epiduraali vs. spinaali?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja menni-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

menni-

Vieras
Rupesin näin jälkeenpäin miettimään että kumpikohan mulle on kiireellisessä sektiossa laitettu, spinaali vai epiduraali? Varmaankin spinaali kun alkaa nopeammin vaikuttaa? Mitä eroa näillä kahdella noin yleisesti on?

Laitetaan pikkuisen eri paikkoihin, epiduraalia voidaan annostella suoraan uusi annos koska letku on kiinni epiduraalitilassa, spinaalia laitetaan kerta-annos mutta tosiaan vaikuttaa vähän nopeammin.

Niin ja unohtui lisätä että mä olen aina kuullut vain suunnitelluista sektioista, niissä käytetty epiduraalia, hätäsektiossa taas humautettu. Kiireellisestä ei tietoa, olen vain kuvitellut että epiduraali siinäkin, vai saako spinaalillakin puudutettua kokonaan tunnon pois?

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Niin ja unohtui lisätä että mä olen aina kuullut vain suunnitelluista sektioista, niissä käytetty epiduraalia, hätäsektiossa taas humautettu. Kiireellisestä ei tietoa, olen vain kuvitellut että epiduraali siinäkin, vai saako spinaalillakin puudutettua kokonaan tunnon pois?

Spinaalilla nimenomaan saa. Ainakin TAYSissa sektiossa (sekä kiireellinen että suunniteltu) käytetään juuri spinaalia. Spinaalissahan tehdään paljon muitakin leikkauksia, esim. alaraajojen leikkauksia.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:

Spinaalilla nimenomaan saa. Ainakin TAYSissa sektiossa (sekä kiireellinen että suunniteltu) käytetään juuri spinaalia. Spinaalissahan tehdään paljon muitakin leikkauksia, esim. alaraajojen leikkauksia.

Onkohan tuokin sitten sairaalakohtaista eikä niinkään leikkauskohtaista. Kumpaa suositaan siis :)

Alkuperäinen kirjoittaja Taikatuuli:
Mulle tehtiin kiireellinen sektio, puuduin rintaan asti niin, että käsiäkin oli vaikea liikuttaa... kuuluuko puudutteen puuduttaa noin korkealle? :o

Joskus se nousee liian ylös ja saattaa tulla jopa hengitysvaikeuksia.

Onkohan tuokin sitten sairaalakohtaista eikä niinkään leikkauskohtaista. Kumpaa suositaan siis :)

Tai jopa anestesialääkärikohtaista, mistä sen tietää. Tuo epiduraalin käyttö liittyy myös leikkauksenjälkeiseen kivunhoitoon, sillä jos sairaalassa käytetään kipupumppua sektion jälkeen, se voidaan laittaa epiduraalikatetriin. TAYSissakin käytetään kipupumppua, mutta se laitetaan tippakanyyliin.

Yhteistyössä