Erittäin vaikea 1-vuotias!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Entäpä asperger/autismi? Miten ottaa kontaktia läheisiin. Vanhempi lapseni oli todella vaativa häslä jo tuon ikäisenä, ja ero nuorempaan tavikseen valtava. Taustalla keskittymisongelmaa mm.erityisyyttä, höystettynä muutenkin voimakkaalla temperamentilla. Erityislapsen äitinä ei minusta tuo kuvaus kovin normaalilta kuulosta, mutta toki VOI olla. Aika näyttää, mutta vinkkinä: jos jotain onkin, niin mitä aiemmin pääsee kuntoutuksen piiriin, sitä paremmat mahdollisuudet.

Aloittaja tässä taas... Poika ottaa hyvin kontaktia, ei juurikaan vierasta, ilahtuu kaikesta huomioista mutta yhtään ei saisi olla tylsää. Jos alkaa kiukuttaa, se yltyy nopeasti eikä meinaa loppua millään.

Hyvinkin mahdollista etten jaksa olla tarpeeksi läsnä. Toisaalta kun isä tulee kotiin, seuraa koko ajan häntä ja kitisee ja vaatii olla koko ajan sylissä, minun kanssani on alkanut olla enemmän itsekseenkin lattialla tai siskon kanssa kun en enää jokaisen kitinään pysty enkä jaksa vastata.

Kun tullaan Suomeen lomalle, ajattelin silloin viedä johonkin.. Yksityiselle? Kun ei kuuluta Suomen sos.turvan piiriin. Täällä ei juurikaan seurata, perheet on enemmän itse vastuussa ja lapset tosiaan useinkin paljon temperamenttisempia ja vaikeampia kuin suomalaisittain yleensä... Vähän yleistystä mutta kuitenkin.

Kun tähän touhuun on tavallaan tottunut, on ihan ihmeissään miten muiden lapset ovat rauhallisia, suostuvat istumaan autonistuimessa tai rattaissa, nukkuvat alkuillasta saakka, nukahtavat itse, jokainen pukeminen tai vaipanvaihto ei ole kiukun aihe.. Yhtään ei halua olla paikallaan eikä saisi pitää kiinni, myöskään syöttötuolissa ei keskity yhtään kun heiluu puolelta toiselle ja jos meinaa saada ruokaa suuhun pitää itse laulaa ja heilutella jotain leluja samalla.. Syö kyllä hyvin mutta ei keskity ja jatkuva sähellys päällä. Jos on hetkikin tylsää alkaa syöttötuolissakin kiukutella, rimpuilee vöistä irti ja yrittää kiivetä pöydälle. Näistä mietin olisiko ylivilkkautta...

Meillä esikoinen 2,5v ja kuulostaa melko samalta, mitä meillä oli. Meillä ei siis mitään ns vikaa ole vaan tietyllä tavalla voimakas temperamentti. Meillä voimakas temperamentti ilmentyy tunteiden erityisen voimakkaalla ilmaisulla. Käytännössä itkee ja huutaa paljon tai nauraa paljon.
Voimakas temperamentti voi ilmentyä muillakin tavoin, kuten esim aistiherkkyytenä.
Nyt 2,5v helpottaa jo monen asian kohdalla, mutta huutoa on silti. Ymmärrän tunteesi, meillä meinasi myös jäädä lastenteko tähän yhteen.