Eri kiva kaveri lapsella... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Natsku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Natsku

Vieras
Tajusin justiinsa että lapsen "paras" kaveri ei taidakkaan olla niin kiva kun luultiin... (Eskari-ikää lähestyvät pojat) Olen jo jonkun aikaa hieman mietteliäänä seuraillut poikien leikkejä pihalla ja huomannut kyllä että kaveri tahallaan ärsyttää toista tietyssä asioissa. Ilmeisesti on huomannut, että puoli vuotta nuorempi kaveri ei välttämättä ole ihan samalla tasolla, eikä siis aina edes huomaa että ärsytetään tahallaan. Ja kun on vielä helposti vietävissä olevaa sorttia, niin on tosi helppo saada toinen sitten aina syntipukiksi. Tämä kaveri kun tosiaan on pikkuisen vanhempi ja selkeästi ovelampi ja osaa hyödyntää pojan heikkouksia nyt kun on tutustunut paremmin. Ajattelin jo muutama viikko sitten että parempi on ottaa vähän välimatkaa kun poika sai syyt niskoilleen semmoisesta asiasta joka ei todellakaan ollut hänen vikansa. Eilen poika sitten sanoi että hänen pitäisi laihdutaa, kun kaveri oli sanonut että hän näyttää läskiltä. Juttelin sitten vähän pojan kanssa ja kyselin kerhon leikkitilanteista jne. Kävi siinä sitten ilmi, että tuo poika kerhossakin käy välillä kesken leikin härnäämässä ja saa pojan "liikekannalle" jolloin yleensä sitten jäähypenkki heilahtaa... Aion kyllä vielä jutella kerhon ohjaajien kanssa ja kysellä ovatko he tuommoisia tilanteita huomanneet, vaikka epäilen, että eivät välttämättä edes ole... Onneksi ollaan muuttamassa pois ja kerhokin kohta loppuu. Vaan kurjaltahan tuo tuntuu... :(

Tollaista härkkimistä se usein poikien kesken on, ei välttis oo kiusaamista, jos ei lapsi siitä pahastu. Juttele lapsesi kanssa, miten hän sen kokee, niin voit sitten tarvittaessa puuttua.

Meidän taloyhtiössä on kans pari tollasta poikaa. Vedättävät pienempiä poikia 6-0 pihalla. En halua kuulostaa nipolta, mutta en uskalla jättää omaa, näitä poikia hieman nuorempaa poikaani yksin näiden kanssa. Niillä tapana tehdä kaikkea pahaa ja laitta pienempänsäkin tekemään.

"Meidän lapset ja muiden kakarat".
Kyllä se niin on, että porukassa tyhmyys tiivistyy, mutta älä aliarvioi lastasi. Jos oma poikasi on ihan normaaliälyinen niin ei hän ihan täysin vietävissä ole, vaan tekee päätökset törttöillä ihan itse. Vaikka toinen ehkä yllyttääkin, niin sun poikasi tekoset ovat ihan vain ja ainoastaan poikasi syytä.

No aika paljon olen itekkin nähnyt semmoisia tilanteita, että tuo kaveri tahallaan ärsyttää (saattaa esim. kesken kaiken alkaa toisen kaverin tai pikkuveljensä kanssa leikkimään tyyliin, ei leikitä ton kanssa). Tiedän kyllä että tavallistahan tuommoinen on, mutta kun tässä on seurannut tätä toimintaa, niin on alkanut mietityttää, että onko se kuitenkin jotakin huomion hakua sitten tältä kaverilta. Että saa esim. äidin huomion kun saa kaverin tulistumaan ja sitten itse on niin viatonta. Ihan mukavana poikana häntä olen pitänyt, mutta nyt on alkanut tuo käyös vähän tökkimään... Kun tuntuu, että se on justiinsa niin päin, että meidän pojasta tehdään se kakara ja toinen on se kitti rassukka jota kohdellaan kaltoin. Että voiko olla niin että toisesta on kiva kun kaveri saa ragaistuksia? Voiko tuon ikäiset olla jo niin "kieroja"? (En siis syyttele, vaan ihan vaan pohdiskelen...)

Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
"Meidän lapset ja muiden kakarat".
Kyllä se niin on, että porukassa tyhmyys tiivistyy, mutta älä aliarvioi lastasi. Jos oma poikasi on ihan normaaliälyinen niin ei hän ihan täysin vietävissä ole, vaan tekee päätökset törttöillä ihan itse. Vaikka toinen ehkä yllyttääkin, niin sun poikasi tekoset ovat ihan vain ja ainoastaan poikasi syytä.

Peesi

hmm.. Meillä isosisko houkuttelee pikkuveljeään tekemään kaikkea pahuutta.. notta kyllä sitä ihan sisarustenkin kesken tapahtuu.

Onhan se kurjaa, mutta taitaa jotekin kuulua lasten puuhiin ihan normaalina asiana. Aina sitä on ollut ja aina sitä tulee olemaan.
Vanhempien vaan täytyy olla vähän kuusalla tilanteesta ja antaa jäähyt sille jolle se oikeasti kuuluu ;)

Yhteistyössä