme ostoksille hänen pyynnöstä, emme minun. Ja kyllä päätin, että menemme leikkipuistoon koska en halunnut pakottaa lapsiani kiertelemään yhtään enempää. Ja hän halusi lapsen olevan rattaissa, jotta pääsisi takaisin kaupoille.

No, ehkä näin ei ollut, mutta todellisuutta ei voida tietää. Otsikon arvoiseksi ap katsoi nimenomaan haukkumisen ja huutamisen, vaikka hänen pointtinsa olikin muualla? Kun arvostellaan ap:n omaa toimintaa viedä vuoden ikäistä 6 tunniksi shoppailemaan, tulee kaikenlaista selittelyä. Ap:n mielestä se on normaalia, jonkun toisen mielestä ei. Ap:n mielestä komentelu ei ole normaali, jonkun toisen mielestä on. Ymmärsitkö pointn?

- Ymmärsitkö pointin, että emme shoppailleet sitä 6h. Jos olisit lukenut viestit kunnolla en sitä tekisi itsekkään niin kauaa. Teimme muitakin asioita sen päivän aikana.
6h liittyi tuohon, että jos 2,5 lapsi ei saa mitään ruokaa/juomaa, ei pääse vessaan/ei vaihdeta vaippaa, joutuu istumaan rattaissa tuon ajan.. voiko silloin olettaa että hän ei protestoisi?

Mun mielestä 6 tuntia 1-vuotiaan kanssa samaan syssyyn kaupungilla on pitkä aika. Satunnainen kerta vielä menee, mutta ap itse mainitsee heidän harrastavan paljonkin jopa kokopäiväretkeilyä. Ennen vanhaan olisi sanottu, että tolla tavalla tulee levottomia lapsia.

-Kyllä olemme teemme kokopäivän reissuja metsään, rannalle yms. Eivätkä lapsemme näytä kärsineiltä. Tosin jos haluat voithan lähettää ls ilmoituksen, jos se sinusta siltä tuntuu. Huomaatko, että yrität etsiä minusta koko ajan vikoja? Mikä on syy?

Oikeasti parasta noin pienelle olisi viettää aikaa rauhassa omassa kodissa. Lukeman perusteella tuntuu, että jatkuvasti pitää olla menossa johonkin.

-Joko sinulla on ongelmia luetun ymmärtämisen kanssa, tai sitten et lukenut ketjua kunnolla.
Mukavaa jatkoa, toivottavasti kasvatat omat lapsesi neljän seinän sisällä ettei heistä tule levottomia jne.[/QUOTE]

:)